2019-03-29, 15:08
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jodå - om man letade ett tag så går det nog att hitta folk i Sverige som kan skriva som inte är vänstervridna.

För övrigt noterade jag att Bonniers på något mirakuellt sätt passerat Konkurrensverkets kontroll och att de numera blivit lyckliga ägare till en massa lokaltidningar. Det är enligt min uppfattning helt sinnesjukt att man tillåter att en klan har en förkrossande marknadsandel av den svenska marknaden. Sen kan de vara judar eller greker.

Ja det är mycket oroväckande att så mycket makt över opinionsbildandet i Sverige fördelas på så få händer. Det gå inte att bortse från Bonnier när vi gör mångkulturellt bokslut och försöker förstå hur en så stor del av svenskarna lurats att utan strid ge bort både land och framtid till dysfunktionella kaosmänniskor från några av världens mest brutala kultursfärer. Att vårt politiska etablissemang utan knot accepterar denna mediala maktkoncentration är minst sagt besvärande.

Jag drar mig till minnes vad kommunistapologeten och mångårige chefredaktören på DN Olof Lagerkrantz skrev 1990 i sin bok Ett år på sextiotalet (1990):

Citat:
Inom den äldre generationen Bonnier fanns en oro att deras intressen i press och förlag skulle väcka ont blod, att de kunde komma i skottgluggen för anklagelser för monopol och maktmissbruk. Här fanns spelrum för en i vårt land ständigt aktiv antisemitism. Familjen avvisade under decennierna kring mitten av seklet gång på gång erbjudanden som erbjöds dem.

Nu på 60-talet skedde en automatiskt verkande koncentration inom pressen genom att Dagens Nyheter och Expressen växte och andra tidningar lades ned. Därmed förändrades hela det andliga klimatet i landet. Om tidningarna tillsammans bildar en jury, där en enda medlems tvivel kan förändra en åtalads läge, blev denna jury nu allt mindre rik på röster. Samtidigt började inom familjen Bonnier den gamla rädslan dö ut och aptiten på ständigt fler förlag och tidningar växte, ända tills det nuvarande groteska läget uppstod med en maktkoncentration inom media i bonnierhänder som torde sakna motstycke i något land.

1973 var varje försiktighet glömd och Dagens Nyheter inköpte Svensk Filmindustri för att så dra ännu en opinionsbildande verksamhet inom sin sfär. Jag protesterade med all tänkbar kraft på ledande plats men saken var förstås redan avgjord i DENI innan den kom i vår styrelse. Den enda följden blev en av regeringen tillsatt mediakoncentrationsutredning som ingenstans ledde.

Min fetning.

Den gamle chefredaktören beskriver även i boken hur Bonniers ägarbolag för DN, DENI, fattar alla viktiga beslut utan insyn för övriga aktieägare, denna förändring i Bonniers styrning av sina tidningar sker tidigt sextiotal och kroknäbbade experter bör dra ned sin kippa över öronen för det råder inga tvivel om att Bonniers styr med hjärnhand över vad som ska publiceras i DN och hur opinionerna ska formas.

Och här står vi nu med ett land på väg mot det mångkulturella Ragnarök samtidigt som Bonniers brännmärker motstånd mot detta vansinne som varandes nazism. Så kan det gå.
Citera
2019-03-29, 15:32
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Den gamle chefredaktören beskriver även i boken hur Bonniers ägarbolag för DN, DENI, fattar alla viktiga beslut utan insyn för övriga aktieägare, denna förändring i Bonniers styrning av sina tidningar sker tidigt sextiotal och kroknäbbade experter bör dra ned sin kippa över öronen för det råder inga tvivel om att Bonniers styr med hjärnhand över vad som ska publiceras i DN och hur opinionerna ska formas.

Och här står vi nu med ett land på väg mot det mångkulturella Ragnarök samtidigt som Bonniers brännmärker motstånd mot detta vansinne som varandes nazism. Så kan det gå.

Tänk då om de helt plötsligt byter fot och börjar argumentera mot mångkulturen och mot kraftig migration. Fullt möjligt och jag menar mycket troligt. Det är bara en tidsfråga.

Hur bemöter man då den beskrivna och ohälsosamma maktkoncentrationen?
Det är nog bäst att fundera igenom det för en rockad kan komma snabbt och oväntat även om alla vet att det är ett fullt möjligt drag.

Det skulle isolera vänstern och etnohögern nästan helt och första steget vore nog att flytta Socialdemokraterna åt liberalt mittenhåll så att de inte åker med av bara farten i denna uppifrån regisserade omprövning.
Kanske bilda ett nytt liberalt mitten?

Ooops det har redan genomförts i Sverige. Nu väntar vi på nästa steg.
Citera
2019-03-29, 16:20
Medlem
Citat:

Vad jag kunde se stog det inte ett enda ord om styrning och det är inte som om DN gör ett särskilt bra jobb med opinionsstyrnig. För att detta teoribygge ska ha något värde så måste det opinionformande som prånglas ut ha ett minimum av kompetens och övertygelseförmåga. Detta har inte stått att finna.

Vidare så är Expressen och DI Bonnier-tidningar vilket det ruttna teoribygget inte kan förklara annat än genom att hafsa ihop något om att Bonnier beordrar fram åsikter i dessa tidningar också.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tänk då om de helt plötsligt byter fot och börjar argumentera mot mångkulturen och mot kraftig migration. Fullt möjligt och jag menar mycket troligt. Det är bara en tidsfråga.

Hur bemöter man då den beskrivna och ohälsosamma maktkoncentrationen?
Det är nog bäst att fundera igenom det för en rockad kan komma snabbt och oväntat även om alla vet att det är ett fullt möjligt drag.

Det skulle isolera vänstern och etnohögern nästan helt och första steget vore nog att flytta Socialdemokraterna åt liberalt mittenhåll så att de inte åker med av bara farten i denna uppifrån regisserade omprövning.
Kanske bilda ett nytt liberalt mitten?

Ooops det har redan genomförts i Sverige. Nu väntar vi på nästa steg.

Jag förstår att det kan vara roande att bygga teorier om att DN(?) styrt detta men det finns mängder av inlägg på flashback som sett det uppenbara (V+MP+S+C+L) flera år tidigare och detta utan att ägna en enda liten tanke åt Bonnier eller några "agendor".

Ska vi se nästa steg som M+KD+SD? Jag menar, eftersom det är dessa som röstade nej till nuvarande regering? Jag har svårt att se behovet av att dra in "agendor" i detta eller låtsas som om det hela vore regisserat av någon. Ja, något behov annat än att roa sig själv och några få andra.
Citera
2019-03-29, 16:30
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vad jag kunde se stog det inte ett enda ord om styrning och det är inte som om DN gör ett särskilt bra jobb med opinionsstyrnig. För att detta teoribygge ska ha något värde så måste det opinionformande som prånglas ut ha ett minimum av kompetens och övertygelseförmåga. Detta har inte stått att finna.

Orkar inte skriva av hela boken. Låna den på biblioteket och läs själv vetja!

Som en pendang kan nämnas konflikten som fick Arne Ruth att lämna DN 1998 och hur han beskrev ägarstyrningen och hur journalister verksamma inom Bonniersfären självcensurerade sig själva och sedan självcensurerade sin egen självcensur pga slippa det obehagliga i att vara betalda lögnare i Bonnierimperiets sold.

Verkligheten kommer alltid ikapp teorionanerande kroknäbbade experter och Bonnierhybris. Där är vi snart.
Citera
2019-03-29, 16:44
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:

Som en pendang kan nämnas konflikten som fick Arne Ruth att lämna DN 1998 och hur han beskrev ägarstyrningen och hur journalister verksamma inom Bonniersfären självcensurerade sig själva och sedan självcensurerade sin egen självcensur pga slippa det obehagliga i att vara betalda lögnare i Bonnierimperiets sold.

Verkligheten kommer alltid ikapp teorionanerande kroknäbbade experter och Bonnierhybris. Där är vi snart.
Finns det några specifika namn? Vilka frågor gällde det att man cencurerade på den tiden?
Citera
2019-03-29, 17:07
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

DN har uppenbarligen en opinionsbildande funktion i Sverige. Att du eller jag vet bättre än att påverkas innebär inte att påverkan försvinner.

(Till er andra: Brukar den här användaren skriva något av substans i den här tråden eller yttrar han alltid bara narcissistiska markeringar av det här slaget?)
Citera
2019-03-29, 17:07
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Finns det några specifika namn? Vilka frågor gällde det att man cencurerade på den tiden?

Lite googlande ger oss hela grejen handlar om hur Bonnier jobbade internt och koncernen som medieaktör. Det hade ingenting med "agendor" att göra.
Citera
2019-03-29, 17:08
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera

Det var efter att Bonnier funderade på att köpa SvD som Ruth lämnade DN i protest. Peter Luthersson skrev i SvD om Ruth och hans beslut att lämna. Hittar inte artikeln på nätet, men den refereras här av Lars Holger Holm:

https://books.google.com/books/about...d=UB0Pm0WRq0UC

Edit: kapitel 10, medieulven
Senast redigerad av Erik.Blodyx 2019-03-29 kl. 17:24.
Citera
2019-03-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
DN har uppenbarligen en opinionsbildande funktion i Sverige. Att du eller jag vet bättre än att påverkas innebär inte att påverkan försvinner.

(Till er andra: Brukar den här användaren skriva något av substans i den här tråden eller yttrar han alltid bara narcissistiska markeringar av det här slaget?)

Look who's talking...

Poängen är att om det fanns någon "agenda" eller något "mål och medel" så skulle opinionsformandet på DN skötts på ett kompetent vis och inte på ett skrattretande vis.

I dag så görs DN till åtlöje lite varstans. Detta går inte ihop med någon agenda.
Citera
2019-03-29, 17:16
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Lite googlande ger oss hela grejen handlar om hur Bonnier jobbade internt och koncernen som medieaktör. Det hade ingenting med "agendor" att göra.

När Wolodarski pratar om att DN under hans chefredaktörsskap sysslar med "agendasättande journalistik“ så står du där med kroknäbben i brevlådan. Inte ens ur hästjävlarnas egna munnar är gott nog åt dig. Din monomana kampanj här i tråden är synnerligen tröttsam och förljugen.

Agendasättande journalistik enl Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Agenda...e_journalistik
Citera
2019-03-29, 17:16
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Look who's talking...

Poängen är att om det fanns någon "agenda" eller något "mål och medel" så skulle opinionsformandet på DN skötts på ett kompetent vis och inte på ett skrattretande vis.

I dag så görs DN till åtlöje lite varstans. Detta går inte ihop med någon agenda.

Det är väl bra att PK-media ifrågasätts mer men detta ändrar inte faktum att de har lyckats med opinionsbildande. Ingen påstår att DN är en evigt ofelbar maskin. Du påstår däremot att DN har 0 påverkan. Som argument anför du observationen att DN inte har evigt ofelbar påverkan. Det stämmer att DN inte har evigt ofelbar påverkan. Ingen påstår att DN har evigt ofelbar påverkan. Du påstår att DN har 0 påverkan. Stämmer det? Nej.

"Look who's talking" Har du ingen egen att bjuda på?

Jag sympatiserar verkligen med din situation. Det måste kännas riktigt miserabelt. Hoppas du får må bättre en dag. Du är värdefull.
Citera
2019-03-29, 17:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
För övrigt noterade jag att Bonniers på något mirakuellt sätt passerat Konkurrensverkets kontroll och att de numera blivit lyckliga ägare till en massa lokaltidningar.

De övertog den gemensamma ledarsidan redan någon dag innan de fick klartecken för köpet till och med.

Jag kan inte säga att jag alltid höll med de tidigare pk-färgade ledarskribenterna. Men jag kan rent kvalitetsmässigt se att deras argumentation låg väsentligt över de senare plakat-politiska Bonnier-ledarna.

Att de inte ens själva ser vilka propagandapekoral de sätter ihop? För oss som så direkt i tiden kunnat jämföra Mittmedias pk-skribenter med viss intelligens med Bonniers Die Partei hat immer Recht blir det dock uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in