2022-05-19, 20:43
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Men vi har inte bytts ut. Det hände aldrig. Om vi nu leker med tanken att någon utbyte faktiskt förekommit... borde då inte någon skriver i tråden ha bytts ut - t.ex. du?

Du blandar bort korten igen. Antagligen vanemässigt. Ja, gatubilden på många ställen har ändrats jämfört med 40 år sedan. Den har bytts ut om man så vill. Men det var inte det du skrev från början. Det var inte gatubildsutbyte du pratade om. Det var "folkutbyte".

Ordet folkutbyte är helt maktlöst. Just därför är media bekväma med att skriva spaltmeter om det.
Du vet väl inte var jag befinner mig 😉

Skämt åsido, återigen, du märker ord.
Folkutbyte, katastrof, västerlandets undergång, för mig är det inte viktigt vilket ord man väljer, folkutbyte funkar för mig.

För dig är det tokigt, det rör mig inte i ryggen.

En annan grej helt från det blå...du brukar ju av någon outgrundlig anledning hävda att invandrings och mångkulturförespråkarna inte använder ekonomi och demografi som förevändning och du brukar ignorera alla exempel och länkar som ges i tråden.

Då kan jag rekommendera programmet Sverige möts som sändes igår.

Där användes som vanligt ekonomiargumentet av en hög centerpartist, dels att hundratusentals muslimer jobbar som läkare och ingenjörer och dels att vare sig Barilla eller brödfabriken i Filipstad skulle klara sig utan de importerade guldklimparna.

Ekonomiargumentet är mångkulturförespråkarnas huvudargument, man hör det inte lika ofta men det beror på att mångkulturförespråkarna har blivit färre i debatten, de börjar bytas ut så att säga.

Edit: För att inte ge dig tillfället att vantolka, det är alltså inte jag som säger att Barilla och brödfabriken skulle klara sig utan "flyktingarna" utan Martin Ådahl, jag tycker att han är en idiot som framför idiotargument.
Jag håller alltså inte med honom, jag tycker tvärtom, flyktingarna leder till ekonomisk kollaps.
Senast redigerad av orrtupp 2022-05-19 kl. 20:57.
Citera
2022-05-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Ett ”utbyte” behöver inte betyda att själva utväxlingen sker med samma medel åt båda hållen. Det behöver inte vara att en människa byts mot en annan människa. I det aktuella ärendet kan man säga att svenska folket växlat in enorma belopp, i form av skattemedel, och fått invandrare istället för välfärd. Det har alltså skett ett folkutbyte.

Vanligtvis i tråden brukar det låta som så att invandrarna givit oss oerhörda värden, vinster och förmögenheter. Visste du att skattetrycket är lägre nu än för drygt 30 år sedan? Visste du att det spenderas multum på "välfärd"?

"svenska folket växlat in enorma belopp, i form av skattemedel, och fått invandrare istället för välfärd. Det har alltså skett ett folkutbyte."

Det har alltså skett ett... välfärdsutbyte? Du pratar om välfärd och slänger in "folkutbyte" på slutet. Logiken här är obefintlig.
Citera
2022-05-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Invandringen skedde. Där det förut endast fanns svenskar är nu utlänningar. Verkligheten är den. Men inte i ordkriget. Som ju är tacksamt för de som ej önskar hantera frågan med det allvar den kräva. Mångkulturen invaderar alla upptänkliga hörn av våra samhällen och liv: utlänningar där det förut var svenskar. Men vi byts inte ut. Vi ser det bara hända. Så skönt!

Tjärna ängar, Rosengård. Ja, det är det utlänningar i stället för svenskar. Men du förstår väl att de svenskar som bodde där allt eftersom flyttat till andra ställen i Sverige?

I t.ex. TV-serien Svensson, Svensson från 90-talet så bodde familjen Svensson i ett radhus i Vivalla (Örebro) av alla ställen. Nu är barnen sedan länge vuxna och och utflugna. Paret Svensson bor inte längre i ett radhus i vad som i dag är ett invandrarområde. Men de upphörde inte existera.

Förstår du detta kognitivt?
Citera
2022-05-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Det är nåt fel på sista raden (Yes hello how are you today how much is the kebab), men min farfar var språkman och lärde mig uttala versen på fornnordiska i min ungdom. Bra att memorera och att kväda i bland vänner när öl skummar.

Deyr fé,
deyja frændr,
deyr sjalfr it sama,
ek veit einn,
at aldrei deyr:
dómr um dauðan hvern. (Dom över död man)

Det var liksom poängen i relation till den pågående diskussionen, att det inte finns någon kontinuitet alls mellan det svenska och det nya som ersätter det svenska. Det blir ett brott, ett non sequitur. Tack för att du tog dig besväret att översätta.

Vad gäller det här med att "ersätta" europeisk befolkning eller inte, räknas det alltså inte att det på samma tidningar ena dagen kan propageras för det moraliska i att inte skaffa barn (vita) och i ett följande nummer larma om att en åldrande, minskande (vit) befolkning som behöver fyllas på av de nya européerna.

En tanke som ju återkommer är ju den om hur demokratin kapas av eliter som späder ut väljarnas rösträtt med nya väljare. Som ett aktiekapital som minskar genom ständiga nyemissioner.
Citera
2022-05-19, 20:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vanligtvis i tråden brukar det låta som så att invandrarna givit oss oerhörda värden, vinster och förmögenheter. Visste du att skattetrycket är lägre nu än för drygt 30 år sedan? Visste du att det spenderas multum på "välfärd"?

"svenska folket växlat in enorma belopp, i form av skattemedel, och fått invandrare istället för välfärd. Det har alltså skett ett folkutbyte."

Det har alltså skett ett... välfärdsutbyte? Du pratar om välfärd och slänger in "folkutbyte" på slutet. Logiken här är obefintlig.
Logiken är givetvis solklar. Skattepengar har använts till en flyktingindustri som bland mycket annat utarmar välfärden. Vi har bytt svensk kultur och välfärd mot invandrare med annan kultur och andra tankemönster. Det är ett folkutbyte och välfärdsutbyte som heter duga!
Citera
2022-05-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Du vet väl inte var jag befinner mig 😉

Skämt åsido, återigen, du märker ord.
Folkutbyte, katastrof, västerlandets undergång, för mig är det inte viktigt vilket ord man väljer, folkutbyte funkar för mig.

För dig är det tokigt, det rör mig inte i ryggen.

En annan grej helt från det blå...du brukar ju av någon outgrundlig anledning hävda att invandrings och mångkulturförespråkarna inte använder ekonomi och demografi som förevändning och du brukar ignorera alla exempel och länkar som ges i tråden.

Då kan jag rekommendera programmet Sverige möts som sändes igår.

Där användes som vanligt ekonomiargumentet av en hög centerpartist, dels att hundratusentals muslimer jobbar som läkare och ingenjörer och dels att vare sig Barilla eller brödfabriken i Filipstad skulle klara sig utan de importerade guldklimparna.

Ekonomiargumentet är mångkulturförespråkarnas huvudargument, man hör det inte lika ofta men det beror på att mångkulturförespråkarna har blivit färre i debatten, de börjar bytas ut så att säga.

Det beror inte alls på att de blivit färre. Det beror på att argumentet är svårt att ta på allvar över huvud taget.

När jag svarar på något inlägg du skriver så är jag noga med vad jag läser. Du däremot hittar rakt av på vad jag har sagt. Om och om igen. Jag tycker att det är ett respektlöst sätt att föra en diskussion på. Pröva göra detta vid nästa middag du är på och se hur folk reagerar.

Vad jag tagit upp, och som är även Per Wirtén på Expressen Kultur noterat, är att vinstmaskineridravel sällan återfinns i debatten. Nonsens om pensionsräddare förekommer sällan i debatten. Just därför tog Wirtén upp en bok av Peo Hansen som körde samma gamla vinstmaskineridravel som det brukar argumenteras för i den här tråden.

"hundratusentals muslimer jobbar som läkare och ingenjörer" - det är inte att argument. Det är rena fantasivärlden.
Citera
2022-05-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Logiken är givetvis solklar. Skattepengar har använts till en flyktingindustri som bland mycket annat utarmar välfärden.

Jaha, ett "välfärdsutbyte".

Citat:
Vi har bytt svensk kultur och välfärd mot invandrare med annan kultur och andra tankemönster. Det är ett folkutbyte och välfärdsutbyte som heter duga!

Vi har bytt svensk kultur mot invandrare? Hur i hela världen skulle det ens teoretiskt gå till? Detta... kulturutbyte?

Du gör samma sak som McAz, slänger in "folkutbyte" utan någon som helst logik. Och jag kan förstå det. Ingen som använder ordet "folkutbyte" har en aning om vad det betyder.
Citera
2022-05-19, 21:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[…]
Vi har bytt svensk kultur mot invandrare? Hur i hela världen skulle det ens teoretiskt gå till? Detta... kulturutbyte?
[…]
Men snälla du, det är ju precis vad tråden handlar om. Hur mångkulturen har tvingats på oss. Inte minst med mediernas hjälp. Har du inte förstått det?
Citera
2022-05-19, 21:14
Medlem
Citat:
Men snälla du, det är ju precis vad tråden handlar om. Hur mångkulturen har tvingats på oss. Inte minst med mediernas hjälp. Har du inte förstått det?

Firar du både jul och ramadan? Inte? Bara jul. Jag med. Svensk kultur intakt således. Svensk kultur har inte försvunnit bara för att det flyttat hit folk. Inget utbyte har ägt rum!

Ett annat lustigt exempel är USA - ett land där det finns många från Latinamerika. Jag har varit i det landet. Vad mer vet jag om latinamerikansk kultur sedan dess? Ingenting. Noll. Jag åt inte ens en enda taco när jag var i det landet.
Citera
2022-05-19, 21:15
Medlem
Citat:
Att använda ordet "utbyte" blir väldigt konstlat. Man måste anstränga sig för att få det att passa (det passar inte).

Jag tror inte att du känner till varifrån ordet "utbyte" kommer - men jag vet varifrån det kommer. Det kommer från en fransman som hittade på det hela och ihop med det en pajasaktig konspirationsteori, påhittad enbart för att kunna använda ordet "replacement". Han gick så långt att han skrev en bok om det hela.

Det är så illa att fransosen använder oyto-terminologi som totalt fallerar.
Camus frequently uses terms and concepts related to the period of Nazi-occupied France (1940–1945). He for instance labels "colonizers" or "Occupiers"[g] people of non-European descent who reside in Europe
Bättre blir det. Jag känner till en fransman som pratade med den här Camus om detta. Han pressade Camus och Camus erkände att det här med "utbyte" är ett nonsensord. Källan till själva ordet har erkänt att det är nonsens.

Vad gäller Nord- och Sydamerika så påstås ju det i varje fall att en massa indianier dödades där och vänstern som gapar om detta kallar det inte och har aldrig kallat det för "utbyte". De kallar det folkmord.

Sidan finns
https://en.wikipedia.org/wiki/Catego...rican_genocide

Finns inte
https://en.wikipedia.org/wiki/Catego...an_replacement

Kolonialism är helt rätt ord och ett uråldrigt historiskt imperiebeteende, att söndra och härska genom att flytta en befolkning till ett annat folks område för att lättare kunna kontrollera båda. Det kan, men behöver inte handla om att det imperiedominerande folket planteras i någon annans trädgård. Ett exempel jag använt är ju indier som hamnade i brittiska kolonier utan att styra över imperiet, men det finns många andra.

"Kolonisatör" kan alltså mycket riktigt vara ett tvetydigt och kanske olyckligt ord av den enkla anledningen att det kan lura olycksbröder i luven på varandra. Om krig i Mellanöstern skapar demografisk omvälvning i Europa, är det ju inte en syrisk eller irakisk konspiration.
Citera
2022-05-19, 21:17
Medlem
Citat:
[Svenskar] upphörde inte existera.

Förstår du detta kognitivt?
"Förstå detta kognitivt". Det var märkligt uttryckt. Kanske är det din ålder som spelar in här. Nåväl, när du väl konstaterat att svenskar inte "upphörde att existera" så är det dags att gå vidare. Det är som sagt hemmet det handlar om, ett hem som fylls av utlänningar. Där det förr blott var svenskar är det nu utlänningar, massvis av dom. Det skall du förhålla dig till för det tvingas vi existerande svenskar göra. Mediakriget förs med ord och alltid är det den här sortens nonsens man tvingas uppleva.
Citera
2022-05-19, 21:19
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

"hundratusentals muslimer jobbar som läkare och ingenjörer" - det är inte att argument. Det är rena fantasivärlden.
Nu gjorde du det igen, jag var inte snabb nog att redigera. Det var alltså en mångkulturist som sa detta för att försvara massinvandringen. Jag är emot och återger deras argument för att visa hur korkade eller lögnaktiga de är. Jag instämmer alltså inte med Ådahl!

Det vore verkligen intressant att se dig diskutera som du gör här på en middagsbjudning. Din kompis-jag såg att Putin ljuger om att Ukrainas president är nazist!
Du-men jösses kompis! Påstår du att Ukrainas president är nazist?! Du är verkligen korkad din stackare! Hörde ni? Min dumma kompis tror att Zelensky är nazist! Vilken jäkla idiot han är alltså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in