2011-01-20, 20:08
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm_72
Största upptäckten någonsin eller jättebluff?

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3073394.ece

http://www.physorg.com/news/2011-01-italian-scientists-cold-fusion-video.html

Tror det när jag ser det. Läst en del om kall fusion och vad jag vet finns det inga hittils som lyckats återskapa experimenten under kontrollerade former med ett positivt energiuttag genom fusion. Det de påstår är alltså att de kan få väte att förenas med nickel och bilda koppar.

Det känns dock lite misstänksamt med tanke på hur mycket jobb som lagts ner med tanke på alla försök som gjordes för att återskapa påståendet 1989. Ta bara detta:

Citat:
"Hela experimentet övervakades av representanter från institutionen för fysik vid Bolognas universitet. Det stora smolket i bägaren är dock att inte ens dessa fick insyn i apparatens inre."

Järn (Fe) borde väl vara slutprodukten i exoterma fusionsreaktioner då tyngre ämnen kräver fissionsprocesser. Eller har jag fattat det fel? Hur har tyngre ämnen än järn egentligen bildats?
Senast redigerad av TroyMcLure 2011-01-20 kl. 20:17.
Citera
2011-01-20, 20:44
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Försöker alltså inte säga att det måste vara autentiskt, bara att avsaknaden av ritning knappast är argument för att det skulle vara en ploj, eller?

Generellt är jag skeptisk till saker och ting, men kall fusion känns knappast onåbart, så varför inte 2011. Vad tror ni de sa 1980? "2011 kommer vi att bo på mars", typ.
Citera
2011-01-20, 22:14
Medlem
trobots avatar
Kanske lite offtopic men om man drar igång en sån här bluff borde man inte få skaka galler senare? Förr eller senare avslöjas det ju som bluff eller sanning
Citera
2011-01-20, 22:26
Medlem
Snubblers avatar
Var det inte en liknande händelse när några forskare skapade kall fusion i aceton i deras källare, men sedan inte kunde återskapa projektet någon igen och blev idiotförklarade. Br om ursäkt för min kassa meningsbyggnad, men måste verkligen skita. brb
Citera
2011-01-20, 22:39
Medlem
bjornebarns avatar
Var det inte några ryssar (?) för några år sedna som påstod sig ha skapat fusion inducerad av ljud tror jag det var? Läste om det i allas vår kära IllVet...
Citera
2011-01-20, 23:22
Medlem
Aizels avatar
Oddsen är väl en på miljonen att det är inte är en scam - men är det å andra sidan inte precis en på miljonen som behövs, om jag kommer ihåg min guide till galaxen rätt?
Citera
2011-01-20, 23:42
Medlem
raskenss avatar
Ganska fascinerande ändå att fundera kring hur "forskarna" som byggt den här maskinen tänker egentligen. Dom pratar om att lansera en maskin på marknaden om 3 månader, utan att ens reflektera över att energimarknaden omfattar 1000tals miljarder varje år, en världssensation av ofattbara mått som kan förändra hela världen och dom står där och kokar lite vatten och pillar på en ranglig prototyp som ser ut att vara byggd av överskott från e-bay, hopplockad för 100 euro.

Nja den röda foliehattsvarningslampan blinkar ihärdigt.
Citera
2011-01-21, 00:54
Medlem
Bajspumpans avatar
COLD FUSION! Eller?

Tror själv inte på det, men är inte något natursnille.

Vad säger ni?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8442328.ab
Citera
2011-01-21, 00:56
Medlem
Rudeboyss avatar
Känns lite sketchy.
Citera
2011-01-21, 00:58
Medlem
Yodaspimps avatar
REDAN?! det beräknades väl 2013 eller runt omkring?

jag är ingen fysiker, men om detta är sant så vet till och med jag att världens energiproblem mer eller mindre kommer lösas inom en snar framtid.
Men det är just det OM det är sant....... Hur mycket kan man lita på ab egentligen
Citera
2011-01-21, 01:06
Medlem
Denoms avatar
Då Aftonbladet skriver om det och författaren tycks vara inkompetent är det troligtvis bluff.
Citera
2011-01-21, 01:09
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yodaspimp
REDAN?! det beräknades väl 2013 eller runt omkring?

jag är ingen fysiker, men om detta är sant så vet till och med jag att världens energiproblem mer eller mindre kommer lösas inom en snar framtid.
Men det är just det OM det är sant....... Hur mycket kan man lita på ab egentligen
Hur mycket kan man lita de två som ligger bakom? I mina öron låter det för bra för att vara sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in