Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-16, 17:38
  #313
Medlem
AK-74s avatar
I19/K4.

Pillar med min AK-5 medan jag promenerar mot vårt tjugomannatält efter en riktigt skön fältbajsning. Ser att kapten sitter på knän lite framför mig. Jag passerar förbi och så hör jag ett *krack* under kängan. Stannar upp, vänder mig om och tittar ner - ser att jag trampat sönder kaptens mobiltelefon.

Kapten tittar på sin telefon. Rynkar sig i pannan - och vänder huvudet mot mig, med ögonkontakt som får stridsvagnar att smälta.

Sedan ryter han;

"DET DÄR VAR FAN I MIG DET DUMMASTE JAG NÅGONSIN SETT, SOLDAT S******! FÖR I HELVETE, HUR JÄVLA KLANTIG EN MÄNNISKA VARA?! FÖRSVINN UR MIN ÅSYN!

Gick jääävligt snabbt därifrån, och det kändes som att jag skitit på mig..
Citera
2013-10-20, 13:46
  #314
Medlem
K3 Karlsborg 86-87

Major Englund sa under övning, "Ni ser ut som heroinpåverkade negrer som ligger och raslar bakom en kulspruta"

Haha sikka minnen.
Citera
2013-11-07, 11:35
  #315
Medlem
Min morfar låg inne i Lumpen vid 72 och fick höra en gammal goding av honom. ''Soldat Larsson, Du är inte bara idiot och värdelös, du är jävligt ful också din skitstövel'' Herr Larsson deserterade kort därefter enligt morfar.
Citera
2013-11-07, 14:56
  #316
Medlem
AK-74s avatar
K4

Vi övar SiB med BT, pluton mot pluton. Bland det roligaste jag någonsin gjort;

vi stod uppe i ett hus och brassade på med KSP och AK-5 mot ett par killar vi träffat på som försökte ta sig över en väg. Bland gevärsknallarna och skurarna av automateld hördes mycket lämpliga krigsrop som; "FUCKEEEEEERS!", "Sug min kuk, din fitta!", "Ät kuk!", "Lars Ohly!" (fråga mig inte varför) och "Allah Akbar!"

Efter att vi lyckats meja ner de där snubbarna och även prickat några fler som trodde att de kunde löpa över vägen hörde vissa av oss steg komma bakom oss; det var kapten, och hade även en AK-5 med sig. Han tog ut mig och tre av mina gruppmedlemmar, och för varje man han tog ut ur spelet sa han "du ä' dö'".

Detta fick däremot araben i vår grupp, Ahmed kan vi kalla honom, att storma ut från rummet bredvid som han var i och in i vårt. Stissig som han var i adrenalinruset (säkert över att ha slaktat 4-5 man med sin KSP90, inget gjorde honom så glad) hoppar han in som Arnold Schwarzenegger med KSPn vid axeln och skjuter 60 bulor mot kapten som skriker; "VA' I HEEEELLLV--!"

När röken lagt sig och Ahmed fattar att han precis pepprat sönder kapten börjar kaptenen gorma och vifta med armarna frenetiskt; "DIN JÄÄÄEEEEVLLLLAAAA RAAAMBOOOOOOOOUUU!"

Soldat Ahmed fick skura golv i ett par timmar som utmärkelse för ett gott arbete vid kulsprutan.
__________________
Senast redigerad av AK-74 2013-11-07 kl. 15:19.
Citera
2014-01-07, 05:22
  #317
Medlem
Spackelackans avatar
Efter nästan tjugo år under fanorna så har man ju hört en hel del, men min favorit är nog den kommentar som en Fk från skyttekompaniet gav till en kverulerande och kommunistdoftande malaj vid uppställning inför beredskapsnatt:

"Du tror att du är intellektuell, fast i verkligheten så skulle inte ens en Röda Khmer titta litet elakt på dig!"
Citera
2014-01-07, 05:40
  #318
Medlem
morbrostewarts avatar
Det var roligare förr, när man tilläts benämna beväringar, saker och ting vid dess rätta namn, innan allt blev så pk, värdegrund och trams.
Citera
2014-02-09, 12:16
  #319
Medlem
FUP-12s avatar
Förbannat kul tråd, den måste bumpas med ett nytt inlägg.

Den handlar dock mer om frånvaron av utskällning, än något annat.

Jag minns från min tid i FBU i slutet av 80-talet att några pajsare blev satta till signalister på staben under en övning. Eftersom högsta hönset på övningen var en viss Kapten Göran Friedner (GF) så var det anropet ”Gustaf Filip Blå” som gällde.

Det var dock inte det som hördes i etern, speciellt nattetid när kaptenen sussade och när förbindelseprov skulle genomföras med jämna mellanrum: Så här kunde det låta vid inkommande anrop från grupperna:

- Gustaf Filip Blå, Gustaf Filip Blå!

- Gustaf Fittan Blå, Gustaf Fittan Blå, kom!

På något sätt kom detta till kaptens kännedom, men eftersom han var en sansad karl blev det ingen riktig utskällning vid uppställningen, utan han sade endast:

”Jag har hört att signaleringsspråket ändrar karaktär nattetid. Det ska det inte göra! Och det ska inte hända igen. Tro mig, jag hör allt. Jag har nästan magisk hörsel.”

Och av den anledningen kunde man påföljande övningar höra följande meddelanden utväxlas med viskande röst nattetid:

- Gustav Filip Blå, Gustaf Filip Blå!

- Gustav Filip Blå, Gustaf Filip Blå, kom!

- Från Adam Bertil. Förbindelsen provas. Hörbarhet efterfrågas.

- Hörbarhet: Magisk. Klart slut!
__________________
Senast redigerad av FUP-12 2014-02-09 kl. 12:26.
Citera
2014-02-09, 12:25
  #320
Medlem
FUP-12s avatar
Det allra bästa uttrycket som jag hörde under en utskällning kom i samband med exercisen då en och annan inte riktigt fick till den strama hållning som vanligtvis ska prägla Givakt.

Befälet röt:

- Men, för helvete! Jag beordrade Givakt och vad får jag? Ni ser ju som havande grodor i skitande ställning!
Citera
2014-02-09, 12:45
  #321
Medlem
Kul tråd

KA1 Vaxholm

Första veckan i lumpen! skulle passera första pluton i korridoren, hade inte riktigt koll på alla befälsbeteckningarna!

Skriker Löjtnant! högt och ljudligt i korridoren inte bara en gång utan två ggr....!

Kapten Carlsson som då var Plutonchef stormar fram sådär 2 mm från mitt ansikte och gormar att det finns en jävla person som kan gradera ner honom från Kapten till Löjtnant, och det va faan inte en liten jävla skit som jag!

Fick väl sådär 2 liter saliv samtidigt i ansiktet, satan va arg han va!

Om ni hört talas om Kapten Carlsson så förstår ni nog att man inte sa fel fler gånger!
Citera
2014-04-15, 23:06
  #322
Medlem
LV 6 Halmstad
2002
Fick en fin kommentar under morgon uppställningen av vår kvinnliga fänrik fris!
Har soldat x rakat sig idag? Ja fänrik!
Möjligtvis bröstet skrek hon..fick 1 min på mig att raka om..
Hade en torr engångshyvel och rev mig blodig och ställde mig med blodigt ansikte i ledet...

Bra soldat x!

En annan kille satt senare och sket under uppställning och kapten undra var fan han var..
Han skiter kapten svarade någon, kapten springer in på toan och delar ut sparkar på toadörrn..

När skitaren väl är uppställd får vi höra att behöver vi skita samtidigt som det är uppställning då skiter vi ner oss i ledet!
Citera
2014-09-08, 12:59
  #323
Medlem
Scaevolas avatar
Visserligen inte från min sida men taget från en Facebookgrupp.

Jag och en Överste som anslöt sig till denna grupp för ca två månader sedan.

På denna tid bodde jag och min fru i trakten av XXXXXXXXXXXXXXX. Där fanns förutom oss också ett ganska stort antal djur av olika slag, bl.a getter och det är om en speciell getabock detta handlar.
En välväxt kolsvart bock som var döpt till Peo. Denna namngivning har inget att göra med en viss Malmsten, vill bara klargöra det.
Nå, Peo visade sig vara förutom god betäckare också fantastisk på att hoppa.
Vår gethage var nu försedd med ett ca 1.80 högt staket , för nu skulle getjäveln hindras från att äta buskar och blommor i trädgården !(trodde vi )
När man närmade sig huset i bil kunde man i en glipa se trädgården, och vem spatserade där ? Jo då Peo !
När vi några sekunder senare kom upp på gårdsplanen ser man Peo liggande lojt idisslande på taket till gethuset som stod inne i gethagen ! Det såg ut som han smålog.

På kaserngården mötte jag Regementschefen och av någon outgrundlig anledning började vi prata getter.

Översten som bodde på kullarna utanför XXXXXXX undrade var han kunde skaffa en getabock till sina söta getflickor. ( Ha tänkte Jag )
Jo chefen det råkar vara så att jag har en getabock som är till salu. Det är bara det att han gillar att hoppa.
Inga problem sa Översten, jag har ett högt staket !
Nu bestämdes det att vi skulle leverera geten på kommande Lördag, och så blev det.

Väl där konstaterade jag att staketet som enl Översten var högt ,skulle i getens ögon vara löjeväckande.
Detta upplyste jag om, men blev nog inte trodd ?

Ca två veckor senare mötte jag Regementschefen på en skjutstation på Ravlunda.
När Översten fick syn på mig utbrast han " XXXXXXX kom hit vi behöver prata "

Jag gissade vad som komma skulle och mycket riktigt så var det !

Den där Peo är ju en jävel på att hoppa, min baksida ser nu ut som ett fångläget för tusan och lika förbannat hoppar getjäveln ut !
Jo jag sa ju att han gillar att hoppa ,sa jag med ett illa dolt leende.
Dessutom sa Översten, är det ett riktigt svin ! Vad då , undrade jag ?
Jo ideligen pissar han i sitt eget skägg det äcklet.
Tyvärr är det nog så att det är något man får leva med , framförde jag lite försiktigt.
Han vill bara imponera på sina damer.

Vad som senare hände och hur länge Peo fick vara i livet vet jag inte ,men med lite tur får vi alla snart veta det ?
Citera
2014-09-09, 10:59
  #324
Medlem
Newkies avatar
Låg på I5 runt 2001 tror jag. Förare/skytt på stridsfordon 90. Första körningen med vagn i terräng. Tanken är naturligtvis att man ska hålla sig på terrängbanan. Vi fick för att testa idén med att fordonet kunde knuffa ner träd. Gick färvånansvärt bra. Tallar på 300mm diameter var inte större problem att knuffa ner. Fyra fem träd senare och i slutet av banan får hela plutonen en redig utskåpning.

Det visar sig att ett kompani blev påkommna på bar gärning. Detta kompani fick hugga upp alla träd som fälts . Ett par veckor senare får alla kompanier på regementet ett gäng säckar var med den fällda upphackade veden.

På skjutbanan var det någon som alltid testade om han hade något kvar i loppen genom att trycka på avtryckaren. Detta märktes naturligtvis inte för än den gången han faktiskt hade skarp ammo kvar. Skör rakt ner i backen, världens utskällning och gransknings nämnden eller vad fan det hette. Det hände två gånger under en av skjuteperioderna om jag inte minns fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback