2011-05-12, 06:39
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Mycket trams
Du försöker skriva om historien för att skönmåla islam och svartmåla allt oislamiskt. Det är inte acceptabelt. Dina "religionsvetenskapliga" källor som du skryter så mycket om är islamapologetiska författare som okritiskt köpt muslimernas lögner och falska historiebeskrivning utan att ifrågasätta. Det är inte så vetenskap bedrivs. Du har liksom dem gjort misstaget att tro att muslimer är pålitliga informationskällor. Det är som att be Jehovas Vittnen att beskriva historia, de kommer att hävda att vi är här för att en kvinna vid namn Eva blev lurad att äta äpplen av en talande orm. Man kan inte förvänta sig kalla fakta från dem.
Citera
2011-05-12, 11:16
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Lyssna inte på Dao, du kommer skämma ut dig och få en 1:a i betyg såvida du inte har en lärare som accepterar lögner så länge de gäller islam i politiskt korrekt manér. Att vi skulle fått vår vetenskapliga utveckling och skolväsende, "renässans" mm från islam som Dao hävdar är helt sinnesförvirrade påståenden. Kolla upp några av hans inlägg, han är en islamvurmande mytoman.

Ja, det går att kolla upp!

Synd för dig!!!!
Citera
2011-05-12, 11:17
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Du försöker skriva om historien för att skönmåla islam och svartmåla allt oislamiskt. Det är inte acceptabelt. Dina "religionsvetenskapliga" källor som du skryter så mycket om är islamapologetiska författare som okritiskt köpt muslimernas lögner och falska historiebeskrivning utan att ifrågasätta. Det är inte så vetenskap bedrivs. Du har liksom dem gjort misstaget att tro att muslimer är pålitliga informationskällor. Det är som att be Jehovas Vittnen att beskriva historia, de kommer att hävda att vi är här för att en kvinna vid namn Eva blev lurad att äta äpplen av en talande orm. Man kan inte förvänta sig kalla fakta från dem.

Vet att du inte gillar källkritik och samhällsvetenskap, men det är en metod för att INTE låta sig luras!

Du borde testa det!
Citera
2011-05-12, 20:34
Medlem
Slangen88s avatar
[Religion A] U-Länder, Frågor om Etniska Problem

Har fått en uppgift på religionen som engagerar sig i etniska frågor kring U-länder. Man ska hitta både fördelar och nackdelar, men jag har totalt kört fast .

Citat:
Ursprungligen postat av Copy+Paste av papperet jag har
  • 1. Välj ut en etisk fråga som intresserar dig!
  • 2. Definiera det etiska problemet!
  • 3. Hur argumenterar förespråkare och motståndare?
  • 4. Belys den etiska frågan historiskt!
  • 5. Hur gör man i andra länder?
  • 1. Välj ut en etisk fråga som intresserar dig!
    Har valt U-Länder.
  • 2. Definiera det etiska problemet!
    Detta har jag fastnat på men en spekulation jag har är att om man hjälper U-Länder så kommer dom att vara just det, U-Länder. Om man inte hjälper dom så försvinner dom?
  • 3. Hur argumenterar förespråkare och motståndare?
    Menar dom regeringar och partier i den svenska rörelsen så som Röda Korset bland annat?
  • 4. Belys den etiska frågan historiskt!
    Hur det var förr? Jag förstår inte frågan riktigt.
  • 5. Hur gör man i andra länder?
    Hur U-Lands hjälp sker i andra länder?

Har försökt och googla men hittar inget svar som låter rimligt och stämmer in på den uppgiften jag har. Har letat ihjäl mig dom senaste 2 dagarna.

Det värsta är att uppgiften är kursavgörande! Klarar jag inte denna så kommer jag få IG i kursen och därmed får gå om sista året . Hjälp mig, snälla?
Citera
2011-05-12, 23:45
Medlem
Sitter och gör en Religion B-uppgift där jag ska förklara lite skillnader mellan Hinduism och Buddhism.
Jag behöver hjälp med att förklara hur en tydlig gudsbild(hinduism) och avsaknaden av en gudsbild(buddhism) kan påverka människan. Jag ska förklara hur social påverkan förklaras och vilka konsekvenser det får. Gärna med hjälp av begrepp som konformitet och grupptryck.

Vore väldigt tacksamt med lite hjälp!
Citera
2011-05-13, 22:58
Medlem
kommunistturkens avatar
Roliga religioner/livsåskådningar

Tja!

Har fått till uppgift i skolan att hålla en presentation om valfri religion/sekt/livsåskådning. Nu rådfrågar jag helt enkelt er på flashback för idéer på riktigt roliga, sjuka och konstiga sådanna.

Exempel kan vara Scientiologerna, Familjen, Hare Krishna, Church of Satan osv. men vill gärna hitta något värre än dessa.

Någon som har några idéer? Bara att spåna på!

Klockrent vore ju om det fanns en sekt som dyrkade någon Wow-gud eller något i den stilen, finns fan folk för allt.

Mycket tacksam för svar!
Citera
2011-05-13, 23:01
Medlem
Daos avatar
Hörde talas om "Flat Earth Society" för flera år sedan. För de som fortfarande tror att jorden är platt!
Citera
2011-05-13, 23:26
Medlem
Celenos avatar
Church of last Thursday tycker jag är kul. Fast de är inte seriösa, så det duger kanske inte.
Citera
2011-05-13, 23:48
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunistturken
Tja!

Har fått till uppgift i skolan att hålla en presentation om valfri religion/sekt/livsåskådning. Nu rådfrågar jag helt enkelt er på flashback för idéer på riktigt roliga, sjuka och konstiga sådanna.

Exempel kan vara Scientiologerna, Familjen, Hare Krishna, Church of Satan osv. men vill gärna hitta något värre än dessa.

Någon som har några idéer? Bara att spåna på!

Klockrent vore ju om det fanns en sekt som dyrkade någon Wow-gud eller något i den stilen, finns fan folk för allt.

Mycket tacksam för svar!
Det finns ett flertal "jediism-samfund. Alltså sådana som hämtar sin idévärld från Star Wars och Jedi... De kanske passar in? Egentligen rör det sig om en form av hinduiska tankar, men det är överkurs kanske. (Geroge Lucas nämner det i en del intervjuer att östern är hans stora inspirationskälla när det gäller det mystiska i filmerna).
Citera
2011-05-14, 15:19
Medlem
Etiska problem i Islam

Tjena

Ska skriva ett skolarbete om etiska problem som Islam ligger bakom i dagens Sverige. Inom Kristendomen skrev jag om den heliga sjunde dagen, som är en dag då alla kristna ska vila. Detta funkar inte i dagens samhälle, ni förstår säker varför.

OT: Hittar inga bra sidor om etiniska problem som Islam medför.

Har dock en tanke, som jag skulle vela få höra lite om.

I Sverige är mannen och kvinnan lika mycket värda, båda två har lika mycket och säga till om och båda två är individer som får styra sitt liv precis såsom dom vill.

Inom Islam är kvinnan och mannen lika mycket värda också, men enligt (beroende på tolkning dock) äger mannen rätten att styra över kvinnan. Mannen får ha flera fruar, men kvinnan får bara ha en man och mannen får dessutom (beroende på tolkning av religionen) bestämma när kvinnan får gå ut, gå och handla, var hon får jobba, hur hon ska klä sig etc.

I vårt Sverige är det en självklart att man får leva sitt eget liv och att man får sätta ner foten och säga nej. Enligt lagen får inte man som man bestämma över kvinnan, något som kan leda till problem om mannen ex. försvarar sig i ex rättegång (om kvinnan väljer att åtala mannen för brott) att han bara följer sig religion.

Är detta ett etiskt problem? Finns detta probelmet överhuvudtaget? Kan man skriva med det i sitt arbete?

/W00t0b0t
Citera
2011-05-14, 15:31
Medlem
Ja, om synvinkeln är eventuella problem med utövande, ganska gammaldags, muslim, i dagens Sverige, så kan du nog skriva så och det kan bli ganska bra.

När det gäller Sverige längre bakåt i tiden så fick ju kvinnorna fulla medborgerliga rättigheter först ca 1921. Och maken hade rätt för husaga - inklusive hustrun, etc...

Men om utgångspunkter är egentligen jämförelse mellan Islam och Kristendom, då är det rätt farligt att skriva så. Gammaldags kristendom var bara ett litet snäpp värre.
Jag vet t.ex. att många av dagens ungdomar är helt omedvetna om att kristendomen var MYCKET för helvetet. Men dagens moderna präster berättar inte om helvetet på konfirmationsundervisningen...
Det blir en vådlig vurpa i momentet när man skall jämföra religioner med varandra...
Citera
2011-05-17, 10:06
Medlem
Skolarbete angående relgion

Hej, jag sitter i en knepig situation då vi har fått stor frihet i kursen religion B. Jag är inte så insatt i de olika stora relgionerna som existerar så jag skulle behöva lite inspiration angående uppgiften som jag har fått.
Frågan lyder följande: Välj en religion vilken som helst, granska och analysera en viktig fråga inom den religionen.

Man får alltså välja vilken fråga man vill och vilken religion man vill. Det skulle vara runt 3-4 sidor dataskrivet, så en hyffsat stor fråga skulle vara till stor hjälp.

Är tacksam för alla svara jag skulle kunna få

tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in