2020-02-14, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
På samma tema: jag spekulerade ju om lättviktig borgerlig kritik mot SAS-reklamen, men riktigt såhär lättviktig hade jag inte tänkt mig:

Det är Karin Pihl i G-P som med denna utgångspunkt förespråkar en ny skandinavism.

Kritiken är fjäderlätt, men följer ändå på ett koncist sätt den pedagogiska mallen jag var inne på att vända på bevisbördan så snart det det handlar om problematiserad identitet. Svenskheten ska t ex aldrig förklaras eller definieras genom exempel på vad som är svenskt - utan lyftas upp som ett exempel på en fullvärdig medlem i familjen folk/kulturer/etniciteter.

Varför menar någon att svenskarna inte är ett folk som alla andra? Hur kan man enkelt definiera någon kultur/etnicitet?

Att rätt kunna navigera mellan det specifika och generella, det konkreta och det abstrakta, att vara den som kräver svar är en nödvändig kompetens och ett maktmedel.

"Kritiken" är väl fjäderlätt av samma anledning som PM Nilsson i sin ledare skriver om "svenska" offer, trots att varenda människa med åtminstone något sinne i behåll förstår att svenskar faktiskt finns, på riktigt! Vi existerar. (Jag blir dock inte klok på om du menar att Nilsson använder sig av citationstecken för att vända på bevisbördan?).

Som säkert alla inser så handlar allt detta ytterst om huruvida vi, svenska folket faktiskt finns, eller ej. Att erkänna svenskfientlighet innebär ju uppenbarligen också att erkänna att dessa ungdomar inte alls är några nysvenskar, utan något helt annat, nämligen svenskhatare och ytterst oinbjudna gäster. Det är en fundamental grundbult som håller på att släppa; hela rasism-soppan, som man dag ut och dag in tvångsmatat framförallt de barn och unga som nu får skörda vad deras likgiltiga föräldrar låtit den korrupta eliten så i decennier, handlar ju till stor del om detta - Vi är alla svenskar, vi är alla lika, alla lika bra och lika mycket värda. Sverige tillhör alla lika mycket! Frågan är om regimen vågar släppa på detta, även om det antagligen är strategiskt rätt. Jag är skeptisk.

På tal om föräldrar som likgiltigt låtit förrädarna så det som deras barn nu får skörda så kan jag inte låta bli att länka https://m.youtube.com/watch?v=mw8AWg9ToR8
Citera
2020-02-14, 08:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Sista stycket kommenteras så här av Thomas Gür:
Låt mig få framföra en avvikande mening vad gäller PM Nilssons annars utmärkta text. Sverige behöver inte "lägre [im]migrationsvolymer", utan ett totalt stopp på all immigration som inte är självförsörjande eller garanterad försörjning
och all asylmottagning som inte är direkt flykt och sökande av fristad från ett grannland - d v s fullt ut tillämpa principen om tredje-land och Dublinförordningen
Det är lätt att replikera med ett överbud när någon, i det här fallet PM Nilsson, tagit första steget, men samtidigt är det lite tröttsamt med pratet om totalstopp för all migration som den magiska lösningen på samhällsproblem i stil med munpissande eritreaner. Svårt att pissa på någon över gränsen, tänker jag. Således totalstopp, självklart: ett minimum, detta måste införas, men vad gör man med de eritreaner i landet som redan ägnar sig åt svennerån på fritiden?

Missförstå mig rätt: bra av Gür att föreslå något så elementärt. En ren förutsättning för att man ska kunna ta itu med det andra. Om det sedan blir överfulla (nybyggda) fängelser eller omedelbar utvisning... För mig är valet enkelt, och säkert för många andra med.

När allt kommer omkring handlar det om kontroll och att visa vilka som bestämmer.

Sverige är svenskt. Take it or leave it.
Citera
2020-02-14, 08:51
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Som säkert alla inser så handlar allt detta ytterst om huruvida vi, svenska folket faktiskt finns, eller ej. Att erkänna svenskfientlighet innebär ju uppenbarligen också att erkänna att dessa ungdomar inte alls är några nysvenskar, utan något helt annat, nämligen svenskhatare och ytterst oinbjudna gäster. Det är en fundamental grundbult som håller på att släppa; hela rasism-soppan, som man dag ut och dag in tvångsmatat framförallt de barn och unga som nu får skörda vad deras likgiltiga föräldrar låtit den korrupta eliten så i decennier, handlar ju till stor del om detta - Vi är alla svenskar, vi är alla lika, alla lika bra och lika mycket värda. Sverige tillhör alla lika mycket! Frågan är om regimen vågar släppa på detta, även om det antagligen är strategiskt rätt. Jag är skeptisk.
Detta är centralt.

Att svenska folket existerar tror jag att de allra flesta svenskar förstår och känner rent instinktivt. Till och med de blåhåriga rebeller som sätter ett värde i att sparka på majoritetsbefolkningen, för att det länge varit riskfritt att göra det (inte minst i det etniskt homogena, äldre Sverige). Att vara punkare i dag kan tyckas lite anakronistiskt, och inte anarkistiskt som t.ex. 1983.

Nu när det är så svårt att blunda för att det är främlingar som rånar och våldtar våra unga kommer den inkluderande synen på svenskhet att först ifrågasättas och sedan överges.

En möjlighet är förstås att det till en början räknas som "osvenskt" att råna och "svenskt" att vara skötsam neger, under en övergångsperiod, men när den här bollen är i rullning kan den bli synnerligen svår att stoppa.

Regeringen kommer knappast att byta fot, men det spelar väl mindre roll för stunden när fjällen nu faller från folkets barnsligt blåa ögon. Här börjar en ny tid: att ett nytt decennium just börjat kan inte ha större symbolisk betydelse.
Citera
2020-02-14, 09:19
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genomsnittsvensken
Öppenheten om dominanskriminaliteten är något helt nytt i svensk media. Detaljer om etnicitet och bakgrund har hemlighållits i decennier men lämnas nu ut.
Först blir jag misshandlad, sedan väljer en av killarna att urinera på mig medan han filmar detta, har Liam, som egentligen heter något annat, tidigare berättat för SVT Nyheter....
SVT Nyheters reporter Diamant Salihu och Carol Atallah har träffat en av de åtalade pojkarnas föräldrar i en förort till Stockholm.
...
Föräldrarna kom till Sverige för sex år sedan. Båda jobbar deltid, pappan pluggar SFI och mamman studerar till undersköterska.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...ade-liam-skams
http://archive.ph/uTQca#selection-309.0-309.46

Har ni någonsin läst något liknande i SVT? Jag kan inte påminna mig det.

Det är bara så typiskt. Båda föräldrarna befinner sig i utbildningssvängen. Påståendet att de jobbar deltid är bara ett påstående för att skyla över bidragsberoendet. AMS är Sveriges största "arbetsgivare" just nu. Har någon sett utbildningscentrumen i städer som Eskilstuna, Norrköping och Gävle? Eller det ombyggda regementet P10 i Strängnäs som också är utbildningscentrum med SFI, samhällsorientering och liknande? Det här är vad Sverige kan erbjuda stora grupper som kommit till landet: utbildningar med tillhörande bidrag: bidrag till kläder, mat och möbler. Märkeskläder förstås. Märkligt med dessa dyra märkeskläder som de som kommer verkar utrustas med i flyktingslussarna. Till och med yllemössorna och skorna är märkeskläder. Sånt som jag själv inte har råd med. Nej de ska inte stigmatiseras och behöva visa sin fattigdom med lågprismärken. Jag reser en del med buss i Stockholm och ser de här nyanlända varje dag. Små svarta, magra killar med konstiga frisyrer på väg till eller från någon utbildning iklädda Sail Racingjackor och Timberlandskor. De flashar med sina smartphones.

Vad ska det bli av dem tänker jag. De har ju inte ens kroppskrafter att jobba på bygge. Varför har de kommit hit egentligen?
Senast redigerad av stevenstills 2020-02-14 kl. 09:26.
Citera
2020-02-14, 10:18
Medlem
longbow4ys avatar
LO inser vad som står på spel:
Om Socialdemokraterna ska kunna vinna tillbaka LO-väljarnas stöd, måste det ske en reell förändring av regeringens politik.

Det skriver LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson tillsammans med LO:s styrelse på Dagens Nyheters debattsida.

LO vill bland annat se höjda pensioner, mer resurser till välfärden och att systemet med arbetskraftsinvandring görs om så att fokus hamnar på branscher där det finns en verklig brist på arbetskraft, skriver LO.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7407881

Visst är det märkligt att LO går ut med detta i DN? Tror LO att deras medlemmar läser DN?
Nej LO vet att DN är husorganet för medierna i Sverige och försöker påverka politiken via medierna. Inte direkt i VU där de är representerade.

Detta är signalpolitik för att förbereda medierna på den svängning som snart kommer.
Inte avsett för medlemmarna. Inte till regeringen utan enkom för medierna.

Så viktig är DN för LO.
Citera
2020-02-14, 10:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
När allt kommer omkring handlar det om kontroll och att visa vilka som bestämmer.

Sverige är svenskt. Take it or leave it.
För att utveckla detta något:

Många med mig känner säkert en lättnad när SVT och SR rapporterar relativt sakligt om vardagen för många unga svenskar. Att bara ta upp och nämna de här sakerna ger råg i ryggen för svenska folket. Bäva månde det etniska trasproletariatet, som vet att vi har ögonen på det. Det våld som drabbar vita bara för att de är vita är inte längre helt osynligt. Om detta uppmärksammas tillräckligt mycket under tillräckligt lång tid blir både allmänheten och polisen mer uppmärksam på det som sker runt omkring oss, på promenadvägar, i skydd av mörkret eller mitt på blanka förmiddagen. Nu vågar vi förhoppningsvis säga ifrån, och inte bara blunda och skynda vidare.

Svenska folket måste få sitt självförtroende tillbaka efter decennier av systematisk mobbning. Osynliggörandet som maktmedel tar knäcken på vem som helst.

Kanske att t.o.m. SD kan göra en insats i regeringsställning. Att flagga blågult överallt är nog inte så himla tokigt, trots allt. För att inte tala om att belysa alla positiva saker som Sverige och svenskarna bidragit med. Inte ett folk bland andra, särskilt inte i Sverige, utan ett unikt folk som bör känna rättmätig stolthet över det folket är. Man kan se det som en fortsättning på den storsvenska patriotismen kring förra sekelskiftet, som också spelade en viktig roll i byggandet av en allsvensk identitet när inflyttningen till städerna tagit fart och de grå stugorna på Skansen redan var en påminnelse om ett äldre allmoge-Sverige som försvunnit.

Observera att jag inte talar om en nostalgisk tillbakablick på en tid som aldrig kommer åter, utan att jag menar att svenska folket kunde vara samma andas barn. Vi behöver inte resa några nya minnesmärken över Lejonet från Norden. Inte vifta med flaggor tillsammans med "nysvenskarna". Bara gemensamt ladda begreppet "svensk" med positiva konnotationer, vilket lättast uppnås i mötet med Den andra. Allt som bidrar till etnisk polarisering är konstruktivt. "Vi" och "dom", och aldrig mötas de två.
Citera
2020-02-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
LO inser vad som står på spel:
Om Socialdemokraterna ska kunna vinna tillbaka LO-väljarnas stöd, måste det ske en reell förändring av regeringens politik.

Det skriver LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson tillsammans med LO:s styrelse på Dagens Nyheters debattsida.

LO vill bland annat se höjda pensioner, mer resurser till välfärden och att systemet med arbetskraftsinvandring görs om så att fokus hamnar på branscher där det finns en verklig brist på arbetskraft, skriver LO.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7407881

Visst är det märkligt att LO går ut med detta i DN?

Ja, varför går grisen (jag associerar försvarslöst till Napoleon i Djurfarmen när Thorwaldsson ses och hörs) ut med detta nu?
Han satt ju i sossarnas VU och släppte fram Lööf och Björklund för ett år sedan och nu går han emot sitt eget beslut...

För några dagar sedan var en annan sossepolitruk ute i media - Ribbenvik - och tog avstånd från egna tidigare fattade beslut ( Westerholm i Ledarsidorna skrev avslöjande om detta i går).

Damage control á la SAS. Men båda dessa personer behöver inte vara så rädda för framtiden. Det välgödde försvinner genom en nöddörr in i sossemaskineriet och den andre förbereds säkert redan också en plats i en myndighet en tid före valet. Har svårt att se Ribbenvik på en höjdarposition i näringslivet, men någon vänsterakademi, finns gott om dem i Sverige, kan ge honom en adjunkttjänst annars

För övrigt sades idag i SR att Migrationsverket är tillbaka på kända spåret: Man släpper på betygskraven för afghanerna för forsatt tillfälligt uppehållstillstånd.
Så ett steg framåt för Ribbenvik och två bakåt redan efter några dagar.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-02-14 kl. 11:34.
Citera
2020-02-14, 12:01
Medlem
Citat:
Få skulle säga till invandrade att ”nej du, det finns ingen libanesisk kultur alls” eller ”du tror nog att det här är afghansk mat och musik men det finns inget som är afghanskt egentligen”.

Alla kulturer är sprungna ur en smältdegel, alla vanor och traditioner stadda i ständig förvandling. Det innebär inte att folk har fel när de upplever dem som just sina, tvärtom.

Detta kunde Jimmie ju sagt 2011, men famlade istället efter furuinredning och köstående för att definiera svenskhet eftersom svensk etnicitet kändes för kontroversiellt att förankra eller ens utgöra aspekt av denna mystiska gemenskap. En öppen kulturentitet som anklagades för ultranationalism och fascism, likafullt. Det exkluderande anspråken var om något mer anstötligt, eftersom det var specifikt och subjektivt. SD tog sig rättan att utesluta på kulturellt godtyckliga former - istället för att appellera på att svenskarna är ett etniskt/kulturellt distinkt folk som alla andra.

Den som idag 2020 använder modellen med exklusivitet som en universell egenskap, är Expressens Jennifer Wegerup under den retoriska rubriken. Få skulle säga att "det finns inget afghanskt egentligen".

Syftet är mycket riktigt lättviktigt, vilket framstår direkt efter ovan citerade passage:

Citat:
Den som är trygg vid sitt köttbullsfat är mycket mer öppen för att släppa in även nya rätter på bordet. Det ingen vill är att känna sig klappad på huvudet eller uppsmiskad ovanifrån. Särskilt inte av dem man är kund hos.

Huvudsaken med en trygg identitet är alltså att kunna ändra den, typ. Men här finns också underifrånperspektivet som något eftersträvansvärt. Den folkliga, icke-elit-signalen som bara de trendkänsligaste snappat upp i de fina salongerna. Ännu.
Citera
2020-02-14, 12:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Den som idag 2020 använder modellen med exklusivitet som en universell egenskap, är Expressens Jennifer Wegerup under den retoriska rubriken. Få skulle säga att "det finns inget afghanskt egentligen".

Syftet är mycket riktigt lättviktigt, vilket framstår direkt efter ovan citerade passage:

Huvudsaken med en trygg identitet är alltså att kunna ändra den, typ. Men här finns också underifrånperspektivet som något eftersträvansvärt. Den folkliga, icke-elit-signalen som bara de trendkänsligaste snappat upp i de fina salongerna. Ännu.
Klassiskt argument. "Den som är trygg i sin sexualitet hatar inte bögar". En trygg uppväxt ger en positiv och öppen livssyn. Med en fast grund att stå på och en uppsättning konstanta åsikter blir du mer öppen för att se saker från flera perspektiv. Känn dig själv. Glöm inte varifrån du kommer. Och så vidare, och så vidare.

"Uppsmiskad" var f.ö. ett suggestivt ordval i sammanhanget. Det är klart: man har ju hört talas om "etnomasochism".
Citera
2020-02-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
"Kritiken" är väl fjäderlätt av samma anledning som PM Nilsson i sin ledare skriver om "svenska" offer, trots att varenda människa med åtminstone något sinne i behåll förstår att svenskar faktiskt finns, på riktigt! Vi existerar. (Jag blir dock inte klok på om du menar att Nilsson använder sig av citationstecken för att vända på bevisbördan?).

På tal om föräldrar som likgiltigt låtit förrädarna så det som deras barn nu får skörda så kan jag inte låta bli att länka https://m.youtube.com/watch?v=mw8AWg9ToR8

Har någon stillsamt frågat Nilsson vilka andra grupper han sätter inom citat?

Att problematisera svenskhet är en svag position som bär inom sig ansvar. Det är läskigt, läskigare än många ännu förstår. Det är hatets mest subtila kommunikation att markera ifrågasättandet, sätta det på pränt för all evighet med till synes obetydliga tecken som inte ens är bokstäver. Men ändå erkänner allt.

Den som inte vill tjata etnicitet vid hatbrott, måste ha skrubbat sina tidlinjer på oro för antisemitism eller annan specifikt identitär måltavla. Den som inte relativiserat eller demoniserat sin egen och allas tillhörighet, har tagit ställning mot svenskar om detta lilla folk samtidigt ifrågasatts.
Citera
2020-02-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ja nog är den deltidsarbetande (?) sfi-studenten till eritreansk fader integrerad i alla fall. Detta visas tydligt i förringandet av sonens hatbrottsprestationer genom faderns utbristande i fullsvensk medieliturgi - "han är ju bara ett barn, en tonåring".

Fadern verkar synnerligen högintegrerad. Han förstår svenskt tänk och normer alldeles utmärkt.

Regeringen och dess vänner inom journalistkåren säger att de inte förstår, att inte såg något komma, och se kommer de med de vanligaste resonemang som bygger på att förövarna är offer.

Det är bara det att det kommer precis ur dessa typer av resonemang. Rånarna må inte vara sofisikterade men uppfattar signalerna från "samhället" -- att de är offer och rånoffren är förövare medelst "strukturell rasism" eller valfriitt begrepp. De vet också vad "rasism" är: att "svennen" är "rasist".

Samhällsjournalistiken har bra länge, men inte lika ofta numera, sagt att mångkultur är jättebra. Det går inte att definiera vad mångkultur är men vad det är i praktiken ingen kultur över huvud taget vilket leder till gettokultur. Rånarna är knappast särskilt intresserad av Eritreas kultur. Att detta är bra och en styrka har "samhället" i form av politiker, journalister, statliga tjänstemän och akademi predikat i åratal.

Och gissa vad? De kommer fortfarande undan med det. Ingen påtalar detta.

Citat:
Detta kunde Jimmie ju sagt 2011, men famlade istället efter furuinredning och köstående för att definiera svenskhet eftersom svensk etnicitet kändes för kontroversiellt att förankra eller ens utgöra aspekt av denna mystiska gemenskap.

Han kunde ha gjort det och SD:s sejour i riksdagen hade blivit kortvarig. Ut 2014. Åkesson följde inte ditt recept och SD fick 12,86%. Ironiskt nog fick man så många valda platser runt om i landet att man blev tvungen att hålla en hård linje internt för att rensa ut folk som har fullkomligt genomruttna idéer.
Citera
2020-02-14, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Han kunde ha gjort det och SD:s sejour i riksdagen hade blivit kortvarig. Ut 2014. Åkesson följde inte ditt recept och SD fick 12,86%. Ironiskt nog fick man så många valda platser runt om i landet att man blev tvungen att hålla en hård linje internt för att rensa ut folk som har fullkomligt genomruttna idéer.

Tyckte det var lite rart och poetiskt med ursprunglig essens som Sverigedemokraterna hade tidigare i sitt partiprogram.

Men varför inte? Om Israel genomför DNA test för att bevilja medborgarskap så kan det ju inte vara grundat i någon typ av osund rasideologi utan helt koscher.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in