Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-14, 15:07
  #1
Medlem
Hatet mot varg och jägare som blir enormt hatiska på grund av vargens sätt att försöka leva. Vad tycker vi om detta? För många, för få vargar? Debatten?

Att en varg angriper för att få tag i föda är lika naturligt som att vi är ute med bössan och jagar älg eller slaktar andra kreatur.

Här är Aftonbladets artikel idag...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8408750.ab
Citera
2011-01-14, 15:11
  #2
Medlem
Legogubbes avatar
Det är bra med vargjakt. Men vi ska behålla vargstammen.
Citera
2011-01-14, 15:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legogubbe
Det är bra med vargjakt. Men vi ska behålla vargstammen.

Absolut ska vargstammen finnas kvar och det ska även finnas jakt. Men jag som har en chef som är jägare blir tokig när man pratar om varg, alla ska dö. Man ska gasa när man ser en på vägen och råkar man döda en så är det bara å gräva ner. Ja man vet väl hur snacket går bland alla jägare
Citera
2011-01-14, 15:16
  #4
Medlem
Dr_Dollars avatar
Eftersom dom inte tillför nånting i näringskjedjan, utan i stort bara förstör så kan man för min del lika gärna utrota hela stammen.
Citera
2011-01-14, 15:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Eftersom dom inte tillför nånting i näringskjedjan, utan i stort bara förstör så kan man för min del lika gärna utrota hela stammen.

Nej den är ju högst i näringskedjan bland rovdjur i Sverige och således. Ska man utrota den helt, vilket djur ska då bli högst i kedjan?
Citera
2011-01-14, 15:20
  #6
Medlem
Asystoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Eftersom dom inte tillför nånting i näringskjedjan, utan i stort bara förstör så kan man för min del lika gärna utrota hela stammen.

Hur tänker du nu?
Kan hålla med om att de inte fyller ett syfte då de tar tamboskap. Men väl ute i naturen bidrar de till att de starkaste djuren kan fortplanta sig. Skadade, sjuka, eller på annat sätt svaga djur är de som vargen tar.
Visst, fullt friska djur går också under men till största delen är det de djuren jag nämt ovan som tas av varg.

Missade du biologilektionerna i skolan angående just näringskedjan?
Citera
2011-01-14, 15:22
  #7
Medlem
Jag tycker gott man kan skjuta några till, som bekant förstör de mest.
Citera
2011-01-14, 15:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asystole
Hur tänker du nu?
Kan hålla med om att de inte fyller ett syfte då de tar tamboskap. Men väl ute i naturen bidrar de till att de starkaste djuren kan fortplanta sig. Skadade, sjuka, eller på annat sätt svaga djur är de som vargen tar.
Visst, fullt friska djur går också under men till största delen är det de djuren jag nämt ovan som tas av varg.

Missade du biologilektionerna i skolan angående just näringskedjan?

Precis det håller en bra genetisk stam bland övriga djur. Precis sov vi står över vargen så ser vi till att skjuta av för att få en bra genetisk stam på vargen.
Citera
2011-01-14, 15:35
  #9
Medlem
O Dirlewangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Eftersom dom inte tillför nånting i näringskjedjan, utan i stort bara förstör så kan man för min del lika gärna utrota hela stammen.


Då tycker jag att vi gör samma sak med människosläktet också. Där snackar vi att förstöra.

Nä, ge fan i vargen.
Citera
2011-01-14, 15:40
  #10
Medlem
MarryXmass avatar
Det finns ju klnappt några vargar kvar Låt dom vara, finns ju så mycket annat att skjuta...
Citera
2011-01-14, 15:55
  #11
Medlem
sgc2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystole
Hur tänker du nu?
Kan hålla med om att de inte fyller ett syfte då de tar tamboskap. Men väl ute i naturen bidrar de till att de starkaste djuren kan fortplanta sig. Skadade, sjuka, eller på annat sätt svaga djur är de som vargen tar.
Visst, fullt friska djur går också under men till största delen är det de djuren jag nämt ovan som tas av varg.

Missade du biologilektionerna i skolan angående just näringskedjan?

Äsch, varför ska djur ha rätten till fortplantning genom naturligt urval men inte människor?
Man kan tänka sig att den mänskliga arten kommer gå bakåt i evolutionen då vi inte utövar "Survival of the fittest" längre.
Citera
2011-01-14, 16:05
  #12
Medlem
Tjennstroums avatar
Vargstammen skapar inget mervärde. Vill storstadsbor titta på gulliga vargar kan de gå på Skansen eller någon annan djurpark. I grunden är det en konflikt mellan de människor som brukar naturen och lever sina liv nära den (de som har boskap, sällskapsdjur, de som plockar bär, fiskar, hugger ved, jagar osv) samt de som naturomantiskt enbart betraktar den (människohatande miljöpartister och slikt pack).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback