2019-12-01, 14:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är obegripligt hur man kan krångla till något så basalt och självklart som frågan om repatriering. Varje förnuftigt tänkande människa förstår att det är den enda lösningen om den svenska välfärdsstaten ens ska ha en teoretisk möjlighet att fungera. Dessutom är det mycket bättre för de människor som aldrig kommer att ha möjlighet till fungerande integration. Vad är det för fel på klarspråk?
Det språk som gör att man får igenom sina idéer är det bästa språket.
Citera
2019-12-01, 14:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja, och vilket det är vet man i inte förrän i efterhand. Hursomhelst så saknas klarspråk fullständigt i samhällsdebatten. Allt är en slags absurd lek med ord som gör att folk varken vet ut eller in. Resultatet ser vi. Men att producera mängder av ord om samhällsproblemen är ju också ett sätt att tjäna pengar. Även journalister skor sig på mångkulturen.
Citera
2019-12-01, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Talar du i gåtor avsiktligen?

Vad har det du skriver med "kretslopp" att göra? Du pratar fortfarande om att skicka hem invandrare, eller?

Beklagar Mjäll. Ditt resonemang är som att ifrågasätta varför Jesus använde liknelser för att sprida sitt budskap.
Citera
2019-12-01, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Hela iden med hemvändandet är väl att kulturell rotad och lycklig hemvist ska trumfa själslig död och hög materiell standard i främmande land.

Tyvärr kämpar våra politiker för att påvisa att kultur och rötter inte betyder något för den moderna människan, exempelvis svensken, utan lycka uppstår när du köpt allt du önskar, har mat på bordet och tak över huvudet.

Att vi svenskar värnar om vår kultur och arv är nog ett måste för att få våra gäster att komma på bättre tankar och nappa på moroten att flytta hem och bygga upp det materiella med ett bidrag i en miljö där de samtidigt bottnar i kultur och historia.

Så länge sverige och svensken visar att vi skiter i arv och historia bara vi kan köpa oss lyckliga, så tror jag det är svårt att övertyga våra gäster om motsatsen att det är andra värden som är det viktiga även om de känner det innerst inne.

Så mer nationell stolthet och förstärkning av vår kultur och historia kommer bara hjälpa till att få fart på återvändandet.

För alla vill vara rotade och känna koppling till sin historia för att kunna navigera in i framtiden, speciellt när man förstår att det materiella inte ger något när man till slut summerar livet.

Svenskar agerar bäst genom att bejaka sin ingrupp, ja. Det är en trygghet och konkurrensfördel för individen att höra till ett solidariskt kollektiv som gör anspråk och hävdar dessa. Svenskar ska agera part i målet. Inte objektiv arrangör för mångkulturens tribalism-VM.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Så vi är tillbaka på att du tror kretslopp betyder återgång till ursprungstillstånd, när kretslopp i själva verket betyder något som går i cykler, ett slags självstabiliserande system. Migration kan bli kretsloppsmigration, men det du beskriver är inte på något vis kretsloppsmigration. Jag förstår att du pratar om att invandrare ska tänkas ta med sig humanismen till sina länder, att man ska föreställa sig något slags progressivistisk nytta med återvandringen. Det är fortfarande inte ett kretslopp.

Definitionen av kretslopp är inte min "tolkning", jävla pomo-flummare

Om din fot sväller upp till sin dubbla storlek på grund av en blodpropp så ser du blodets pågående cirkulation som problemet?

Den skadliga migrationen till Sverige har hela tiden varit övervägande syntetisk. Alltså motsatsen till naturlig eller organisk. För att lösa problemen krävs mer migration och mer politiska incitament - alltså inte "ingen migration". I en övergångsfas mot återställd balans krävs istället MER migration.

Det flummare som du, Gür och Engellau gör är att angripa den pragmatiska lösningen för att ni inte begriper bättre.

Citat:

Ja. Det första steget är att äga ett eget språk och därmed sitt eget tänkande. Att inte äga sina ord är att underordna sig andras verklighetsbeskrivning. Det som ska eftersträvas är dock att erövra motståndarens begreppsapparat och därmed dennes tankar.
Citera
2019-12-01, 14:45
Medlem
Citat:
Annars var ju begreppet cirkulär migration redan etablerat sedan evigheter – alliansregeringen hade en kommitté för cirkulär migration för drygt 10 år sen – så jag vet inte vad poängen är med att uppfinna hjulet igen och kalla det för kretsloppsmigration. Än mindre förstår jag varför någon som vill bli av med invandrarna för gott vill använda några som helst begrepp som antyder att de högst troligt kommer tillbaka så småningom. Låter ungefär lika aptitligt som ”bumerangmigration”... ¯\ _(ツ)_/¯
Citera
2019-12-01, 14:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Annars var ju begreppet cirkulär migration redan etablerat sedan evigheter – alliansregeringen hade en kommitté för cirkulär migration för drygt 10 år sen – så jag vet inte vad poängen är med att uppfinna hjulet igen och kalla det för kretsloppsmigration. Än mindre förstår jag varför någon som vill bli av med invandrarna för gott vill använda några som helst begrepp som antyder att de högst troligt kommer tillbaka så småningom. Låter ungefär lika aptitligt som ”bumerangmigration”... ¯\ _(ツ)_/¯
Jag har ingen direkt färdigtänk uppfattning om vilket begrepp som är bäst. Det viktiga är ju att själva narrativet sprids på alla möjliga sätt. "Ut med packet" är nog mitt eget alternativ.

Det behövs många olika initiativ i den här frågan, från en mängd infallsvinklar. Så att Overton-fönstret förskjuts till den punkt där debatten mest påminner om denna debatt vi deltar i just nu. Dvs. vi diskuterar teknikaliteter & är oense om benämningen på det vi alla är överens om. Kretsloppsmigration, cirkulär migration, repatriering, etnisk rensning osv.

När vi når dit att den offentliga debatten avspeglar vår debatt här, så är vi "hemma med halmen", som bönderna brukar säga.
Citera
2019-12-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Om inte annat har det haft fördelen att stöta på envist motstånd och därmed förklaras genom att ifrågasättas. Effektiv kommunikation. Dessutom vill jag påstå att de ekologiska konnotationerna inte blivit mindre aktuella och att migrationen sett som en organisk process är rikare än en geometrisk figur.

Och syftet bör du veta, eftersom det från början var uttalat: Att skapa en tvärpolitisk konsensus om att remigration är svaret på migrationens alla utmaningar. Detta i sin tur med syftet att få fantasilösa Sverigevänner att inte konnotera återvandring med godsfinkor och etnisk rensning - vilket bar frukt först 2018 när SD vågade driva denna självklara politik igen.
Citera
2019-12-01, 15:07
Medlem
Jens Ganman skrev det nedan citerade för några dagar sedan. Jag har funderat kring punkt två och det känns inte helt klart vad poängen är. Förslaget synes seriöst framfört i alla fall.

Citat:
Socialdemokraterna har nu två alternativ om inte SD ska krossa dem helt i nästa val:

1.Strypa invandringen till ett absolut minimum. Helst stänga gränserna helt.

2.Sänka ambitionsnivån med ”integrationen” till noll – och vara helt ärliga med att man gör det.

Jag gissar att inget av detta står på den socialdemokratiska dagordningen.

Mer troligt kommer man fortsätta att ösa in asylsökande i redan överfulla system och parallellt med detta hävda nåt fullständigt nipprigt som att ”Sverige ska ha Europas bästa integration innan 2025.”

W’allah.

Menar han att alla integratiinsinsatser ska läggas ned av ekonomiska skäl då det är att slänga pengar i ett svart hål utan att det ger något tillbaka? Behövs inga integratiinsinsatser då de ändå ska tillbaka hem då det stora Hemvändarprojektet inleds?. Vill han ha en offentlig ursäkt från S av typen

"Vi har misslyckats helt med integrationen och eftersom vi insett att vi aldrig någonsin kommer att lyckas lägger vi därför ned alla integrstionsinsatser"

Vad skulle den praktiska effekten bli av en implementering av punkt 2? Skulle den få S att öka eller minska i opinionen bland svenskarna? Skulle effekterna överhuvudtaget märkas för "vanligt folk" undantaget de som livnär sig på integrationsprojekt?

Många frågor. Någon som har några tankar kring detta?

https://www.facebook.com/644748250/p...51?d=n&sfns=mo
Citera
2019-12-01, 15:16
Medlem
Citat:
Jag har ingen direkt färdigtänk uppfattning om vilket begrepp som är bäst. Det viktiga är ju att själva narrativet sprids på alla möjliga sätt. "Ut med packet" är nog mitt eget alternativ.

Det behövs många olika initiativ i den här frågan, från en mängd infallsvinklar. Så att Overton-fönstret förskjuts till den punkt där debatten mest påminner om denna debatt vi deltar i just nu. Dvs. vi diskuterar teknikaliteter & är oense om benämningen på det vi alla är överens om. Kretsloppsmigration, cirkulär migration, repatriering, etnisk rensning osv.

När vi når dit att den offentliga debatten avspeglar vår debatt här, så är vi "hemma med halmen", som bönderna brukar säga.

Precis. Det handlar om att vidmakthålla en politisk spänning mellan poler som accepterar samma premiss. På samma sätt som alla partier 2015 var överens om Sverige som självklart invandringsland på humanitära grunder, är målet att alla ska se på svenskt utanförskap som ett problem med gränslösa svar.
Citera
2019-12-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Precis. Det handlar om att vidmakthålla en politisk spänning mellan poler som accepterar samma premiss. På samma sätt som alla partier 2015 var överens om Sverige som självklart invandringsland på humanitära grunder, är målet att alla ska se på svenskt utanförskap som ett problem med gränslösa svar.

Någonstans mellan ut med packet och hjälp dem hem kan en majoritet finna sin hållning.
Citera
2019-12-01, 15:45
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Beklagar Mjäll. Ditt resonemang är som att ifrågasätta varför Jesus använde liknelser för att sprida sitt budskap.
Det funkar inte så att du på förhand kan bestämma att detta kommer att fungera. Att du jämför med Jesus gör ingen skillnad. Dessutom är hans liknelser mycket bättre än att bara kalla något för något det inte är. Vad skulle ens liknelsen vara i fallet kretsloppsmigration?
Citera
2019-12-01, 15:46
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är obegripligt hur man kan krångla till något så basalt och självklart som frågan om repatriering. Varje förnuftigt tänkande människa förstår att det är den enda lösningen om den svenska välfärdsstaten ens ska ha en teoretisk möjlighet att fungera. Dessutom är det mycket bättre för de människor som aldrig kommer att ha möjlighet till fungerande integration. Vad är det för fel på klarspråk?

De flesta bedömare med klarsyn inser att välfärden inte kan överleva i nuvarande form. 20-talets kris med sämre valuta och högre räntor leder naturligtvis till krav på lägre skatt. Bidragen kommer naturligtvis att minska och de upphör till stor del. Sverige som attraktivt bidragsland gäller då inte längre och det blir näst intill omöjligt att bo här utan inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in