2011-01-16, 13:04
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Själv har jag sett alla Beck-filmer utom den sista och alla Wallander utom den sista i serien (dock inte alla lite äldre filmer i någon av serierna). Jag tror att något som är väldigt avgörande om man gillar en filmserie eller inte är var man bor någonstans. Själv har jag starka anknytningar till Stockholm och därför gillar jag Beck bäst. Jag menar, när man i filmerna ser platser som man kanske går förbi dagligen eller liknande blir man lite "fast" på något sätt.
Wallander vet jag inte riktigt varför jag gillar, men de är ju ganska lika Beck-filmerna. Skillnaden är fämst miljöerna (kan tillägga att jag delvis är uppvuxen i miljöer liknande de i Wallander).
Van Veeteren tycker jag är bra för att det ska utspela sig i ett fiktivt land.
Vad jag gillar med alla tre serierna är att de oftast är spännande och att längden för det mesta ligger mellan 85-100 minuter. Och sedan vet man ungefär vad man har att vänta, så man blir nästan aldrig besviken.
Wallander vet jag inte riktigt varför jag gillar, men de är ju ganska lika Beck-filmerna. Skillnaden är fämst miljöerna (kan tillägga att jag delvis är uppvuxen i miljöer liknande de i Wallander).
Van Veeteren tycker jag är bra för att det ska utspela sig i ett fiktivt land.
Vad jag gillar med alla tre serierna är att de oftast är spännande och att längden för det mesta ligger mellan 85-100 minuter. Och sedan vet man ungefär vad man har att vänta, så man blir nästan aldrig besviken.
Jag kan hålla med dig om att 90 minuters längd kan kännas behändigt. Det är aldrig kul att börja titta på en film som man sedan upptäcker kommer att räcka i nästa tre timmar.
Men samtidigt, om du vet vad du har att vänta, blir det inte en smula tjatigt då? Jag menar, visst är intrigen olika, men den är ändå samma på något sätt, eller? Men kanske tycker du att detta också känns en smula tryggt. Du vet att grannen kommer att dyka upp, du vet att karaktären Gundvald kommer att balla ur, du vet att Becks överordnade oftast är lite töntiga eller inkompetenta, och du vet att det kommer att bli någon form av konflikt inom gruppen, där förmodligen Gunvald kan spela roll. Och naturligtvis vet du att mördaren, våldtäktsmannen, (männen), eller vad det nu rör sig om, kommer att åka fast.