Citat:
Ursprungligen postat av Chiipz0r
Jag håller på att skriva en diskuterande uppsats kring detta men behöver hjälp med att spåna fler tankar.
Jag har redan några ideer såsom: likheten mellan det jesus lärde ut och buddhismens lära, och likheter/avvikelser mellan hinduism och buddhism.
Men jag behöver fler punkter att diskutera, och ett bra sätt att knyta ihop det hela på.
Ge mig era bästa tankar, och tack på förhand!
Man kan lägga det på så många plan, men menar du enbart i lära? Självklart har buddhism och hinduism mycket gemensamt på grund av deras indiska ursprung, men å andra sidan finns det kristna grenar där som också stämmer in i mycket. När hinduism och buddhism praktiseras i västvärlden blir det naturligtvis också anpassat åt ett mer kristendomsliknande håll. Med tanke på alla dessa olika varianter och traditioner får man nästan avgränsa sig till hur religionerna ses/praktiseras i Sverige. Det slående i så fall är ju att buddhism lyfts fram så okritiskt, medan kristendom och framför allt hinduism ofta möter ett betydligt större motstånd.
Historiskt kan man säga att alla tre grundades i Asiens sydvästra håll, är gamla religioner och fortfarande aktiva och levande. Finns mycket mer man kan säga, läs om var och en och jämför själv