Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
För det första har du fel i att sverige inte var inblandad i slavhandeln. Det var vi visst. Du kan säkert få hur mkt läsning om detta som helst om du går på biblioteket. Förresten så undrar jag om inte Peter Englund tar upp detta i sin senaste bok om Drottning Kristina, men jag kan ha fel.
Det verkar onekligen ha handlats med hundratusentals negrer... För jag antar att du pratar om slavhandeln på svarta och inte på östeuropéer och liknande under och efter vikingatiden.
Citat:
1649 bildades det Svenska Afrikakompaniet, under ledning av industrimannen Louis de Geer. Kompaniet anlade kolonin och slavfortet Carolusborg eller Cape Coast i nuvarande Ghana. Sverige hade vid denna tid också kolonin Nya Sverige i nordamerikanska Delaware. Därmed fanns förutsättningarna för att delta i den blomstrande slavhandeln. Båda dessa kolonier övertogs dock snart av andra europeiska kolonialmakter.
Citat:
Gustav den IIIe ville också profitera på slavhandeln och köpte därför loss ön S:t Barthélemy i Västindien från Frankrike 1784. Tjugo år senare levde ungefär 2,400 slavar, 1,100 fria kulörta och 2,000 vita på ön. Sverige avskaffade slaveriet på S:t Barthélemy år 1847 och trettio år senare såldes ön tillbaka till Frankrike.
Citat:
Antar att din utgåva är rätt gammal? Sånt skit trycks inte längre. Diskrimineringsombudsmannen och Svenska bageriförbundet har dessutom sagt att ordet negerboll inte bör användas mer.
Jodå, min utgåva är gammal men jag tycker inte om historielöshet.
Citat:
Jag har svarat på din fråga. Nej, de är givetvis inte historielösa eller rasister. Eftersom historian mellan svarta och vita är som den är så går det inte att jämföra på det sättet du gör, det är inte samma sak. I debatten om ordet neger, när det används av en vit, så är det helt ointressant.
Är du rasist? För mig är hudfärg ovidkommande speciellt när det gäller språkval.
Citat:
En del svarta har ibland använt sig av ordet nigger för att avdramatisera ordet. Det har dock aldrig varit acceptabelt av vita att göra detsamma. En stor del av den svarta befolkningen tar istället avstånd från begreppet eftersom det är ett kränkande ord och man vill omdefiniera sig själv som en person snarare än en slav. Hursomhelst, för en vit att använda det är inte samma sak som för en svart.
Nigger är onekligen ett okvädningsord till skillnad från ordet neger. Jämför den tidigare politiskt korrekta användningen av ordet negro i USA. Återigen menar du att det finns skillnader som bottnar i hudfärg?
EDIT: Ett ord föll bort.