@barsk vi skriver var sin artikel med en gemensam tagg av nåt slag. publucerar ca samtidigt. står raka i skitstormen.
2010-12-14 21:18:47 via Twitter for iPad in reply to barsk
Just det där twittret är ju väldigt intressant. Eftersom själva innehållet i artiklarna många gånger är rätt okontroversiellt, alltså skälva berättelserna, så är det ju märkligt att de väntar sig en skitstorm. Det är svårt att tro att det är något annat än den grovt oetiska kopplingen till Assange som de förväntar sig skapa en skitstorm.
@barsk vi skriver var sin artikel med en gemensam tagg av nåt slag. publucerar ca samtidigt. står raka i skitstormen.
2010-12-14 21:18:47 via Twitter for iPad in reply to barsk
Här befinner vi oss i uppstarten, vi skriver var sin artikel dvs 2 st , vem är barsk?
edit: mattis barsk
Senast redigerad av espressino 2011-03-06 kl. 22:07.
Just det där twittret är ju väldigt intressant. Eftersom själva innehållet i artiklarna många gånger är rätt okontroversiellt, alltså skälva berättelserna, så är det ju märkligt att de väntar sig en skitstorm. Det är svårt att tro att det är något annat än den grovt oetiska kopplingen till Assange som de förväntar sig skapa en skitstorm.
Just OM är intressant, trafiken är som tätast strax före jul, innan den 16:e december händer ingenting så var har vi för twitter före den 16:e. Det ger oss viss vägledning om vilka vägar trafiken gick och var den började. Teresa Axner börja twittra just den 16:e som de flesta andra i kärntruppen den dagen. Sedan aktiveras i princip hela nätverket på 3-4 dagar, alla ska aktiveras texter skrivas. Det går nog att sammanställa en kronologi på trafiken och aktörerna. På så vis kan man säkerställa flödena bakåt. Intressant i sammanhanget är att Teresa Axner efter en 2 månader paus börjar twittra just den 16:e. Hur visste hon det? Har vi någon trafik före den 16:e December? Jag är intresserad av trafiken framför allt från Sonja Schwarzenberger, Isobel, Johannes Axner, Marta Axner, Anna Karin Linder, Johanna Koljonen förutom kontakten mellan barsk och Koljonen se inlägg ovan har vi någon annat tidigt material?
@johanna_linder men idén är att berätta om hur det faktiskt är = komplicerat.
10:45 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPhone in reply to johanna_linder
@johanna_linder typ att vi ska prata om alla ggr då vi själva inte sagt ifrån i sexuella situationer el utsatts o inte anmält.
10:44 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPhone in reply to johanna_linder
Idediskussion den 14:e December
Koljonen är tidig, men vem pratade med Koljonen? Schwarzenberger?
Lite Koljonen twitter där man räknar in skribenterna under dagen och lägger strategin med hänsyn till vilka dagar som är bäst och storlek på texten
Jag upprepar: bara att hela internet har gått kocko betyder inte att vi inte ska take the high road. Utan hennes namn så klart!
Tue Dec 14 2010 22:54:36 (V�steuropa, normaltid) via web
Okej beslutat pga orsaker: bara för att Annas namn är känt betyder inte att vi ska hålla på och upprepa det så självklart skriver vi utan!
Tue Dec 14 2010 22:53:26 (V�steuropa, normaltid) via web
@johanna_linder men idén är att berätta om hur det faktiskt är = komplicerat.
Tue Dec 14 2010 22:45:01 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPhone in reply to johanna_linder
@johanna_linder typ att vi ska prata om alla ggr då vi själva inte sagt ifrån i sexuella situationer el utsatts o inte anmält.
Tue Dec 14 2010 22:44:21 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPhone in reply to johanna_linder
Dock att fett Spartacus om alla lägger den rubriken när hon är världens mest hatade kvinna pga civilkurage.
Tue Dec 14 2010 22:43:14 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPhone
Jag tycker #tackanna är en lite fin tag men låter som att ta ställning i skuldfrågan. Jag gillar Jag är Anna Ardin också men samma problem?
Tue Dec 14 2010 22:41:34 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPhone
...vi siktar på måndag och då måste alla prata med sina redaktioner senast torsdag. Oavsett vad tidningarna säger kan vi ju blogga på måndag
Tue Dec 14 2010 22:38:19 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPhone
Okej vänner, hojta till om ni vill skriva och behöver en follow för att DMa er adress...
Tue Dec 14 2010 22:37:30 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPhone
@johanna_linder om du går in på twitter.com i en browser kan du se jättelångt bakåt!
Tue Dec 14 2010 22:35:11 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPhone in reply to johanna_linder
FredrikW @jocxy Det här är nästan lika fint som när Twitter räddade Essingen undan en svältkatastrof.
Tue Dec 14 2010 21:48:56 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPhone from Lilla Essingen, Stockholm in reply to jocxy
Retweeted by jocxy
@johannka fixat!
Tue Dec 14 2010 21:48:19 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPad in reply to johannka
@kristofer_a @missiljestrom ja!
Tue Dec 14 2010 21:47:16 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPad in reply to kristofer_a
Hur man vet att jag är nörd: jag läser all fantastisk respons och min hjärna ba' "AND MY AXE!" <3
Tue Dec 14 2010 21:44:06 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPad
@dekaminski @oskcar jag tror på synkat annars men det är korta puckar... och ett lite för komplext ämne. Ej svartvitt.
Tue Dec 14 2010 21:37:37 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPad in reply to dekaminski
@missiljestrom klart du kan!
Tue Dec 14 2010 21:31:44 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPad in reply to missiljestrom
...jag har ingen tid till admin. Alla lobbar mot sina egna redaktioner och så hjälps vi åt med dem som inte har nån egen.
Tue Dec 14 2010 21:26:03 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPad
Alla ni som vill skriva eller publicera, DM:a mig era mailadresser så gör jag en lista. Det här måste bli självorganiserande...
Tue Dec 14 2010 21:23:49 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPad
@linusfremin jag tror det är viktigt att kön inte ska vara avgörande? Nio! Eller jag har tappat räkningen. kom med!
Tue Dec 14 2010 21:21:40 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPad in reply to linusfremin
Tue Dec 14 2010 21:18:47 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPad in reply to barsk
slowclap! #FNL
Tue Dec 14 2010 21:16:02 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPad
@AnttiIsokangas season one! <3
9:15 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to AnttiIsokangas
Jag tycker det vore bäst! @edgrenalden Men kanske det är dumt att alla skriver samtidigt? Borde vi ha en gammelmediahashtag?
9:14 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to edgrenalden
@lisamagnusson åtta!
9:10 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to lisamagnusson
THIS IS TRULY HEARTBREAKING FOR THESE DILLON PLAYERS! #FNL #prioriteringar #viktigheter
9:00 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad
@emilarvidson jag tänkte ju lite att måndag är bra. Slow news day. Är ni på?
8:58 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to emilarvidson
@elingrelsson sju!
8:54 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to elingrelsson
...och en som är 1800, 2300 eller 3000 tecken. Inte mer. Pga tidningsrelaterade orsaker.
8:52 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad
Texterna som ni redan skriver på, ni vinnare och kungar: skriv två versioner. En som innehållee allt ni MÅSTE skriva...
8:51 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad
@danielbjork @isobelsverkstad det får vi nog om det blir en stor grej.
8:49 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to danielbjork
@edgrenalden vi ska väl in i julveckan men inte för mkt in om det ska bli nån press...
8:48 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to edgrenalden
@juliaskott sex!
8:46 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to juliaskott
Okej, kära kloka vänner! Nu kollar jag på #FNL och sedan kommer en av de bästa snubbarna i världen förbi. Men skribenter fortsätt volontera!
8:45 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad
@Ivarpi fem!
8:40 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to Ivarpi
@villig_tjej du är min role model när det gäller twittra om ligga så det är jag som ska tacka! <3
8:39 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to villig_tjej
nu är vi fyra, hade missat en! @edgrenalden @isobelsverkstad
8:36 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to edgrenalden
SagalHussein @jocxy Inte bara tidningar och inte bara skribenter. Utan alla som har varit med om det, på radio, tv, facebook, vänner och familj.
8:25 PM Dec 14th, 2010 via web in reply to jocxy
Retweeted by jocxy and 1 other
@nelsonsandra word. nu är vi tre. finns ingen övre gräns.
8:34 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to nelsonsandra
@isobelsverkstad men det är väl tokintressant/tragiskt! Vem mer?
8:33 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to isobelsverkstad
@philipteir ja ni får nog publicera en text av någon annan. Finns risk att hela momis bridgeklubb skulle få åka pii-paa annars.
8:32 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad in reply to philipteir
Ja @isobelsverkstad jag tänker mig att 12 främst kvinnliga skribenter skriver i var sin tidning. Och att bloggosfären hakar på.
Senast redigerad av espressino 2011-03-06 kl. 23:01.
Tue Dec 14 2010 22:56:22 (V�steuropa, normaltid) via web
danielbjork @elingrelsson @jocxy Det sagt så tror jag att alla som skriver på måndag ska vara tydliga och hålla allt till något nära Assangesituationen.
Tue Dec 14 2010 23:09:10 (V�steuropa, normaltid) via web lillmacho Jag & min oro. Tokrädd för att @jocxy:s fantastiska idé kommer trasas sönder av texter som dömer innan dom har fallit. Låt ej det bli fokus.
Tue Dec 14 2010 23:19:40 (V�steuropa, normaltid) via web in reply to AnnikaBeijbom
Alltså, jag tror ju på rättsamhället. Det är prio ett. Dock att eftersom vi är ett nät och inte en front kan folk skriva lite vad som helst.
På http://prataomdet.wordpress.com/about/ den 16 dec! skriver marta axner:
I spåren av misstron mot kvinnorna som anmält Julian Assange skrev Johanna Koljonen för ett par dagar sedan på Twitter öppet och personligt om gränsdragningar, gråzoner och glasklara övertramp i sexuella situationer. Hundratals följde Koljonens exempel på Twitter under rubriken #prataomdet. Som en följd av debatten publicerar i veckan bland annat DN, Svenska Dagbladet, Expressen, City, Dagens Arena, Svt Debatt och Bang, texter på ämnet."
Vad tror du själv?
Är publiceringen av dessa texter en följd av debatten eller en del i en planerad kampanj?
Observera NÄR det skrevs. 16 dec!
Sedan har kampanjen lanserats som en gräsrotskampanj. Det kan du inte förneka.
Det är så lågt. Och så genomskinligt.
Sedan förnekas detta i klass med kommunismens fall, Bagdad Bob eller Kadaffis värsta stunder. Den förnekelsen av för alla andra uppenbara fakta gör folk förbannade helt enkelt. ALLT förtroende är borta för de som ligger bakom. För alltid. Bland alla andra än de egna leden. Epic fail.
Jag har så många gånger, tidigare i tråden, förklarat och gått igenom hur detta gick till, och hur #prataomdet exploderade på nätet på ett sätt som vi ej väntat oss. Bläddra tillbaks.
För det första: det är inte jag som modererar kommentarerna på Allehanda.se. Jag har sett kommentarer där, som påstått saker om prataomdet och om Mymlan, som jag anser kvala in som förtal. Ingen aning om ifall du har skrivit nån av dem, och jag har inte orkat kolla om de finns kvar.
Vad gäller hur kampanjen startade och av vilka så hänvisar jag till tidigare svar jag gett i den här tråden.
Tag de första tio resultaten, ta inte med metadiskussioner som denna tråd.
3 faktaruta
4 ingress
3 brödtext
Vad du påstår om 'faktarutor' stämmer sålunda inte alls. Men låt oss låtsas att det stämde. Det vore ju om något ännu mer graverande. 20 artiklar 'råkar' av en ren slump ha något så relativt ovanligt som en 'faktaruta'. Faktarutan 'råkar bara' av en rent kosmisk slump ha exakt samma meningar, ord för ord.
Wow - ett fall värdigt Mulder och Scully!
Faktarutan har redan diskuterats och dissekerats här i tråden. Varför fastna där? Det var en faktaruta, som de flesta tidningar valde att publicera. Den innehåller inte någon smutskastning av någon.
Vad fan har någon raderat hela ert jävla minne eller vad är problemet egentligen!?
Vad har ni för problem?
Jag har upprepade gånger i den här tråden förklarat detta.
Men ni vill ju inte att det ska vara så enkelt.
#prataomdet drogs igång av ett gäng journalister/skribenter. Det har ingen försökt att mörka.
Redan efter ett par dagar då vi pratadeomdet på twitter hakade massor av människor på, det blev ett enormt gensvar, som vi ej planerat, orkestrerat eller räknat med. Den flodvåg av berättelser som kom under några dagar är vad som har kallats gräsrotsrörelse.
Hur många gånger måste jag förklara det för att ni ska förstå? Jag har ändå uppfattningen att de flesta av er är normalbegåvade.
Vad har ni för problem?
Jag har upprepade gånger i den här tråden förklarat detta.
Men ni vill ju inte att det ska vara så enkelt.
#prataomdet drogs igång av ett gäng journalister/skribenter. Det har ingen försökt att mörka.
Redan efter ett par dagar då vi pratadeomdet på twitter hakade massor av människor på, det blev ett enormt gensvar, som vi ej planerat, orkestrerat eller räknat med. Den flodvåg av berättelser som kom under några dagar är vad som har kallats gräsrotsrörelse.
Hur många gånger måste jag förklara det för att ni ska förstå? Jag har ändå uppfattningen att de flesta av er är normalbegåvade.
Problemet ligger i att det inte är en gräsrotsrörelse, oavsett en flodvåg av berättelser eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Grassroots
A grassroots movement (often referenced in the context of a political movement) is one driven by the politics of a community. The term implies that the creation of the movement and the group supporting it are natural and spontaneous, highlighting the differences between this and a movement that is orchestrated by traditional power structures....
Att inte kalla tredje statsmakten för en traditionell maktstruktur är väll en underdrift?
Jag har så många gånger, tidigare i tråden, förklarat och gått igenom hur detta gick till, och hur #prataomdet exploderade på nätet på ett sätt som vi ej väntat oss. Bläddra tillbaks.
Snälla nordanvindan, förklara hur det här går ihop:
Presstexten publicerades första gången på morgonen den 16:e. Enligt uppgift skrevs den kollektivt och det gjordes flera utkast innan den spikades. Detta måste m.a.o. ha skett senast den 15:e. Redan den 15:e talas det alltså om "hundratals" som följt Koljonens exempel under taggen #prataomdet. Var finns dessa hundratals? (I vissa versioner av texten står det tusentals!!!)
Ungefär en halvtimme efter att texten publicerats på prataomdet.wordpress.com twittrar @jocxy så här:
Citat:
@jocxy Hej! Twitter har kollektivt beslutat att #prataomdet – sexberättelser i tidningarna hela nästa vecka, och alla kan ju börja här om vi vågar.
Varför uppmanar hon folk att "börja här" om hundratals redan har börjat?
För det första: det är inte jag som modererar kommentarerna på Allehanda.se.
Det har jag heller aldrig påstått. Håll dig till frågan jag ställer.
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvindan
Jag har sett kommentarer där, som påstått saker om prataomdet och om Mymlan, som jag anser kvala in som förtal. Ingen aning om ifall du har skrivit nån av dem, och jag har inte orkat kolla om de finns kvar.
Ja, det har du redan sagt minst en gång. Min fråga, som jag ställde eftersom du sade "flera av de kommentarer som finns där just nu innehåller exempelvis rent förtal. Det vill säga osanna påståenden utan grund." vilket då skulle förklara varför en hel del av kommentarerna blev raderade var: "Denna kommentar blev raderad, vad i den var "rent förtal"?"
Sedan citerade jag hela kommentaren så att du kunde få se ett exempel på vad som raderades, och kanske bättre kunde förstå varför en del här anser att raderingen på allehanda.se gick i överstyr. Jag citerar den igen så att du inte missar kommentaren den här gången också. Observera att man måste trycka på spoiler-knappen för att läsa den nu.
C.N.L anser att en som är anmäld för ett sexualbrott "är skyldig tills motsatsen bevisats". Hemska tanke. Ei incumbit probatio qui dicit, non qui negat är grundläggande i en civiliserad demokrati, och att anta alla som anmälts för sexbrott är skyldiga hjälper inte offer, snarare stjälper dem. Dessutom är det en MÄNSKLIG RÄTTIGHET att anses oskyldig tills bevisat skyldig, se art. 6.2 i The Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms.
"Everyone charged with a criminal offence shall be presumed innocent until proved guilty according to law"
Mediadrevet med tyckarkrönikör i Sverige tar ställning i skuldfrågan. Det går inte att missa. Tyckarkrönikor efter Bjästa-domen föll var en helt annan situationen då rättegång redan hållits.
Jag berättade den här historien på mikrobloggen Twitter i tisdags. Det var inget jag hade planerat. Jag låg framför teven och slötwittrade med en kompis om Assange-fallet ... Det slog mig, twittrade jag, att det finns ett strukturellt problem i vår våldtäktslagstiftning. ... Ungefär så skrev jag på Twitter. Eller, på Twitter-språk: vi måste prataomdet. Jag tappade snabbt räkningen på alla som hörde av sig och tackade för att jag berättat. Någon efterlyste ett upprop: ”det här måste vi tala om”. Jag svarade, nja, är det inte bättre att bara… tala? Jag har ju redan berättat det här, jag kan skriva det i en tidning. Om jag inte är ensam.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!