2011-05-31, 20:03
Medlem
Tidsuppfattning inom buddhism/hinduism

Sitter här med ett religionsarbete bestående av diverse olika frågor och en har jag inte en aning om. Den lyder såhär:

"Diskutera tidsuppfattningen inom hinduism/buddhism. Hur kan man se att hinduism/buddhism bygger på en annan tidsuppfattning än den vi är vana vid i väst."

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara det.
Citera
2011-06-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlavourRoshan
Sitter här med ett religionsarbete bestående av diverse olika frågor och en har jag inte en aning om. Den lyder såhär:

"Diskutera tidsuppfattningen inom hinduism/buddhism. Hur kan man se att hinduism/buddhism bygger på en annan tidsuppfattning än den vi är vana vid i väst."

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara det.

bumb
Citera
2011-06-02, 20:12
Medlem
akeratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vokates
Vet någon varst altaret,altarringen, predikstolen, dopfunt och krucifixet sitter i en protestantisk kyrka?

Tacksam för svar!

Dem sitter på precis samma ställe som i en romersk-katolsk kyrka. Det enda som skiljer en protestantisk kyrka från en romersk-katolsk är i grund och botten altarringen, vilket är ett protestantiskt påfund, istället för att ha en korskrank.
Krucifix sitter dessutom ofta som triumfkrucifix strax framför altaret, ovan - upphöjt mot taket. Man brukar också placera ett mindre krucifix i silver/guld på altaret.
Altaret är längst fram i kyrkan, vilket vätter mot öst - dvs, mot Gud - enligt tradition. Det finns ofta i moderna kyrkor (från 60-tal och framåt) centralaltare som är mer centrala i förhållande till församlingen i kyrkan.
Altarringen brukar man säga binder samma nattvardsgudstjänsten med nattvarden i himlen, dvs - då vi firar nattvard här på jorden - firar även dem i himlen nattvard och den ringen vi knäböjer vid sägs fortsätta i himlen (därav halvmåne-formen).
Predikstol är oftast till vänster om altaret, men det kan skifta.
Dopfunten var förr traditionellt längst bak i kyrkan. Nu finns den oftast framme vid altaret - gärna till höger. Även detta kan dock skifta beroende på kyrka.
Citera
2011-06-02, 20:16
Medlem
akeratoss avatar
Nu svarade jag i och för sig på hur Svenska kyrkans kyrkor (och andra episkopala, t.ex. Anglikanska kyrkans osv) huvudsakligen ser ut. Vissa frikyrkor ser mer ut som scener och inte traditionella kyrkor med ett direkt altare eller dylikt.
Andra är mer som avskalade kapell med enbart ett litet altare och t.ex. en ljusbärare.
Citera
2011-06-07, 22:47
Medlem
JMKKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannyFOO
finns det några dokumenterade fall där narconon har fått någon fri från sitt beroende?

http://www.scientologi.se/activity/narconon/narconon-graduates.html
Citera
2011-06-08, 22:26
Medlem
biiris avatar
"finns det några dokumenterade fall där narconon har fått någon fri från sitt beroende?"

Nej, inte vad jag hittat iaf.
Senast redigerad av biiri 2011-06-08 kl. 22:30.
Citera
2011-06-14, 12:54
Medlem
Välj gärna någon av dessa 4 och hjälp mig Behöver skriva om 3 stycken minst....

1. Judarna och historien. Beskriv kortfattat de centrala delarna av de judiska folkets historia. Vad har hänt och vad förväntas ske i framtiden? Förklara även varför historien är så central inom judendomen? Finns det några skillnader mellan mytisk tid och historisk tid? Vilken betydelse har det haft att de anser sig vara utvalda av gud? Har judendomen genomgått någon förändring genom historien? Finns det något i deras historiesyn som problematiserar den politiska kaos vi ser i Palestinafrågan idag? Bevisa eller motbevisar arkeologin den judiska tron. Förklara hur du tänker. Jämför gärna med Hinduism och Buddhism.

2. Godhet och ondska inom judendomen. Förklara hur judarna ser på Godhet och Ondska här i världen. Hur har dessa uppkommit? Hur förklarar man det som sker? Finns det något som är svårare att förklara än annat? Jämför med andra syner på ondska som du känner till, samt vad du själv anser.
3. Att leva enligt lagen. Beskriv hur det kan vara att leva som ude. Vad innebär det att vara utvald? Var finns alla regler som jude skall följa? Vad innebär det att leva efter så många lagar? Vad skall de tjäna till? Anser du att de är bra? Hur kan Gud säga att man skal njuta av livet och samtidigt följa en massa lagar?

4. Israel. Redogör för staten Israels historiska bakgrund, och hur detta spelar in i den konflikt vi ser idag. Berätta också gärna om det som händer idag. Vilka tycker du har rätt? Varför?
Citera
2011-06-17, 18:56
Medlem
Makedon94s avatar
Här har du ditt svar:
Att vara orthodox i Makedonien är rätt normalt och skönt. Du känner dig som hemma och allt är bara bra.

För övrigt...
kan det hända att det finns zigenare som konverterat till orthodox... för dom kan det vara lite jobbigt med tanke på att dom fortfarande är zigenare. Men Makedonien är ett mycket bra exempel på ett land med segrigation. I nord-västra makedonien, (kosovo och albanien gränsen) där det kan finnas en majoritet av albaner, är det normalt att vara muslim. I syd-västra, norra och framförallt centrala, östra och södra Makedonien där det är en majoritet upp till 97% rena makedoner är det vanligt att vara orthodox. Så att vara orthodox i makedonien är ganska maktfullt och bra... Jag trivs iaf när jag är där på sommaren och jag känner mig maktfull för att jag tillhör en ganska starkt folk, då vill jag också säga att det inte är som i Sverige, att majoriteten är rädd för minoriteten... absolut inte...
Citera
2011-06-21, 18:54
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NedaMajka
Välj gärna någon av dessa 4 och hjälp mig Behöver skriva om 3 stycken minst....

1. Judarna och historien. Beskriv kortfattat de centrala delarna av de judiska folkets historia. Vad har hänt och vad förväntas ske i framtiden? Förklara även varför historien är så central inom judendomen? Finns det några skillnader mellan mytisk tid och historisk tid? Vilken betydelse har det haft att de anser sig vara utvalda av gud? Har judendomen genomgått någon förändring genom historien? Finns det något i deras historiesyn som problematiserar den politiska kaos vi ser i Palestinafrågan idag? Bevisa eller motbevisar arkeologin den judiska tron. Förklara hur du tänker. Jämför gärna med Hinduism och Buddhism.

2. Godhet och ondska inom judendomen. Förklara hur judarna ser på Godhet och Ondska här i världen. Hur har dessa uppkommit? Hur förklarar man det som sker? Finns det något som är svårare att förklara än annat? Jämför med andra syner på ondska som du känner till, samt vad du själv anser.
3. Att leva enligt lagen. Beskriv hur det kan vara att leva som ude. Vad innebär det att vara utvald? Var finns alla regler som jude skall följa? Vad innebär det att leva efter så många lagar? Vad skall de tjäna till? Anser du att de är bra? Hur kan Gud säga att man skal njuta av livet och samtidigt följa en massa lagar?

4. Israel. Redogör för staten Israels historiska bakgrund, och hur detta spelar in i den konflikt vi ser idag. Berätta också gärna om det som händer idag. Vilka tycker du har rätt? Varför?

Det absolut mesta av detta är rena faktafrågor som Google kan hjälpa dig finna svar på.
Citera
2011-06-24, 02:11
Medlem
Luthiens avatar
Koranen, Tanach och Bibeln

Skooooluppgift.

Vilket är syftet med skrifterna inom respektive religion?

Bibeln: Vägledning
Tanach: Manual för hur man ska leva
Koranen: ?
Citera
2011-06-24, 02:14
Medlem
Luthiens avatar
Att "vara människa enligt kristen tro"

håller på och sammanställer ett arbete och behöver lite hjälp på traven! Går sönder av frustration för jag verkligen INTE FÖRSTÅR denna frågan!

Vad innebär det att vara människa enligt kristen tro? Resonera kring vad som är hennes stora behov.
Vad är det hon/han vill ha svar på? Menar hon vad Människans SYFTE är enligt den kristna tron (dvs att tjäna gud) Eller menar hon att jag ska förklara hur den kristna MänniskoSYNEN ser ut (dvs att varje individ e unik, guds skapelse, har en själ o fortsatt liv efter döden)

Jag har svårt att svara på frågan eftersom jag inte förstår den till fullo.
Citera
2011-06-24, 02:16
Medlem
St.Mosess avatar
https://www.flashback.org/t1426491
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in