Citat:
Det är mer komplicerat än så. Drevet mot Staffanstorp är en attack på Christian Sonesson med syfte att försvaga hans ställning i den interna maktkampen inom Moderaterna som står främst mellan Kristersson-Dousa på ena sidan och Sonesson på den andra.
M rasar nu i opinionen och Kristerssons dagar kan snart vara räknade. Då är det av absolut högsta prioritet att M väljer en ny ledare ur det gamla Reinfeldt-gänget, eller åtminstone ingen som kommer ur Sonessons kretsar. Här har regimmedia en uppgift att utmåla Sonesson som en extremist för att göra honom helt otänkbar som ny M-ledare. Detta kommer att fortsätta och accellerera tills dess att partiledarfrågan är löst.
M rasar nu i opinionen och Kristerssons dagar kan snart vara räknade. Då är det av absolut högsta prioritet att M väljer en ny ledare ur det gamla Reinfeldt-gänget, eller åtminstone ingen som kommer ur Sonessons kretsar. Här har regimmedia en uppgift att utmåla Sonesson som en extremist för att göra honom helt otänkbar som ny M-ledare. Detta kommer att fortsätta och accellerera tills dess att partiledarfrågan är löst.
Sonesson är inte tänkbar som ny ledare helt enkelt därför att han inte har någon som helst förankring i rikspolitiken. Jag tror heller inte han har försökt skaffa sig sådan förankring utan är nöjd och glad lokalpolitiker.
Jag vet egentligen inte om det finns någon tänkbar partiledare som inte var med under Ruinfeldt åren? Det bästa man kan hoppas på är någon som är lite mer trovärdig i sitt avståndstagande av Ruinfeldts migrationspolitik.
På sätt och vis vore det välkommet om de sparkar Kristersson nu och ersätter honom med ännu en Ruinfeldt-lärljunge. Då kommer ju opinionstappet fortsätta och de lär byta partiledare ytterligare en gång innan nästa val. Då finns nog chansen att någon mer konservativ försöker bli vald. Mitt drömscenario vore nog om de kunde få Joakim Larsson från Stockholm vald nu i höst. Följt av att (KD) går om i opinionen och ytterligare en paretiledarstrid. Då har nog Ruinfeldt falangen gjort bort sig så mycket att de är överspelade...