2012-03-27, 22:58
Medlem
Hinduism Vs. Kristendom (Skoluppgift)

Hej.

Så här lyder frågan:
Martin Luther blev en gång uppsökt av en skomakare som frågade hur han kunde bli en bättre kristen. "Gör bättre skor", svarade Luther. Skulle en indier svara på samma sätt? Varför? Varför inte?

Uppskattar alla åsikter och tankar angående den här frågan.
Citera
2012-03-29, 11:37
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreeded
Hej.

Så här lyder frågan:
Martin Luther blev en gång uppsökt av en skomakare som frågade hur han kunde bli en bättre kristen. "Gör bättre skor", svarade Luther. Skulle en indier svara på samma sätt? Varför? Varför inte?

Uppskattar alla åsikter och tankar angående den här frågan.
Vilken religion utgår vi från att indiern har? Jag antar att du menar hinduism (sanatana dharma) och då skulle svaret kunna vara "fullfölj din dharma" (här med betydelsen som kanske bäst översätts som "plikt") och inte helt olikt Luthers svar.

I första kapitlet i Bhagavad gita vägrar Arjuna att kämpa mot sina släktingar i slaget på Kurukshetra. Krishna säger att han är så illa tvungen om han ska följa sin dharma som Kshatriya (medlem av krigarklassen). För att vara en fulländad gudshängiven måste han därför följa sin dharma.
Citera
2012-03-29, 17:56
Medlem
Påsk och Pesach

Har ett skolarbete där man ska beskriva hur den kristna påsken är relaterad till den judiska påsken (Pesach). Har svårt att finna lämpliga svar i det material jag fått som hjälp.

Så, vad finns det för gemensamma beröringspunkter mellan de båda högtiderna och vad finns det för skillnader/likheter. Ni får gärna hänvisa till pålitliga källor.

Snabba svar uppskattas

Tack på förhand!
Citera
2012-04-03, 18:14
Medlem
hindu?

Vet inte vart jag ska lägga den här frågan, men den får gärna flyttas!
Jag håller på med en skolupg. angående hinduism. Det vore toppen att få tag på en hindu, någon som vet om det finns någon hemsida där jag kan få kontakt? Eller är någon här intresserad av att besvara typ 2 frågor? Vore jättebra!
Citera
2012-04-03, 18:38
Medlem
Willz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euajt
Vet inte vart jag ska lägga den här frågan, men den får gärna flyttas!
Jag håller på med en skolupg. angående hinduism. Det vore toppen att få tag på en hindu, någon som vet om det finns någon hemsida där jag kan få kontakt? Eller är någon här intresserad av att besvara typ 2 frågor? Vore jättebra!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hinduism
Citera
2012-04-10, 21:37
Medlem
Svenska NP hjälp!

inför ett muntligt prov i svenska gym 1 skal man förbreda ett informativt tal om relationer.
jag har då valt att forska om relationen mellan religion och politik i samhället med fokus på en gämförelse mellan olkia länder.

länder jag har valt

Iran: stark religiöst styre.

Irak: starkt delat religöst styre (sunni och shia muslimer).

USA: sekulärt styre men med stora religiösa värderingar inom politiken.

Sverige före separationen: ett slags mitt i mellan.

Frankrike: sekulärt styre utan religösa påbud dock ställing till religiösa frågor i landet.

Nordkorea: helt politiskt styrd utan religion dock en religiös dyrkan av politiska ledare.

min info om dessa länder är dock inte den bästa och jag undrar om någon kan veta några bra hemsidor eller böcker där man kan fördjupa sig i detta.

Tack på förhand
Citera
2012-04-10, 23:41
Medlem
Hur skulle samhället påverkas om kyrkor stängdes?

Behöver lite hjälp här.

Vad skulle hända om alla kyrkor I en stad stängdes?
Vilka människor berörs av kyrkors verksamhet och gudstjänster? (Pensionärer? Barn? Ungdomar?)
Hur skulle en stängnins av kyrkor påverka samhället?

Och vad händer om man river dessa/gör om dem till andra byggnader? Bör de finnas kvar?

Läraren nämnde typ att vissa tar in hemlösa &/ folk som behöver hjälp - detta skulle sluta om kyrkorna stängdes?

-- frågan om vad som skulle hända om man river dem / gör om dem till andra byggnader... ser inte riktigt skillnaden mellan att stänga och riva kyrkor?
Citera
2012-04-10, 23:44
Medlem
Zelogaths avatar
I denna tråd kan du få svar på allt du undrar:https://www.flashback.org/t1426491
Citera
2012-04-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torch12
Behöver lite hjälp här.

Vilka människor berörs av kyrkors verksamhet och gudstjänster? (Pensionärer? Barn? Ungdomar?)

Och vad händer om man river dessa/gör om dem till andra byggnader? Bör de finnas kvar?

Läraren nämnde typ att vissa tar in hemlösa &/ folk som behöver hjälp - detta skulle sluta om kyrkorna stängdes?

-- frågan om vad som skulle hända om man river dem / gör om dem till andra byggnader... ser inte riktigt skillnaden mellan att stänga och riva kyrkor?

Jag är inte religös! men jag tycker kyrkan är viktig för dom hjälper dom svaga i samhället tex. hemlösa så det skulle påverka många människor om dom stängde
Citera
2012-04-10, 23:46
Medlem
Behöver lite hjälp här.

Citera
2012-04-10, 23:49
Medlem
Pope666s avatar
Kanibalerna skulle inte få äta jesus blod o kött o typ hela världen skulle gå sönder om man inte tillbad den där juden en söndag ( tror en del).

Kykorna är rätt värdelösa på hjälpversamhet så skulle inte påverka något speciellt. Är din lärare med i pingstkyrkan eller?
Citera
2012-04-11, 00:34
Medlem
Och hur blir det då med begravningar?
Vet inte riktigt hur det funkar..

Om kyrkor stängdes - hur skulle begravningar ändras?
Platsen de begravs / om en präst är där och läser från en bibel eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in