Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Har inte hela debatten förändrats ganska kraftigt och fort bara i denna hösten, efter sommaren? Svårt att sätta fingret på vad, men en kombination av allt mer galna anti-rasism-idéer(Tintingrejen) och att SD befäst sin position kanske ?
Många postkolonialism- och vithetsdårar har ju kommit fram i ljuset och fått prata om det fördärvliga i att vara vit. Tintinmannen är ju själv en postkolonialist, om än inte en så värst begåvad sådan. Dock är det många som står bakom och trampar, även om de inte är lika frejdigt gåpåiga som han. De gåpåigaste är givetvis de med utländsk bakgrund, eftersom de saknar den kulturellt betingade svenska försiktigheten och fegheten samtidigt som de har det ideologiska vapnet "motståndarens moraliska fördärvlighet och strukturella rasism" att tillgå. Att maniskt (från "intellektuellt" håll) predika svenskens uselhet för invandrare samtidigt som man kravlöst överöser dem med skattemedel har inte varit ett sätt att skapa förståelse mellan grupper.
Jag är lite förundrad över att denna annars eminenta tråd faktiskt har missat detta (jag kan utveckla om någon skulle vara intresserad). Mångkulturellt Centrum i Fittja, där allas vår favorit T. Hübinette tillåts sprida sitt skattefinansierade hat, har till och med någon slags utställning om vithet snart.
Att, som vissa i tråden, känna lättnad eftersom "argumentationen biter bättre" eller "debatten är friare" känns något förhastat. Det här har aldrig handlat om argumentation eller debatt, ingen av motståndarna är intresserade av en ärlig kamp. Det handlar om religiös tro och därtill hörande mekanismer. De står givetvis -- som alla religiösa alltid har gjort -- för DEN ENDA SANNA OCH GODA LÄRAN.
Jag förutspår betydligt mer postkolonialism och vithet under hösten och vintern.