Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Ja självklart, men jag ser inte på vilket sätt det motsäger vad jag skrev.
Jag kanske missförstod din tanke, och tolkade ordet "konstruktion" som "efterkonstruktion"?
Citat:
Det kan det, men det var antagligen den svagaste av de gemensamma identiteter dessa människor delade. Kristendomen var en mycket starkare identitet som skilde dem från de andra grupper du räknar upp, och givetvis vitheten (även om de som bodde i tidiga 1800-talets Sverige knappast reflekterade över denna eftersom 99% aldrig hade sett någon ickevit person).
Nä. Det var väl inte bara religionen som skilde svenskar från kineser, siouxindianer och kurder.
Språk. Lagar. Folktro. Traditioner. Kläder. Musik. Mat. Hudfärg. Etc etc etc...
Allt det som förenade värmlänningar och stockholmare, gjorde dem till svenskar. Med andra ord skulle en kines ha framstått som en marsmänniska i Sverige.
För 99.99 % av svenskarna fanns endast en religion, ett språk, en lag etc.
Samerna var ytterst få.
Kalvinismen bland vallonerna accepterades om den utövades i skymundan, och den försvann med tiden.
Judarna tilläts utöva sin religion först på 1770-talet och då flyttade det hit runt 200 tyska judar.
De som har invandrat till Sverige, och som alltid har kommit från andra europeiska länder, har snabbt assimilerats.
Alltså fanns ingen som helst "mångkultur". Tomten på AB och alla andra som hävdar att Sverige aldrig varit homogent, beter sig som värsta förintelse-revisionisterna.