2011-04-15, 10:38
Citat:
Ursprungligen postat av BabySailor
Försöker dem inte prata svenska i en scen?

Jo, när Milos fru pratar om ett möte med en svensk gubbe. Minns inte vad dom säger men Milo säger två fraser svenska iallafall
Citera
2011-04-15, 11:36
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernvante
Filmen var måhända grov, men ta bort den för att den visar sjukt beteénde?
Undrar när dessa dårar vill sluta visa bilder ifrån krig på Nyheterna.

Reagerade på den här textraden ifrån http://www.hyrafilmonline.se/nyheter/stallningstagande/:

"Det våldtas, misshandlas och mördas på alla ohyggliga tänkbara sätt och inte ens barn besparas! Man chockas, mår illa och vill knappt titta genom fingrarna

Det är något som är väldigt fel när våldtäkt av barn och kvinnor tillåts visas på ett närgånget sätt under förevändningen att ”det är på låtsas”
"

Var ju inte direkt så att dessa handlingar glorifierades direkt och varför var det inte lika hemskt när en man blev påtryckt i skitan när han låg avsmullen på en träbank?
Ska dom nu vara upprörda och hysteriska kan dom väl iaf för faen vara konsekventa när det kommer till sexuellt våld gentemot människor.

Sant. Antingen är man konsekvent och upprörs över allt våld och alla inslag där våld/sex kombineras i den aktuella filmen eller så bryr man sig inte alls.

A serbian film är äcklig men det är fortfarande en spelfilm. Inget riktigt våld eller sex förekommer. Det är ingen dokumentär, porris eller snuffilm det är frågan om. Om våldet/sexet i A serbian film är utstuderat sadistiskt och distribution av filmen är omoralisk eller rentav lagvridrig bör filmer som Cannibal Holocaust (där det också förekommer våldtäkter och mycket brutala våldssekvenser), I spit on your grave (både originalet och remaken) mfl liknande filmer ses på samma sätt. Våldet i A serbian film är inte värre än i många andra filmer och det torde vara uppenbart att offret i den vidriga barnvåldtäktsscenen utgörs av en docka och inte ett riktigt barn och att allt våld är fejkat precis som det brukar vara i spelfilmer.

Det finns andra filmer där mycket grovt våld och sexuellt våld mot barn och/eller kvinnor förekommer. I Horungen/Bastard out of Carolina förekommer flera grova och realistiska scener med den då minderårige Jena Malone i huvudrollen. I Irreversible förekommer en extremt brutal och grafisk våldtäktsscen av Monica Bellucci samt förstås flera mycket grova våldsscener. Det finns hur många exempel som helst.

Om en butik inte vill sälja A serbian film är det ingenting som stör mig men det är inte rätt att någon försöker pracka på alla filmbutiker sin moral pga något så enkelt som tycke och smak.
Folk måste helt enkelt lära sig skilja på film och verklighet.

Sen kan jag iofs tycka att filmen mest handlade om effektsökeri och att den var riktigt dålig men det är bara min åsikt. Andra får förstås tycka vad de vill.
Citera
2011-04-19, 10:34
Medlem
...as...s avatar
Jag tyckte inte den var något särskilt äcklig.

Det finns en dir cut där man får se massa mer "porr" och blod men den var inte heller något äcklig.

http://www.imdb.com/title/tt1467304/ är bra mycket snuskigare.
Citera
2011-04-20, 17:06
Medlem
Thunderhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
Jo, när Milos fru pratar om ett möte med en svensk gubbe. Minns inte vad dom säger men Milo säger två fraser svenska iallafall

Milos försöker säga avgasrör.
Citera
2011-04-26, 00:22
Medlem
Oliveiras avatar
Apropå censur och vilka som är Pk och inte så visades filmen på CPH PIX i Köpenhamn häromdagen och där hotas festivalen av anmälan för barnporr!
Citera
2011-04-26, 02:10
Medlem
Dolcontinas avatar
Såg den ganska nyligen, några veckor sedan... kanske 3. För mig så var det här den värsta film jag sett än så länge... och jag hoppas att jag aldrig får se något värre. Gnuggade händerna när jag såg den "Ohhh, äntligen nåt riktigt hemskt!". Men jag ångrar mig

Har sett mycket äckel, hemskt, rått, blodigt o.s.v. men den här etsade sig fast i min skalle. Ville slå av filmen hela tiden men kunde inte, ville veta hur det slutade. Normalt slår jag av direkt om jag får vibbar som "Det kan faktiskt finnas folk som sitter och blir sexuellt upphetsade av den här just nu..." men här kände jag som sagt var något slags tvång av att kolla vidare.

Jag var halvsjuk (alltså fysiskt sjuk. Abstinent, men det är ju att vara sjuk) vid tillfället och efteråt kände jag som overklighetskänslor. Vissa scener spelades upp i huvudet, om och om igen... speciellt en bit av slutet. (Vilken scen läggs i spolier).

Men det fanns massor av scener jag tyckte var grymt vidriga. Lite förvånad över att så många verkar tycka "Äh...var väl inget! Kanske EN scen var lite otäck men näe..."

För mig så är det egentligen inte själva äcklet, blodet eller andra hemskheter som gör en film olidlig utan det är känslan bakom filmen. Ibland, av vissa filmer, kan jag som sagt var få en känsla av att det inte BARA är "skräck" (eller vad man ska säga), utan man smyger in porr/sex som är avsedd att egga och det är DÅ jag inte klarar av det. Såg att en del exempel på "liknande" (även om jag absolut inte tycker det) filmer tagits upp, som I spit on your grave... Där tycker jag inte det finns något "porr" alls... För mig blir det alltså inte sadistporr bara för att det är sadistporr med i filmen utan det är den här "känslan" som avgör om det är en vanlig film med låtsas-sadistporr (för att ge en vanlig känsla, kanske hur offret lider) eller om det är en film med sadistporr att onanera till. Om en film slår igenom i den undre världen (ta barnporr som exempel) så är det något fel på filmen. Jag vill som inte sitta och titta på en film som hyllas av pedofiler... "Äntligen en laglig film att titta på... hehe". Nope, då vill jag inte se! Det var bara ett exempel nu, för att förklara den här känslan jag kan få av vissa filmer, så man förstår hur jag menar.

De som inte äcklas (på ett drygt vis) av sånt här (rycker på axlarna) får förmodligen inte den här "bakomkänslan" som jag får. De ser kanske bara själva bilderna, att det är på låtsas. Ett annat exempel på den här skillnaden jag menar... En film visar en våldtäktsscen... plötsligt börjar kameran zooma in offrets kropp. Man får långsamt följa kameran från halsen och nedåt och vid brösten zoomas det ännu mer. Långa närbilder. Man kanske får se knutar i närbild också, för att se HUR hon är bunden. 10 minuter av en naken kropp i detalj liksom. I sådana fall finns det som ingen anledning att visa offret på det viset. Då kommer mina de här tankarna om "Vänta nuuu... vad är det jag kollar på egentligen? " Känner jag så, så slår jag av. Kan inte gynna någon slags "smygvåld".

Säger inte att den här filmen är nån slags "smygis" nu, där regissör och skådisar blev uppeggade av att spela in (tror jag knappast) men jag fick obehagkänslor och det räckte. Det som räddade obehaget liiite (alltså gjorde att det kändes lite bättre) var det överdrivna organet. Vem fan har 1 m lång liksom? Det gjorde att det blev lite löjligt mitt i allt, tack och lov.

Sedan blir ju inte saken bättre av att jag är LIVRÄDD för sådana här länder =/ Har alltid sett Polen, Kroatien, Serbien, Rumänien, Ryssland m.m. som länder där det sker konstiga saker. Typ såna här saker, som i filmen. Och jag kan inte vara den enda som skräms av de här länderna med tanke på Hostel. verkar ju som folk har den här bilden av dessa länder. När jag var i Polen så gick jag omkring och var illa till mods hela tiden, såg kidnappare överallt... som skulle sälja en som tortyrslav. Kändes inte direkt bättre när vi tog in på "Hostel" och jag hamnade granne med nåt konstig par som hade skriktortyr-sex på natten Ett tag började jag fundera på om hon blev våldtagen...

Hur som helst... Eftersom jag var sjuk så kunde jag såklart inte sova heller så hela natten låg jag och återuppspelade filmen i skallen. Hade inte pratat med någon på flera dagar, varit helt isolerad, så jag fick så jävla skumma känslor. Kändes som jag förflyttats till Ryssland... och som om det var söndag. Tänker fan på filmen VARJE dag, fortfarande. Idag på förmiddagen när jag satt & rökte på balkongen så... popp! Händer hela jävla tiden!

Nej fy fan...
Citera
2011-05-01, 18:08
Medlem
A serbian movie är faktiskt den sjukaste filmen jag någonsin har sett, och då har jag tittat på många knäppa filmer! Är faktiskt ett måste för skräck fantaster, bara för att ha sett den liksom!

Den är inte på något sätt bra och riktigt ful men helt sjuk
Citera
2011-05-01, 19:18
Medlem
sv1nt0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Jag tyckte inte den var något särskilt äcklig.

Det finns en dir cut där man får se massa mer "porr" och blod men den var inte heller något äcklig.

http://www.imdb.com/title/tt1467304/ är bra mycket snuskigare.

det där kan ju diskuteras...

enligt mig är denna film vidrig, human centipede är inte i närheten, den är fan rolig jämnfört med A serbian film.
Citera
2011-05-03, 17:04
Medlem
Punksatans avatar
Bra att använda när man är själv i ett rum och är ledig ifrån jobbet! (Y)

Citera
2011-05-04, 16:36
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina

text...
Hur som helst... Eftersom jag var sjuk så kunde jag såklart inte sova heller så hela natten låg jag och återuppspelade filmen i skallen. Hade inte pratat med någon på flera dagar, varit helt isolerad, så jag fick så jävla skumma känslor. Kändes som jag förflyttats till Ryssland... och som om det var söndag. Tänker fan på filmen VARJE dag, fortfarande. Idag på förmiddagen när jag satt & rökte på balkongen så... popp! Händer hela jävla tiden!

Nej fy fan...

Känner inte igen något av det du skriver, själv blev man tämligen oberörd av hela filmen, vilket kan bero på de mediokra skådespelarinsatserna, halvdana effekter och irriterande inslag av slapstick.

Sedan verkar du ha lite problem med etnocentrism.
Citera
2011-05-04, 22:11
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Känner inte igen något av det du skriver, själv blev man tämligen oberörd av hela filmen, vilket kan bero på de mediokra skådespelarinsatserna, halvdana effekter och irriterande inslag av slapstick.

Sedan verkar du ha lite problem med etnocentrism.

Ja, vi berörs ju alla av olika saker och jag verkar vara ganska "ensam" om att reagera så hårt på just den här filmen... som jag skrev tidigare så verkar väldigt många tycka att det inte var så jävla äckligt alls.

Men jag trodde fan att jag sett det värsta... men tydligen så kan jag fortfarande bli överraskad Vet inte varför jag inte kunde slå av just den här filmen heller... borde ha gjort det. 2 andra filmer har jag slagit av för att jag inte pallat se.

Men hur menar du med etnocentrismen? Att jag skulle ha problem med det? Jag är typ tvärtom när det gäller sådant =) Syftar du på det jag skrev om Ryssland, Polen, Rumänien m.fl? Att jag är rädd för de länderna?

Det kan jag väl inte koppla ihop med att jag skulle typ tycka att deras kultur är fel och/eller konstig, jämfört med "min" kultur, som isf skulle vara den korrekta då... För jag inser ju att "sexperversioner" (typ som Hostel då) inte tillhör deras kultur... och om det nu SKULLE göra det så kan det väl inte klassas som etnocentrism att anse att en sådan kultur skulle vara lite udda? Etnocentrism innebär ju att man dömer ut andras kulturer som udda eller "fel", bara för att de inte beter sig som man gör i "min" kultur. Så för att jag i just det fallet skulle kunna ha "etnocentrismproblem" så skulle ju de här länderna faktiskt behöva ha en kultur där typ barnporr och våldssex med mord och andra hemskheter ingår =/

Eller syftade du på något annat? Andras kulturer har jag iaf inga problem med att acceptera, hur än "konstiga" de kan se ut från min kulturs perspektiv, eller hur man ska säga. Menade du mer filmen bara... att jag skulle tro/tycka att ALLA borde tycka den är skithemsk, och de som inte gör det är det något fel på, så måste jag ha uttryckt mig dåligt för så tycker jag absolut inte. Fattar ju att alla tycker olika och tycker absolut inte att det är fel på människor som tyckte den var fjantig eller så.

Ja, ja... skitsamma. Filmen äcklade mig som satan iaf och jag hoppas att jag aldrig kommer att få se något värre. Men jag tror gränsen är nådd nu, för hur hemskt det kan bli i mitt tycke.
Citera
2011-05-04, 22:22
Medlem
WalterSullivans avatar
Låter som en Nikanor bok, Äldreomsorgen i övre Kågedalen tex.

Nej tack jag tror jag kan leva utan att se den här skiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in