2012-12-30, 16:39
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Bråket inom C fortsätter. Staffan Danielsson företräder de så kallade kärnväljarna och vill se en mer socialliberal center än en nyliberal sådan. I en artikel i Newsmill skriver han idag. Några belysande citat:

http://www.newsmill.se/artikel/2012/...fri-invandring

Om nu Centern röstar Nej till det nya idéprogrammet - vilket de måste göra om de skall överleva som parti - torde väl flera inom partiet vara uträknade?

Staffan Heimerson vid Aftonbladet anser jag inte har mer av vikt har att säga. Trodde han faktiskt var mer klok än att anamma Stureplanscenterns utopiska hbt-idioti.

Heimersson är en betald dräng. Minns när han agiterade för att TV3 skulle få koncession på ny kanal före TV4. Stenbeck hade snurrat upp många mediemänniskor kring sitt gyllene finger. Redan då hade han förlorat sin trovärdighet enligt mig.
Kanske en slant från Randello Invest som letat sig fram till Heimerssons ficka?
Citera
2013-01-01, 20:47
Medlem
Nya Wermlands Tidning - kanske Sverige bästa landsortstidning i konkurrens med SMP & NT - har en intakt kultursida som recenserar sista numret av Axess 2012 och Johan Lundbergs gärning som chefredaktör. NWT publicerar för övrigt också Merit Wager regelbundet.

http://www.nwt.se/kultur/article1223271.ece

Nu 2013 är väl förhoppningen om ett avgörande mediakrig inom rikstäckande MSM väl definitivt avskriven. Bonniermedia, Statsmedia ( SVT/SR/UR ) & Schibsted-media upprätthåller en enad propagandistisk front för fortsatt massinvandring med ihärdigt förtigande av invandringens negativa konsekvenser (och omvänt) och konsekvent svartmålning av SD/dissidenter. Det finns små gradskillnader i helvetet där SvD inte har mage att publicera fullt lika motbjudande exkrementkastare som DN (Henrik Arnstad) och Aftonbladet (Oisin Cantwell m.fl). De tendenser (ffa SvD & Axess) som fanns 2011 pre-Breivik till en öppnare debatt - tillåtande även en invandringskritisk diskurs - förtvinade efter Breivik och har inte återuppstått. Däremot har alternativ nätmedia: ffa Avpixlat & Fria Tider vuxit mkt kraftigt senaste dryga året och flera landsortstidningar: tex NWT, SMP, NT, Skånska Dagbladet, Västervikstidning tillåtit en mer kritisk & sansad invandringspolitisk diskussion även på ledarsidorna.

Mediakriget har definitivt bytt skepnad till ett krig mellan centralmakten - "etablissemanget" - i ffa Stockholm och människorna i perifirin (utan tillträde till MSM): landsort/förrort. Finns även allt tydligare klassmässiga fronter: Nya klassen & överklassen inkl "sosseadeln" vs resten av "folket".

2013 blir det intressanta att se:

1. Hur mycket alternativ media kan växa kvantitativt & kvalitativt (& hur man försöker sätta käppar i hjulen från etablissemanget).

2. Hur många läsare & tittare MSM tappar - ekonomiska följder ?

3. Kommer landsortspressen fortsätta utmana centralmakten ? Repressalier ?
Citera
2013-01-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengeRunflak
Nya Wermlands Tidning - kanske Sverige bästa landsortstidning i konkurrens med SMP & NT - har en intakt kultursida som recenserar sista numret av Axess 2012 och Johan Lundbergs gärning som chefredaktör. NWT publicerar för övrigt också Merit Wager regelbundet.

Nu 2013 är väl förhoppningen om ett avgörande mediakrig inom rikstäckande MSM väl definitivt avskriven. Bonniermedia, Statsmedia ( SVT/SR/UR ) & Schibsted-media upprätthåller en enad propagandistisk front för fortsatt massinvandring med ihärdigt förtigande av invandringens negativa konsekvenser (och omvänt) och konsekvent svartmålning av SD/dissidenter. Det finns små gradskillnader i helvetet där SvD inte har mage att publicera fullt lika motbjudande exkrementkastare som DN (Henrik Arnstad) och Aftonbladet (Oisin Cantwell m.fl). De tendenser (ffa SvD & Axess) som fanns 2011 pre-Breivik till en öppnare debatt - tillåtande även en invandringskritisk diskurs - förtvinade efter Breivik och har inte återuppstått. Däremot har alternativ nätmedia: ffa Avpixlat & Fria Tider vuxit mkt kraftigt senaste dryga året och flera landsortstidningar: tex NWT, SMP, NT, Skånska Dagbladet, Västervikstidning tillåtit en mer kritisk & sansad invandringspolitisk diskussion även på ledarsidorna.

Mediakriget har definitivt bytt skepnad till ett krig mellan centralmakten - "etablissemanget" - i ffa Stockholm och människorna i perifirin (utan tillträde till MSM): landsort/förrort. Finns även allt tydligare klassmässiga fronter: Nya klassen & överklassen inkl "sosseadeln" vs resten av "folket".

1. Hur mycket alternativ media kan växa kvantitativt & kvalitativt (& hur man försöker sätta käppar i hjulen från etablissemanget).

Punkt ett håller jag med om att är mycket intressant. Det är i sann mening ett krig mellan David och Goliat. Nämnas kan att Fria Tider rent kvalitativt redan håller samma nivå som en etablerad morgontidning. Dessutom har SD annonserat att man vill dra igång en egen nyhetssajt, som jag tror är avsedd att fungera som en mognare version av Avpixlat. Återstår dock att se om partiet klarar att genomföra satsningen.

Dispatch International var ett spännande initiativ, men som det ser ut kommer projektet gå ner sig i det konspirationsteoretiska och kontrajihadistiska träsket. Ingrid Carlqvist tror jag med andra ord vi kan räkna ut.

Etablerad media vs alternativmedia tror jag kommer utvecklas till ett skyttegravskrig där det varken finns vinnare eller förlorare. När det gäller synen på invandringspolitiken tror jag etablerad media kommer vara avvaktande. Man vet inte riktigt vart vindarna blåser, nu när migrationsminister Bilström vill strama åt anhöriginvandringen och Löfven vill stänga för arbetskraftsinvandring. Bättre då att hålla trutan än att skriva en massa man kan få äta upp i efterhand. Tänk på hur pinsamt det blev med arabiska våren!
Citera
2013-01-02, 09:34
Medlem
En fjärde punkt av intresse är vem som efterträder Johan Lundberg som chefredaktör på Axess. Jag tror tidskriften/Lundbergs bisarra ställningstagande för "fri invandring" efter Breivik delvis var på order från Axess ägare. Följdaktligen kommer man nu välja en mer politiskt korrekt efterträdare, sannolikt med en mer liberal och mindre kulturkonservativ profil.

Dispatch International blir ett intressant projekt att följa - överlever man till nästa år kan det med tiden bli en röst att räkna med. "Islamofobin" eller "counterjihad" är långt ifrån överspelade diskurser - det kommer verkligheten att se till...

Jag tycker landsortsmedias självständiga, ofta icke-opportunistiska röster är intressanta att följa. Hoppas att modiga & hederliga tidningar som NWT och SMP blir belönade med fler läsare.

Nyårsledare från SMP:

http://www.smp.se/ledare/inte-glidni...ng(3586548).gm
Citera
2013-01-02, 16:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
En fjärde punkt av intresse är vem som efterträder Johan Lundberg som chefredaktör på Axess. Jag tror tidskriften/Lundbergs bisarra ställningstagande för "fri invandring" efter Breivik delvis var på order från Axess ägare. Följdaktligen kommer man nu välja en mer politiskt korrekt efterträdare, sannolikt med en mer liberal och mindre kulturkonservativ profil.

Jag har googlat.. men inte hittat några ledstrådar. Men du - eller någon annan - kanske vet.

Varför slutade alt. sparkades Kay Glans som chefredaktör för Axess? Fanns det några skiljelinjer mellan ägarnas önskade inriktning av tidningen och Kay Glans?
Citera
2013-01-02, 16:40
Medlem
Citat:

Om det nu var en order från ägarna fick de då knappast något mothugg från Norberg håll, nämnde Norberg sysslar i all sin frihet för närvarande med kräkreflextriggande liberala idiotier på Migra. Men det är kanske brödfödan det handlar om i hans fall? En sak är säker, med en sådan vek och böjlig intelligentia som frodas i det officiella Sverige förtjänar de knappast någon uppmärksamhet överhuvudtaget - här behövs att en helt ny mer moralisk högstående kader träder fram - skolade på FB
Citera
2013-01-03, 04:31
Medlem
Intellectuss avatar
Citat:

NWT är mycket riktigt än så länge läsvärd. Dvs man kan läsa någorlunda verklighetsförankrade artiklar och ledare där. Hoppas detta inte ändras, utan tvärtom att de går emot strömmen ännu mer.
Citera
2013-01-03, 16:59
Moderator
Meijis avatar
Ewa Lofvar Konradsson (MP) och Mats Pertoft (MP) har undertecknat en debattartikel:

”Staten måste ta ansvar för de arbetslösa flyktingarna”

DN har placerat artikeln i avdelningen "Stockholmsdebatt" - för att den ska bli lättare att hitta..?

Placeringen är inte uppenbar... andra artiklar är t.ex.

”Bygg inte sönder det välplanerade Marieberg”

”Alla kommuner har ett ansvar för Mälarens vatten”

”Lägg bort partipolitiken och lös Slussenfrågan snabbt”

”Låt inte kommersen ta över i Kulturhuset i Stockholm”

Ur artikeln:

Citat:
Det är oacceptabelt att kommuner som tvingas ta ett stort ansvar för det nationella flyktingmottagandet skall bestraffas ekonomiskt för detta. Staten har ansvar för flyktingmottagandet och måste ta detta ansvar fullt ut.

En gång till:

Citat:
Det är oacceptabelt att kommuner som tvingas ta ett stort ansvar för det nationella flyktingmottagandet skall bestraffas ekonomiskt för detta. Staten har ansvar för flyktingmottagandet och måste ta detta ansvar fullt ut.

Avslutning:

Citat:
Flyktingmottagandet i Sverige är inte en kommunal uppgift utan en statlig. Trots detta belastar kostnaderna för nyanlända flyktingar där Arbetsförmedlingen misslyckats med sin uppgift att skaffa fram jobb de kommuner som tvingas ta ett stort ansvar när det gäller flyktingmottagandet, som till exempel Södertälje. Detta skapar stora ekonomiska problem och onödiga motsättningar i de drabbade kommunerna.

För att förändra denna situation måste Arbetsförmedlingen och därmed staten tvingas att även efter de första två åren bära det ekonomiska ansvaret för de nyanlända ända tills vederbörande fått arbete. Detta skulle förhoppningsvis leda till att Arbetsförmedlingen anstränger sig ännu mer och hittar helt nya vägar för att få fram jobb åt nyanlända flyktingar.

Vi kräver att regeringen och allianspartierna snarast tar tag i frågan och ser till att staten tar sitt fulla ansvar genom Arbetsförmedlingen och står för den totala kostnaden för nyanlända fram tills de fått jobb.

Mats Pertoft, riksdagsledamot (MP) Stockholms län
Ewa Lofvar Konradsson, kommunalråd (MP) Södertälje

http://www.dn.se/debatt/stockholmsde...osa-flyktingar

Ewa Lofvar Konradsson intervjuades i ABC och Mats Pertoft i Rapport.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/hghghg

Ullehag svarar i ABC inslaget

Citat:
Från och med i år förlängs Arbetsförmedlingens ansvar med ett och ett halvt år, då flyktingar kommer att omfattas av jobb och utvecklingsgarantin. Och det är det som integrationsminister Erik Ullenhag (FP) i dag vill peka på.

– Då är ju vår förhoppning att vi ska hamna i ett läge då ett rätt stort antal av de som kommer, är i arbete efter tre eller fyra år.

Miljöpartiet (och övriga sex partier som ingår i samlingspartiet) kommer att kriga om VEM som ska utses som ansvarig för katastrofen.
Senast redigerad av Meiji 2013-01-03 kl. 17:06.
Citera
2013-01-03, 17:01
Medlem
Ulf Nilson börjar skriva krönikor i Dispatch International. Är det någon som vet om han är kvar på Expressen, annars måste han väl gå?
Citera
2013-01-03, 17:22
Medlem
Mediernas årskrönika 2012. Giganternas kamp när Eva Hamilton och Lena Sundström gör upp om hur public service får sköta sitt arbete. Är det okej att ta upp ämnen medborgare är bekymrade över? Borde nyhetsuppläsare i radio och teve säga att SD är rasistiskt?

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...795&grupp=9346

Min analys: Lena Sundström går på i vanlig ordning. Det gullas med Åkesson. Etermedia köper främlingsfientliga problemformuleringar. Och så vidare. Eva Hamilton å sin sida verkar trött och uppriktigt bekymrad över att journalister förlorar trovärdigheten bland medborgarna. Hon visar inte minsta intresse av att vika ner sig, och kommenterar även att Aftonbladets ledarsida agerat åsiktspoliser.

Detta tycker jag befäster mönstret som vi sett det senaste året: vänstervridna journalister försöker diktera spelreglerna, men förr eller senare ger liberala journalister dem fingret. Mångkulturen är inte på reträtt inom svensk journalistik, men DDR-tänket är det.
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-01-03 kl. 17:25.
Citera
2013-01-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ulf Nilson börjar skriva krönikor i Dispatch International. Är det någon som vet om han är kvar på Expressen, annars måste han väl gå?
Verkar som om han fortfarande skriver krönikor för Expressen, enligt Resumé och Medievärlden:

http://www.resume.se/nyheter/media/2...ntlig-tidning/

http://www.medievarlden.se/nyheter/2...isk-nyhetssajt
Citat:
Medievärlden söker Expressens chefredaktör Thomas Mattsson för att fråga om Ulf Nilson kommer att fortsätta skriva kolumner i Expressen.
På nåt sätt så skulle det inte förvåna mig om han får vara kvar på Expressen.
Citera
2013-01-03, 17:49
Medlem
Rekordsnabb pudel av Ulf Nilson:
Citat:
När TT Spektra når Ulf Nilson är han ångerfull.
-Det är ett misstag av mig. Jag hade inte riktigt klart för mig vad det var för en jävla publikation, då hade jag inte gjort det.

TT Spektra: Varför har du då skrivit i tidningen?
-Jag fick en förfrågan om jag kunde skriva och som frilans, som man är numera, så tar man alla chanser man får. Men jag menar att det var dumt av mig, jag borde ha undersökt det bättre. Det kommer inte att hända igen, det är allt jag kan säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in