Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-30, 09:23
  #805
Avstängd
Dirrtyfingerss avatar
Det som är en del av vår fauna är väl hjortdjur som inte har en chans mot en över mäktig vargstam.

Jag kämpar och lägger ut foder till dessa men vad hjälper det i dagens rovdjurspolitik?

Jag säger rent ut ser jag en Varg då skjuter jag. I luften

Den bör regleras och allra helst decimeras till några fjäll i Lappland. Jag skäms inte när jag säger vill du se varg åk då till kålmården men gå inte in i hägnet.

Det gjorde en ung flicka från Vänersborg hon lever inte i dag.
Citera
2015-01-30, 11:20
  #806
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Att merparten av hundarna dör under själva jakten verkar logiskt i och med att de annars brukar vara kopplade vid vistelser utomhus. Det var då främst dem jag syftade på. När det gäller betande djur i hagar så får man helt enkelt bygga något som skyddar dem.

Så det är okej att människan dödar djur för nöjets skull, men inte när vargen gör det för föda? Vargen har befunnit sig i Sverige minst lika länge som vi, och har därmed rätt till att vistas här utan att varghatare och påstådda genetikforskare ska bestämma hur stor vargstammen ska vara. Den är en del av vår fauna.

Massor med djur som är en del av vår fauna jagas. Av olika anledningar. Men man är inte per automatik älghatare om man jagar älg eller rävhatare om man jagar räv. Det var länge sedan nån jagade för köttets skull, kilopriset på älgkött är betydligt högre än att köpa maten i butik om man räknar in allt.
Vargen väcker mycket känslor och det finns säkert en och annan hatare bland vargjägarna men den licensjakt som bedrivs idag utgör inget hot mot stammen. Inse det.
Citera
2015-01-30, 11:34
  #807
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirrtyfingers
Det som är en del av vår fauna är väl hjortdjur som inte har en chans mot en över mäktig vargstam.

Jag kämpar och lägger ut foder till dessa men vad hjälper det i dagens rovdjurspolitik?

Jag säger rent ut ser jag en Varg då skjuter jag. I luften

Den bör regleras och allra helst decimeras till några fjäll i Lappland. Jag skäms inte när jag säger vill du se varg åk då till kålmården men gå inte in i hägnet.

Det gjorde en ung flicka från Vänersborg hon lever inte i dag.


Ja det är i fjällen som vargarna har sina naturliga jaktområden och sina naturliga byten vildrenen. Att lapparna har kontroll över flockarna betyder inte att de inte är vilda djur som bara styrs av "vår herre" eller av deras egna drifter.

Låt vargarna få jag ren det gillar både varg och ren, naturens gång.

Här nere i skogslandet är de för många och de är degenererade det behövs lite ryskt vargblod så att de återgår till sina naturliga jaktvanor.
Citera
2015-01-30, 15:22
  #808
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirrtyfingers
en

Den bör regleras och allra helst decimeras till några fjäll i Lappland. Jag skäms inte när jag säger vill du se varg åk då till kålmården men gå inte in i hägnet.

Det gjorde en ung flicka från Vänersborg hon lever inte i dag.
Det är inte vargens fel. Det finns folk som klivit ut i gatan utan att se sig för, de lever inte heller idag. Ska vi förbjuda bilar?
Citera
2015-01-30, 15:26
  #809
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirrtyfingers
Det som är en del av vår fauna är väl hjortdjur som inte har en chans mot en över mäktig vargstam.
Jag kämpar och lägger ut foder till dessa men vad hjälper det i dagens rovdjurspolitik?
Låt bli att skjuta vargar och "hjortdjur". Låt naturen sköta sig själv, den har en fantastisk förmåga att balansera sig själv. Rovdjuren tar också de svaga, icke livskraftiga bytesdjuren, vilket förädlar stammen. Bara de friskaste hjortdjuren klarar sig, kan fortplanta sig och föra sina gener vidare.
Jägare däremot skjuter gärna de praktfullaste djuren, vilket degenererar stammen på sikt.
Citera
2015-02-01, 17:11
  #810
Medlem
ekerilars avatar
För två timmar sedan sköts den sista vargen vid årets licensjakt och såväl Statens Veterinärmedicinska Anstalt som jag är tillfreds med resultatet.
Citera
2015-02-03, 20:55
  #811
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är inte vargens fel. Det finns folk som klivit ut i gatan utan att se sig för, de lever inte heller idag. Ska vi förbjuda bilar?

Bilen behövs i samhället, men skogen klarade sig alldeles utmärkt utan varg i över 100 år. Det är fakta, inte känslomässigt dravel. Å andra sidan är fakta meningslöst i den här diskussionen, som mest handlar om att "varg är häftigt, för då blir jägarna putt". Patetiskt att "djurvännerna" resonerar så, men alldeles sant.
Citera
2015-02-03, 20:56
  #812
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
För två timmar sedan sköts den sista vargen vid årets licensjakt och såväl Statens Veterinärmedicinska Anstalt som jag är tillfreds med resultatet.

Tilldelningen var för liten. På tok för liten. I övrigt håller jag med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback