Citat:
På samma tema: jag spekulerade ju om lättviktig borgerlig kritik mot SAS-reklamen, men riktigt såhär lättviktig hade jag inte tänkt mig:
Det är Karin Pihl i G-P som med denna utgångspunkt förespråkar en ny skandinavism.
Kritiken är fjäderlätt, men följer ändå på ett koncist sätt den pedagogiska mallen jag var inne på att vända på bevisbördan så snart det det handlar om problematiserad identitet. Svenskheten ska t ex aldrig förklaras eller definieras genom exempel på vad som är svenskt - utan lyftas upp som ett exempel på en fullvärdig medlem i familjen folk/kulturer/etniciteter.
Varför menar någon att svenskarna inte är ett folk som alla andra? Hur kan man enkelt definiera någon kultur/etnicitet?
Att rätt kunna navigera mellan det specifika och generella, det konkreta och det abstrakta, att vara den som kräver svar är en nödvändig kompetens och ett maktmedel.
Det är Karin Pihl i G-P som med denna utgångspunkt förespråkar en ny skandinavism.
Kritiken är fjäderlätt, men följer ändå på ett koncist sätt den pedagogiska mallen jag var inne på att vända på bevisbördan så snart det det handlar om problematiserad identitet. Svenskheten ska t ex aldrig förklaras eller definieras genom exempel på vad som är svenskt - utan lyftas upp som ett exempel på en fullvärdig medlem i familjen folk/kulturer/etniciteter.
Varför menar någon att svenskarna inte är ett folk som alla andra? Hur kan man enkelt definiera någon kultur/etnicitet?
Att rätt kunna navigera mellan det specifika och generella, det konkreta och det abstrakta, att vara den som kräver svar är en nödvändig kompetens och ett maktmedel.
"Kritiken" är väl fjäderlätt av samma anledning som PM Nilsson i sin ledare skriver om "svenska" offer, trots att varenda människa med åtminstone något sinne i behåll förstår att svenskar faktiskt finns, på riktigt! Vi existerar. (Jag blir dock inte klok på om du menar att Nilsson använder sig av citationstecken för att vända på bevisbördan?).
Som säkert alla inser så handlar allt detta ytterst om huruvida vi, svenska folket faktiskt finns, eller ej. Att erkänna svenskfientlighet innebär ju uppenbarligen också att erkänna att dessa ungdomar inte alls är några nysvenskar, utan något helt annat, nämligen svenskhatare och ytterst oinbjudna gäster. Det är en fundamental grundbult som håller på att släppa; hela rasism-soppan, som man dag ut och dag in tvångsmatat framförallt de barn och unga som nu får skörda vad deras likgiltiga föräldrar låtit den korrupta eliten så i decennier, handlar ju till stor del om detta - Vi är alla svenskar, vi är alla lika, alla lika bra och lika mycket värda. Sverige tillhör alla lika mycket! Frågan är om regimen vågar släppa på detta, även om det antagligen är strategiskt rätt. Jag är skeptisk.
På tal om föräldrar som likgiltigt låtit förrädarna så det som deras barn nu får skörda så kan jag inte låta bli att länka https://m.youtube.com/watch?v=mw8AWg9ToR8