Citat:
Ursprungligen postat av antwald
Hej!
Sitter och har religion. Vi har en uppgift där vi ska ha läst en bit i bibeln, antingen Matteus, Lukas eller Markus. Och jag läste Matteus, och uppgiften efter det var några frågor vi skulle svara på. Jag har dock lite problem med att ta in det jag läser i en bok, och har alltid haft. Så om någon kunnig skulle kunna hjälpa mig vore det awesome!

Problemet är bara att det är hela böcker fyllda med citat och berättelser - att svara kort på någon av dessa frågor innebär ett väldigt urval och sådana är personliga.
Citat:
Vad Jesus påstår om sig själv. Alltså, vad säger han själv att han är?
Jesus påstår sig vara
människosonen, Guds son, messias, som kommit till världen för att frälsa den. Det är det korta svaret, men man kan reflektera mycket kring olika begrepp, liksom kring att Jesus inte basunerar ut det utan vill att var och en upptäcker det.
Tips:
Luk 9:20/Mark 8:29
Luk 22:70
Matt 9:6
Matt 12:8
Matt 12:15 ff
Citat:
Vad är hans budskap? Är det att alla ska bli rättvist behandlade lr vadå?!
Jesus har givetvis många budskap, där han bland annat vänder sig mot orättvisorna i samhället. Men det är inte det främsta budskapet - det främsta budskapet är att Jesus tar världens synder på sina axlar, dör på korset och återuppstår.
Matt 20:18-19/Mark 10:33-34
Genom nattvarden säger sig Jesus skapa ett nytt förbund mellan människor och Gud.
Luk 22:20
Jesus fördömer mycket av det skadliga vi gör mot varandra, vilket du är inne på själv. Och även reformerar delar av det religiösa systemet - t ex budet om sabbaten - men samtidigt säger han att han inte kommit för att upphäva den gamla lagen, utan uppfylla den.
Matt 5:17
Citat:
Vad vill han åstadkomma? Vart vill han komma med allt sin tjat?
Nu handlar det kanske mer om Jesu handlingar än tjat, och man kan knappast anklaga Jesus för "mycket prat, men lite verkstad", då han faktiskt tog världens alla synder på sig. Men om vi nu ska fokusera på det Jesus säger kommer han med den gyllene regeln (vilken också andra har formulerat, men Jesus formulerar den på ett nytt sätt - som en positiv uppmaning istället för en förmaning), dubbla kärleksbudet, skärpningar av lagen (Jesus formulerar synden på ett sätt att ingen av oss kan påstå sig vara fri från den, utan alla är beroende av förlåtelse), missionsbefallningen (uppmaningen om dopet) och den tidigare nämnda nattvarden genom instiftelseorden (att vi ska fira den till Jesu åminnelse).
Matt 7:12 (Gyllene regeln)
Matt 22:36-40 (Dubbla kärleksbudet)
Matt 5:21-37 (Jesus skärper lagens bud)
Matt 28:18-20 (Missionsbefallningen)
Luk 22:17 & 19 (Instiftelseorden)
Citat:
Vad exakt är det han lär ut? Och om man skulle fråga honom hur man skall leva, vad skulle då han svara?
Vad Jesus lär ut är väl det jag redan svarat på. Men om du med "hur man ska leva" menar hur man ska leva för att bli rättfärdig (Gud har trots allt givit oss en fri vilja, att själva avgöra hur vi vill leva, men det betyder inte att allt är bra) har Jesus svarat att vi ska älska Gud över allt annat och våra medmänniskor som oss själva.
Matt 19:16-22
Luk 10:25-37 (Den barmhärtige samariern)
Citat:
Varför dör han? Vad gjorde han för att bli dödat?
Vad jag har förståt så gör han ju goda gärningar, varför skall han dö dödas? Logic pls 
Själva grejen med Jesus är att han var helt syndfri. Alla andra människor är syndare, men som du säger hade Jesus bara gjort goda gärningar. Det är delvis därför man ville döda Jesus - han blev ett hot mot etablissemanget och de system som rådde. Ur rent teologiskt perspektiv är frågan givetvis en annan, och Jesus dog för att ta straffet för världens alla synder.
Citat:
Sista ska man identifiera kampen mellan den goda sidan samt den onda. Är det djävulen och gud eller är det olika folkslag det handlar om?
Nu är jag inte säker på vad du menar med frågan, men handlar det om att peka ut det onda och det goda i evangelierna? Man pratar ju ofta om det onda i en smått personifierad form, som djävulen, eller satan, eller frestaren. Djävulen representerar det onda i våra liv och finns inom oss alla. Mot detta står Gud, som leder oss på rätta vägar och hjälper oss att motstå frestelserna.
Matt 4:1-11
Matt 16:23
Mark 3:23
Mitt sista tips är att ta dig tid till att läsa evangelierna ordentligt någon gång när du får tid - inte för nåt skolarbete, utan när du känner att du kan läsa dem för dig själv. Men tills dess, lycka till med plugget!