2012-01-28, 21:22
Medlem
Religiösa symboler

Jag har ett skolarbete där jag ska föra en diskussion om religiösa symboler och dessa i samhället och jag försöker hitta något om hur de olika religionerna ser på religiösa symboler själva.
Jag kan däremot inte hitta något, jag skulle vara mycket tacksam om någon hittade något och postade det här.
Citera
2012-01-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jefflajevel
Ok. Har du några svar eller länkar som beskriver hur kristendomen präglat vårt samhälle?
Är du bra på engelska? Då kan du läsa det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Protestant_Ethic_and_the_Spirit_of_Capitalism
Länker sammanfattar en klassisk bok av en sociolog Max Weber "Den protestantiska etiken och kapitalismens anda" där han menar att den protenstanska kyrkan har varit en stark bidragande faktor till den industriella revolutionen. Kort sammanfattat så var reformationen ett svar mot de gamla och i mångas ögon förlegade sätten att förhålla sig till Gud och överhet och protestanter lade stor vikt vid sparsamhet, personlig disciplin, hög arbetsmoral och att inte stoltsera med sina rikedom. Det ledde till att folk arbetade hårt men inte kunde köpa lyxartiklar för pengar utan investerade i sitt arbete i stället. Dessutom sågs personlig framgång som en markör för att man gör rätt och blir belönad av Gud och man kunde visa framgången endast via sin blomstrande verksamhet. Jantelagen är en "följdsjukdom" av samma fenomen.
Citera
2012-01-29, 11:14
Medlem
Chiipz0rs avatar
Likheter och skillnader mellan kristendom, buddhism & hinduism

Jag håller på att skriva en diskuterande uppsats kring detta men behöver hjälp med att spåna fler tankar.
Jag har redan några ideer såsom: likheten mellan det jesus lärde ut och buddhismens lära, och likheter/avvikelser mellan hinduism och buddhism.
Men jag behöver fler punkter att diskutera, och ett bra sätt att knyta ihop det hela på.

Ge mig era bästa tankar, och tack på förhand!
Citera
2012-01-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiipz0r
Jag håller på att skriva en diskuterande uppsats kring detta men behöver hjälp med att spåna fler tankar.
Jag har redan några ideer såsom: likheten mellan det jesus lärde ut och buddhismens lära, och likheter/avvikelser mellan hinduism och buddhism.
Men jag behöver fler punkter att diskutera, och ett bra sätt att knyta ihop det hela på.

Ge mig era bästa tankar, och tack på förhand!

Man kan lägga det på så många plan, men menar du enbart i lära? Självklart har buddhism och hinduism mycket gemensamt på grund av deras indiska ursprung, men å andra sidan finns det kristna grenar där som också stämmer in i mycket. När hinduism och buddhism praktiseras i västvärlden blir det naturligtvis också anpassat åt ett mer kristendomsliknande håll. Med tanke på alla dessa olika varianter och traditioner får man nästan avgränsa sig till hur religionerna ses/praktiseras i Sverige. Det slående i så fall är ju att buddhism lyfts fram så okritiskt, medan kristendom och framför allt hinduism ofta möter ett betydligt större motstånd.

Historiskt kan man säga att alla tre grundades i Asiens sydvästra håll, är gamla religioner och fortfarande aktiva och levande. Finns mycket mer man kan säga, läs om var och en och jämför själv
Citera
2012-01-30, 15:47
Medlem
Frågor till jude/muslim

Hej flashback!

Har ett skolarbete jag ska göra, men har ingen muslim/jude här i staden jag bor som jag kan intervjua. Är det någon av er som är jude/muslim och kan svara personligt på dessa frågor?

Vad betyder begreppen för er?
- Nåd
- Förlåtelse
- Offer
- Frälsning
- Försoning
- Ont och Gott

Hur påverkar religionen er?

Tack på förhand!
Citera
2012-01-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tevyn
Hej flashback!

Har ett skolarbete jag ska göra, men har ingen muslim/jude här i staden jag bor som jag kan intervjua. Är det någon av er som är jude/muslim och kan svara personligt på dessa frågor?

Vad betyder begreppen för er?
- Nåd
- Förlåtelse
- Offer
- Frälsning
- Försoning
- Ont och Gott

Hur påverkar religionen er?

Tack på förhand!

Jag är muslim och kan svara. Men om dem här orden innefattar väldigt mycket. Hur långt svar vill du ha?
Citera
2012-01-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmstjejen
Jag är muslim och kan svara. Men om dem här orden innefattar väldigt mycket. Hur långt svar vill du ha?

Svara så mycket du har ork och tid för, bara jag får en inblick i hur dina tankar är om dessa begrepp!
Citera
2012-01-31, 11:57
Medlem
danneohs avatar
Att svenska kyrkan är protestantiskt inriktad vet vi alla, men hur kan man se vilken riktning (katolsk eller protestantisk) Svenska kyrkan tillhör? Vilka protestantiska egenskaper har SVK?

Ett exempel är hur många kvinnor som är präster idag, (mer än en tredjedel).

Mvh
Senast redigerad av danneoh 2012-01-31 kl. 11:59.
Citera
2012-01-31, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh
Att svenska kyrkan är protestantiskt inriktad vet vi alla, men hur kan man se vilken riktning (katolsk eller protestantisk) Svenska kyrkan tillhör? Vilka protestantiska egenskaper har SVK?

Ett exempel är hur många kvinnor som är präster idag, (mer än en tredjedel).

Mvh

Hur menar du med "vilken riktning"? Svenska kyrkan är en luthersk (protestantisk) kyrka och det till fullo, men givetvis kan den te sig katolsk genom liturgin i jämförelse med diverse karismatiska frikyrkor.
Citera
2012-01-31, 14:47
Medlem
danneohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERisen
Hur menar du med "vilken riktning"? Svenska kyrkan är en luthersk (protestantisk) kyrka och det till fullo, men givetvis kan den te sig katolsk genom liturgin i jämförelse med diverse karismatiska frikyrkor.

Va? Jag bad om konkreta exempel på hur man märker att Svenska kyrkan är protestantisk. Vad som utmärker den till det.
Citera
2012-01-31, 20:30
Medlem
TheLastQuestions avatar
skillnaden & likheterna-->svenska kyrkan & frikyrka

tjenare alla fb:are jag har en fråga som jag vill att ni ska besvara om ni har tid :)

frågan lyder: svenska kyrkan idag. Jämför svenska kyrkan med
en frikyrka, vad är skillnaderna och likheterna?

En frikyrka jag skulle vilja att du jämför är laestadianism
som grundades av Lars levi laestadius från Norrbotten.
går bra med en annan frikyrka också !

Jag vill helst ha svaret på en hög nivå (MVG).

Tack i förväg för alla som besvarade frågan ! :)
Citera
2012-01-31, 20:32
Medlem
ClMoughs avatar
Haha, har du möjligtvis en skoluppgift måntro?

Jag kan dra en god jämförelse med Svensk Pingstenhet om du är intresserad men det är det skolarbete du är ute efter så rekommenderar jag att du snackar med en pastor så du:
1. Får en bra källa.
2. Lär dig att plugga!

Väl mött!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in