Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Du låtsas att du inte förstår skillnaden mellan kortsiktiga privata vinster på en uppblåst bostadsmarknad och nationens välstånd på lång sikt.
Du har hållit på med det här billiga knepet i månader och "giganterna" du pissar i ögat står svarslösa inför din värdelösa retorik, som borde vara såhär enkel att punktera. Ni är alla sämst.
I månader? Han har förstört tråden i flera år.
Det är som jag skriver i min signatur: Broken Window Fallacy-argumentet är felaktigt: sönderslagna fönster är ytterst nyttigt för glasmästarna, och i stort bara giltigt i en kontext av samhällsmedlemmar som vill samhället långsiktigt väl. Det är ett argument från en tid (1850) då liberalism var något som utövades inom nationalismens väggar. Nutidens globalism, eller ens nutidens fortskaffningsmedel som är förutsättningen för den, var då helt otänkbara saker.
I en tid då globala kapitalägare har sina förmögenheter virtuellt, och kan segregera sig i multipla boenden i storstäder eller på egna öar, är argumentet sinnessjukt. Det finns inget hinder för att ens förstöra länders ekonomi för vinnings skull: se bara på när Soros spekulerade mot kronan. Kanske hände inte detta -- det strider ju mot Bastiats expertis?
Till och med i dåtiden var argumentet suspekt. Den ultimata fönsterförstöraren är krig. Och även dåtidens nationer gick ju gladeligen i krig över ekonomi, ära eller plikt eller andra moraliska argument, offrandes stora delar av samhället. Alltså finns, och fanns, det andra saker som är och var överordnade "samhällets bästa".
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Jag insåg något idag.
Det förefaller osannolikt.