2013-05-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tess86
Det verkar som att någon i tråden intalar sig själv saker för att må bättre, sorgligt, trodde vi skulle hjälpa, inte stjälpa, utredningen av Jimmy Svensson.

Förr eller senare kommer sanningen ikapp. Den som gjort detta lever med det dag och natt. Måste vara ett helvete. En dag står han eller hon inte ut längre utan vill bli befriad genom att berätta.

Kommer att tänka på sens moralen i filmen "Postmannen ringer alltid två gånger". Ett par begår ett mord och kommer undan. Men deras brott fräter på dem och deras förhållande och de går till slut under. De straffas alltså trots att de aldrig blir dömda.
Citera
2013-05-24, 19:00
Medlem
Snoovits avatar
[quote=usbusb]J
Du attackerar motsägelsefullt henne som person, och därmed försöker du neutralisera hennes ställningstagande genom att avfärda det som "hat". Detta är en ren blindhet. Om ditt enda argument är att försöka få en användare här på Flashback att framstå som otillförlitlig, så har du nu lyckats skapa en motsatt effekt. Grattis.

Citera
2013-05-24, 19:26
Medlem
sodrastas avatar
Ulf, erkänn nu. Förr eller senare kommer det ändå fram. Vi vet alla att du läser denna tråden. Lätta ditt samvete och må bättre.
Citera
2013-05-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercuryguy
Du skriver om ”smusselpengar på den tiden” – vad har det med Jimmys försvinnande att göra?
Kan faktiskt ha en hel del att göra.

Läste någonstans att mamman hade utryckt sig i samband med försvinnandet (att hon såg glas på vägen fr 3e våningen etc)

Smusselpengar kan ju komma från något fuffens med fel folk? Lånat pengar eller agerat återförsäljare av något illegalt och inte kunnat betala sin skuld t.ex. Pga att man köper lyxprylar (kompisens kompis nämde en porsche tidigare). Denna tredjepart kidnappar jimmy med hot om mkt grovt våld om dom inte betalar. Mobil och plånbok levererar man till modern som bevis och cykeln till styvfadern. Betalning sker inte och jimmy utsetts för dödligt våld. Paret vågar inte tala sanning pga hot eller att deras business skulle landa dom själv i kurran. Ev att dödandet var oavsiktligt (våldet gick längre än avsett) och skulden skrevs av mot att hålla käften.
Citera
2013-05-24, 20:00
Medlem
sodrastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmightyBob
Kan faktiskt ha en hel del att göra.

Läste någonstans att mamman hade utryckt sig i samband med försvinnandet (att hon såg glas på vägen fr 3e våningen etc)

Smusselpengar kan ju komma från något fuffens med fel folk? Lånat pengar eller agerat återförsäljare av något illegalt och inte kunnat betala sin skuld t.ex. Pga att man köper lyxprylar (kompisens kompis nämde en porsche tidigare). Denna tredjepart kidnappar jimmy med hot om mkt grovt våld om dom inte betalar. Mobil och plånbok levererar man till modern som bevis och cykeln till styvfadern. Betalning sker inte och jimmy utsetts för dödligt våld. Paret vågar inte tala sanning pga hot eller att deras business skulle landa dom själv i kurran. Ev att dödandet var oavsiktligt (våldet gick längre än avsett) och skulden skrevs av mot att hålla käften.
Prytzen i ett nötskal
Citera
2013-05-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmightyBob
Denna tredjepart kidnappar jimmy med hot om mkt grovt våld om dom inte betalar.

Visst kan det vara så. Det som egentligen hände är svårt att gissa eftersom vi har så lite fakta. Men oavsett hur det gick till och vem som gjorde vad, så tror jag att de flesta här är säkra på att en person kan kopplas till händelsen, och utifrån denne person så går det att gräva fram svaret.

Det tråkiga är att det finns info som är väldigt intressant som inte har nått oss ännu; saker som förmodligen finns hos polisen. Skulle vara guld om någon "råkade" läcka lite...
Citera
2013-05-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Ja just det ja, så polisen tänkte troligen: någon av "mannen" eller "kvinnan" har tagit kål på J*mmy och eftersom gubben i fråga har koppling till detta 'säteri' så kan kroppen ligga där i krokarna.

Precis. Kan vi få fram fler platser som har kopplingar till dessa? Det är ju faktiskt dags att spekulera kring var kroppen är lagd.
Citera
2013-05-26, 23:46
Medlem
Om jag har fattat det rätt:

Innan Jimmy försvann fanns det spänningar i mammans och styvpappans relation. Jimmy drogs naturligt in i dessa spänningar. Dessutom fanns det skumma personliga områden i styvpappans liv som vi ännu inte vet om Jimmy drogs in i.

Eftersom det inte har kommit fram några andra spänningar som rör andra personer, så får vi nog bedöma spekulationen om tredje parter som knappast trovärdig.

När mamman och styvpappan separerat kulminerar känslorna hos styvpappan, och han blandar aktivt in Jimmy i det hela. Det är alltså här vi befinner oss när Jimmy försvinner. Under denna tid pågår också samtal mellan mamman och styvpappan som polisen senare upplevde som konstiga.

Utifrån de uppgifter vi har (vilka förstås kan vara helt och hållet otillräckliga) så tror jag att man bör spekulera utifrån dessa omständigheter. Tolkar man gåtan enbart utifrån hur jag har lagt fram det här, så är svaret ganska uppenbart.

Sedan jag började skriva i tråden har faktiskt endast en fråga varit högintressant: var är kroppen? Vi får anta att det går att lista ut.
Citera
2013-05-27, 16:10
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usbusb
Sedan jag började skriva i tråden har faktiskt endast en fråga varit högintressant: var är kroppen? Vi får anta att det går att lista ut.

Ja alltså, lista ut och lista ut. Det finns bara 2 options som jag ser det:

-Nergrävd
-Kastad i sjön eller annat ställe, brunn etc

Polisen verkar ha första alternativet som stalltips.. undra om farbror polis tycker vittnet som såg mannen med spaden är påtagligt intressant?

Sen finns det lite fantasifulla alternativ också, som styckad och uppeldad men jag lämnar personligen det för tillfället.

Sen finns det väl också bara 2 ställen inomhus som han kan ha blivit 'ihjälmördad' på också - hemma hos sin mor där han bodde eller hos den snart berömda (om det fortsätter som det gjort) styvfadern - men har inte denna styvfar egna barn? (Verkade så på hans Facebook-bilder) Hans egna hem kanske är uteslutet - jag vet inte.

Det tråkiga sanningen torde dock vara att polisen kört ner fallet i källaren och aldrig kommer bry sig speciellt mycket om det mer. Kroppen kommer aldrig hittas. Det blir någon klapp på axeln ibland (mellan poliserna som arbetade med ärendet) med orden "jaja, vi hade fallet på kornet men lyckades inte hela vägen..."
Citera
2013-05-27, 17:16
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ja alltså, lista ut och lista ut. Det finns bara 2 options som jag ser det:

-Nergrävd
"

Jimmy kan även ha valt att avsluta sitt liv själv på en undanskymd plats. Helt otippat för närstående kanske, men så verkar det ju ofta vara i självmordsfall.

Svaret står förmodligen att hitta tillsammans med resterna av Jimmys kropp. Förmodligen, men inte säkert.
Citera
2013-05-27, 18:26
Medlem
Citat:
-Nergrävd

Ja, det summerar väl alternativen. Vatten i Ängelholm har ju bedömts som orimligt av polisen eftersom man genomfört en noggrann dykarsökning. Rör det sig om en avlägsen plats så är chansen att hitta något väldigt liten, såvida det inte finns en personlig koppling dit.

Är kroppen nergrävd så gäller nog detsamma. Polisen har sökt med likhundar både i närheten och på ett ställe med personlig koppling. Man fick en reaktion, men hittade inget. Ligger kroppen i närheten eller på en plats med personlig koppling till någon finns det en god chans att man kan hitta den. Är den dock flyttad, eller från början lagd långt från Ängelholm så är chansen väldigt liten.

Trist att det inte blev något med Missing People, av mer eller mindre uppenbara anledningar.
Citera
2013-05-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tess86
Det verkar som att någon i tråden intalar sig själv saker för att må bättre, sorgligt, trodde vi skulle hjälpa, inte stjälpa, utredningen av Jimmy Svensson.

Stå på dej! Helvete vilken stark ung dam du är - jag kan inte föreställa mig plågan du går igenom - och när hela poliskåren i dag får Kling och Klang att framstå som smarta - så nej, det hittas nog ingen Jimmy om det inte sker av en ren slump eller om MP kopplas in. Psykopaten som en gång var hans styvfar skulle jag nog hålla mig långt borta ifrån - han tycks kunna göra vad som helst för att dölja vad han gjort. Du ska absolut inte ge upp hoppet om att rättvisa en dag skipas - men jag hoppas ändock liksom dåren som skrev nåt rubbat och elakt inlägg till dej - att du har starkt socialt skyddsnät - och att du träffat en ny kärlek!
Stay Cool!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in