Citat:
Ursprungligen postat av
EnUngKvinna
It was not that long ago English language came to Sweden, I know a lot of people who are 60 years old and they can't speak a word and they're not interested either, they literally spit on the English language although half of the workforce in this country are English speaking.
Fast om de är 60 år har de gått (minst) i nioåriga grundskolan, och läst engelska sedan åk 3. Då borde de förstå engelska tillräckligt för en fånig komediserie, vare sig de vill eller inte. De som är 80 däremot, har gått antingen bara sex eller sju år i folkskolan där det inte förekom några främmande språk, eller tagit realen och kanske studenten (eller gått på åttaårig flickskola om de är kvinnor). Men i så fall läste de tyska och/eller franska (samt latin och gammalgrekiska på latinlinjen på gymnasiet), inte engelska. Det är fullt förståeligt att denna generation inte orkat lära sig engelska vid sidan av de långa arbetsdagar och -veckor som gällde när de var unga/yngre, men det var inte den generationen jag syftade på. Så gamla människor är ytterst sällan WT - WT dör tidigt i följder av missbruk och allmänt osund livsstil.
En annan tanke: jag kan faktiskt förstå om man vill bojkotta den dominerande amerikanska/brittiska/anglosaxiska kulturen, för att satsa på något annat. T.ex. den skandinaviska. Men det var inte det jag skrev om, jag skrev om folk som tittar på brittiska och amerikanska filmer och TV-serier i hela sina liv, det kan t.o.m. vara en viktig del av deras liv. Men inte bryr sig om att lära sig förstå dem, och därför missar mycket då översättningen bara kan ta med det basala, och inte alla skämt (puns) eller andra nyanser.