2013-03-28, 20:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Gör nu ytterligare ett försök att bena upp Khemiris och Selimovic debattartiklar. De angriper var sitt problem, från var sitt håll. På det viset kan man säga att de talar förbi varandra. Trots att Selimovic vänder sig till Khemiri i en text som ser ut som ett svar så är det inte Khemiri han talar till.

Först Khemiri. Texten har spridits i tusentals delningar. Den är suggestivt skriven och manar fram en känsla av utanförskap. [---]

Khemiri exploaterar det, som är mest medialt gångbart idag, nämligen självmedlidande och lidande. Mohamed Omar beskriver Khemiri 2009:

Citat:
Jag tyckte inte om Khemiri, han saknade karaktär, var kall, ”plastig” och beräknande ... För honom var litteratur till stor del en fråga om affärer och att ”blåsa svennar”, som han krasst uttryckte saken.

Full av självmedlidande redogör Khemiri för sin egen lidandes historia, för sin fars lidandes historia, för sin kompis kusins lidande, för "killens i skolan" lidande och för "pappas kompis N:s" lidande.

Khemiri påstår, att när han var tolv år (1990) så blev han en gång oprovocerat jagad av skinheads. Någon vikarie i skolan kan (enl. Khemiri) initialt kanske ha trott att han kanske var klassens bråkstake. Väktare har (enl. honom) sett misstänksamt på honom, när han besökt Mega Skivakademin. När han var tretton och ett halvt år härjade "lasermannen" i Stockholm, vilket Khemiri insinuant beskriver som: "en stad som är under belägring av en man med gevär och lasersikte, en person som skjuter elva svarthåriga män på sju månader utan att polisen ingriper" (min fetstil). Tre gånger (när Khemiri var fjorton, femton och en gång, efter att han börjat på Handelshögskolan) har polisen bett honom legitimera sig. Som elva-åring har han läst "seriealbum där orientaler är mystiskt exotiska, vackert brunögda, sensuella (men samtidigt svekfulla)". Hans far har stoppats av tullen.

Kort sagt, en barndom och ungdom till brädden fylld av lidande, lidande, lidande och åter ännu mer lidande. Khemiris, hans fars och övriga bekantas via dolorosa beror (enl Khemiri) på, att alla i Sverige är rasister.

Den här bilden stör Jasenko Selimovic, som anser, att texten är *kontraproduktiv*. (Jag tror, som jag framfört tidigare, att Selimovic gav en skrivbyrå/konsultfirma i uppdrag att utforma genmälet.) Selimovic framför (i en intervju i DN idag):

Citat:
det finns något farligt i att säga att hela samhället är rasistiskt, för då är det meningslöst att jaga människor som är främlingsfientliga och diskriminerar

http://www.dn.se/nyheter/sverige/far...-ar-rasistiskt

Selimovic är angelägen att "jaga människor som är främlingsfientliga och diskriminerar" (läs sverigedemokrater och andra dissidenter). Han vill därför ha en tydlig rågång mellan dem, som han vill jaga, och befolkningen i övrigt.

Selimovic ogillar STARKT, att Khemiri suddar ut denna avgränsning mellan dem som han vill jaga och den övriga befolkningen.

Fundamentet för den kvasireligiösa förkunnelsen i Sverige är utpekandet, brännmärkningen och jakten på kättare - då är det givetvis korkat och kontraproduktivt att tillskriva hela (!) befolkningen sådant kätteri.
Senast redigerad av Meiji 2013-03-28 kl. 21:34.
Citera
2013-03-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Khemiri exploaterar det, som är mest medialt gångbart idag, nämligen självmedlidande och lidande. Mohamed Omar beskriver Khemiri 2009:

Full av självmedlidande redogör Khemiri för sin egen lidandes historia, för sin fars lidandes historia, för sin kompis kusins lidande, för "killens i skolan" lidande och för "pappas kompis N:s" lidande.

Khemiri påstår, att när han var tolv år (1990) så blev han en gång oprovocerat jagad av skinheads. Någon vikarie i skolan kan (enl. Khemiri) initialt kanske ha trott att han kanske var klassens bråkstake. Väktare har (enl. honom) sett misstänksamt på honom, när han besökt Mega Skivakademin. När han var tretton och ett halvt år härjade "lasermannen" i Stockholm, vilket Khemiri insinuant beskriver som: "en stad som är under belägring av en man med gevär och lasersikte, en person som skjuter elva svarthåriga män på sju månader utan att polisen ingriper" (min fetstil). Tre gånger (när Khemiri var fjorton, femton och en gång, efter att han börjat på Handelshögskolan) har polisen bett honom legitimera sig. Som elva-åring har han läst "seriealbum där orientaler är mystiskt exotiska, vackert brunögda, sensuella (men samtidigt svekfulla)". Hans far har stoppats av tullen.

Kort sagt, en barndom och ungdom till brädden fylld av lidande, lidande, lidande och åter ännu mer lidande. Khemiris, hans fars och övriga bekantas via dolorosa beror (enl Khemiri) på, att alla i Sverige är rasister.

Den här bilden stör Jasenko Selimovic, som anser, att texten är *kontraproduktiv*. (Jag tror, som jag framfört tidigare, att Selimovic gav en skrivbyrå/konsultfirma i uppdrag att utforma genmälet.) Selimovic framför (i en intervju i DN idag):

Selimovic är angelägen att "jaga människor som är främlingsfientliga och diskriminerar" (läs sverigedemokrater och andra dissidenter). Han vill därför ha en tydlig rågång mellan dem, som han vill jaga, och befolkningen i övrigt.

Selimovic ogillar STARKT, att Khemiri suddar ut denna avgränsning mellan dem som han vill jaga och den övriga befolkningen.

Fundamentet för den kvasireligiösa förkunnelsen i Sverige är utpekandet, brännmärkningen och jakten på kättare - då är det givetvis korkat och kontraproduktivt att tillskriva hela (!) befolkningen sådant kätteri.

God poäng !

Selimovic läxar upp Khemiri för bristfällig disiplin. Punkt slut.

Dispyten gäller strategi inte målsättning,
Senast redigerad av BengeRunflak 2013-03-28 kl. 22:15.
Citera
2013-03-28, 23:58
Moderator
Meijis avatar
Jasenko Selimovic är angelägen att "jaga människor som är främlingsfientliga och diskriminerar" (läs sverigedemokrater och andra dissidenter).

Mikael Hjerm, professor i sociologi i Umeå och expert på mångkultur, främlingfientlighet och nationalism uttrycker sig ännu mer stötande:

Citat:
The most prejudiced group is the elderly, who grew up in a different time. To put it very bluntly, when they die things get better.

Besides the difficulty elderly have in abandoning long-held views, Hjerm pointed to politicians' poor articulation of the issue as another cause for xenophobia in Swedish society.(min fetstil)

http://www.thelocal.se/46948/20130326/#.UVTH7FdtbXX
Citera
2013-03-29, 00:10
Medlem
StuGs avatar
Citat:
The most prejudiced group is the elderly, who grew up in a different time. To put it very bluntly, when they die things get better.

Och samtidigt förutsätts allmogen blint tro på plakat med texten "Vi har alltid haft MångkulturTM".

Alltför sällan, aldrig rent av, har jag hört denna inkonsekvens lyfts fram av oppositionen. Märkligt.
Citera
2013-03-29, 08:40
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sociologiprofessor Hjerm

Med tanke på den värdegrund professorn här visar prov på får vi nog vänta tills professorns generation dött ut innan det kan bli bättre.
Citera
2013-03-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Och samtidigt förutsätts allmogen blint tro på plakat med texten "Vi har alltid haft MångkulturTM".

Alltför sällan, aldrig rent av, har jag hört denna inkonsekvens lyfts fram av oppositionen. Märkligt.

Ja. Och vad hände med "arga unga män i glesbygd"? Nu är problemet istället gamla Agda på hemmet som, får man anta, sitter och heilar vid (det halva) frukostägget?

Om ändå mångkulturförespråkarna kunde snacka ihop sig om vilka lögner det är som gäller...

Jag tror fö att Hjerm får en liten överraskning när den hittills mest kulturberikade generationen går till valurnan 2014.
Senast redigerad av Dre 2013-03-29 kl. 08:53.
Citera
2013-03-29, 11:20
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Ohlsson i dagens DN
”Nej, nu spyr jag på hudfärg. Min egen och andras. Jag spyr på ras, kön, klass och etnicitet. Jag spyr på genus, anus, karius och baktus."

Bengt Ohlsson gör ett inlägg i ras/diskrimineringsdebatten i dagens DN. Har inte tillgång till papperstidningen och på nätet är det exklusivt för prenumeranter. Så jag vet inte hur han rundar av. Men förhoppningsvis i samma form som när han gav "vänstern" ett par rallarsvingar. (funderar nästan på att köpa ett ex av skittidningen bara för att få läsa detta)
Citera
2013-03-29, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jasenko Selimovic är angelägen att "jaga människor som är främlingsfientliga och diskriminerar" (läs sverigedemokrater och andra dissidenter).

Mikael Hjerm, professor i sociologi i Umeå och expert på mångkultur, främlingfientlighet och nationalism uttrycker sig ännu mer stötande:

http://www.thelocal.se/46948/20130326/#.UVTH7FdtbXX

Mer Anti-rasistisk brainstorming:

Göran Greider förespråkar rödgrön utskällning av svenska folket:

http://stockholm.etc.se/ledare/dags-...svenska-folket

Förmodligen har Greider inspirerats av den framgång Khemiri hade med sin passivt-aggressiva självömkande kria.

Låt oss hoppas att SAP:s ledning lyssnar på dårar som Greider, Sahlin & Anders Lindberg och fullt ut anammar den militanta anti-rasistiska sektretoriken. De 15% i opinionen Löfven skaffat sig genom att hålla käften kommer då smälta undan fortare än ett isberg i Sahara.
Citera
2013-03-29, 11:58
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Ohlsson i dagens DN
”Nej, nu spyr jag på hudfärg. Min egen och andras. Jag spyr på ras, kön, klass och etnicitet. Jag spyr på genus, anus, karius och baktus."
Bengt Ohlsson gör ett inlägg i ras/diskrimineringsdebatten i dagens DN. Har inte tillgång till papperstidningen och på nätet är det exklusivt för prenumeranter. Så jag vet inte hur han rundar av. Men förhoppningsvis i samma form som när han gav "vänstern" ett par rallarsvingar. (funderar nästan på att köpa ett ex av skittidningen bara för att få läsa detta)
Intressant vinkel av nihilisten Bengt Ohlsson. Han spyr på hudfärg, sin egen och andras säger han. Det är, om ni frågar mig, inte gångbart i dessa nationalistiska tider.

Ohlsson gör sig med detta till måltavla för 1) vita i gemen, som inte ser sin hudfärg som problematisk 2) minoriteter som vurmar för sin hudfärg.

Det må vara att vita som gillar att vara vita inte läser DN. Nåväl, då kvarstår kategori 2. Då får Ohlsson snart höra något i stil med: "Du som är privilegierad majoritet kan strunta i hudfärg eftersom samhället är "implicitly white". Jag stackars svarte man som lynchas varje tisdag och torsdag i rasistlandet Sverige kan det inte."
Citera
2013-03-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Avrundningen är ganska menlös och säger ungefär "dra igång en rockfestival då om du KÄNNER så jävla mycket". Men mitten av artikeln har det bästa stycket:

Citat:
Framför allt spyr jag på alla snipiga felfinnare som tagit över offentligheten och mullrar omkring i sina pansarbilar med en skarpladdad twitterpöbel i vardera fickan och syr in alla som råkar fumla med bokstavskombinationerna eller glömmer någon Utsatt Grupp i en uppräkning.
De lever på rädsla, och ger sig inte förrän du blivit så rädd för att göra fel att du sitter stel som en fiskpinne och kniper ihop läpparna och tänker att det är bäst att låta någon annan bestämma samtalsämnena för om jag gör det blir det bara fel. Kanske räcker det om jag flinar instämmande på de förhoppningsvis rätta ställena?
Citera
2013-03-29, 12:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Den i tråden tidigare omtalade boken Invandring och mörkläggning, av Karl-Olov Arnstberg och Gunnar Sandelin, har nu utkommit. Det är en mycket intressant läsning och diger sammanställning. För den aktive flashbackaren, erbjuder den inte så många sakliga nyheter, men ger ett sammanhang och en viss begriplighet åt eländet i Sverige.

Boken har recenserats här: http://avpixlat.info/2013/03/28/bokr...berg-sandelin/

Om det kommer några recensioner, eller andra reaktioner, i mer etablerade medier är i skrivande stund osäkert. Däremot kommer säkert denna bok att hamna i giftskåpet. Den är ett så pass högt koncentrat av uppgörsle med ett förljuget politiskt system att en mer allmän spridning torde kunna få politiska konsekvenser. Författarna har därtill meddelat i förordet sitt viktigaste motiv att skriva boken, vilket i många avseenden stämmer med hur jag ser på en del engagemang i livet:

"Vi vill kunna säga till oss själva och eftervärlden att vi åtminstone gjorde vad vi kunde."

Ett bättre skäl är svårt att finna. Fler borde göra det.

Som kuriosum kan nämnas att det finns några FB-citat i boken, vilka omnämns här: https://www.flashback.org/t2112535
Citera
2013-03-29, 13:20
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Den i tråden tidigare omtalade boken Invandring och mörkläggning, av Karl-Olov Arnstberg och Gunnar Sandelin, har nu utkommit.
Även en tråd i Medier och journalistik behandlar boken:

https://www.flashback.org/t2100124p5

På aktuell sida finns bl.a en länk till recension av boken ifråga på Krigsforum. Betyg: 9 av 10 granater.

Jag recenserade boken själv i Nya Tider 12/2013 och gav den högsta betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in