2016-05-25, 20:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makeitbetter
fyra frågor någon som vet något om de här?
1. Sionism, jihad, Kristus-helig ande, sakrament-judar, diaspora, kosher, hadither, skillnad och likheter mellan: biskop, imam, och rabbin

2- Gud beskrivs i såväl Bibeln som Koranen som straffande, men samtidigt som barmhärtig och nåderik. Hur förstår man inom de abrahamitiska religionerna denna motsättning?

3. Frälsning, det vill väga att komma till himmelriket, är målet för judar, kristna och muslimer. Men vägen dit är olika för de olika religionerna, redogör för dessa skillnader, men även de likheter du kan hitta

4. I de religiösa urkunderna finns berättelser (som den om skapelsen, syndafallet eller syndafloden) som krockar med vad naturvetenskapens teorier. Trots detta är judisk, kristen och muslimsk tro mycket levande bland miljarder människor.

Dessa frågor är redan genomältade. Varför gör du ett uppkok?
Citera
2016-05-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
naturvetenskapen=nutid religion

vetenskapen är det som alltid försöker nå sanningen men som aldrig kommer lyckats, och jag har Jesus Ord på det!

Vad menar du att du har Jesus ord på det? har han sagt det?
Citera
2016-05-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

På vilket sätt?
Citera
2016-05-25, 21:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
På vilket sätt?

Se på den redan existerande religionsdebatt. (Om du orkar)
Citera
2016-05-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad är frågan på 4an?

Det finns en läx-tråd!
I de religiösa urkunderna finns berättelser (som den om skapelsen, syndafallet eller syndafloden) som krockar med vad naturvetenskapens teorier. Trots detta är judisk, kristen och muslimsk tro mycket levande bland miljarder människor. hur förstår man inom de olika religionerna denna motsättning.
Citera
2016-05-25, 22:00
Bannlyst
Citat:
Vad menar du att du har Jesus ord på det? har han sagt det?
Guds Ord står inte bara nedkladdat i bibeln.

troligen läste jag det på sidan http://fatherofloveandmercy.wordpress.com/
Citera
2016-05-25, 22:19
Medlem
Citat:
Guds Ord står inte bara nedkladdat i bibeln.

troligen läste jag det på sidan http://fatherofloveandmercy.wordpress.com/
Ok, så Jesus har en hemsida?
Citera
2016-05-25, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, så Jesus har en hemsida?
Jesus är Gud och allting som finns är Hans.
Citera
2016-05-25, 23:06
Bannlyst
Böckernas röst är en, but den lär inte alla människor likadant, eftersom Jag som är i dem är Läraren och Sanningen, den som söker hjärtanen, förståelsen av taknarna, den som främjar handlingar , och ger till var och en som Jag vill. - Jesus
Citera
2016-05-26, 07:51
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Böckernas röst är en, but den lär inte alla människor likadant, eftersom Jag som är i dem är Läraren och Sanningen, den som söker hjärtanen, förståelsen av taknarna, den som främjar handlingar , och ger till var och en som Jag vill. - Jesus
Finns ingen "böckernas röst"

Det är ett hittepå i stundens ingivelse, finns inget enande element ens . Finns däremot gott om fiction/fantasy, endless dreamwork.. Zzzzz
Citera
2016-06-03, 22:59
Medlem
Hur påverkar Jesus historia och Kristendomen människors identitet i Sverige?

Utifrån:
- kristen etik
- etnicitet (folkgrupp)
- kön och sexualitet
- olika socioekonomiska bakgrunder (samhällsklass)
Citera
2016-06-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uunited
Hur påverkar Jesus historia och Kristendomen människors identitet i Sverige?

OK, du kan ju skriva en bok om detta, och flera har förmodligen gjort det, men här är par saker att tänka på_

Citat:
Utifrån:
"- kristen etik"

-Den gyllene regeln (behandla andra som du själv vill bli behandlad), har ju helt klart påverkat vårt samhälle, dock kan det ju diskuteras om det faktiskt var Jesus som kom med idén ursprungligen.

- Många av budorden reflekteras i våra lagar, inte stjäla, inte döda. Äktenskapsbrott kan bestraffas på flera sätt. Dock kan man ju fråga om liknande lagar inte växt fram utan kristendom, ganska troligt.

- Vi kan se i vårt språk att kristendom haft en hel del inverkan, se till exempel på våra svärord.

Citat:
- etnicitet (folkgrupp)

- Jesus välkomnade ju alla (i klassiskt tolkning av kristendom), så man kan ju tolka det som att det påverkat flyktingpolitik och syn på flyktingar, även om jag skulle personligen säga att kristendomen inte haft en större inverkan på detta utan att vår kultur och politik är anledningen.

- Svenska kyrkan har tagit ställning för invandring etc.

Citat:
- kön och sexualitet

- Vår syn på sexualitet som något smutsigt, framförallt onani, är helt klart grundat i kristendom. Dock är ju detta ett försvinnande fenomen.

Citat:
- olika socioekonomiska bakgrunder (samhällsklass)

- det finns en hel del organisationer som sysslar med välgörenhet som är kristna, dock finns det egentligen ingen anledning att tro att de som startat detta skulle låtit bli att göra det om dom inte var kristna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in