2011-01-16, 13:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Själv har jag sett alla Beck-filmer utom den sista och alla Wallander utom den sista i serien (dock inte alla lite äldre filmer i någon av serierna). Jag tror att något som är väldigt avgörande om man gillar en filmserie eller inte är var man bor någonstans. Själv har jag starka anknytningar till Stockholm och därför gillar jag Beck bäst. Jag menar, när man i filmerna ser platser som man kanske går förbi dagligen eller liknande blir man lite "fast" på något sätt.

Wallander vet jag inte riktigt varför jag gillar, men de är ju ganska lika Beck-filmerna. Skillnaden är fämst miljöerna (kan tillägga att jag delvis är uppvuxen i miljöer liknande de i Wallander).

Van Veeteren tycker jag är bra för att det ska utspela sig i ett fiktivt land.

Vad jag gillar med alla tre serierna är att de oftast är spännande och att längden för det mesta ligger mellan 85-100 minuter. Och sedan vet man ungefär vad man har att vänta, så man blir nästan aldrig besviken.

Jag kan hålla med dig om att 90 minuters längd kan kännas behändigt. Det är aldrig kul att börja titta på en film som man sedan upptäcker kommer att räcka i nästa tre timmar.

Men samtidigt, om du vet vad du har att vänta, blir det inte en smula tjatigt då? Jag menar, visst är intrigen olika, men den är ändå samma på något sätt, eller? Men kanske tycker du att detta också känns en smula tryggt. Du vet att grannen kommer att dyka upp, du vet att karaktären Gundvald kommer att balla ur, du vet att Becks överordnade oftast är lite töntiga eller inkompetenta, och du vet att det kommer att bli någon form av konflikt inom gruppen, där förmodligen Gunvald kan spela roll. Och naturligtvis vet du att mördaren, våldtäktsmannen, (männen), eller vad det nu rör sig om, kommer att åka fast.
Citera
2011-01-16, 13:09
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, då förstår jag. dock skall levande begravd vara hyffsad/bra också enligt "experterna", har du sett den?
Ja, har sett de och tycker faktiskt att den var bland de bättre beckfilmerna. Bra story och spänning rakt igenom.
Citera
2011-01-16, 13:26
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag kan hålla med dig om att 90 minuters längd kan kännas behändigt. Det är aldrig kul att börja titta på en film som man sedan upptäcker kommer att räcka i nästa tre timmar.

Men samtidigt, om du vet vad du har att vänta, blir det inte en smula tjatigt då? Jag menar, visst är intrigen olika, men den är ändå samma på något sätt, eller? Men kanske tycker du att detta också känns en smula tryggt. Du vet att grannen kommer att dyka upp, du vet att karaktären Gundvald kommer att balla ur, du vet att Becks överordnade oftast är lite töntiga eller inkompetenta, och du vet att det kommer att bli någon form av konflikt inom gruppen, där förmodligen Gunvald kan spela roll. Och naturligtvis vet du att mördaren, våldtäktsmannen, (männen), eller vad det nu rör sig om, kommer att åka fast.

Ja, du har nog rätt på nåt sätt. Egentligen är det som vilken tv-serie som helst. 2 1/2 män, Scrubs, Simpsons, osv. Man vet vad som kommer att hända, men inte på exakt vilket sätt det läggs fram. Det är väl just "tryggheten" som gör att man vill se mer.
Citera
2011-01-16, 14:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Ja, har sett de och tycker faktiskt att den var bland de bättre beckfilmerna. Bra story och spänning rakt igenom.

Ok, skall kanske se den vid tillfälle.
Citera
2011-01-16, 14:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja, du har nog rätt på nåt sätt. Egentligen är det som vilken tv-serie som helst. 2 1/2 män, Scrubs, Simpsons, osv. Man vet vad som kommer att hända, men inte på exakt vilket sätt det läggs fram. Det är väl just "tryggheten" som gör att man vill se mer.

Japp, t.om jag höll på att ramla in i "Beckvärlden". Symtomatiskt för den här sortens filmer är dock att de aldrig skakar om dem. Man kan se flera på raken utan att det berör en det minsta. Och det gillar jag egentligen inte då jag vill bli omskakad på något sätt.
Citera
2011-01-16, 15:24
Klart att Martin Haber Beck-serien är bäst. Den får ta oförtjänt mkt skit. Denna filmserie är ju uppenbart den mest kända och den mest sedda (jag räknar inte Millenium som en filmserie alls). Tycker serien ger ett väl valt axplock utav Sveriges moderna fiktionella kriminalhistoria. Bra skådisar, starka porträtt, habila historier.
Citera
2011-01-16, 16:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Klart att Martin Haber Beck-serien är bäst. Den får ta oförtjänt mkt skit. Denna filmserie är ju uppenbart den mest kända och den mest sedda (jag räknar inte Millenium som en filmserie alls). Tycker serien ger ett väl valt axplock utav Sveriges moderna fiktionella kriminalhistoria. Bra skådisar, starka porträtt, habila historier.

Ok, har du sett alla Haber Beckfilmerna? Tycker du att Haber får blomma ut i serien? Vilka av filmerna tycker du bäst om? Jag gillade Pojken i glaskulan. Om du jämför med engelska deckarserier hur ser du då på Haber-Beck?

Dessutom så skulle det vara kul att veta under vilket namn du är med i filmtipset, om du är med där. För då kan jag se direkt hur mycket våran filmsmak överrenstämmer. Skicka ett privat meddelande om du inte vill skylta med ditt användarnamn.
Senast redigerad av Ola Schubert 2011-01-16 kl. 17:09.
Citera
2011-01-16, 19:30
Jag är inte med i filmtipset. Av den enkla anledning att jag inte orkar engagera mig; IMDb och Flashback + filmtidskrifter räcker väl nog.

Jag är dåligt insatt i vilken Beck som är vilken s.a.s. Exempelvis såg jag delar ur Money Man idag med Lennart Hjulström (heter han väl?). Intressant skildring av en mäktig kriminell man, ā la svenne. Tror jag sett 20 av de 26 filmerna. Tyvärr har jag inte sett ngn engelsk Wallander än. Sedan gillar jag inte Irene Huss av den nobla anledningen att jag inte gillar att se en kvinna i huvudrollen. Annars så är ju Angela Kovacs, som Mats Johnson anser, en finfin leading lady. Även då Maria Wern faller bort p.g.a. sagda anledning (dock har jag inte sett en hel film). Sedan ogillar jag Lassgård av ngn anledning. Och jag anser även att Beck med Ekman är sämre, för de känns så daterade samt att Haber och Persbrandt är starkare karaktärer. Mannen på taket är en bra film, 4:a/5. Men jag ser inte på den som en Beckfilm, ni förstår.

De Beck jag gillar, från handlingen är: tågsystems-mördarpojkarna-med-nightvision goggles; autist pojken; filmen med Shanti Roney.
Citera
2011-01-16, 19:41
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
De Beck jag gillar, från handlingen är: tågsystems-mördarpojkarna-med-nightvision goggles; autist pojken; filmen med Shanti Roney.

Alltså: "Spår i mörker", "Pojken i glaskulan", och "Hämndens pris". Håller med fullständigt. Dessa är väldigt bra. Måste även lägga till "Moneyman" och "Skarpt läge". "Spår i mörker" är min favorit.
Citera
2011-01-16, 21:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag är inte med i filmtipset. Av den enkla anledning att jag inte orkar engagera mig; IMDb och Flashback + filmtidskrifter räcker väl nog.

Jag är dåligt insatt i vilken Beck som är vilken s.a.s. Exempelvis såg jag delar ur Money Man idag med Lennart Hjulström (heter han väl?). Intressant skildring av en mäktig kriminell man, ā la svenne. Tror jag sett 20 av de 26 filmerna. Tyvärr har jag inte sett ngn engelsk Wallander än. Sedan gillar jag inte Irene Huss av den nobla anledningen att jag inte gillar att se en kvinna i huvudrollen. Annars så är ju Angela Kovacs, som Mats Johnson anser, en finfin leading lady. Även då Maria Wern faller bort p.g.a. sagda anledning (dock har jag inte sett en hel film). Sedan ogillar jag Lassgård av ngn anledning. Och jag anser även att Beck med Ekman är sämre, för de känns så daterade samt att Haber och Persbrandt är starkare karaktärer. Mannen på taket är en bra film, 4:a/5. Men jag ser inte på den som en Beckfilm, ni förstår.

Ok, dock har filmtipsets rekommenationer, (som bygger på folk med liknade filmsmak som mig), hjälp mig att undvika mycket skit.
Haber-beck filmen Hämdens pris har jag inte sett och den är tre märkt, så kanske jag ser den vid tillfälle. Spår i mörker, är tvåmärkt och därför inte aktuell för mig. Pojken i glaskulan är en utmärkt film.

Hur som helst så hade jag tidigare ett mer eller mindre slumpmässigt urval av filmer. Medlet bör ha legat precis på tre av fem möjliga. Nu är mitt medelbetyg 3,17. Det låter inte som en så stor skillnad. men jag har sluppit chansa många gånger, (även om filmtipset kan ha grovt fel i sina rekommenationer ibland, dock inte så ofta som när jag bara följde min intution). Sedan är det ju så att det är många "klassiker" som filmtipset, på något vis ändå lyckas ge rekommenderade fyror. Jag har slutat att reta mig på det nu. För är man filmintresserad så vill man ändå ha sett dem. Men skulle jag ha struntat i det så skulle nog mitt medelbetyg legat närmare fyra av fem möjliga, det är jag övertygad om.
Citera
2011-01-16, 21:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Alltså: "Spår i mörker", "Pojken i glaskulan", och "Hämndens pris". Håller med fullständigt. Dessa är väldigt bra. Måste även lägga till "Moneyman" och "Skarpt läge". "Spår i mörker" är min favorit.

både monyman och skarpt läge är tremärkta filmer som jag kanske ser någon gång längre fram. Men först skall jag se levande begravd som jag är nyfiken på.
Citera
2011-01-16, 22:01
Medlem
freeriderXIIs avatar
Minns ni Hassel ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in