2012-03-12, 18:01
Medlem
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med en uppgift, så snabbt som möjligt tack, frågan lyder.

Tycker du att Isalm är bättre eller sämre om man jämför med andra religioner? Vad tycker du är bra med Islam, och vad tilltalar just dig? Finns det något som du tycker är dåligt?

Behöver lite idéer, står heeelt stilla just nu, så kom med era synvinklar på det hela.

Tack på förhand!
Mvh
JW19
Citera
2012-03-12, 19:35
Medlem
Slowbros avatar
Frågor att ställa till Livets Ord

I morgon kommer en föreläsare från livets ord till skolan och pratar. Vi ska få ställa frågor och det är här ni kommer in. Skriv förslag till frågor så ska jag försöka att hitta svaren. Nej detta är ingen skoluppgift, det är valfritt med frågorna.
Så skriv på, och som min lärare sa inför detta - inga frågor är för dumma!
Citera
2012-03-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JW19
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med en uppgift, så snabbt som möjligt tack, frågan lyder.

Tycker du att Isalm är bättre eller sämre om man jämför med andra religioner? Vad tycker du är bra med Islam, och vad tilltalar just dig? Finns det något som du tycker är dåligt?

Behöver lite idéer, står heeelt stilla just nu, så kom med era synvinklar på det hela.

Tack på förhand!
Mvh
JW19
Konstig frågeställning, huruvida islam är "bättre" eller "sämre" än andra. Som kristen menar jag självklart att islam är en sämre religion än kristendomen eftersom jag menar att kristendomen har mer rätt. Men det finns muslimer jag håller med mer än vissa kristna.

Självklart finns det delar i islam jag tycker bättre och sämre om, men det känns fel att uttala sig alltför mycket generellt. Jag tilltalas mycket av hela stommen i islam, som den delar med kristendomen, och har som de flesta svårast för radikala och militanta inriktningar.
Citera
2012-03-13, 00:17
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!
Mvh
JW19
Bättre eller sämre, något är dåligt?.. Det verkar vara dagisnivå på frågorna, inte konstigt att det står stilla hos dig...
Läs på wikipedia om islam och välj något du tycker är främmande för dig. Välj sedan någon religion att jämföra med och tyck fritt. Med givna frågor får du säkert bra betyg bara du skrapar ihop några namn och påståenden...
Citera
2012-03-13, 11:30
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraBerg
Tack, men tyvärr hjälpte det inte så mycket..
Frågorna på provet kommer vara: t.ex. I vilka länder finns de största ortodoxa kyrkorna? osv.. Hittade inte nått sånt i din länk. Kanske var det jag som inte var så uppmärksam?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_church_buildings_in_the_world

Ortodox:
http://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_church_(building)

Ryssland för att svara på din fråga!
Använd internet. Var innovativ.

Citera
2012-03-13, 11:36
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!
Mvh
JW19

Nackdel med islam skulle kunna vara all tid man måste lägga ner, hur pass hängiven man måste vara osv. För att vara en bra muslim krävs dedikation. Islam betyder väl underkastelse om jag inte missminner mig. Man ska be fem gånger om dan osv osv... Alla konflikter sunni/shia emellan och stoltheten är nackdelar du kan spinna vidare på.

Tillhörigheten kan vara positivt. Men vad tilltalar just dig? Du slipper griskött!
Du får flytta från ditt hemland till Sverige där vi har det så bra! Skämt åsido.
Fina arabiska sånger och sånt kanske du gillar? Pizza?
Det positiva är lite knepigare. Men kör på tillhörighet, blir bra. Mm.
Citera
2012-03-13, 13:15
Medlem
alhfrs avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!
Mvh
JW19

Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Nackdel med islam skulle kunna vara all tid man måste lägga ner, hur pass hängiven man måste vara osv. För att vara en bra muslim krävs dedikation. Islam betyder väl underkastelse om jag inte missminner mig. Man ska be fem gånger om dan osv osv... Alla konflikter sunni/shia emellan och stoltheten är nackdelar du kan spinna vidare på.

Tillhörigheten kan vara positivt. Men vad tilltalar just dig? Du slipper griskött!
Du får flytta från ditt hemland till Sverige där vi har det så bra! Skämt åsido.
Fina arabiska sånger och sånt kanske du gillar? Pizza?
Det positiva är lite knepigare. Men kör på tillhörighet, blir bra. Mm.

Vad som i västerländska ögon brukar ses som positivt med Islam är ju också en rik konsttradition och mystiken, framförallt sufi-poesi, teologi och dervishdans... Kanske något om det?

Men fan, vore det inte kul att vända på det och säga att en extrem jihad är bra för att visa oss i västerlandet på vårt syndiga leverne eller något? När nu frågan är så dumt ställd...
Citera
2012-03-13, 14:50
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alhfr
Vad som i västerländska ögon brukar ses som positivt med Islam är ju också en rik konsttradition och mystiken, framförallt sufi-poesi, teologi och dervishdans... Kanske något om det?

Men fan, vore det inte kul att vända på det och säga att en extrem jihad är bra för att visa oss i västerlandet på vårt syndiga leverne eller något? När nu frågan är så dumt ställd...

Helt rätt resonemang!
Man får uppleva den totala formen av passion, en form så eldig att man bara vill linda in sig i bomber och sprängas

Trots dagisnivån på frågeställning så får TS leva sig in i muslimens vardag och mjölka fyndigheter. Kommer bli kul't.
Citera
2012-03-14, 17:58
Medlem
Vad säger Kristendom, Judendom, Islam eller andra religioner om stöld? Är det någonsin okej att stjäla om man är fattig? Tillämpa etiska teorier inom religionerna.

Förutom de tio budorden har jag ingen aning... Hjälp tack snälla.
Senast redigerad av tago 2012-03-14 kl. 18:28.
Citera
2012-03-17, 16:44
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Vad säger Kristendom, Judendom, Islam eller andra religioner om stöld? Är det någonsin okej att stjäla om man är fattig? Tillämpa etiska teorier inom religionerna.

Förutom de tio budorden har jag ingen aning... Hjälp tack snälla.
Svarar bara för Islam.
Stöld är en stor synd i Islam. Dock kand dock finns förmildrande omständigheter som att stjäla pga hunger.
Å andra sidan så skulle inte någon behöva stjäla, eftersom ett fundament i Islam är att skänka till behövande.
Citera
2012-03-18, 22:29
Bannlyst
Hej, Skulle nån kunna skriva egna tankar till min uppsats om Hinduismen, baserat på texten.
Är det enda som saknas på min uppsats
Någon som kan hjälpa?
Citera
2012-03-19, 16:01
Bannlyst
Hej har gjort ett arbete Om hinduismen och den e ungefär klar.
Men det enda jag saknar är egna tankar i slutet av uppsatsen, baserat på texten.
Någon som skulle kunna göra egna tankarna?
vore väldigt snällt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in