Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
För att skapa ett inkluderande land så måste den tidigare befolkningen/etniska svenskar inte enbart fysiskt försvinna utan även språkligt utplånas, anser alltför många makthavare och åsiktsmannekänger. Fredrik Kärrholm skriver i DN:
" Kritik mot invandringspolitikens brister, som dessvärre är många, får inte tillåtas slå över i generell kritik mot invandrare. Problem måste belysas samtidigt som sammanhållning – som Sverige akut behöver – inte motverkas.
I Kvartal har Katarzyna Tubylewicz föreslagit att i stället för första och andra generationens invandrare, borde vi tala om första och andra generationens svenskar. Det vore inte bara inkluderande, utan även positivt förpliktigande."
https://www.dn.se/kultur/kulrturdeba...och-politiken/
Fredrik Kärrholm (M) förslag om så kallade "bindestrecks-svenskar" härstammar från USA. I USA används begrepp som Asian-Americans, White-Americans, Afro-Americans osv. Detta är rasbegrepp som kom till för att binda samman europeiska etniciteter till en "vit kategori". Amerikanerna förnekar dock inte begreppet ras vilket är fallet i Sverige. Det som Fredrik Kärrholm skriver är inte nytt.
Redan för ett tjugotal år sedan försökte gratistidningen Metro sälja in begreppet "bindestreck-svenskar". Metro lanserade till och med en tidning vid namn Gringo år 2005 med bland annat Carlos Rojas, Zanyar Adami och Inti Chavez Perez. Gringo gick inte oväntat i konkurs år 2007 för att sedan återuppstå genom Bonniers försorg. Tidningen lades ned 2009 - utan nämnvärd effekt på det politiska samtalet.
Att Fredrik Kärrholm hänvisar till liberala journalisten Katarzyna Tubylewicz kanske inte är förvånade givet det parti som Kärrholm representerar. Tubylewicz är kopplad till det liberala polska partiet Platforma Obywatelska som styrde Polen åren 2005- 2015. Tubylewicz var bland annat kulturattaché i Sverige 2006-2012. Hon har sedan 1990-talet arbetat för liberala mediahuset Agora - vilket är nära kopplad till CIA och om jag inte missminner mig George Soros.
https://kvartal.se/artiklar/lat-oss-...ot-invandrare/
Katarzyna Tubylewicz text innehåller det vanliga från den liberala vänstern. Det är anklagelser om att svenskarna är "rasister" i en essentiell mening. Vår existens rasistisk och därför måste svensken försvinna så minoriteter kan ta plats. Det primära i Kärrholms text är dock inte att han försöker sälja in "bindestreck-svenskar" eller hänvisningen till Tubylewicz. Detta är det primära i Kärrholms text;
Citat:
Frågan om invandringen är samtidigt större än arbetskraft, välfärd och brottslighet. Sverige har på några få decennier förvandlats från ett av världens mest homogena länder, till ett av de mer heterogena – med stora kulturella variationer.
Det finns en svensk värdegemenskap i vid mening som måste fortsätta att vara utgångspunkten i vårt samhällsbygge. Människans intressen är, och bör vara, större än ekonomi. Debatten är vare sig betjänt av pessimism eller optimism, däremot av realism.
https://www.dn.se/kultur/kulrturdeba...och-politiken/
Senmoderna liberala parter så som M är motståndare till nationalstaten eftersom den minsta gemensamma nämnaren är etnicitet. Istället vill partiet ersätta den homogena nationalstaten med mångetnisk och mångreligiös stat. Med några undantag för judar, romer och samer skall resterande samlas kring en så kallad "värdegemenskap". Eventuell etnisk och religiös tillhörighet skall reduceras till något nominellt. Detta gäller i synnerhet etniska svenskarnas etniska och religiösa identitet - den skall städas bort.
I Moderaternas fall handlar den så kallade "värdegemenskapen" om liberala värden. Detta är ett amerikanskt koncept som USA lanserade till västra Europa efter de besegrat Tyskland år 1944. Sovjetunionen hade något liknande men Sovjets "värdegemenskap" härstammade ur kommunism snarare än liberalism. En av Marco Rubios kampanjfilmer sammanfattar väl vad som avses;
https://www.youtube.com/watch?v=d4PJ...nel=MarcoRubio
De amerikanska eliterna anser att amerikanerna skall samlas under en "värdegemenskap". Så länge du delar de värderingarna och har ett amerikanskt medborgarskap är du amerikan. Både GOP och demokraterna förstår att etnisk och religiös identitetspolitik är nödvändigt för att vinna val. GOP vänder sig därför till kristna medan demokraterna vänder sig till icke-vita. Så länge religiösa och etniska gruppers identitetspolitik inte krockar med den så kallade "värdegemenskapen" är den legitim. Vad det är för värderingar som ingår i den så kallade "värdegemenskapen" vet varken demokraterna eller republikanerna. Klart är att vita amerikaner inte under några omständigheter får bedriva identitetspolitik. I Sverige fungerar det på samma sätt. "Alla" utom etniska svenskar uppmuntras till att bedriva en begränsad identitetspolitik.
Den frågan som politikerna tillsyns aldrig klarar av att besvara är vad den här "värdegemskapen" skall innehålla. GOP anser dessa värden är en liberal vapenlagstiftning, låga skatter, anti-abort, anti-trans, Israel, nyliberalism, eviga krig och en stark nattväktarstat. Demokraterna anser att värdegemenskapen skall handla om ungefär samma sak men undantag för GOP:s socialkonservatism. Jag antar att den sida som vinner ett val avgör vad som är landets "värdegrund" i lagstiftningen i den mån dessa skillnader finns mellan de två partierna. I Sverige är situationen den att "mitten-högern" och "mitten-vänstern" inte har några andra skiljelinjer alls rörande "värdegemenskapen".
Ett av de största problemen som den svenska politiska liberala eliterna har är avsaknad av en koherent liberal linje. Istället görs konstanta undantag i så kallade "värdefrågor". Om nu det är så viktigt med ett liberalt medborgarskap och så kallad liberal (civic) nationalism - varför är det så svårt för politikerna och journalisterna att presentera ett liberalt program? Vidare, vad vinner de på spy över etniska svenskar? Vad får de ut av det? Det förefaller kontra-produktivt.
I slutändan handlar politik om policy. Även om "kulturkriget" säkert gynnar politikernas kampanjer kan "kulturkriget" i de flesta fall inte omvandlas till policy. När jag bläddrar igenom Aftonbladets ledarsidor hittar jag knappt något om policy - bara ressentiment, smutskastning och ilska över det obetydliga. När väl policy presenteras är det ogenomtänkt policy. Det samma gäller partierna. Om jag hade varit politiker hade jag fokuserat på policy och undvikt att driva en konfliktfylld "värdegemenskap" men jag antar att jag är ensam om det.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Det var en intressant ansats Edgerton. Själv skulle jag vilja föra den vidare genom att lyfta fram EUs intentioner. Skulle säga att eurokraterna i Bryssel har en agenda som stämmer överens med det Liberala imperiets. Dels för att många av de ledande i EU numera verkar vara "atlanticister" som gärna skulle se att Imperiet hängde samman till alla delar. Resten söker krossa nationalismen genom att byta en situation med homogena befolkningar och stark nationalism mot mångkultur med svag nationalism.
Bonniers, befolkningsutbyte och Finspång. Det var väl tre triggerord som heter duga i samma mening.
Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Och till din lista har vi då den röstmagnetiska ökningen av tillgångsvärden uppbackade av ökad skuldsättning, där skuldsättning i vissa kretsar inte ses som en bug, utan som en feature. Att det kommer att finnas enögda som känner sig träffade när man påpekar att det finns sådana för vilka skuldsättning ses som en feature är något man får ta. Likväl rör den sig, som Galilei sa om jorden, trots inkvisitionen.
Det finns antagligen fler hypoteser varför vi har mass-migration än dem jag angav.