Citat:
Ursprungligen postat av
BarrySlisk
Kyeyune är ju WoW-nörd. Han är alltså en Gamerkille. Mitt intryck av dessa fantasyfolk är att de vantrivs i det moderna -och i ännu större utsträckning det postmoderna- samhället (även om många av dem bejakar de politiskt korrekta dogmerna: rätta mig om jag har fel, men SVEROK ska ju tydligen vara ett oerhört näste för de socialdemokratiska normerna som radikalfeminism, antinationalism, etc). De vistas hellre i världar som bejakar de stora narrativen, världar med tydliga dikotomier som ondska-godhet, kaos-ordning, skönhet-fulhet, rättvisa-orättvisa etc.
Visst är det så; nymarxismen är med sin tydliga regelstyrda god-ond-hierarki och komplicerade teoribildning den perfekta mytologin, vida överlägsen vilken Silmarillion som helst. Jag har också reflekterat över att många gamla lajvare går direkt till extremvänstern utan att passera gå.
Jag har till och med funderat på om marxismen är skapad, inte ens för att vara en mytologi, utan för att vara en splittringsideologi. Marxismen som psykisk terror. Jag är inte den förste som har funderat i de banorna, förstås; Leonard Cohen skrev till och med en sång om detta. Dess namn?
"First we take Manhattan, then we take Berlin".