Citat:
Ursprungligen postat av pinochio
I början (typ andra dagen) av min karriär som värnpliktig på f16 så smög flottiljchefen (visste inte vem han var då...) omkring o kollade läget. Efter ett tag kommer han fram till mig och frågar om allt är bra. Andra frågan: Vad har jag för grad? Jag svarar det som dyker upp först - korpral... Detta får till följd att karln blir rosenrasande, skriker o gapar mig rakt i ansiktet. Minns inte exakt vad han sa men han avslutade med att säga: DET GÄLLER FÖR FAN ATT SKILJA PÅ KUKAR OCH MORÖTTER!!!! Han var visst överste av 1:a graden...

Jag hamnade i en liknande situation första veckan i lumpen då någon gubbe med en massa streck på armen struttade in i rummet där vi satt och läste en militärhandbok.
Självklart var han tvungen att komma fram till mig och fråga vad jag läste, och jag hasplar ur mig
"Herr ööööh.. hrm.. vahetere.. kommendörkapten? Rekryt NN, inget speciellt, lite allmänt bara".
Till min förvåning gissade jag rätt och fick ett leende och en klapp på huvudet, och inte en rejäl utskällning som jag (befogat) räknat med.
Jag hade mer "otur" när jag långt senare råkade kalla en premiärlöjtnant för "Herr Undersergeant". Det var så att säga mindre populärt...
Den i särklass roligaste utskällningen fick en snubbe i min pluton när vi skulle öva kanslibeteende.
Vi stod i kö utanför ett befälskontor och undersergeanten förklarade att när det blev ens tur skulle man knacka på dörren, gå in, hälsa och säga "Herr Löjtnant, Rekryt nönönö anmäler sig.".
När den lätt nervöse finlandssvensken Nennonen stod på tur och gick in och anmälde sig ekade det strax i hela korridoren "IDIOT! DU SKA INT SÄGA REKRYT NÖNÖNÖ, DU SKA SÄGA DITT FÖRPANNADE JÄVLA EFTERNAMN!"
Jag tror löjtnanten blev lätt generad när han insåg att killen faktiskt sagt sitt efternamn...