2014-05-25, 15:55
Medlem
AvdelningXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eelviraaa
Ja jo jag kanske förklarade dåligt.. Det ska vara likhet mellan alla fem religionerna.

Är du säker? För då blir det genast mycket svårare. Kommer själv inte på några exempel så här på rak arm, mer än att de är religioner, och t.o.m. det kan diskuteras.
Citera
2014-05-25, 15:59
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvdelningX
De abrahamitiska religionerna har ju en del uppenbara likheter. Sedan finns det väl också en del likheter mellan Buddhism och Hinduism, t.ex. deras tro om reinkarnation.
Nej, Buddhism förkastar tron om en själ och reinkarnation.
Senast redigerad av morpdeus 2014-05-25 kl. 16:08.
Citera
2014-05-25, 16:06
Medlem
AvdelningXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Nej, Buddhism förkastar tron om en själv och reinkarnation.

Det har du nog rätt i, jag borde inte ha skrivit om något jag inte har så stor koll på. Jag ber om ursäkt. Jag har nog missförstått den s.k. "återfödelsen" inom Buddhism.
Citera
2014-05-28, 18:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eelviraaa
Ja jo jag kanske förklarade dåligt.. Det ska vara likhet mellan alla fem religionerna.

Då får man väl gå in mer på det allmänna:
1) De har alla en föreställning om hur universum uppstod.
2) De har alla en föreställning om hur vi bör uppföra oss mot andra (moralregler), särskilt en regel om att behandla andra som man själv vill bli behandlad eller att inte göra mot andra vad man själv inte vill uppleva.
3) Fasta är en viktig del i renandet av själen.
4) De säger alla att man ska ge allmosor till de fattiga.
5) De talar alla om ett liv efter döden, vare sig det skulle vara i himmelen, helvetet eller genom reinkarnation.
6) De inriktar sig alla på något andligt som är utanför den konkreta verkligheten.

Du kan ju börja med det ...
Citera
2014-06-02, 17:59
Medlem
Här kommer två riktigt enkla men min hjärna vägrar sammarbeta.

Naturvetenskapen har spelat olika rolller i olika religioner. Ge exempel på hur förhållandet mellan naturvetenskap och reiligion sett ut i a) Hinduism b) Islam

Ge exempel på situationer där religösa strömmningar/religioner och vetenskap säger samma sak? (Dvs religion och vetenskap går att förena)

Hade vart GULD värt till den fbare som kan hjälpa..
Citera
2014-06-04, 15:17
Medlem
Hej!! har fått en uppgift att ta upp livsfrågor om döden. Det är vilka tankar och åsikter som kommer fram i media! Det gick och välja mellan några.. Och jag valde döden i film.. Hur beskrivs den i film? Man ska resonera hur det igentligen är i verkligheten! Sitter totalt fast.. någon snäll skäl som skulle vilja hjälpa mig?
Citera
2014-06-04, 15:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barakarlsson
Hej!! har fått en uppgift att ta upp livsfrågor om döden. Det är vilka tankar och åsikter som kommer fram i media! Det gick och välja mellan några.. Och jag valde döden i film.. Hur beskrivs den i film? Man ska resonera hur det igentligen är i verkligheten! Sitter totalt fast.. någon snäll skäl som skulle vilja hjälpa mig?

Det är väl bara att ta några filmer som beskriver döden och skriva om hur det beskrevs i filmen och sedan jämföra med verkligheten.

Ghost är ju det bästa exemplet, och i den mindre kända filmen I sjunde himlen (Chances Are) tas döden upp lite mer humoristiskt.
Citera
2014-06-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är väl bara att ta några filmer som beskriver döden och skriva om hur det beskrevs i filmen och sedan jämföra med verkligheten.

Ghost är ju det bästa exemplet, och i den mindre kända filmen I sjunde himlen (Chances Are) tas döden upp lite mer humoristiskt.
Hur skulle du skriva kortfattat? Tack för svaret förresten!
Citera
2014-06-04, 16:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barakarlsson
Hur skulle du skriva kortfattat? Tack för svaret förresten!

Det får du allt klara själv. Om jag skriver så blir det mina åsikter och inte dina. Vad du ska skriva beror ju på hur du ser på döden, jämfört med hur det visas i filmer, och hur du ser på döden beror på om du är kristen, buddhist, new age-anhängare, vanlig ateist eller något annat.

Och ta gärna även med Bergmans Det sjunde inseglet.

Brad Pitt gjorde också en film som heter Möt Joe Black, så får du olika tolkningar på döden och kan avsluta med en kommentar om vilken du anser mest verklig, eller något åt det hållet ...
Citera
2014-06-13, 12:04
Medlem
Felaktigheter inom Buddhism och Hinduism

Tja! Sitter och hjälper en kompis med en gammal religionsuppgift och undrar som rubriken säger om någon vet några felaktigheter inom Hinduismen och Buddhismen?

Tyckte detta va jätte svårt och de enda jag kom att tänka på var Kastsystemen.. Kan de vara något?

Jätte tacksam för svar! och förlåt om jag postat detta fel eller så!
Citera
2014-06-13, 15:56
Medlem
Något som kanske inte passar skoluppgiften men ändå är sant i alla religioner är att man slussas in i den från livets start utan att ha ett val. Om jag fick välja mellan att vara en munk eller en ateist efter 20 års religionsneutralitet skulle nog majoriteten av befolkningen inklusive mig välja ateism. Föräldrarna tvingar, eller snarare hjärntvättar, sina barn att religion är ett måste och att man kommer straffas av Gud om man är ateist. Som sagt så gäller det här dock alla religioner, det är inte specifikt inom hinduism eller buddhism och bör därför kanske inte skrivas i uppgiften. Ville mest släppa ut mina tankar.
Citera
2014-06-13, 16:05
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshback50
Något som kanske inte passar skoluppgiften men ändå är sant i alla religioner är att man slussas in i den från livets start utan att ha ett val. Om jag fick välja mellan att vara en munk eller en ateist efter 20 års religionsneutralitet skulle nog majoriteten av befolkningen inklusive mig välja ateism. Föräldrarna tvingar, eller snarare hjärntvättar, sina barn att religion är ett måste och att man kommer straffas av Gud om man är ateist. Som sagt så gäller det här dock alla religioner, det är inte specifikt inom hinduism eller buddhism och bör därför kanske inte skrivas i uppgiften. Ville mest släppa ut mina tankar.
Du talar mer eller syftar på, kultiverad traditionstyngd religion, alla religioner proklamerar inte lika starkt, det finns ibland enorma skillnader så att du försöker generalisera är ok på ett sätt för att förmå se gemensamma nämnare, men det blir ändå fel.

Buddhism ställt bredvid islam, bjuder på markant & ibland avgrundsdjup skillnad i livssyn och människosym och vad gäller filosofiska stoffets innanmäte är buddhism ganska så avstickande de övriga religionerna, vid närmare studier..

Så religion sett i den sociologiska kontexten är ordentligt avvikande religionens inre stråk, som inte alltid märks vid att enbart se religion med samhällsparametrar påkopplade : själva TRON eller ICKE-TRON (som buddhism har i vissa traditioners förgreningar.) kan ses otroligt väsensskild beträffande "vad religionen vill, eller syftar till.. "

Även judendom och kristendom är totalt olik buddhism. Alltså i roten olik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in