2024-04-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalecite
Alice Teodorescu Måwe har i detta avseende helt rätt. Vårt samhällsskick (och med "vårt" avser jag hela Västvärlden) är den liberala demokratin, vars hela syfte var att skapa ett Europa säkert för minoriteter, och då i synnerhet den judiska.

Den liberala demokratin, med dess mångfald, öppenhet och trygghet, har möjliggjort en unik period av innovation, tillväxt och sociala framsteg som är helt oöverträffad genom historien. Och till stor del har vi den judiska minoriteten att tacka för detta.

Förutom vår moraliska skyldighet att upprätthålla den liberala demokratins löften till judarna så torde det också ligga i vårt egenintresse. Vår välfärd och vår bekväma och bekymmersfria livsstil kan erodera mycket snabbt om tryggheten för den judiska minoriteten försvinner. Tänk på det!
Jag ska tills vidare anta att ditt inlägg är ironiskt. Och i så fall på pricken.
Citera
2024-04-05, 22:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Alice Teodorescu Måwe har i detta avseende helt rätt. Vårt samhällsskick (och med "vårt" avser jag hela Västvärlden) är den liberala demokratin, vars hela syfte var att skapa ett Europa säkert för minoriteter, och då i synnerhet den judiska.

Den liberala demokratin, med dess mångfald, öppenhet och trygghet, har möjliggjort en unik period av innovation, tillväxt och sociala framsteg som är helt oöverträffad genom historien. Och till stor del har vi den judiska minoriteten att tacka för detta.

Förutom vår moraliska skyldighet att upprätthålla den liberala demokratins löften till judarna så torde det också ligga i vårt egenintresse. Vår välfärd och vår bekväma och bekymmersfria livsstil kan erodera mycket snabbt om tryggheten för den judiska minoriteten försvinner. Tänk på det!

Skämtar eller ironiserar du?

Israel har beslutat att temporärt stänga ca trettio (30) av sina ambassader runt om i världen (bl.a. i Stockholm), då man fruktar en vedergällning från Iran efter Israels bombnings av Irans ambassad i Damaskus - i strid mot folkrätten.

"Vi är oroade för att attacker kan komma att ske. Därför håller vi stängt, säger en anställd vid ambassaden till [Aftonbladet]"

Den liberala demokratin har ingalunda gett ngt löfte till Israel och/eller till judarna, att de utan risk kan bomba andra länders ambassader efter eget gottfinnande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...en-i-stockholm
Senast redigerad av Meiji 2024-04-05 kl. 22:48.
Citera
2024-04-05, 22:49
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag ska tills vidare anta att ditt inlägg är ironiskt. Och i så fall på pricken.

Nu är jag för lat för att kolla om detta verkligen har skrivits.

Så jag litar blint på dig.

Jag gissar att du också är ironisk.

Jag ser precis som andra i tråden att Judiskhet och Judisk Diaspora inte är helt okomplicerad för respektive land som dom befinner sig i, i en historisk kontext.

Då jag vet att folk lätt glömmer generation för generation så har jag otroligt svårt att se att Antisemitism som den uttrycker sig är kontextlös.

För så långt sträcker sig sällan det kollektiva minnet.

Däremot kan ju folk inse att folk hatat judar förr, just för att det faktiskt troligen ligger någonting i det och då ser och hämtar inspiration ur gamla eller rentav uråldriga Jude-skildringar och därmed ser likheter och identifierar sig med endel av dessa skildringar.

Sen kan jag förstå att Judar generellt inte har med ovanstående problemformulering att göra då dom är ett folk precis som alla andra folk även Svenskar, (fast prominenta Judar inte erkänner Svenskar som ett eget etniskt folkslag utan likt Barbara Spectre mfl hoppas på vår utplåning genom massinvandring.)

Det är väl just dubbelmoralen från framförallt globalistjudar som gett upphov till mängder av inlägg och diskussioner i den här tråden.

Vill man förenkla och dumma ner allt till ett Nazistiskt flockbeteende så är man nog rätt Kontextlös.

Kontextlöshet finns på alla fronter och är upphov till en väldig massa hat.

Även hos Judar som hatar "vita människor".

Det är inte bra att Hata Människor.

Ps. länka gärna till texten.
Senast redigerad av Vattenfylld 2024-04-05 kl. 22:57.
Citera
2024-04-06, 02:48
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Detta verkade trigga tokan från flamman som inte ville att ordet woke skulle användas eftersom det dels är ett högerextremt ord som högerextremister använder för att cansla folk och åsikter och dels för att det är ett importerat begrepp!?

Begreppet "woke", som så mycket annat som blir snazzy och trendigt, har ju sitt ursprung i Afroamerikansk kultur. Säga vad man vill om noggersarna, men de har en tilltalande och fantasifull twang som sedan vita gärna vill anamma för att verka lite fräcka. Urpsrungligen betydde you "woke" i afroamerikanska kretsar att man förstod att we wuz kangs och att Black wallstreet bombades av vita och att melanine magick säger att svarta är de enda människorvarelserna hemmahörande på planeten.

- Are you woke to these white devil shenanigans?

Precis som "muh" tillsammans med det ursprungliga "dick" syftade på Afroamerikansk penisstorlek, men i dessa dagar kan nämnas som "förlöjligande" prefix till vadsomhelst, tex "muh klimatet", för att förlöjliga detta ämne. "Muh dick" kom ifrån karikatyrbilder / seriestrippar av afrikanskt beteende, där det menades att de lutade sig på sin enorma penisstorlek som försvar emot tex, vit civilisation med alla dess verk och framsteg.

Sedan har vi ju tex "dabbing".
Man "dabbar" på någonting.
Fråga mig inte vad en "dab" betyder, men jag förstår vad gesten betyder.

Bildexempel:
https://i.ibb.co/VDHH4GQ/1696449409213564.png

Det sägs via /pol/ lore att även "based" kommer ifrån nån ung negersnajdare som hade en rap karriär på g för många år sedan. Who knows, who cares? Det är ytterligare en "krydda" vi har tagit med oss tillbaka ifrån provinserna.
Citera
2024-04-06, 02:51
Bannlyst
Kul att någon såg detta för ca 14 år sedan.
Jag såg inte detta.

Verkligen ett media krig som pågår nu, när de försöker tysta ner alternativa medier på olika sätt.
Vi måste stå upp, om det behövs går vi ut och krigar för vår sak!
Citera
2024-04-06, 10:41
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Problemet med Teodorescu är hennes liberala idéer. Har sagt det tidigare: orsaken till migrationens konsekvenser och volymerna har inte sin grund hos migranterna, utan hos makteliten. Och den är liberal. Låt vara att vissa liberala debattörer förfasar sig över konsekvenserna och sedan vill minska invandringen, men detta kommer inte att hända eftersom den liberala maktelitens essens bara ser äganderätten hos individen men aldrig hos ett kollektiv.
Citera
2024-04-06, 11:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I förlängningen kan man väl sluta sig till (i texten i Dagens Samhälle 2020), att ungdomsrånen företrädelsevis är riktade mot svenska ungdomar. Men utan att ha läst varenda text som lämnat Paulina Neudings penna... så är mig veterligen dagens ledare i SvD första gången, som Neuding *explicit* nämner att offren för den importerade brottsligheten (huvudsakligen) är svenska.

Det kanske rentav är första gången, som någon skribent alls i någon text eller inslag i MSM *explicit* vidgår, att den tidigare befolkningen är kanonmat i den mångkulturella transformationen av Sverige?

Peter Santessons var ju inte heller specifik, när han myntade begreppet "generation villebråd". Även om alla begrep, att det är den tidigare befolkningens (=Svenssons) barn som utgör "generation villebåd", vilka de invandringsansvariga partierna medvetet och samvetslöst offrar på mångkulturalismens altare..
Kommentar: som relativt flitig lyssnare av podden ’Ledarredaktionen’ från Svd, linsom Kvartals vecko-podd, så vill jag påstå att Paulina Neuding uttalat denna synpunkt mer eller mindre oavbrutet i flera år. Men hon har ju inte varit del av Svd ledarredaktion hela den tiden.
Citera
2024-04-06, 12:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar: som relativt flitig lyssnare av podden ’Ledarredaktionen’ från Svd, linsom Kvartals vecko-podd, så vill jag påstå att Paulina Neuding uttalat denna synpunkt mer eller mindre oavbrutet i flera år. Men hon har ju inte varit del av Svd ledarredaktion hela den tiden.

Någon länkade till att SvD:s ledarredaktion 2020 satt en rubrik på sin ledarpodd: ”Rånarna riktar in sig på etniska svenskar”, så det finns ett (1?) tidigare exempel i SvD.

Dock vidhåller jag, att i de artiklar, som Paulina Neuding skrivit om de importerade problem med övergrepp som drabbar svenska bibliotek liksom svenska badhus, räddningstjänsten, betr. förnedringsrån m.m, så har det varit påfallande, att Neuding undvikit att *explicit* formulera vilken folkgrupp, som huvudsakligen drabbas.

Min poäng är inte, att Neuding själv inte skulle ha varit medveten om att svenskar far illa. Men före regeringsskiftet 2022 var MSM fast besluten, att det importerade våldet och hatet mot den tidigare befolkningen (=kanonmaten) inte skulle finnas på kartan som ett generellt fenomen. Neuding framstår (för mig) som en person som är lyhörd för att inte *gränslöst* utmana medias Overton window. Hon är, kort sagt, ingen Joakim Lamotte. Därför framstår gårdagens ledare i SvD som ett skifte.
Citera
2024-04-06, 12:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Någon länkade till att SvD:s ledarredaktion 2020 satt en rubrik på sin ledarpodd: ”Rånarna riktar in sig på etniska svenskar”, så det finns ett (1?) tidigare exempel i SvD.

Jodå, det finns fler. Ur GP 2017

Citat:
Ingen tycks reflektera över vad det vill säga att ungdomsgäng uppfattar en tillsägelse som mer legitim eller viktigare om den kommer från en ”kulturlots” ur samma etniska grupp, snarare än en svensk bibliotekarie. Eller vad det är som gör att äldre somaliska män anses äga en annan auktoritet än en svensk busschaufför.

Och man sanktionerar föreställningen att en svensk akutsjuksköterska kan behöva tolkas av en ”språkresurs” ur en annan kultursfär för att skyddas från hot och våld.
https://www.gp.se/debatt/behovs-etni...5-200797096634
Citera
2024-04-06, 17:43
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Smålandspostens Fredrik Haage sågar Ulf Kristersson längs med fotknölarna och varnar i förtäckta ordalag moderata riksdagsmän vad som kan hända med deras politiska karriärer om de röstar ja till könsbyteslagen.

https://www.smp.se/ledare/detta-ar-i...derat-politik/

Mycket i media nu om detta. SvD skriver mest om debatten och duckar för en egen åsikt. Expressen verkar mer positiv till könsbyteslagen. Men det vet vi ju att media inte speglar stämningarna ute hos allmänheten utan att deras uppgift är att tala om för folk vad dom ska tycka.

Själv har jag gjort en amatörmässig reflektion som förmodligen kommer sanningen rätt så nära. Men jag har inte sett den uttryckt i media än. Och det är att den som är ambivalent kring sin könsidentitet kommer att fortfarande vara ambivalent efter ett juridiskt könsbyte. Befinner man sig mellan könen ändrar ett könsbyte ingenting.
Citera
2024-04-06, 17:57
Medlem
Alice Teodorescu förstår den liberala demokratin. Och det är inte ett problem. Tvärtom så borde fler människor faktiskt lyssna på vad hon har att säga. I det här fallet gällde det att Europa har ett moraliskt ansvar, eller löfte om du vill, att upprätthålla ett samhälle som är säkert för judar, sexuella minoriteter, och övriga minoriteter.

Den mångkulturella transformationen är en både central och väsentlig del av detta löfte. Men syftet är inte, och har aldrig varit, att genomföra ett "folkutbyte" (eller vad dumskallehögerns alla enfaldiga foliehattar för stunden nu inbillar sig). Det självklara syftet är i stället en förlängd denazifiering. Om föreställningen om den etniskt homogena nationalstaten en gång för alla grusas så kommer också förutsättningarna för ett högerradikalt maktskifte att minimeras.

Men visst. Den mångkulturella transformationen (vilken som sagt är helt nödvändig) kommer inte utan fantomsmärtor. Ressentiment uppstår både hos de svenskar som nyligen invandrat (framförallt på grund av strukturell rasism) och hos de svenskar som bodde här före transformationen (och hos dessa på grund av föreställningen att man på något sätt skulle ha "förlorat sitt land" på grund av invandringen).

Och detta ressentiment, oavsett om det uttrycks i termer av högerextremism, islamism eller kriminalitet, är ju givetvis ett problem. Men Sveriges regering, såväl som andra västerländska regeringar, har inlett vandringen för att slå ned alla dessa avarter. Kampen kommer att bli lång, hård och skoningslös.

Givetvis så finns det ett kollektiv i form av staten, och den liberala demokrati som staten i förlängningen förvaltar. Däremot finns det inget kollektiv i form av "det etniskt svenska folket". Den föreställningen är lika felaktig och löjeväckande som förställningen om det "palestinska folket". Föreställningar som i båda fallen förstärks av opinionspåverkande propaganda från Putins Ryssland och mullornas antisemitiska regim i Iran.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Problemet med Teodorescu är hennes liberala idéer. Har sagt det tidigare: orsaken till migrationens konsekvenser och volymerna har inte sin grund hos migranterna, utan hos makteliten. Och den är liberal. Låt vara att vissa liberala debattörer förfasar sig över konsekvenserna och sedan vill minska invandringen, men detta kommer inte att hända eftersom den liberala maktelitens essens bara ser äganderätten hos individen men aldrig hos ett kollektiv.
Citera
2024-04-06, 18:48
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Alice Teodorescu förstår den liberala demokratin. Och det är inte ett problem. Tvärtom så borde fler människor faktiskt lyssna på vad hon har att säga. I det här fallet gällde det att Europa har ett moraliskt ansvar, eller löfte om du vill, att upprätthålla ett samhälle som är säkert för judar, sexuella minoriteter, och övriga minoriteter.

Den mångkulturella transformationen är en både central och väsentlig del av detta löfte. Men syftet är inte, och har aldrig varit, att genomföra ett "folkutbyte" (eller vad dumskallehögerns alla enfaldiga foliehattar för stunden nu inbillar sig). Det självklara syftet är i stället en förlängd denazifiering. Om föreställningen om den etniskt homogena nationalstaten en gång för alla grusas så kommer också förutsättningarna för ett högerradikalt maktskifte att minimeras.

Men visst. Den mångkulturella transformationen (vilken som sagt är helt nödvändig) kommer inte utan fantomsmärtor. Ressentiment uppstår både hos de svenskar som nyligen invandrat (framförallt på grund av strukturell rasism) och hos de svenskar som bodde här före transformationen (och hos dessa på grund av föreställningen att man på något sätt skulle ha "förlorat sitt land" på grund av invandringen).

Och detta ressentiment, oavsett om det uttrycks i termer av högerextremism, islamism eller kriminalitet, är ju givetvis ett problem. Men Sveriges regering, såväl som andra västerländska regeringar, har inlett vandringen för att slå ned alla dessa avarter. Kampen kommer att bli lång, hård och skoningslös.

Givetvis så finns det ett kollektiv i form av staten, och den liberala demokrati som staten i förlängningen förvaltar. Däremot finns det inget kollektiv i form av "det etniskt svenska folket". Den föreställningen är lika felaktig och löjeväckande som förställningen om det "palestinska folket". Föreställningar som i båda fallen förstärks av opinionspåverkande propaganda från Putins Ryssland och mullornas antisemitiska regim i Iran.

Det är bra med ett inlägg från en verbalt slipad representant från högsta befallande globalist-ort. Från våra eliter. Orden sitter som gjutna. Vi böjer våra huvuden i vördnad över att bli tilltalade. Varför kommer dessa ord just nu? Är det för att högern vinner mark i allt fler länder. Allt handlar inte om pengar och arbetstillfällen och nya köpcentra. Ja det är ett kulturkrig och det är bra att fienden ges en gestalt som i ditt inlägg.
Senast redigerad av stevenstills 2024-04-06 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in