Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Varför? Missförstå inte detta som att jag säger emot - det gör jag inte, men det skulle vara givande för tråden med objektiva och sakliga argument.
Det är ju inte en evighetsmaskin vi pratar om, så det går tyvärr inte att hänvisa till den annars välanvända termo-2'an.
Endast ~4% av naturligt nickel bildar stabila kopparisotoper om man lägger till en proton. Eftersom de går in på beta+sönderfall i patenttexten och eftersom strålningen ska ha ökat när maskinen var igång så är det högst osannolikt att så gott som alla fusioner skedde i de isoptoper som bildar stabilt koppar (dvs koppar som inte beta+sönderfaller). Men då är mina beräkningar
tidigare i tråden ganska korrekta som visade att det skulle behövas mer än 20 cm bly för att skydda åskådarna mot strålningen på ett tillfredsställande sätt.
Även om det på något konstigt sätt nästan bara bildas stabilt koppar så ser jag inte hur energin vid fusionen ska kunna frigöras utan strålning. Rörelsemängdens bevarande kräver att fusionen resulterar i minst två partiklar. De har påstått att mängden koppar ökat i processen, så koppar måste bildas. Neutroner kan inte frigöras eftersom det skulle resultera i instabil koppar. Lättare partiklar tror jag inte är möjligt, men även då skulle det troligtvis resultera i för mycket sekundär strålning.
Naturligtvis är det även väldigt osannolikt att en så stor kärna som koppar har skulle var perfekt ordnad precis efter protonupptag, alltså borde den i vilket fall sända ut gammastrålning efter fusion. Bly är visserligen bättre på att stoppa gammafotoner av lägre energi, men det ser fortfarande inte ut att finnas plats för tillräckligt med bly i apparaten.
Alltså kvarstår någon rent kemisk process som förklaring för energiproduktionen, de har jag visserligen ingen jättebra koll på, men det är ju inte direkt rimligt att några gram nickel ska kunna ge energi motsvarade många ton olja kemiskt.