2012-03-21, 20:47
Medlem
Hej, jag har lite problem med min inlämningsuppgift och undrar om någon kan hjälpa mej? Skullle vara grymt tacksam! Okej här är frågorna:

Tänk på att använda ord och begrepp som är kännetecknande för religionerna!

A - Hur ska människan leva för att leva ett bra livenligt hinduismen?
- Hur ska människan leva för att leva ett bra livenligt buddhismen?
- Hur ska människan leva för att leva ett bra liv enligt dig själv?

B - Vad är meningen med livet? Hur svarar en hindu?
- Vad är meningen med livet? Hur svarar en buddhist?
- Vad är meningen med livet? Hur svarar du?

C Vilken nytta/hjälp kan människor ha av en religion?
Finns det något som är gemensamt för de religioner vi arbetat med (kristendom, judendom, islam, hinduism och buddhism)? Förklara och reflektera.

För att bli godkänd ska du visa kunskaper om religionerna och förklara/motivera dina svar.
För att bli väl godkänd/mycket väl godkänd ska du även motivera dina analyser och reflektioner.

Tack så mycket i förhand!
Citera
2012-03-22, 11:16
Medlem
Hej!

Sitter och har religion. Vi har en uppgift där vi ska ha läst en bit i bibeln, antingen Matteus, Lukas eller Markus. Och jag läste Matteus, och uppgiften efter det var några frågor vi skulle svara på. Jag har dock lite problem med att ta in det jag läser i en bok, och har alltid haft. Så om någon kunnig skulle kunna hjälpa mig vore det awesome!

Vad Jesus påstår om sig själv. Alltså, vad säger han själv att han är?

Vad är hans budskap? Är det att alla ska bli rättvist behandlade lr vadå?!

Vad vill han åstadkomma? Vart vill han komma med allt sin tjat?

Vad exakt är det han lär ut? Och om man skulle fråga honom hur man skall leva, vad skulle då han svara?

Varför dör han? Vad gjorde han för att bli dödat? Vad jag har förståt så gör han ju goda gärningar, varför skall han dö dödas? Logic pls

Sista ska man identifiera kampen mellan den goda sidan samt den onda. Är det djävulen och gud eller är det olika folkslag det handlar om?

Tack för ni hjälper en stressad student!
Citera
2012-03-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antwald
Hej!

Sitter och har religion. Vi har en uppgift där vi ska ha läst en bit i bibeln, antingen Matteus, Lukas eller Markus. Och jag läste Matteus, och uppgiften efter det var några frågor vi skulle svara på. Jag har dock lite problem med att ta in det jag läser i en bok, och har alltid haft. Så om någon kunnig skulle kunna hjälpa mig vore det awesome!
Problemet är bara att det är hela böcker fyllda med citat och berättelser - att svara kort på någon av dessa frågor innebär ett väldigt urval och sådana är personliga.

Citat:
Vad Jesus påstår om sig själv. Alltså, vad säger han själv att han är?
Jesus påstår sig vara människosonen, Guds son, messias, som kommit till världen för att frälsa den. Det är det korta svaret, men man kan reflektera mycket kring olika begrepp, liksom kring att Jesus inte basunerar ut det utan vill att var och en upptäcker det.
Tips:
Luk 9:20/Mark 8:29
Luk 22:70
Matt 9:6
Matt 12:8
Matt 12:15 ff

Citat:
Vad är hans budskap? Är det att alla ska bli rättvist behandlade lr vadå?!
Jesus har givetvis många budskap, där han bland annat vänder sig mot orättvisorna i samhället. Men det är inte det främsta budskapet - det främsta budskapet är att Jesus tar världens synder på sina axlar, dör på korset och återuppstår.
Matt 20:18-19/Mark 10:33-34

Genom nattvarden säger sig Jesus skapa ett nytt förbund mellan människor och Gud.
Luk 22:20

Jesus fördömer mycket av det skadliga vi gör mot varandra, vilket du är inne på själv. Och även reformerar delar av det religiösa systemet - t ex budet om sabbaten - men samtidigt säger han att han inte kommit för att upphäva den gamla lagen, utan uppfylla den.
Matt 5:17

Citat:
Vad vill han åstadkomma? Vart vill han komma med allt sin tjat?
Nu handlar det kanske mer om Jesu handlingar än tjat, och man kan knappast anklaga Jesus för "mycket prat, men lite verkstad", då han faktiskt tog världens alla synder på sig. Men om vi nu ska fokusera på det Jesus säger kommer han med den gyllene regeln (vilken också andra har formulerat, men Jesus formulerar den på ett nytt sätt - som en positiv uppmaning istället för en förmaning), dubbla kärleksbudet, skärpningar av lagen (Jesus formulerar synden på ett sätt att ingen av oss kan påstå sig vara fri från den, utan alla är beroende av förlåtelse), missionsbefallningen (uppmaningen om dopet) och den tidigare nämnda nattvarden genom instiftelseorden (att vi ska fira den till Jesu åminnelse).
Matt 7:12 (Gyllene regeln)
Matt 22:36-40 (Dubbla kärleksbudet)
Matt 5:21-37 (Jesus skärper lagens bud)
Matt 28:18-20 (Missionsbefallningen)
Luk 22:17 & 19 (Instiftelseorden)

Citat:
Vad exakt är det han lär ut? Och om man skulle fråga honom hur man skall leva, vad skulle då han svara?
Vad Jesus lär ut är väl det jag redan svarat på. Men om du med "hur man ska leva" menar hur man ska leva för att bli rättfärdig (Gud har trots allt givit oss en fri vilja, att själva avgöra hur vi vill leva, men det betyder inte att allt är bra) har Jesus svarat att vi ska älska Gud över allt annat och våra medmänniskor som oss själva.
Matt 19:16-22
Luk 10:25-37 (Den barmhärtige samariern)

Citat:
Varför dör han? Vad gjorde han för att bli dödat? Vad jag har förståt så gör han ju goda gärningar, varför skall han dö dödas? Logic pls
Själva grejen med Jesus är att han var helt syndfri. Alla andra människor är syndare, men som du säger hade Jesus bara gjort goda gärningar. Det är delvis därför man ville döda Jesus - han blev ett hot mot etablissemanget och de system som rådde. Ur rent teologiskt perspektiv är frågan givetvis en annan, och Jesus dog för att ta straffet för världens alla synder.

Citat:
Sista ska man identifiera kampen mellan den goda sidan samt den onda. Är det djävulen och gud eller är det olika folkslag det handlar om?
Nu är jag inte säker på vad du menar med frågan, men handlar det om att peka ut det onda och det goda i evangelierna? Man pratar ju ofta om det onda i en smått personifierad form, som djävulen, eller satan, eller frestaren. Djävulen representerar det onda i våra liv och finns inom oss alla. Mot detta står Gud, som leder oss på rätta vägar och hjälper oss att motstå frestelserna.
Matt 4:1-11
Matt 16:23
Mark 3:23

Mitt sista tips är att ta dig tid till att läsa evangelierna ordentligt någon gång när du får tid - inte för nåt skolarbete, utan när du känner att du kan läsa dem för dig själv. Men tills dess, lycka till med plugget!
Citera
2012-03-22, 15:12
Medlem
Hej, jag har lite problem med min inlämningsuppgift och undrar om någon kan hjälpa mej? Skullle vara grymt tacksam! Okej här är frågorna:

Finns det något som är gemensamt för de religioner vi arbetat med (kristendom, judendom, islam, hinduism och buddhism)? Förklara och reflektera.

För att bli godkänd ska du visa kunskaper om religionerna och förklara/motivera dina svar.
För att bli väl godkänd/mycket väl godkänd ska du även motivera dina analyser och reflektioner.

Citera
2012-03-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dari-luck

Okej, vi har fattat att du har en uppgift, spamma den inte. Det har redan besvarats samma typ av frågor tidigare, så om du inte gör din läxa själv kan du åtminstone leta upp någon annans svar själv. Kanske får du svar efter hand, låt det ta lite tid, eller så är ingen intresserad av att svara. Oavsett, lägg ner!
Citera
2012-03-26, 19:44
Medlem
Hallå!

Håller på med ett skolarbete och får inte ihop "den obarmhärtige medtjänaren (Matteusevangeliet 18:23-35)" vad filmen har att göra med den berättelsen.

Den handlar f.ö om en herre som eftersänker ett lån till en tjänare, tjänaren möter därefter en annan tjänare som är skyldig den första tjänaren pengar. Han visar då ingen nåd till den andra tjänaren och låter då den andra tjänaren sättas i fängelse. Då blir herren så klart rasande arg och skäller ut den första tjänaren som han visade nåd/förlåtelse för.(rätta mig om jag har fel)

Någon som kan hjälpa mig?

Skulle vara evigt tacksam!
Citera
2012-03-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broxer
Hallå!

Håller på med ett skolarbete och får inte ihop "den obarmhärtige medtjänaren (Matteusevangeliet 18:23-35)" vad filmen har att göra med den berättelsen.

Den handlar f.ö om en herre som eftersänker ett lån till en tjänare, tjänaren möter därefter en annan tjänare som är skyldig den första tjänaren pengar. Han visar då ingen nåd till den andra tjänaren och låter då den andra tjänaren sättas i fängelse. Då blir herren så klart rasande arg och skäller ut den första tjänaren som han visade nåd/förlåtelse för.(rätta mig om jag har fel)

Någon som kan hjälpa mig?

Skulle vara evigt tacksam!
Du har helt rätt i att det är berättelsen Jesus berättar, däremot glömde du skriva vad det är för film du snackar om...
Citera
2012-03-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MERisen
Du har helt rätt i att det är berättelsen Jesus berättar, däremot glömde du skriva vad det är för film du snackar om...

Ojdå! Dead Man Walking är det jag pratar om ! :]
Citera
2012-03-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broxer
Ojdå! Dead Man Walking är det jag pratar om ! :]
Jag kan se vissa paralleller. Exempelvis handlar båda om själslig befrielse, att göra rätt för sig i en utsatt situation - först då kan man uppnå någon typ av frihet. Det handlar om sanning, att vara sann både mot sig själv och sin välgörare, för sanningen når alltid fram i slutändan. Centralt är att vända sig från det onda genom den nåd vi givits och omvända sig.

Matthew (som ju faktiskt också är vad evangelisten i fråga heter på engelska) "korsfästs" på slutet som en yttersta bild av hans omvändelse.
Citera
2012-03-27, 14:25
Medlem
Vilken betydelse hade prästen för människorna på 1800-talet.

Citera
2012-03-27, 19:29
Medlem
Tja! Imorgon ska jag agera Scientolog i en religionsdebatt i skolan. Scientologi är väldigt virrigt för mig och jag får inget klart grepp om denna religion. Jag har ett gäng frågor jag gärna skulle vilja få besvarade, och har vi någon scientolog här så skulle det vara till stor hjälp!
Frågorna lyder:

Tror du på en Gud (eller flera) eller på en högre makt/kosmisk energi? Beskriv i så fall guden/gudarna eller den kosmiska energin.

Har människan något speciellt ansvar (till andra människor, djur, naturen etc)?
• Har alla människor lika eller olika värde? Hur motiverar man i så fall det?
• Är människan god eller ond till sin natur?
• Finns det något liv efter döden? Hur ser det i så fall ut?
• Vad är meningen med livet?
• Hur ser du på andra religioner?
• Är religionen en privatsak eller ska hela samhället vara influerat av den?
• Vilka etiska regler följder din livsåskådning?
• Har ni några övergångsriter i din livsåskådning? Berätta om dem.
• Beskriv de heliga skrifter som är viktiga i din livsåskådning.

• Berätta lite om era viktigaste högtider.
• Finns det några matregler som du följer?
• Beskriv utbredningen av din livsåskådning i världen.
• Hur stämmer västvärldens livsstil och värderingar med din livsåskådning? Finns det andra delar av världen som har värderingar som är mer lika hur du tänker?

Hoppas ni har svar på några frågor! Tack!
Citera
2012-03-27, 20:12
Medlem
Kort & Koncis fråga.

Vad är det som Jesus vände sig mot inom Judendomen?

Snabbt svar uppskattas STORT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in