2013-04-09, 23:00
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Jo, det är klart, men det är en fullständig verklighetsfrämmande och rent korkad analys SD gör, att de genom att sparka på sin egen grundstomme och fundament skulle kunna locka till sig andra väljare, dessa så kallade "mittenväljare". SD saknar förståelse för att "mittenväljare" är just "mittenväljare" eftersom de är mänskliga konformister och gruppmänniskor som röstar efter social tillhörighet, inte efter en politisk-rationell konsekvensanalys eller något annat. De röstar på S eller M för att det är bekvämt att göra det, eftersom de då passar in i sin sociala omgivning. De behöver inte för någon (inte ens sig själva) rättfärdiga sitt val av parti eftersom det alltid finns människor i deras närhet som har gjort samma val, alltså behöver de aldrig känna sig ensamma. Dessa väljare kommer enbart byta parti när någon säger till dem att byta parti, såsom auktoriteter som Jan Helin eller Peter Wolodarski i DN. DN fungerar som ett signum för att man tillhör medelklassen, och folk läser den enbart för att verka som om de "hänger med" och är "bildade" för sin omgivning när de diskuterar det senaste som stått i DN. Det är en totalt felaktig analys som SD gör,, istället för att sparka på Fria Tider och Mats Dagerlind skulle de så klart arbetat för att sparka dessa enfaldiga "mittenväljare" till den fria medians informationskanaler där de kan få sig nya perspektiv på tillvaron och "händelser" i Sverige, varefter de hade funnit en ny gemenskap som de kunnat ansluta till och därefter tagit steget till att rösta på SD.
Det här är ett genomtänkt resonemang och jag förstår vad du vill säga. Men jag ser två svaga punkter i din polemik.
1. Det finns distinkta ideologiska skillnader mellan Sverigedemokraterna och Fria Tider, även om jag är den förste att medge att FT gör en del jävligt, jävligt bra publiceringar. Det är alltså inte oproblematiskt för SD att sätta sig i samma båt. Bland annat handlar det om synen på homosexuella.
2. Du zombieförklarar en stor grupp människor, vilket är ett lika stort misstag som när mainstreampersoner extremiststämplar alla med nationalistiska åsikter. Du förfaller till ett von oben-perspektiv som ingår i en bekväm världsbild vars kontenta är att folk röstar som medieauktoriteter säger åt dem (William Pierce, någon?). Om vi Sverigevänliga vill nå fler människor med vårt budskap bör vi istället respektera och försöka förstå dem, och möta dem där de är. Det är så man kommunicerar framgångsrikt. Din självbild tycks vara att du förstår hur ett stort antal personer fungerar på ett djupare plan, och frågan är om detta inte bör ses som hybris. I vilket fall är det en naiv föreställning.
Om SD:s strategi är idiotisk eller den rätta vet jag inte, så jag avvaktar och ser.
/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-04-09 kl. 23:03.
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-04-09 kl. 23:03.