2024-08-25, 22:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad var enligt dig regeringen Reinfeldts *motiv* för att underlätta arbetskraftsinvandring till Sverige?

Ska vi gissa på arbetsmarknaden och företagande. Vad gissar du?

Kan du vara hygglig och utveckla vad du åsyftar med "arbetsmarknaden och företagande". Ville svenska företagare ha arbetskraftsinvandring till Sverige?
Citera
2024-08-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Och det går jättebra för dem eller vad är din poäng? Det här är nåt som tar tid, men det kommer ske. Inte bara i Europa utan också i tex Kina och Japan. Om man inte gör nåt så är man körd.

Haha, jag ska åka till Ullared för att ta tempen på vår demografiska och ekonomiska utveckling de kommande decennierna? Jag hoppas du förstår hur det framstår. Sen förstår jag inte varför du pratar om kvotflyktingar. Det är den totala invandringen och befolkningstillväxten som spelar roll. Alltså även hur många som föds i Sverige, etinskt svensk eller inte.

Så vi ska köpa saker av Kina, med vad? Du förstår väl att vi måste producera nåt här för att ha råd.

Du skrev på fullt allvar att Sverige saknar konsumenter!

Ja, vi måste producera. Vad gäller det är asylinvandringen i synnerhet inte till hjälp. Tvärtom. Detta togs upp för inte länge sedan så som en av anledningarna till Sveriges bristande produktivitetsutveckling på senare tid.

Har du inte sett märkningen "Made in China"? Herregud...
Citera
2024-08-25, 22:36
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Du spann ett vinstnarrativ.

Recensenten försätter sig i en position som för andra är omöjlig att argumentera emot, Det blir en monolog av betygsättande av andra som inte håller med.
Citera
2024-08-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Kan du vara hygglig och utveckla vad du åsyftar med "arbetsmarknaden och företagande". Ville svenska företagare ha arbetskraftsinvandring till Sverige?

Jag googlade detta. Du kan göra det själv. Du behöver inte be mig. Avstå från det. Tack.

https://www.svensktnaringsliv.se/sak...g_1203526.html
Höga lönegolv för arbetskraftsinvandrare gör det än svårare för svenska företag att hitta kompetens. Det påverkar såväl tillväxt som konkurrenskraft och är en åtgärd som skjuter bredvid målet, enligt Amelie Berg, arbetsmarknadsexpert.
Kompetens. Det fick i varje fall mig skratta.
Citera
2024-08-25, 22:37
Medlem
Bara för att hänga med i pingismatchen. Diskuterar ni huruvida senaste decenniernas invandring ska ses som en form av modern slavhandel (eller i alla ha det som motiv) eller något annat?
Citera
2024-08-25, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Recensenten försätter sig i en position som för andra är omöjlig att argumentera emot, Det blir en monolog av betygsättande av andra som inte håller med.

Du använde ordet vinst. Jag ber dig förklara dig. Du vägrar.
Citera
2024-08-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Bara för att hänga med i pingismatchen. Diskuterar ni huruvida senaste decenniernas invandring ska ses som en form av modern slavhandel (eller i alla ha det som motiv) eller något annat?

De försöker spinna narrativ om vinster.

Rent vansinne...
Citera
2024-08-25, 22:39
Medlem
Citat:
Du skrev på fullt allvar att Sverige saknar konsumenter!

Ja, vi måste producera. Vad gäller det är asylinvandringen i synnerhet inte till hjälp. Tvärtom. Detta togs upp för inte länge sedan så som en av anledningarna till Sveriges bristande produktivitetsutveckling på senare tid.

Har du inte sett märkningen "Made in China"? Herregud...
Nej, det vet du att jag intre gjorde. Men för att ha tillväxt måste du ha människor som konsumerar, mer!

Så asylinvandringen har bromsat Sveriges produktivitet i vad? Per person eller har Scania gjort färre lastbilar pga det? Du vet ju inte vad du babblar om.
Citera
2024-08-25, 22:41
Medlem
Citat:
Nej, det vet du att jag intre gjorde. Men för att ha tillväxt måste du ha människor som konsumerar, mer!

Så asylinvandringen har bromsat Sveriges produktivitet i vad? Per person eller har Scania gjort färre lastbilar pga det? Du vet ju inte vad du babblar om.

Men snälla du... det fungerar inte så. Man måste producera för att kunna konsumera.

Per person, ja. Förslösade offentliga medel, ja.
Citera
2024-08-25, 22:44
Medlem
Citat:
Men snälla du... det fungerar inte så. Man måste producera för att kunna konsumera.

Per person, ja. Förslösade offentliga medel, ja.
Nej, uppenbarligen inte om man lever på bidrag.

Ja, alltså har inte Scania tillverkat färre lastbilar pga det. Sverige producerar inte mindre pga det. BNP minskar inte pga det. Så vad babblar du om?

Du tänker plus och minus med skattemedel (som vi producerar och sen ger bort) som om det handlar om din privatekonomi.
Citera
2024-08-25, 22:47
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag googlade detta. Du kan göra det själv. Du behöver inte be mig. Avstå från det. Tack.

https://www.svensktnaringsliv.se/sak...g_1203526.html
Höga lönegolv för arbetskraftsinvandrare gör det än svårare för svenska företag att hitta kompetens. Det påverkar såväl tillväxt som konkurrenskraft och är en åtgärd som skjuter bredvid målet, enligt Amelie Berg, arbetsmarknadsexpert.
Kompetens. Det fick i varje fall mig skratta.

Nu ska vi vara noggranna med vilka motiv, som enligt dig motiverade regeringen Reinfeldts invandringspolitik.

Du hänvisar till en notis, där företagare önskar sig billigare arbetskraft. Menar du, att det var motivet för regeringen Reinfeldt att underlätta arbetskraftsinvandring till Sverige?
Citera
2024-08-25, 22:50
Medlem
Citat:
Nej, uppenbarligen inte om man lever på bidrag.

Ja, alltså har inte Scania tillverkat färre lastbilar pga det. Sverige producerar inte mindre pga det. BNP minskar inte pga det. Så vad babblar du om?

Du tänker plus och minus med skattemedel (som vi producerar och sen ger bort) som om det handlar om din privatekonomi.

Du fattar inte. Pengar som slösas bort skulle kunnat gå till investeringar. Tåg och räls är en sak som tas upp ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in