Ni har missat Maria Wern, Sebastian Bergman, den fördömde (Lassgård i huvudrollen), Anna Holt, Brottsvåg, Graven, Morden (iofs är de fyra sistnämnda renodlade tv-serier) samt Läckberg ser jag.
Maria Wern var rent skräp. Förutsägbart till tusen. Första serien om någon sorts fågelinfluensa började bra men blev heltramsig vad det led. Usch. enda fördelen var snygga Eva röse i huvudrollen och kompetente Allan Svensson. I övrigt mest skit.
Sebastian Bergman, den fördömde bestod av två kriminalfall. Flera habila skådespelare men intetsägande intrig och så tråkigt framförande att jag knappt ens kommer ihåg några detaljer ur mordhistorierna.
Anna Holt var både rolig, spännande och samhällskritisk. Bägge säsongerna hade den då det begav sig vrålläckra Petra Nielsen i huvudrollen som den ambitiöse polisen, Görel Crona/Catherine Hansson samt Stig Engström som kollegor. Första serien om Anna Holt heter Den vite riddaren och sen följdes den upp av Anna Holt (som var en prequel) säsong 1 & 2 (säsong 2 utspelar sig efter Dvr).
I alla tre serierna delar manusförfattarna Guillou & GW Persson ut ett flertal välriktade sparkar på flera väl valda samtida politiker och kändisar. I Anna Holt säsong 1 får vi bland annat stifta bekantskap med en mycket fjollig knarkande stylist som ser ut som ett kalhygge och omger sig av blivande tv-hallåor, knarklangare och pederaster för att citera Jan Guillou (han spelar sig själv i en rolig scen på någon Stureplans-krog där kompisen GW Persson blir kallad gubbe som borde gå hem och lägga sig när Bindefeldt-kopian och hans koppel av C-kändisar kommer insläntrande och vill ha VIP-bordet där de bägge herrarna sitter klädda som luffare och dricker vin. Damen som ber GW gå hem för att sova är en riktigt läcker Regina Lund som beter sig rent vidrigt).
Flera duktiga skådisar och definitivt en av de bättre svenska polisserier som gjorts.
Brottsvåg var en ganska mörk och dyster serie i ett framtida Sverige om spjutspetspoliser som arbetade både civilklätt och i uniform mot den organiserade brottsligheten, däribland den ryska maffian ledda av en figur kallad Sergei. Ingen karaktär gick säker och Reuben Sallmander spelade för första gången en polis med tvivelaktigt förflutet (vilket han ju senare gjorde i Johan Falk - GSI) . Välgjord och brutal serie trots den förmodat ganska låga budgeten och även om det emellanåt slutade "lyckligt" i betydelsen "fallet uppklarat" betydde det inte att alla brottslingar verkligen fick sitt straff. Tydligast är det i det avsnitt där slutscenen tydligt insinuerar att pappan till en tonårsdotter är en smutsig pedofil som brukar krypa ned hos dottern för förbjudna lekar..
Graven & Morden behöver kanske ingen presentation? Kjell Bergqvist och Göran Ragnerstam spelar huvudroller i dessa ganska välgjorda serier. Jag föredrog dock första omgången, Graven.
Läckberg-filmerna är inga höjdare. Flera duktiga skådisar (Niklas "Skacke" Hjulström t.e.x) och habil regi men ganska tråkiga storys. Var det inte GW Persson som skrev nåt i stil med "Läckberg skriver som Nicke Lilltroll pratar" ? Jag tycker det stämmer om man ska ta hänsyn till manusen i Läckberg-serien.
Av tidigare nämnda serier i tråden anser jag att Van Veeteren-serierna gjorda av Svt höll absolut högst klass. Det grovmaskiga nätet och Kvinna med födelsemärke är ruskigt välgjorda. Dgn gav en småläskig känsla medan Kmf gav mig en riktig undergångskänsla redan från början. Jag har inte läst böckerna än men tycker att de här serierna är grymt vassa på alla plan (Samuel Fröler som oftast spelar sympatisk var bra i rollen som den hetlevrade Miller).
Av filmerna föredrar jag Carambole, mycket för att jag tycker att Peter Andersson är sån lysande skådis. Tyvärr var det en jättejättemiss att byta ut Claes Ljungmark, Fredrik Hammar, Steve Kratz och Åsa Karlin(som var bättre här än hon brukar) mot Thomas Hanzon, Eva Rexed mfl i filmatiseringarna. de borde låtit Svt stå vid rodret och skulle absolut ha behållit de gamla skådisarna. Lite för hafsigt gjort men i stort sett helt okej.
Det har gjorts en hel del bra renodlade tv-serier i genren kriminalare/deckare/polis/thriller och jämte ovan nämnda serier om Van Vetereen, Anna Holt och Brottsvåg anser jag att Läckan, Goltuppen, Profitörerna, Den svarta cirkeln, Jakten på en mördare, Tusenbröder, Zonen, serierna om Studierektor Bertilsson, Strömststads-serierna, Den gråtande ministern, Coachen, Danslärarens återkomst, de tidiga Wallander-serierna med Lassgård och nu senast Bron är mest sevärt.
Snackar vi enbart film slår Mannen på taket alla svenska kriminalfilmer på tafsen vilken dag i veckan som helst tätt följd av Mannen från Mallorca.