Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Här håller jag inte med. Jag tycker att man när som helst runt 30 eller uppåt är redo att skaffa barn. Man behöver verkligen inte vara runt 40.
Ser enormt mycket bättre ut när mannen är närmare 40 än 30. Finns en del skitsnack om att man har mer energi när man är yngre, faktum är att en kvinna kvinna och en 40 årig man tenderar att bli mycket bättre föräldrar än om de skaffade barn 5 år tidigare.
Att skaffa fler än 3 barn skulle jag säga.
Tre är för många, huvudprincipen är ett barn/vuxen dvs. ett barn/förälder. Visst är även 3 ganska ok, men helst bara 2 st och absolut absolut inte 4.
Här tycker jag tvärtom. Det är trashigt att få riktiga sladdbarn där det är typ 10-15 år mellan barnen.
På övriga punkter håller jag med.
Ser enormt mycket bättre ut när mannen är närmare 40 än 30. Finns en del skitsnack om att man har mer energi när man är yngre, faktum är att en 30 årig kvinna och en 40 årig man tenderar att bli mycket bättre föräldrar än om de skaffade barn 5 år tidigare.
Nä, det beror på sammanhanget. Det är en sak med en familj som redan har vuxna barn och plötsligt blir 'sugna' på ett sladdbarn, att från början planera många år mellan första och sista barnet är en helt annan sak.
Skitsnacket 'de ska växa upp ihop' stämmer inte alls överens med verkligheten, det ena barnet kan vara bara ett år äldre än det andra barnet och ändå blir som förälder åt det 'yngre' barnet i praktiken. Min åsikt är att pålästa föräldrar förstår vikten av att det första barnet måste ensamt få uppmärksamhet och kärlek och inte ha någon konkuras alls de första åren.
När barnet är 7 år så har barnet ett eget liv med vänner och fritidsintressen och känner inte av avundsjukan mot det andra barnet på samma sätt som om de kom direkt efter varandra. Få människor har förstått hur viktigt de första åren av ett barns liv är för den framtida personligheten barnet får.