Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Tack. Jag såg den inte som en punktlista över rättigheter, då det inte riktigt gäller rättigheter.
Din första punkt är ju inte längre aktuell.
Din andra punkt, om hur man ser på folk.. ok, vad vill du ha sagt med det?
Jag ser inte vad du menar med punkt tre.. eller hänger den ihop med punkt två? Utveckla gärna hur du menar, och då speciellt hur män främjas.
Sen finns det könsroller som är illa, och men feminismen som sådan pratar aldrig eller sällan om de roller som männen har. De understryker enbart kvinnans roll när de är "offer" i deras tycke och sedan understryker de de fåtal män som offrat allt för att ha en enormt bra karriär.. precis som att en karriär inte kostar något alls, utan det får man enbart för att man är man, man seglar liksom in på en räkmacka och tjänar 2.3 miljoner kr om året.
Hela feminismen är så ensidig, så enögd att man slår sig för pannan.
Jag trodde diskussionen var över... men okej.
Könsrollerna är en punkt för sig.
Alltså, anledningen till att jag inte orkar den här diskussionen är för att jag inte bryr mig särskilt. Jag svarade på att feminism handlar om kvinnors rättigheter, och därför står inte feminister upp för män. Det var inte ett ifrågasättande av din åsikt, bara ett konstaterande. Sen vad jag själv tycker hade jag inte ens tänkt ta upp, men du frågade mig vad för rättigheter som inte kvinnor har, så jag svarade lite snabbt och ogenomtänkt.
Jag tycker att vi har väldigt lika åsikter. Det enda som skiljer är någon erfarenhet här och där. Hade jag lagt lite mer betänketid i diskussionen så hade jag funderat över själva ordet "rättigheter" och kanske valt att inte lägga mig i alls. För rättigheter är egentligen inte rätt ord, precis som du skriver ovan. Egentligen har vi kanske diskuterat två olika saker hela tiden. Eller rättare sagt, JAG har inte besvarat rätt fråga.
Mina svar besvarar vad det finns för könsroller, inte vad kvinnan har för rättigheter. Det såg jag nu när jag verkligen lade ner tid på att läsa igenom och sätta mig in. Förut blev jag bara irriterad för att diskussionen fortsatte utan att jag ens hade haft det som mening.
Ditt sista stycke här håller jag definitivt med om och det vet jag att jag har tagit upp det också. Könsroller rör definitivt båda könen. Jag anser dock att kvinnor har fler negativa könsroller. Och det var väl antagligen det jag kopplade ihop med rättigheter när jag skummade igenom.