@Siste striden:
Jag känner verkligen för Olsson och framför allt för hans stackars stackars stackars gruppchef som fått hålla honom under armen
Jag gjorde lumpen ganska nyligen. Det kändes som om befälen inte tog det hela på allvar längre, då inga ryska pansarbrigader fanns lurkande i skogarna.
Vi var på övning, jag, vagnchefen satt i en PBV302 tillsammans med skytten och föraren och snacket gick som vanligt i intercommen. Dvs vilka man vill sätta på, hur mycket man hatar sin nuvarande situation och hur förbannat djävla kallt det är i vagnarna och hur förbannat bortskämda stab och tross är som har värmare.
Så ville det sig att vi skulle anfalla. Uppsittning och så bar det av. Väl framme gjordes det avsittning, strid i anfallsmålet. Glade soldat Erlander hade givits uppgiften att ge klartecken till oss i vagnen när avsittningen var klar, så att vi kunde fortsätta köra utan att skada någon. Den glade soldaten Erlander hade dock ett problem. I handen höll han nämligen ett BT-pansarskott, och signalen för klar kräver två händer. Inga problem tänkte han, och lutade BT-pskottet mot framsidan av bandaggregatet, varpå han gav klartecken med sina fria händer och jag gav order om att vagnen skulle köra iväg, varpå BT-pskottet, 300 000 kr, krossades under bandet.
Befälen bara stod och glodde. Ingen orkade ta ton. Inget skreks. Inga okvädningsord. Så illa är det i krigsmakten idag. De riktiga officerare som fortfarande orkar ryta på stackars korkade beväringar blir bara färre