Det du beskriver är ju extremfall och jag har svårt att tänka mig att du faktiskt är omgiven av svettluktande alkoholister. Men känslan av att alla andra är idioter brukar bottna i någon form trångsynthet helt enkelt.
Det är alltid lättast att avfärda andra människor som idioter när de gör saker vi ogillar och inte förstår, och människor föredrar ofta den lätta vägen.
Det svåra ligger i att tänka sig in i någon annans situation, det innebär nämligen att man måste kännas vid sina egna dåliga drag och WT-tendenser för att kunna relatera. Och först när man relaterar kan man förstå.
Jag resonerar som så att jag själv har alla förutsättningar till att vara en idiot. Allt det som gör andra till idioter har man i sig själv också, i alla fall tendenser till det. Jag har bara haft mer tur än andra och blivit en vettig person istället

Dock verkar många, du inkluderad, lida av någon sorts övertro till det fria valet. Problemet är bara att för att kunna välja måste man inse att man har ett val och det gör folk inte alltid.
Sen har människor i grunden en fallenhet för att ignorera uppenbara fakta (rökning dödar etc), sätta skygglappar på, falla in i passivitet, alltid välja den lätta vägen för att det känns bäst. Och så vidare. Så att folk gör idiotiska saker är inte särskilt konstigt egentligen.