2006-04-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vigilante
Nja... med tanke på Bolts ynka tankeverksamhet så är det troligt att hon styrs av en sk. God Man.

Bolt... får du vara själv ute på högervridna och farliga internet?

Det är lugnt. jag har en retarddetektor inbyggd.
Citera
2006-05-01, 13:52
Medlem
socs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Intressant att ingen nämner det här femonemet med ett svensknamn, ex fattiga, lågutbildade, underklassen. Det kanske känns lite för grovt för de flesta här. "Jag hatar fattiga/låg utbildade/underklassen. White Trash kan man däremot slänga ut sig lite hursom helst. Lär känna människorna plz, de är trevligare än ni tror bakom era isolerade datorer.
Jag har själv använt begreppet underklassen ett par gånger och t o m refererat till det gamla begreppet trasproletär. Ur det individuella perspektivet är begreppet marginalisering användbart för att se vilken status man har; på skalan utslagen-etablerad visavi det "officiella" samhället hittar man WT:arna mittemellan på en varierad rad av punkter, där närmast utslagna a-lagare samsas med mindre utslagna, dock marginaliserade, individer som har större personlig förmåga till trix och fix och inte behöver vara särdeles fattiga, iaf inte jämt, dock är inkomsterna oftast inte legitima så som dom är inom ramen för det etablerade samhället.

Kopplingar fattigdom-låt utbildning-underklass resp WT finns ju såklart, men inget likhetstecken.

WT ser jag som en sociokulturell kategori inom underklassen som förvisso är mätbart fattiga, men som inte känner sig bundna av samhällets villkor och därför kan dryga ut sina inkomster mer eller mindre och därmed varierar privatekonomin väldigt mycket inom WT-kategorin.

Även utbildningsnivån kan variera tack vare komvux, militära utbildningar, utbildningsmöjligheten i fängelser osv. Alla WT:are behöver inte vara helt befriade från något kvalificerade utbildningar, även om de generellt har betydligt lägre utbildningsnivå än genomsnittet. Själv saknar jag examen från universitet, men har läst några hundra poäng vilket gör mig till lite väl sofistikerad för WT-medlemskap trots att jag i övrigt på många sätt är WT. Så man får väl översätta WT till svenska också genom att ta hänsyn till de svenska villkoren, dvs i det här fallet det generösa utbildningssystemet. WT myntades ju i USA med ett mycket mer segregerat utbildningssystem. Så i Sverige anser jag att vi får acceptera att en del WT:are har högre utbildning än i länder där utbildning kostar pengar. Bara man inte är examinerad läkare eller dylikt så kan man trots en del högskolepoäng om man uppfyller övriga kriterier ändå ha sin sociokulturella tillhörighet i WT-kategorin.

Och alla underklasselement är inte WT, många är invandrare och många är fd svenssons eller svensson-wannabes, dvs de har "normal" smak och mer normala värderingar.

Att vara trash är ju att vara en sopa, dvs att inte duga som fullvärdig etablerad samhällsmedborgare, att inte passa in. Så att vara en arbetslös svensson medför kanske att man har taskig ekonomi och vid långvariga ekonomiska problem och arbetslöshet/sjukskrivning lämnar man succesivt arbetarklassen och inrättas i underklassen (arbetskraftsreserven, b-laget), detta utan att nödvändigtvis anamma WT-kulturen även om en del värderingsförskjutningar avseende allt från estetik till politik lär äga rum i någon utsträckning och då säkert i WT-riktning eftersom underklassvillkoren inbjuder till detta.

Ett exempel på ovanstående är en diversearbetande arbetartjej jag känner som efter struliga tonår skaffade jobb som strippa och läste in komvux, så hon är inte längre lågutbildad. Med skulder, andrahandsboenden, bikerpojkvänner, bakgrund i betong och arbetarklass, värderingar av typen narkotikaliberalism osv, svanktatuering, "horkläder" även privat (=dålig smak)var hon officiellt arbetslös med a-kassa, men strippade (mm) ihop ganska stora svarta pengar och hade alltså en komvux-examen. Och jag skulle kalla henne white trash! Så WT är hon, men varken lågutbildad eller fattig längre och underklassen hon ingår i genom att officiellt leva på bidrag känner hon ju knappt till då föräldrar/kompisar är arbetarklass och hon själv har pengar och jobb i verkligheten om än inte på pappret, så underklasstillhörigheten är ganska tveksam.

Alltså inget likhetstecken mellan WT och underklass/fattigdom/låg utbildning, men WT-kulturen är såklart präglad av fattigdom, obildning och underklassliv.
Citera
2006-05-10, 21:23
Medlem
socs avatar
Ifall jag dödade tråden med mitt senaste inlägg så fuck it och RIP men annars är det fritt fram att köra på med WT-definitionerna, så vi kan få mer skärpa i den komplexa bilden av fenomenet White trash.

Själv har jag köpt en tröja med tryck på: "wite trash" så då är jag väl WT åtminstone när tröjan är på.

Dags för en holk och en skön TV-kväll. Kanske skaffar ett jobb snart, har funderat på det sen i vintras då jag började tröttna på att bara gå omkring och slöa, men sen dess har jag börjat njuta av att slöa igen. Fast man behöver ju pengar, så jag överväger det starkt och det är ju svart såklart så tillsammans med bidragen lyfter jag mig då åter över existensminimum. Då ska jag köpa tillbaka min volvo 245 och skaffa en liten hundvalp - hade schäfer förut så nu kanske pitbull eller rottweiler.

Och mina gamla dammiga böcker har jag sålt för att finansiera tatueringar, a fair trade, som Bruce Willis säger i Sin City. Å så cool vill man ju gärna vara men som sagt låt inte mina monstruösa, självcentrerade inlägg agera glädjedödare, betrakta det här som en humortråd om ni vill, det gör jag själv till minst 10% iaf.
Citera
2006-05-10, 22:04
Medlem
Risken är förstås att folk får svårt att svara upp till nivån på dina inlägg - mycket bra språk för övrigt - då du verkar ha läst fler böcker än de flesta här.

En ÄKTA white trash skippar naturligtvis sånt skit som boklig bildning, smak och språklig finess...
Citera
2006-05-11, 00:29
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Risken är förstås att folk får svårt att svara upp till nivån på dina inlägg - mycket bra språk för övrigt - då du verkar ha läst fler böcker än de flesta här.

En ÄKTA white trash skippar naturligtvis sånt skit som boklig bildning, smak och språklig finess...

Men i soc har vi nog funnit vår generations "White trash"-författare! Som vi har noterat är ju inte soc någon genomäkta wT... men kan man säga "arbetarförfattare" så borde väl det gå lika bra.

Jag har inte läst Bukowski- är han en WT-författare, eller en bohemförtattare, eller helt enkelt en missbrukarförfattare?... börjar kanske glida OT nu. Ursäkta svamlet- skyller på insomnia, dvs sömnbrist, användaren Insomnia är helt oskyldig!
Citera
2006-05-11, 01:59
Medlem
Huh, nu har jag läst igenom hela tråden och kommit fram till att både jag och mina föräldrar är rätt white trash. I alla fall jag och morsan. Mamma är ensamstående, lågbetald kommunaltjänsteman (iofs högskoleutbildad..) och hyr ett litet hus på landet. Jag däremot, lever på bidrag, hoppade av gymnasiet och började folkhögskolan, bor i en etta i min lilla småstads mer skabbiga område och har inga som helst ambitioner om att nånsin göra karriär.
Ojojoj, FB:are... nu har ni förstört min självbild Tilll mitt försvar kan jag säga att jag iaf har något bättre kläd- och musiksmak än typiska WT-människor.
Citera
2006-05-11, 05:28
Medlem
Några kännetecken på white trash som jag hade äran att känna tidigare:

Morsan i familjen var hemmafru på heltid och gnällde ändå på hur överarbetad hon var. Farsan var vägarbetare. Båda hade flera barn från tidigare förhållanden, när dom flyttade ihop blev dottern och sonen ihop.

De brände hemma och ansåg att kött och potatis var "finmat"

De ansåg sig vara otroligt allmännbildande för att de kunde två språk (svenska och engelska)

Byhålans lokaltidning såg dom som "litteratur".

De hatade "alla jävla uppblåsta nollåttor"

Alla som inte var blonda och blåögda var negrer enligt deras definition.

Trevliga människor de där...
Citera
2006-05-11, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuCe
*Träningsoveraller.
*Tribalmönster på t-shirts.
*Tränade kampsport 1986 - 1989.
*Eurodisco.
*Stark solariebränna.
*Sticker till jobbet vid 05.00
*Har en solfjäder bakom skinnsoffan.
*Har 15 olika virus på sin dator efter porrsurfandet och skyller sedan allt på "det där jävla internet, det funkar ju inte".

Heh, då klassas jag som "white trash" trots att jag e "mörkhårig".
Citera
2006-05-11, 19:29
Medlem
socs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204

Ja det ska gudarna veta! Men för mig var det med en fd överklassman till far och en "arbetarkultur"-mormor viktigt att leva upp till deras normer om bildning och språklig finess. Trots de små strömmarna av WT-blod som pumpade genom mig och så gör än idag.

Tack för berömmet och klart man inte ska lägga ribban för högt, samtidigt som nivån här och där ÄR ganska hög ibland på fb så lite "högre nivå" kan man köra ibland tycker jag. Sen är det så härligt med ett öppet och "liberalt" forum att följande inlägg, efter ett av mina "tunga", kan ligga under Eddie Meduza-nivån - vilket jag alltså gillar! Det är viktigt att alla synpunkter kommer fram, även om tramset inte bör dominera, lika lite som dom bildade mastodont-inläggen.

Genom mitt blod är jag iaf White trash forever! Och kanske kan jag nån gång glädja TigerKid och alla andra med ett WT-manifest för vår tid och kultur i form av en bästsäljande roman. Det skulle ju vara Lyftet för mig, säkrare än Lotto. Tack för tipset!

Kul att tråden tog fart igen! Alla grannkärrringar som super och skriker på sina sju ungar (med 7 olika fäder) och har en svanktatuering, blonderat hår och är 35 år och har stora silikonbröst (snabba pengar inom vissa branscher) och är allmänt sleazy (så man vill sätta på henne innerst inne, fast hon är under ens nivå så det förtränger man om man inte bejakar livet på äkta WT-manér och går över med en dunk HB och inleder ett förspel) bör hängas ut i den här tråden!
Citera
2006-05-11, 21:06
Medlem
7 barn, men 12 fäder (möjliga, ej bekräftade)...
Citera
2006-05-12, 00:36
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soc

Genom mitt blod är jag iaf White trash forever! Och kanske kan jag nån gång glädja TigerKid och alla andra med ett WT-manifest för vår tid och kultur i form av en bästsäljande roman. Det skulle ju vara Lyftet för mig, säkrare än Lotto. Tack för tipset!

En sak som verkar tilltalande med en bestseller, förutom att det vore kul att ha talangen och skapa nånting helt nytt, är att den fortsätter att jobba för dig fast din arbetsinsats är klar. På ett vanligt jobb är förtjänsten alltför mkt kopplad till arbetstiden tycker jag

Glöm inte att säga till oss när din debutroman kommer ut!
Citera
2006-05-12, 18:08
Medlem
trewqs avatar
Befinner du dig i en bar med "fotstöd" vid bardisken så känner du igen en äkta WT genom att han eller hon tvångsmässigt, likt någon jävla pavlovsk hund, lägger upp ena foten på stödet. Det slår ALDRIG fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in