2018-08-28, 10:22
Medlem
Myt eller sanning, vem vet? Mitt förslag till uppsats är Padre Pio.
Citera
2018-08-28, 17:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akerex
Tja! har en jävligt jobbig uppgift här inom religion så var vänliga o gör den åt mig. Tack

ps. förlåt för att jag finns

Jo, men en myt är ju Babels torn som påstås förklara varför det finns flera olika språk på jorden.

Eller kanske du skulle kunna vinkla berättelsen om jungfrufödsel via den helige anden som en förklaring av hur någon skulle kunna födas av en kvinna på jorden och ändå anses vara guds son.
Citera
2018-09-26, 09:26
Medlem
Vad heter den muslimska "prästen"/"rabbin"?

Citera
2018-09-26, 09:29
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenhogen
Imam.
Citera
2018-09-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Imam.
Tack!
Citera
2018-10-24, 14:23
Medlem
Lekus avatar
Har en uppgift som handlar om att ta ställning till - avskaffa religionsfriheten eller inte?

Det enda jag kan se religionsfriheten skydda idag som andra rättigheter inte skyddar är utövandet av sin religion på allmän plats.
Men vad räknas som utövande av religion? är det bara att be, eller också att t.ex att bära ett kors, eller ha på sig en slöja? Eftersom religionsfriheten skyddar utövandet av religion på allmän plats, skulle då ett avskaffande av religionsfriheten innebära att man ej får bära dessa religösa plagg/symboler?
Citera
2018-11-30, 23:52
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Notera återigen det klistrade moderatormeddelandet.

(FB) Den stora tråden om skoluppgifter i Politik och Samhällskunskap kan vara ett lämpligt alternativ för nyligen ställda frågor som inte lämpar sig för Religion.

/Mod.
Citera
2018-12-04, 08:56
Medlem
dongerlords avatar
Tänk er att på en av Europas stora flygplatser passerar över 70 miljoner människor om året, drygt 200 000 per dygn. Det finns dagliga förbindelser till storstäder i samtliga bebodda världsdelar och många byter plan här. I anslutning till transithallen planeras nu ett religiöst rum, en lokal som människor med olika religiös identitet ska kunna besöka för en stund stillhet, t.ex. för bön, puja eller meditation.

Min uppgift är nu att inreda det ca 40 m² stora rummet. Vad behövs för att besökare som representerar de fem världsreligionerna ska kunna känna igen sig och använda rummet? Ska det vara en interreligiös lokal eller bör man avgränsa den i fem bås? Eller ska jag dela in det i två bås – ett för anhängare till abrahamitiska religioner och en för hinduer och buddhister? Jag tänker mig att jag ska dela in det i två bås, om ingen annan har något argument för att dela in det på något annat sätt.
Citera
2019-02-27, 13:35
Medlem
Luthernaska kyrkan, hjälp!

tjena! jag undrar vad lutheranska kyrkan har för nattvardssyn? jag funderade på de i veckan och jag har ännu inte hittat vad de har för nattvardssyn.
Citera
2019-02-27, 14:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Är det en fundering som dykt upp på egen hand i ditt huvud eller är det en skoluppgift?

Är det en skoluppgift hör den hemma här:

(FB) Tråden för er som behöver hjälp med skoluppgift/läxa

Jag googlade och fann detta:

Citat:
Synen på vad nattvarden egentligen innebär varierar från kyrkosamfund till kyrkosamfund. Den kan förresten variera även bland präster inom Svenska kyrkan också. Lite förenklat kan man säga att den katolska kyrkan menar att när prästen i gudstjänsten läser ”instiftelseorden” över bröd och vin (det betyder ungefär att han återberättar historien om Jesu sista måltid) så förvandlas också brödet och vinet till Jesu kropp och blod. Det är verkligen Jesu kropp och blod som ligger där på altaret.
I det som tidigare kallades ”frikyrkan”, exempelvis Missionskyrkan, har man ofta en mer symbolisk nattvardssyn. Vinet och brödet symboliserar Jesu kropp och blod men förvandlas inte. I den lutherska kyrkan, dit ju bland annat Svenska kyrkan hör, menar man att Jesus visserligen är närvarande i vin och bröd men att dessa ”element” ändå fortfarande är bröd och vin. Ungefär som man menar att Jesus både var Gud och människa.
Man behandlar därför efter gudstjänsten de överblivna nattvardsgåvorna olika beroende på vilken nattvardssyn man har. Enkelt utryckt bör en katolsk präst äta upp allt överblivet bröd, dricka upp överblivet vin eftersom man inte bör kasta Jesus i slasken.

https://www.svenskakyrkan.se/sollentuna/nattvard
Citera
2019-02-27, 14:18
Medlem
Ruger89s avatar
Vilken kyrka syftar du på? Det finns olika lutherska samfund i Sverige med delvis olika nattvardssyner. Det hade du kunnat googla dig till på 2 sekunder.
Citera
2019-02-27, 14:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Vilken kyrka syftar du på? Det finns olika lutherska samfund i Sverige med delvis olika nattvardssyner. Det hade du kunnat googla dig till på 2 sekunder.

Exakt. Jag känner präster i svenska kyrkan som har en katolsk nattvardssyn, dvs de dricker upp vinet och äter upp oblaterna som blir över.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-02-27 kl. 15:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in