• 1
  • 2
2011-01-24, 01:09
Medlem
engladKarls avatar
Hej!
Jag har precis brjat p den hr utbildningen (Pol. kand-program i nationalekonomi och statsvetenskap : http://www.statsvet.su.se/Student/pol_kand_program.htm) p Stockholms Universitet.

Jag undrar om ngon kan ge lite konkreta exempel p vad man kan jobba som om man lser den hr utbildningen?

Jag frgade en av mina lrare och hon gav mig inte heller ngot riktigt svar, hon pratade bara om vilka jobb som fanns fr den statsvetenskapliga delen av utbildningen. S jag har en vag uppfattning men vill bli mer sker.

Utbildningen verkar kul i vrigt fr jag gillar politik och ekonomi r inte helt fel det heller, men varken skola eller lrare verkar ta den serist. Inget upprop, ingen seris introduktion och ingen specifik klass som man gr i.

Tacksam fr svar

//Karl
Citera
2011-01-24, 10:50
Medlem
sang-reals avatar
r du sker p att du vill bli nationalekonom s ska du hoppa av och brja lsa till ekonomie kand i nationalekonomi ist.

pol.kand r av tradition en statsvetarutbildning. Det finns en orsak till varfr pol programmet ligger under de statsvetenskapliga institutionerna runt om i landet. De andra mnena har av tradition bara varit kompletterande utbildningar fr att statsvetarna ska f breddutbildning.

Detta beror p att pol programmet r den plats dr statsvetare samlas. Det finns en tendens att pol.kand nationalekonomer ses som andra klassens ekonomer och pol.kand rttsvetare ses som andra klassens jurister.
Citera
2011-01-24, 17:43
Medlem
karamellas avatar
Handlggare, utredare etc i offentlig frvaltning. Alla mjliga jobb p universitet, kommun, landsting, regeringskansliet, svenska myndigheter, EU-parlamentet, EU-kommissionen. ven jobb p NGOs, lobbyorganisationer etc. ven FRA etc.
Citera
2011-01-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Handlggare, utredare etc i offentlig frvaltning. Alla mjliga jobb p universitet, kommun, landsting, regeringskansliet, svenska myndigheter, EU-parlamentet, EU-kommissionen. ven jobb p NGOs, lobbyorganisationer etc. ven FRA etc.

Enorma mjligheter till jobb, men ovanligt f mjligheter att f ett jobb. Sdana hr utbildningar lser man frmst som komplement till en tung utbildning som ger jobb, alternativt om du vill bli forskare i statsvetenskap (vilket krver ca 7 r mer plugg efter pol.kand)
Citera
2011-01-26, 10:05
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuXL
Enorma mjligheter till jobb, men ovanligt f mjligheter att f ett jobb.
Fantastiskt bra sammanfattning av utbildningen.
Citera
2011-01-26, 10:51
Medlem
Hller med ovanstende. Hoppade sjlv av det programmet nr jag insg att det var nog vldigt f av mina klasskompisars drmmar om att jobba inom EU, SIDA osv som skulle frverkligas. Har svrt att tnka mig att mngden examinerade studenter kan motsvara efterfrgan p arbetsmarknaden. Men det lter ju bra i kurskatalogen
Citera
2011-01-26, 11:42
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Stadsvetenskap r utvecklande och stimulerande att plugga. Men relevanta arbeten saknas i hg grad. Utredare p frskringskassan r kanske inte en hjdare, men en realitet efter en sdan utbildning.
Citera
2011-01-26, 11:48
Medlem
RoaldDahls avatar
Jobb som nationalekonom gr sig bst om du lser i 8 r totalt, frst master fyra r och sedan fyra r till doktor - ven om nstan ingen klarar den p fyra r... D kan du jobba som lrare sedan eller p ett strre provat fretag. I Tyskland finns det strre chans att f jobb p fretag med sdan utbildning. Bra att kombinera med tyska d sklart.

Njer man sig med en kandidat eller master i mnet ifrga, s kan man bli handlggare p FK eller nt annat "glidarjobb"...

Det roligaste r vl mnet i sig. Att frdjupa sig och forska inom det. Det skiljer sig ju lite frn andra
ekonomjobb om man sger s... som marknadsfrare eller revisor. Det r en helt annan grej.

Jobba politiskt gr ju bra ocks eller som reporter p tidning sedan, ekonomisidorna.
Citera
2011-01-26, 12:11
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuXL
Enorma mjligheter till jobb, men ovanligt f mjligheter att f ett jobb. Sdana hr utbildningar lser man frmst som komplement till en tung utbildning som ger jobb, alternativt om du vill bli forskare i statsvetenskap (vilket krver ca 7 r mer plugg efter pol.kand)

Hller inte med. Fick jobb direkt sjlv, detsamma fr alla jag knner.
Citera
2011-01-26, 13:00
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Hller inte med. Fick jobb direkt sjlv, detsamma fr alla jag knner.

Vad jobbar du med?
Citera
2011-01-26, 13:28
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Vad jobbar du med?

Jobbar administrativt p ett universitet. Det r kanske inte en karrir, men det r en god brjan. Jag r bara 20 r gammal nu. Tnker att jag kan arbeta mig upp till att bli handlggare fr att vid tillflle f glida ver till ett glassigt jobb som studievgledare fr ngon institution.

Har vnner som tagit kandidatexamen i statsvetenskap som sedan ftt betald praktik i EU-parlamentet efterfljt av fast anstllning. En annan jobbar fr en NGO, och en tredje utreder saker p Skolverket. Ingen av oss har hgre utbildning n kandidat.
Citera
2011-01-26, 14:00
Medlem
karamellas avatar
Det hr r saxat frn en alumnirapport frn Uppsala Universitet, dr studenter som tagit ut sin kandidatexamen har blivit tillfrgade.

Hur vl stmmer dina nuvarande arbetsuppgifter med din utbildningsniv?

Ekonomisk historia:
Alltfr kvalificerade eller ngot fr kvalificerade 14%
Motsvarar utbildningsnivn 41%
Alltfr okvalificerade eller ngot fr okvalificerade 45%

Fretagsekonomi:
Alltfr kvalificerade eller ngot fr kvalificerade 12%
Motsvarar utbildningsnivn 68%
Alltfr okvalificerade eller ngot fr okvalificerade 20%

Nationalekonomi:
Alltfr kvalificerade eller ngot fr kvalificerade 7%
Motsvarar utbildningsnivn 70%
Alltfr okvalificerade eller ngot fr okvalificerade 22%