• 1
  • 2
2011-01-16, 12:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
I denna tråd diskuterar vi massproducerade svenska deckarserier. Ett hatobjekt för många, medan andra bara älskar sin favoritserie. Med massproducerade så menar jag filmer som gjort på några månader, oavsett om de bygger på någon bok eller ej.

Jag börjar bakifrån. Haber-Beck, jag har sett 13 filmer, (dock ej den senaste levande begravd som lär vara hyffsad). Den enda av dessa filmer jag kan rekommendera med gott samvete är pojken i glaskulan då karaktären Gunvald Larsson inte springer och misshandlar folk på löpande band utan är mer samhällskritisk i enlighet med intentionerna bakom sjöwall &Walöö böckerna.

Mitt snittbetyg är 4,3, på en 10 gradig skala. Vilket innebär att filmerna duger som ströunderhållning, endast i nödfall.

Kurt wallander filmer har jag i stort sätt lyckats undvika. Jag har i alla fall enbart betygsatt 6 filmer. Den bästa utav dem får en stark trea,( 6/10 på en tio gradig skala), Mastermind. Men detta är kanske ett för snällt betyg.

Mitt snittbetyg är 4,8 på en 10 gradig skala. Vilket istort sätt innebär att filmerna knappt duger som ströunderhållning.

Johan Falk filmerna har jag sett samtliga ifrån dels den första triologin och sedan de sex GSI filmerna ifrån 2009. Ifrån triologin så anser jag att Livvakterna är den bästa med en stark trea,(6/10). Två av de tre första GSI filmerna och den sista i serien får alla starka treor, (6/10) då den civila infiltratören är en riktig skön snubbe. Den fjärde och femte filmen i GSI serien är inte mycket hänga i julgranen. Det samma gäller den tredje vågen i triologin vilken känns väldigt haffsig.

Mitt snittbetyg på en 10 gradig skala blir 5,2. Alltså duger dessa filmer som ströunderhållning med ett litet plus.

Orginalbeckfilmerna som bygger på Sjövall och Walöös böcker är en ganska jämn serie. Bäst gillar jag Mannnen på taket. Men såväl Brandbilen som försvann, Polis, polis potatismos samt mannen på balkongen är mycket bra filmer. Maraton och Roseana gillar jag mindre.

Mitt snittbetyg, på den 10 gradiga skalan blir här 5,7. Vi börjar alltså närma oss något som är bättre än ströunderhållning.

Van Wreeten filmerna är väldigt jämna och, enligt mitt tycke så känns de också väldigt rubusta på något sätt. Inte vet jag om det beror på den internationella miljön, skådepeleri, eller vad. Vissa av dem ger i alla fall en slags allmän psykologiskt inblick. Jag har sett hela serien och gilla fallet G mest, men de övriga är stabila starka treor och alltså inte dåliga.

Mitt snittbetyg blir denna gång 6,1. Alltså man kan här vänta sig något mer än ströunderhållning.

Stig Larsson triologin Jag räknar denna serie som massproducerad eftersom varje film endast tog några månader att göra, (att jämföra med den amerikansk remaken av en film som kommer att ta minst ett år!). Män som hatar kvinnor är verkligen en imponerande film. Miljöval och castingen stämmer exakt med hur jag tänkte mig det hela när jag läste boken. Intrigen innehåller överraskningar, skådespeleriet är ibland lysade, t.om Haber får här visa vad han egentligen går för. Mot filmen och hela serien kan hållas att den är kraftigt influerad av vår radikalfeministiska/feminazistiska statideologi. De två efterföljande filmerna håller inte lika hög klass men luftslottet som spränges innebär i alla fall en lite uppryckning.

Snittbetyget för dessa tre filmer blir imponerande 7,0. Alltså utmärkt, enligt min betygskala.

Så nu har ni min åsikt om dessa deckarserier. Jag brydde mig inte om att ta med Irene Huss, Tatuerad torso då den är den ena i den serien som jag sett, och någonisin kommer att se, för så dålig var den. Jag har säkert också sett någon Roland Hassel film på tv, jag har i alla fall läst böckerna. Men jag har inte brytt mig om att försöka ta reda på vilken film jag ev. sett och har därför inte heller betygsatt någon ur den serien.

Så vad tycker ni. Motivera gärna era svar. Kanske skall man bojkotta i stort sett alla svenska deckare? Bara satsa på engelsk kvalité som Mord i sinnet och I mördarens spår? Eller klankas det i onöda på svenska deckare? Har jag helt missuppfattat din älskade svenska kriminalserie?
Senast redigerad av Ola Schubert 2011-01-16 kl. 12:54.
Citera
2011-01-16, 12:09
Medlem
pzkpfw09s avatar
Enligt mig är ingen svensk deckarfilm bra. Ofta dåligt skådespeleri.
Citera
2011-01-16, 12:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pzkpfw09
Enligt mig är ingen svensk deckarfilm bra. Ofta dåligt skådespeleri.

Där håller jag inte med dig. Istället så är det manus som oftast är dåligt och som tvingar skådespelarna att spela töntiga roller. Det är klart att det inte är så lätt för oss att skaka fram en världsaktris som Helen Mirren, men vi har faktiskt en hel hög som ligger snäppet under. Lena Endre, för att ta ett exempel eller varför inte Noomi Rapace. Och om du sett Män som hatar kvinnor så vet du att Peter Haber är helt kapabel att
Senast redigerad av Ola Schubert 2011-01-16 kl. 12:19.
Citera
2011-01-16, 12:22
Medlem
Rubarth23s avatar
Jag gillar Beck väldigt mycket. Egentligen är de inte så bra filmer men jag gillar dem i alla fall. Skulle ge snittbetyg på runt 3,4/5. (Syftar på de 26 senaste)

Irene Huss är som du säger bedrövlig, har sett två eller tre och de får 1,2/5.

Wallander helt ok men inte mycket mer, 2,2/5.

Stieg Larssons är som du säger mycket bra 3,8/5.

Jag gillar inte Johan Falk, sett två eller tre och ger dem 2,0/5.
Citera
2011-01-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Den bästa utav dem får en stark trea Mastermind.

Mitt snittbetyg är 4,8 på en 10 gradig skala.

Inte menat som språkpolisande men får inte det att gå ihop, felskrivning?
Citera
2011-01-16, 12:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Jag gillar Beck väldigt mycket. Egentligen är de inte så bra filmer men jag gillar dem i alla fall. Skulle ge snittbetyg på runt 3,4/5. (Syftar på de 26 senaste)

Irene Huss är som du säger bedrövlig, har sett två eller tre och de får 1,2/5.

Wallander helt ok men inte mycket mer, 2,2/5.

Stieg Larssons är som du säger mycket bra 3,8/5.

Jag gillar inte Johan Falk, sett två eller tre och ger dem 2,0/5.

Ok, du gillar Haber-Beckfilmerna "fast de egentligen inte är så bra filmer". Jo jag har funderat över detta tidigare då jag känner folk som bara måste köpa den senaste Wallanderfilmen. Om nu filmerna egentligen inte är så bra, vad är det då som få dig att se dem. Är det samlar beteende? Eller känner du dig "hemma" på något sätt, när allt är som det brukar vara i Haber-Beckfilmerna? När jag själv tittade igenom ett antal Haber-Beckfilmer, så blev jag "förblindad" och började jämföra dem med varandra istället för med andra filmer. Detta tvingade sedan mig till en betygsrevision eftersom jag inte kunde sätta speciella "Haber-Beckbetyg" som enbart var i förhållande till andra Haber-Beckfilmer.
Senast redigerad av Ola Schubert 2011-01-16 kl. 12:37.
Citera
2011-01-16, 12:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popquee
Inte menat som språkpolisande men får inte det att gå ihop, felskrivning?

Nej, den starka trea var för en film. Snittbetyget var för hela serien.
Citera
2011-01-16, 12:36
Medlem
Citat:
Nej, den starka trea var för en film. Snittbetyget var för hela serien.

Så den bästa filmen har betyget tre och hela serien har 4,8 i snitt?

Vilka filmer är det som drar upp betyget? Eller har du satt ett betyg på filmerna och sedan serien separat?
Citera
2011-01-16, 12:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popquee
Så den bästa filmen har betyget tre och hela serien har 4,8 i snitt?

Vilka filmer är det som drar upp betyget? Eller har du satt ett betyg på filmerna och sedan serien separat?

Ok, då förstår jag "en stark trea", alltså på den femgradiga skala jag använder mig utav på filmtipset, motsvarar 6/10 på en tiogradig skala.

Jag ber om ursäkt att jag var lite otydlig där.
Citera
2011-01-16, 12:53
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ok, du gillar Haber-Beckfilmerna "fast de egentligen inte är så bra filmer". Jo jag har funderat över detta tidigare då jag känner folk som bara måste köpa den senaste Wallanderfilmen. Om nu filmerna egentligen inte är så bra, vad är det då som få dig att se dem. Är det samlar beteende? Eller känner du dig "hemma" på något sätt, när allt är som det brukar vara i Haber-Beckfilmerna? När jag själv tittade igenom ett antal Haber-Beckfilmer, så blev jag "förblindad" och började jämföra dem med varandra istället för med andra filmer. Detta tvingade sedan mig till en betygsrevision eftersom jag inte kunde sätta speciella "Haber-Beckbetyg" som enbart var i förhållande till andra Haber-Beckfilmer.
Menade att jag tycker att de är bra, men de flesta säger att de är dåliga filmer och "experterna" brukar inte ge dem mer än 3 i betyg alltså är de "egentligen" inte bra gjorda filmer men jag gillar dem.
Citera
2011-01-16, 12:56
Medlem
Lightnights avatar
Själv har jag sett alla Beck-filmer utom den sista och alla Wallander utom den sista i serien (dock inte alla lite äldre filmer i någon av serierna). Jag tror att något som är väldigt avgörande om man gillar en filmserie eller inte är var man bor någonstans. Själv har jag starka anknytningar till Stockholm och därför gillar jag Beck bäst. Jag menar, när man i filmerna ser platser som man kanske går förbi dagligen eller liknande blir man lite "fast" på något sätt.

Wallander vet jag inte riktigt varför jag gillar, men de är ju ganska lika Beck-filmerna. Skillnaden är fämst miljöerna (kan tillägga att jag delvis är uppvuxen i miljöer liknande de i Wallander).

Van Veeteren tycker jag är bra för att det ska utspela sig i ett fiktivt land.

Vad jag gillar med alla tre serierna är att de oftast är spännande och att längden för det mesta ligger mellan 85-100 minuter. Och sedan vet man ungefär vad man har att vänta, så man blir nästan aldrig besviken.
Citera
2011-01-16, 12:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Menade att jag tycker att de är bra, men de flesta säger att de är dåliga filmer och "experterna" brukar inte ge dem mer än 3 i betyg alltså är de "egentligen" inte bra gjorda filmer men jag gillar dem.

Ok, då förstår jag. dock skall levande begravd vara hyffsad/bra också enligt "experterna", har du sett den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in