2006-04-01, 00:07
Medlem
s.lackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparen
I morgon är det Lördag.Då kommer en stor gren av Wt finnas i spelbutikerna.
Då ska det spelas på hästar.

Just det, det enda sättet att blir rik på är trav/lotto
Citera
2006-04-01, 01:33
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
Neger betyder svart på spanska. Vi bor i sverige, och här så betyder inte neger svart utan det är ett kränkande ord för ett folkslag. Om nån frågar dig vilken färg på byxorna du har så säger ju inte: "De är negro" utan du säger att de är svarta.

Alla svarta kallar sig faktiskt inte varandra för negrer, det är mest på Ricki Lake och MTV man ser detta fenomen. Väldigt få välutbildade gör det. Och även i de fall svarta kallar varandra för neger inom gruppen så är det inte jämförbart.

Om du vill läsa på om vad det hela har med rasism att göra så föreslår jag att du beger dig till ett bibliotek och läser på om imperialismen och slavhandeln.

Här har du lite annan läsning:http://www.do.se/o.o.i.s/1736
Jag går efter referensverket sju små kakor när jag kollar namn på kakor. I min utgåva står det just negerboll.

Vad din empiri om negrer har visat skiter jag högaktningsfullt i.

Exakt vad har svenskarna med slavhandeln att göra?

EDIT: Förövrigt har du inte svarat på frågan om negerer som säger negrer är historielösa eller rasister.
Citera
2006-04-01, 01:57
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Jag går efter referensverket sju små kakor när jag kollar namn på kakor. I min utgåva står det just negerboll.

Vad din empiri om negrer har visat skiter jag högaktningsfullt i.

Exakt vad har svenskarna med slavhandeln att göra?

EDIT: Förövrigt har du inte svarat på frågan om negerer som säger negrer är historielösa eller rasister.

För det första har du fel i att sverige inte var inblandad i slavhandeln. Det var vi visst. Du kan säkert få hur mkt läsning om detta som helst om du går på biblioteket. Förresten så undrar jag om inte Peter Englund tar upp detta i sin senaste bok om Drottning Kristina, men jag kan ha fel.

Antar att din utgåva är rätt gammal? Sånt skit trycks inte längre. Diskrimineringsombudsmannen och Svenska bageriförbundet har dessutom sagt att ordet negerboll inte bör användas mer.

Jag har svarat på din fråga. Nej, de är givetvis inte historielösa eller rasister. Eftersom historian mellan svarta och vita är som den är så går det inte att jämföra på det sättet du gör, det är inte samma sak. I debatten om ordet neger, när det används av en vit, så är det helt ointressant. En del svarta har ibland använt sig av ordet nigger för att avdramatisera ordet. Det har dock aldrig varit acceptabelt av vita att göra detsamma. En stor del av den svarta befolkningen tar istället avstånd från begreppet eftersom det är ett kränkande ord och man vill omdefiniera sig själv som en person snarare än en slav. Hursomhelst, för en vit att använda det är inte samma sak som för en svart.
Citera
2006-04-01, 09:10
Medlem
J.Ns avatar
Roger Persson är WT personifierad.

Bor på vischan (gärna i skåne som RP gör), har ingen smak alls när det gäller heminredning utan är kvar i något hemskt 80-tal, är fördomsfull, kallar frun/flickvännen för "kärringen", har problem med retoriken och söker alltid enkla lösningar på avancerade problem, har inte läst något mer avancerat än senaste V75-kupongen osv
Citera
2006-04-01, 14:47
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
För det första har du fel i att sverige inte var inblandad i slavhandeln. Det var vi visst. Du kan säkert få hur mkt läsning om detta som helst om du går på biblioteket. Förresten så undrar jag om inte Peter Englund tar upp detta i sin senaste bok om Drottning Kristina, men jag kan ha fel.
Det verkar onekligen ha handlats med hundratusentals negrer... För jag antar att du pratar om slavhandeln på svarta och inte på östeuropéer och liknande under och efter vikingatiden.

Citat:
1649 bildades det Svenska Afrikakompaniet, under ledning av industrimannen Louis de Geer. Kompaniet anlade kolonin och slavfortet Carolusborg eller Cape Coast i nuvarande Ghana. Sverige hade vid denna tid också kolonin Nya Sverige i nordamerikanska Delaware. Därmed fanns förutsättningarna för att delta i den blomstrande slavhandeln. Båda dessa kolonier övertogs dock snart av andra europeiska kolonialmakter.

Citat:
Gustav den IIIe ville också profitera på slavhandeln och köpte därför loss ön S:t Barthélemy i Västindien från Frankrike 1784. Tjugo år senare levde ungefär 2,400 slavar, 1,100 fria kulörta och 2,000 vita på ön. Sverige avskaffade slaveriet på S:t Barthélemy år 1847 och trettio år senare såldes ön tillbaka till Frankrike.

Citat:
Antar att din utgåva är rätt gammal? Sånt skit trycks inte längre. Diskrimineringsombudsmannen och Svenska bageriförbundet har dessutom sagt att ordet negerboll inte bör användas mer.
Jodå, min utgåva är gammal men jag tycker inte om historielöshet.

Citat:
Jag har svarat på din fråga. Nej, de är givetvis inte historielösa eller rasister. Eftersom historian mellan svarta och vita är som den är så går det inte att jämföra på det sättet du gör, det är inte samma sak. I debatten om ordet neger, när det används av en vit, så är det helt ointressant.
Är du rasist? För mig är hudfärg ovidkommande speciellt när det gäller språkval.

Citat:
En del svarta har ibland använt sig av ordet nigger för att avdramatisera ordet. Det har dock aldrig varit acceptabelt av vita att göra detsamma. En stor del av den svarta befolkningen tar istället avstånd från begreppet eftersom det är ett kränkande ord och man vill omdefiniera sig själv som en person snarare än en slav. Hursomhelst, för en vit att använda det är inte samma sak som för en svart.
Nigger är onekligen ett okvädningsord till skillnad från ordet neger. Jämför den tidigare politiskt korrekta användningen av ordet negro i USA. Återigen menar du att det finns skillnader som bottnar i hudfärg?

EDIT: Ett ord föll bort.
Citera
2006-04-01, 15:33
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:

Är du rasist? För mig är hudfärg ovidkommande speciellt när det gäller språkval.

Nigger är onekligen ett okvädningsord till skillnad från ordet neger. Jämför den tidigare politiskt korrekta användningen av ordet negro i USA. Återigen menar du att det finns skillnader som bottnar i hudfärg?

EDIT: Ett ord föll bort.

För att svara på din fråga så måste jag få be dig om att förklara för mig hur du kan tolka det jag skriver till att jag skulle vara rasist. Jag kan inte sätta fingret på vad du läser in i texten.

Men som svar på din fråga: Nej, jag är inte rasist.
Citera
2006-04-01, 18:47
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
För att svara på din fråga så måste jag få be dig om att förklara för mig hur du kan tolka det jag skriver till att jag skulle vara rasist. Jag kan inte sätta fingret på vad du läser in i texten.

Men som svar på din fråga: Nej, jag är inte rasist.
Att du menar att det skulle vara någon skillnad att en svart säger neger jämfört med en ljushyad måste per definition tolkas som rasism.
Citera
2006-04-01, 19:01
Medlem
Evaristos avatar
Här har ni äkta amerikansk white trash. En film om Jesco White och hans familj i de fattiga sk backwoods, högt belägna dalgångar där marken är billig, i Boone County i West Virginia.

Regisören Jacob Young: There are long-standing rules of etiquette in this area; these people aren't belligerent or dangerous and won't shoot you if you simply show them, in small ways, that you respect them, that you recognize them as the landowner, the authority. I would never, in that part of the country, lead with the camera. There are parts of that area where even the cops won't go unless there's a body.

http://www.juliescoggins.com/dancing_outlaw_page.htm
Citera
2006-04-01, 22:35
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:
Att du menar att det skulle vara någon skillnad att en svart säger neger jämfört med en ljushyad måste per definition tolkas som rasism.
Min personliga åsikt är att ordet inte ska användas överhuvudtaget, men sen att vissa svarta väljer att kalla varandra för skällsord för att avdramatisera dem är en annan sak. Förövrigt har jag fortfarande svårt att förstå hur du menar och resonerar, men det är en annan diskussion.
Citera
2006-04-02, 11:18
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Min personliga åsikt är att ordet inte ska användas överhuvudtaget, men sen att vissa svarta väljer att kalla varandra för skällsord för att avdramatisera dem är en annan sak. Förövrigt har jag fortfarande svårt att förstå hur du menar och resonerar, men det är en annan diskussion.
De flesta antirasister blir själva rasister eftersom de bryr sig mer om hudfärg än annat. Ta t.ex. din inkonsekvens där svarta får säga neger men inte vita, positiv särbehandling och liknande (jag vet inte om du är för positiv särbehandling det är ett exempel).
Citera
2006-04-02, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Halme
Gambia skalle med mjäll

gambia skalle med sär skrivning.
Citera
2006-04-02, 17:05
Medlem
Tuppen Gunnars avatar
I och med att det i begreppet "white trash" tydligen ingår att bo i lågstatusområden så innebär detta att de som i denna tråd pekat ut sina grannar som WT också själva är detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in