2012-08-14, 11:38
Avslutad
Att tro att media skriver om alla nya uppfinningar från första minut dom kommits på är, tycker jag, hyffsat blåögt det med. Dessutom har media redan skrivit en del om det. Både Ny Teknik i sverige och ett program i USA *herp derp 60 minutes* kommer inte ihåg hela namnet. Dessutom verkar svensk media ha fullt up att skriva om skönhetsmodeller och fotbolls proffs för att saker som händer på riktigt ska få komma fram i ljuset. För övrigt har jag svårt att tro att Rossi kommer först med sina apparater, han verkar inte pålitlig Men kanske Defkalion?

"Skiten" har redan sålts till Amerikanska flottan. Dom verkar nöjda efter uttalanden på http://www.ecatnews.net/
Citera
2012-08-14, 12:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Att tro att media skriver om alla nya uppfinningar från första minut dom kommits på är, tycker jag, hyffsat blåögt det med. Dessutom har media redan skrivit en del om det. Både Ny Teknik i sverige och ett program i USA *herp derp 60 minutes* kommer inte ihåg hela namnet. Dessutom verkar svensk media ha fullt up att skriva om skönhetsmodeller och fotbolls proffs för att saker som händer på riktigt ska få komma fram i ljuset. För övrigt har jag svårt att tro att Rossi kommer först med sina apparater, han verkar inte pålitlig Men kanske Defkalion?

"Skiten" har redan sålts till Amerikanska flottan. Dom verkar nöjda efter uttalanden på http://www.ecatnews.net/
Fortfarande inget vettigt test utfört va? Inget sådant som vi fått se resultat av? Jag förstår inte hur vi kan se så olika på detta. I mina ögon är det en show, rena teatern där inte ett enda test har varit givande utan bara en massa blaj-blaj. Vad är det som är så imponerande med det?
Citera
2012-08-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det var ju över ett år sedan han var där och bevittnade det otroligt intetsägande "test" (jag skulle snarare kalla det teaterföreställning) som vi snackat om otaliga gånger här. Läs t ex Sven Kullander på villovägar. Föreningen som bloggen ligger på VoF grundades t o m av den andre svensken som var med vid samma föreställning, Hanno Essén och inte heller han har undgått kritik inom VoF.

Så fungerar riktig vetenskap, skit i personen, fakta är kung, allt ska granskas.
Undrar över det här som Rossi skriver angående testet som det läcktes information om:
"test directed by him (han som läckte informationen) and by 6 Professors from two Universities."
De professorer som Rossi verkar ha kontakt med verkar komma från Bolognas och Uppsalas universitet.
Man kan undra om inte Essén och Kullander var med på testet. Jag tror inte att de släpper det här, nu när de redan är så insyltade.

Jag skulle också önska att rapporten från testet publicerades nu och inte sen någongång.
Citera
2012-08-14, 12:38
Medlem
Något som gör Brillouin Energy trovärdiga är att de bara lovar ett COP på 2.
Det är faktiskt rätt kasst.
Man måste åtminstone kunna överträffa en värmepump med COP 4.
Om de skulle bluffa, varför då välja ett så dåligt värde på COP? Kan COP 2 verkligen locka en massa investerare?
Jag skulle dra till med COP 200 om jag ville bluffa till mig investerare.

För mig är frågan om LENR är på riktigt eller inte avgjord.
Alltför många demonstrationer från olika håll pågår för att det skulle vara bluff eller självbedrägeri. Det senaste var ju Celanis demo på NI-mässan.
Man kan ju fortsätta att efterfråga tester in i det oändliga, någongång måste man inse att tillräckligt är tillräckligt.
Citera
2012-08-14, 12:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Något som gör Brillouin Energy trovärdiga är att de bara lovar ett COP på 2.
Det är faktiskt rätt kasst.
Man måste åtminstone kunna överträffa en värmepump med COP 4.
Om de skulle bluffa, varför då välja ett så dåligt värde på COP? Kan COP 2 verkligen locka en massa investerare?
Jag skulle dra till med COP 200 om jag ville bluffa till mig investerare.

För mig är frågan om LENR är på riktigt eller inte avgjord.
Alltför många demonstrationer från olika håll pågår för att det skulle vara bluff eller självbedrägeri. Det senaste var ju Celanis demo på NI-mässan.
Man kan ju fortsätta att efterfråga tester in i det oändliga, någongång måste man inse att tillräckligt är tillräckligt.
Det är ju bara Argumentum ad nauseam. Är det ett giltigt argument? I mina ögon är ett enda välgjort test värt oerhört mycket mer än hundra intetsägande.

Som jag sagt så många gånger, det är jättelätt att mäta det här ordentligt. Byns rörmokare kan sätta dit en riktig värmemängdsmätare för några tusen spänn så slipper vi tjafsa. Men de gör inte det, istället ska de trolla med en massa icke standardiserade hittepåmetoder. Jag blir galen på det!
Citera
2012-08-14, 13:03
Avslutad
Essén och Kullander har ju vart nere båda två och mätt dom säger att det är sant. Kanske dom också bluffar? Och Rektor för forskning på Universitetet i Missouri (Rob Duncan) bluffar nog också, säkert NASA, Airbus, Prof. Peter hagelstein på MIT, National Instruments och USA's "navy" också, hela världen bluffar, kall fusion funkar inte för de har ja läst i aftonhoran och sexpressen sådeså!
Citera
2012-08-14, 13:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Essén och Kullander har ju vart nere båda två och mätt dom säger att det är sant. Kanske dom också bluffar? Och Rektor för forskning på Universitetet i Missouri (Rob Duncan) bluffar nog också, säkert NASA, Airbus, Prof. Peter hagelstein på MIT, National Instruments och USA's "navy" också, hela världen bluffar, kall fusion funkar inte för de har ja läst i aftonhoran och sexpressen sådeså!
Sluta fjanta dig! Du fick ju svar igår om Essén och Kullander, bemöt det innan du lallar vidare.

Jag skiter i om det är morsan, påven, gud eller hin håle som säger "wow, det funkar ju". Så länge de inte publicerar ett enda djävla test som visar att det gör det så är det bara blaha blaha. Auktoritetsargument gören sig icke besväret!
Citera
2012-08-14, 13:48
Avslutad
Citat:
Sluta fjanta dig!
Herre gud människa! Blir du så arg för att det finns folk som har andra åsikter än dig?

För övrigt är nog Essén och Kullander de minsta spelarna bland de jag nämnde i förra inlägget, förstår inte varför du hakade upp dig på just dom två.

http://nucat-energy.com/low-energy-nuclear-reactions/resources/

vetenskapligt nog?
Citera
2012-08-14, 13:59
Avslutad
Från NI's hemsida:

http://www.ni.com/niweek/summit_physics.htm

Ni kan ju inte neka att något spännande är på gång.
Citera
2012-08-14, 16:40
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:

Om det nu fungerar så är det inte direkt en vanlig uppfinning,
det är så mycket större. Jag är övertygad om att det skrivits spaltmeter
om detta i alla tidningar, om det vore så,
och den där Rossi skulle varit en given Nobelpristagare.

Läs skunkjobbs länk, foliehattar:

http://www.vof.se/blogg/sven-kullander-pa-villovagar/
Citera
2012-08-14, 17:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Herre gud människa! Blir du så arg för att det finns folk som har andra åsikter än dig?

För övrigt är nog Essén och Kullander de minsta spelarna bland de jag nämnde i förra inlägget, förstår inte varför du hakade upp dig på just dom två.

http://nucat-energy.com/low-energy-nuclear-reactions/resources/

vetenskapligt nog?
Jag blir verkligen inte arg för att någon har andra åsikter, det är bara ännu mer trams från din sida att ens antyda något sådant. Jag blir däremot irriterad när det bara går runt runt runt och de som menar att Rossi har något att komma med inte ens reflekterar över vad andra skriver i tråden. Japp, det gäller dig. Du skrev om Essén/Kullander, jag kontrade men istället för att reflektera över det så gick du tillbaka till ruta ett som om jag inte hade sagt något och drog upp de båda herrarna en gång till. Det är dålig debattstil.

Din länk då. Nej, den duger verkligen inte. Peka ut ett väl utfört test som bevisar att det sker en kärnreaktion i LENR som gör att man får ut mer energi än den el och kemiska energi man stoppar in. Det är det enda jag är intresserad av och det är det hela Rossispektaklet handlar om. Fast nu finns det inget sådant test så du får nog lite svårt att hitta men lycka till.
Citera
2012-08-14, 17:17
Medlem
Lobstr

Jag ser inte hur du kan få meddelandet från NI till att bli en bekräftelse av att något är på gång inom LENR?

Citat:
The Quest for Alternative Energy—Anomalous Heat Effect (a.k.a. Cold Fusion)
Several labs around the world are trying to replicate the phenomenon known as "cold fusion." While the term has evoked controversy, many research facilities have observed over 200 instances of intense heat. This demonstrates either an unknown physical event or a need for better measurement and control tools. In both cases, NI can provide the tools to accelerate innovation and scientific discovery. The Big Physics and Science Summit brings together experts to discuss these anomalous heat effects, the status of theoretical research, experimental results, and the prospect of commercializing this technology for daily energy needs.

Allt som säger är ju att dom erbjuder sig att sälja mätutrustning till några som säger sig ha uppmätt onormal värmeutveckling som kan tyda på någon okänd fysisk reaktion men som lika gärna kan bero på mätfel.

NI skiter med all sannolikhet i om LENR fungerar eller ej.
Dock är LENR-forskningen en alldeles utmärkt möjlighet för NI att sälja mätutrustning (och tjäna pengar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in