2011-04-13, 15:49
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Ooops worlds colliding.Gamla Piratbyrån har rynkat så smått på näsan åt Flashback ett tag.
Sist kallade de det "bara pladder". Men eftersom jag är BLOND så höll jag bara tyst. Då.
Vi får se om Kaminski behagar dyka upp. Välkommen.

Marcin de Kaminski idag

Citat:
Marcin de Kaminski den 13 April, 2011 kl. 11:33

Hej!
Kul att min efterlysning fungerade.
Molok: Jag håller ju med dig i sak när du säger att Flashback bara är ett stort forum. Men samtidigt är det intressanta för mig egentligen inte att man diskuterar saker ihop, utan vad som händer under tiden. Det som stört mig i diskussionen om Flashback är att man säger att det är så hemskt och så rått, för jag tycker inte att det är så. Istället menar jag att man måste se det som en process som pågår, alltså ett regelrätt samtal. Det är både klumpigt och ohederligt att plocka ut ett russin ur det samtalet och utifrån det bedöma helheten. Däremot tycker jag att man kan se hur väldigt många (ofta rätt spekulativa) russin blir en hyfsad kaka. Ibland mindre lyckad, men det beror ju på ens eget tycke och smak snarare än russinen i sig.
Är en sådan tankegång verkligen så tokig?
Sedan är jag ju medveten om att Flashback är mer än de mer extrema trådarna. Helt klart. Men det är ändå i extremerna som det typiska för Flashback tycks frodas. Därför finns det poänger med att i varje fall prata om dem som fluffigt representativa för någon form av Flashback-anda tänker jag?
Dag: Jag är fullt medveten om att Flashback emellanåt diskuterar mig och saker jag säger eller skriver. Det är helt okey. Däremot tycker jag för det första inte att beskrivningen av min roll i exempelvis #prataomdet-kampanjen är särskilt rättvisande. Likaså tycker jag inte beskrivningarna av mig som person som emellanåt dyker upp på Flashback är särskilt sympatiskt menade. Därför stannar jag hellre här och pratar. Med lite tur vill någon haka på samtalet och hjälpa mig att reda ut frågetecknen.
Rent allmänt tycker jag alltså att Flashback är bra. När jag pratar om Flashback i press, eller skriver om det, gör jag det utifrån ett intresseperspektiv där jag försöker popularisera hur man kan se på Flashback utan att vara så paniskt rädd som både press och andra tycks vara. Det är ju trots allt människor som möts på Flashback, bara att man kanske måste lära sig att filtrera sådant man inte vill läsa (eller inte kan förstå) innan man ger sig in dit. Eller? Om det jag säger upplevs som en kritik av Flashback är det ju inte alls min mening.

http://cybernormer.se/2011/04/12/kan...det-flashback/
Citera
2011-04-13, 15:57
Medlem
Anemons avatar
Espressino: Det jag sade om piratbyrån var inget som Kaminski sagt, jag har aldrig pratat med honom. Det var något privat,jag ska inte gå in på det mer.
För övrigt, om inte Kaminski vill komma till flashback så...jag rör mig inte ur fläcken iaf.
Senast redigerad av Anemon 2011-04-13 kl. 16:15.
Citera
2011-04-13, 16:16
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Espressino: Det jag sade om piratbyrån var inget som Kaminski sagt, jag har aldrig pratat med honom. Det var något privat,jag ska inte gå in på det mer.

Jag förstod det inte så heller,
Det var väl mer en kommentar inte bara till dig utan även till Berengar om eventuellt deltagande från Kaminski i tråden, uppenbart slåss han bäst på hemmaplan

Som bekant bjöd han in till diskussion igår via sin "gode vän Christopher Kullenberg, men det var innan Veritas Detector publicerade de Kaminskis medverkan i prataomdet. Så diskussionen dog nog där.
Citera
2011-04-13, 16:20
Medlem
intensifiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Det var väl mer en kommentar inte bara till dig utan även till Berengar om eventuellt deltagande från Kaminski i tråden, uppenbart slåss han bäst på hemmaplan

Som bekant bjöd han in till diskussion igår via sin "gode vän Christopher Kullenberg, men det var innan Veritas Detector publicerade de Kaminskis medverkan i prataomdet. Så diskussionen dog nog där.

För att vara helt exakt så skedde det inte "via" mig. Jag läser cybernormerbloggen via RSS och postade länken utan att Marcin visste om det. Tänkte att det var relevant pga. topic och tidigare diskussioner.
Citera
2011-04-13, 16:27
Bannlyst
Citat:

(min fetning) Det kanske är lika bra? Jag personligen har i alla fall inte tid att undervisa.
Citera
2011-04-13, 16:29
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intensifier

Hoppas att det här förtydligade min ståndpunkt aningen.

Ja, det gör det. Eg. skulle jag sedan vilja diskutera hur du liksom många andra betonar källskyddet så mycket, medan det verkliga skyddet i många länder gäller publicisten. Se tex Guardians trygga ställning i England. Detta skrev jag om i https://www.flashback.org/p28987112#p28987112 .

Wikileaks som journalism och utgivare har alltså ett oerhört starkt skydd i många länder. Manning må vara inspärrad, men ingen talar om att spärra in guardians och new york times journalister.

Lustigt nog kräver ingen heller av dem att de har fullständig öppenhet, att de redovisar sina källor och att de slutar låta karismatiska journalister publicera sina alster i tidningen. Allt vilket en stor del av den svenska pressen krävde, inte av sig själva utan av JA, på publicistklubbens inspelade möte i januari.
Senast redigerad av BaalZeBub 2011-04-13 kl. 16:32.
Citera
2011-04-13, 16:35
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intensifier
För att vara helt exakt så skedde det inte "via" mig. Jag läser cybernormerbloggen via RSS och postade länken utan att Marcin visste om det. Tänkte att det var relevant pga. topic och tidigare diskussioner.

Ok, ber om ursäkt, men hur ska man förstå det?

Citat:
Igår, 20:34 intensifier

Jaha, då vill min gode vän Marcin de Kaminski "prata om det", fast i en annan betydelse. Lite off-topic, men han har ju figurerat här i tråden tidigare tillsammans med mig.

http://cybernormer.se/2011/04/12/kan...det-flashback/

Edit: Han har omnämnts, inte figurerat som jag (om han inte har ett hemligt konto)
Senast redigerad av espressino 2011-04-13 kl. 16:45.
Citera
2011-04-13, 16:50
Medlem
intensifiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, det gör det. Eg. skulle jag sedan vilja diskutera hur du liksom många andra betonar källskyddet så mycket, medan det verkliga skyddet i många länder gäller publicisten. Se tex Guardians trygga ställning i England. Detta skrev jag om i https://www.flashback.org/p28987112#p28987112 .

Wikileaks som journalism och utgivare har alltså ett oerhört starkt skydd i många länder. Manning må vara inspärrad, men ingen talar om att spärra in guardians och new york times journalister.

Lustigt nog kräver ingen heller av dem att de har fullständig öppenhet, att de redovisar sina källor och att de slutar låta karismatiska journalister publicera sina alster i tidningen. Allt vilket en stor del av den svenska pressen krävde, inte av sig själva utan av JA, på publicistklubbens inspelade möte i januari.

Ja, lika viktigt är ju på ett sätt publicistens skydd. Jag är inte helt insatt i Englands system. Men i Sverige har vi ju ett bra och starkt källskydd, som tillsammans med tekniska lösningar ex. kryptering funkar mycket bättre än i många länder. Kanske har vi till och med en övertro på det, och det är ju farligt. Sen har vi systemet med ansvarig utgivare, och en speciell uppsättning tryckfrihetsbrott som ex. ansvarig utgivare för Aftonbladet får stå för. På så sätt skyddar man den enskilde journalisten.

I England verkar det dock som pressen ibland kan få "gag-orders", alltså, de riskerar att bli stämda av ett företag om de publicerar ett visst material. Detta kan om jag har fattat det rätt ske innan publicering, vilket då skulle vara en form av förhandscensur. Ej bra. I Sverige kan sådant bara hända i efterhand, dels Tryckfrihetsbrotten, men även pressens etiska självreglerande system (som ursprungligen kom till för att undvika för mycket lagstiftning).

Sen, när traditionell media tar del av material från en nätläcka, så kan man göra det på två sätt. Antingen tar man emot läckan i "råformat" och då är det journalistens ansvar att skydda källan. Eller så låter man nätläckan stå för anonymiseringen, vilket lägger arbetsbelastning på läcksajten. Och sen finns det hybrider, som i vissa av Wikileaks releaser, där man samarbetar kring källskyddsbiten.

Jag vet inte om man generellt kan säga att någon av modellerna är bättre. Det beror nog på hur seriösa tidningarna är, vilka krav källan ställer, osv.

Sen behövs det ju även bra publicister. Dessa kan vara samma som själva läckfunktionen (WL) eller separerade (OpenLeaks). Inte heller här är det givet vilken modell som är att föredra, utan det kan vara upp till situationen.

När det sedan gäller transparens måste ju källorna skyddas till varje pris, om de kräver det. Alltså nolltransparens mot att röja en källa, (vilket till och med är förbjudet för polisen i .se).

Däremot kan man kräva transparens hos en tidning och en läcksajt, ja alla som på ett eller annat sätt gör val för vilken information som ska få finnas till, när det kommer till vem som finansierar, vilka allianser som finns (ex. partipress) och vilka val man har gjort för att begränsa materialet, utgivningstakten, spridning osv.

Lång post det blev
Citera
2011-04-13, 16:54
Medlem
intensifiers avatar
Citat:
Ok, ber om ursäkt, men hur ska man förstå det?

Ingen fara. Jag och Marcin pratar ofta på IRC och så, men han var inte online när jag läste hans post (IRC är livsfarligt om man har mycket jobb att stå i, så det gäller att inte vara online för mycket). Så jag läste och postade på flashback utan att han hann veta om det.

Risken är att jag fastnar här istället för på IRC. Går ej ihop med mitt avhandlingsskrivande
Citera
2011-04-13, 20:02
Medlem
MoLoKs avatar
intensifier: har du pysslat med rollspel och/eller lajv? vet du om dekaminski har gjort det?

Frågan är inte OT!
Citera
2011-04-13, 21:46
Medlem
intensifiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
intensifier: har du pysslat med rollspel och/eller lajv? vet du om dekaminski har gjort det?

Frågan är inte OT!

När jag var typ 13 spelade jag cyberpunkrollspelet "Mutant" några gånger. Intresset dog dock fort ut, och jag hade bara den där grundboken i min ägo. Lajv har jag aldrig testat.

Marcin vet jag ej.
Citera
2011-04-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veritas-Detector
Verkar som om åtminstone en del av ledningen i Piratpartiet är närmast hatisk mot Assange. Vad kan anledningen vara?

Emma är möjligen bekant med Anna Ardin, vilket kan räcka för henne. Med det labila sättet påminner hon mycket om Ardin, som jag uppfattat henne.

Lesbiskt systerskap? Utan att kritisera HBT-folk i allmänhet så är det spåret en möjlighet. Är fler i ledningen än Anna Troberg med där?

Men varför är övriga så fientliga? Svikna förhoppningar? Nåt brutet avtal?

Christopher Kullenberg vet väl mer - "Piratpartiets Friedrich Engels"?
http://christopherkullenberg.se/?p=330

det här är ren spekulation.

Men jag tror att det inte har att göra något med något systerskap eller något liknande.

Anna Troberg har nog bara precis som oss andra läst förhören som kommit ut på nätet och då har hennes bild av Assange som en upphöjd superhjälte krossats.

att Assange när han är i sthlm tänker med kuken och knullar runt lite när han egentligen borde försöka rädda världen förstör nog världsbilden för många av de där jönsarna som bjöd Assange till Sverige.

därav Trobergs besvikelse och bitterhet.

sedan tror jag inte heller att hela den här prataomdet-kampanjen var så extremt organiserad. utan det började nog mest med att några nötter satt och skrev att man skulle skapa något om det här med Assange.

att det sedan blev någon slags mass-psykos bland ett antal media-kåta wannabes är inte svårt att förstå. här såg de sin feta chans att skapa en karriär. de kunde bli opinionsbildare och äntligen vara de som "sa ifrån".

men min känsla är att luften har totalt gått ur det hela.

nu är det väl bara en tidsfråga innan en kvinnlig journalist (lär tyvärr krävas att det är en kvinna för att det vara trovärdigt) på dokument inifrån gör ett avslöjande av den falska gräsrotskampanjen #prataomdet.

det blir nog spiken i kistan för karriärklättrandet för ett antal av de centrala figurerna i den här historien.

vilket leder mig till en fråga till de som har bäst koll:

Om ni ska rangordna i en lista 1 till 5. Vilka har varit mest aktiva/varit mest drivande i den här prataomdetkampanjen?

Gärna en kort mening om varje person också varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in