2012-09-14, 20:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Den senaste dryga veckan har man nästan fått intrycket att det blivit helt acceptabelt att diskutera problemen i invandringspolitiken. Vart tog Breivik vägen?

Jag har två hypoteser, som inte utesluter varandra:

1) Somalieimporten har gjort kollapsen uppenbar för så många att anden nu är på väg ur flaskan, eller man har öppnat Pandoras ask. För väldigt många blir det nu uppenbart att detta är ohanterligt. Jag tror att Peter Santesson (Inslag) har rätt i sin analys, att vi får helt enkelt vänja oss vid att problemen permanentas om vi väljer den inslagna vägen. Detta för med sig att invandringsfrågan kommer ut i offentligheten på ett annat sätt än tidigare och går inte längre att dölja.

2) Det är nu halvvägs till nästa val. Alliansen har inte haft någon opinionsmässig fördel av sin invandrarpolitiska uppgörelse med vattenmelonerna alls. Så skall inte SD komma över 10% så måste de andra partierna hitta på något. Men de har problem. Erkänner de problemen i hela sin vidd, så ger de SD rätt och får själva stå vid skampålen. Förnekar de problemen för mycket så blir de nersprungna av verkligheten. Därför är det läge att börja lyfta litet försiktigt på locket redan nu och börja problematisera invandringssituationen.

Frågan är hur man öppnar Pandoras ask litet grand. Det är inte säkert att det går, och i ett land som Sverige, som är tämligen extremistiskt i många avseenden, så riskerar minsta glipa på locket att leda till pendeln slår bakut och att saken helt glider ur händerna på 7-klövern.

Det kan bli en mycket intressant höst, detta.
Citera
2012-09-14, 22:04
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Du får absolut stå och prata på ett torg. Får du en flaska i skallen är det en brottslig handling och ska straffas därefter. Det är inget fel på yttrandefriheten här. Både religionsfrihet och yttrandefrihet är grundpelare för ett demokratiskt och fritt samhälle och de ska aldrig behöva ställas mot varandra som du gör. Vi har både och här.

Så du ser verkligen inte att avpixlat är otroligt vinklat? Läs fakta istället så slipper du vara så paranoid

Lägg ner tjaffset om paranoja . Din "fakta" som du läser i DN, Expo SvD. Det tillrättalagda islamkramande svammlet, får du tro på själv. Har du levt under en sten i två år? Försöker du påstå att vi har en fungerande demokrati och yttrandefrihet i Sverige? Skojar du med mig? Om du har en politisk åsikt som är helt OK i våra grannländer, så kan räkna med hot, utfrysning, vuxenmobbing. Vuxna människor ( politiker ) som vägrar dela rum, kopiator, bil, med en osv. Lögner som sprids i TV på bästa sändningstid, på skattebetalarnas bekostnad. "Opartiska" Svt med Eva Hamilton i spetsen, som öppet visar sitt förakt för SD. Nej du, gubbe lilla. Vi har fanimig ingen riktig demokrati eller yttrandefrihet i Sverige. Så gott som alla papperstidningar är livrädda för rasistkortet. Jag håller mig till de ocensurerade artiklarna på Avpixlat och liknande.
Citera
2012-09-14, 22:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Lägg ner tjaffset om paranoja . Din "fakta" som du läser i DN, Expo SvD. Det tillrättalagda islamkramande svammlet, får du tro på själv. Har du levt under en sten i två år? Försöker du påstå att vi har en fungerande demokrati och yttrandefrihet i Sverige? Skojar du med mig? Om du har en politisk åsikt som är helt OK i våra grannländer, så kan räkna med hot, utfrysning, vuxenmobbing. Vuxna människor ( politiker ) som vägrar dela rum, kopiator, bil, med en osv. Lögner som sprids i TV på bästa sändningstid, på skattebetalarnas bekostnad. "Opartiska" Svt med Eva Hamilton i spetsen, som öppet visar sitt förakt för SD. Nej du, gubbe lilla. Vi har fanimig ingen riktig demokrati eller yttrandefrihet i Sverige. Så gott som alla papperstidningar är livrädda för rasistkortet. Jag håller mig till de ocensurerade artiklarna på Avpixlat och liknande.

Du kan väl inte mena att demokrati betyder att man inte får säga emot eller protestera mot SD ?
Citera
2012-09-14, 22:10
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Gunnar Sandelin verkar vara en vettig person, jag har stött på några utav hans artiklar i tidningen. Jag är glad över att han får komma till tals i dagspressen. Han skrev ett bra inlägg i frågan som trådens rubrik handlar om. Det vi behöver i Sverige är en invandringspolitik som är återkopplad till verkligheten, inte till visioner eller ideologi. Vi kan inte ta emot alla som flyr vilket somliga politiker verkar tro.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ad_7499414.svd

Gunnar Sandelin är en pärla. Otroligt välskrivna och icke politiskt korrekta artiklar. Med sin bakgrund som socionom och journalist, så har han tillgång till hela spektrat. Han har sett förljugenheten och lögnerna från insidan. Skrämmande läsning dock. Värre än man trodde.
Citera
2012-09-14, 22:26
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du kan väl inte mena att demokrati betyder att man inte får säga emot eller protestera mot SD ?

Protestera är en sak. Våld, hot, vuxenmobbing, utfrysning, vandalism, är en annan sak. Du/ni, kan knappast ha missat, att Lars Ohly förespråkade "oparlamentariska metoder" på valnatten. Eller att landets statsminister sade att, " Om man har åsikter som SD, bör man kanske inte bli förvånad, om man råkar ut för våld"

Svt och SR skall vara opartiska. De är inte opartiska.

Folk får inte vara med i facket om de är öppna med sina SD sympatier. I ett och ett halvt årstid, när SD nämdes på radion, eller TV:n. Så lade reportern till " Det främlingsfientliga partiet" framför Sverigedemokraterna. Är det opartiskt? Nej, det är skrämselpropaganda. Om Sverige vore ett normalt land, så skulle Svt och SR vara helt neutrala. Du ser inte heller de här beteendet i våra grannländer. De har partier med liknande politik. Våra grannländer ser med stor förvåning, på hur SD behandlats i media. Det här larviga pixlandet och censurerandet, ser du inte heller i våra grannländer. Sverige är ett unikum i världen. Tyvärr inte på något bra sätt.
Citera
2012-09-14, 22:46
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Frågan är hur man öppnar Pandoras ask litet grand. Det är inte säkert att det går, och i ett land som Sverige, som är tämligen extremistiskt i många avseenden, så riskerar minsta glipa på locket att leda till pendeln slår bakut och att saken helt glider ur händerna på 7-klövern.
Jag är helt säker på att Schlingman har en plan för detta av typen som låter bra (för invandringskritiska) men i praktiken händer ingenting.
Citera
2012-09-14, 23:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Protestera är en sak. Våld, hot, vuxenmobbing, utfrysning, vandalism, är en annan sak. Du/ni, kan knappast ha missat, att Lars Ohly förespråkade "oparlamentariska metoder" på valnatten. Eller att landets statsminister sade att, " Om man har åsikter som SD, bör man kanske inte bli förvånad, om man råkar ut för våld"

Svt och SR skall vara opartiska. De är inte opartiska.

Folk får inte vara med i facket om de är öppna med sina SD sympatier. I ett och ett halvt årstid, när SD nämdes på radion, eller TV:n. Så lade reportern till " Det främlingsfientliga partiet" framför Sverigedemokraterna. Är det opartiskt? Nej, det är skrämselpropaganda. Om Sverige vore ett normalt land, så skulle Svt och SR vara helt neutrala. Du ser inte heller de här beteendet i våra grannländer. De har partier med liknande politik. Våra grannländer ser med stor förvåning, på hur SD behandlats i media. Det här larviga pixlandet och censurerandet, ser du inte heller i våra grannländer. Sverige är ett unikum i världen. Tyvärr inte på något bra sätt.

Har du förväxlat Tintins trenchcoat med en offerkof... Nä, nu skall vi vara snälla: Ingen skall få slå på dig eller tysta dig, men du får tåla att vara illa omtyckt och motsagd om du använder dina rättigheter för att föra fram din propaganda. Det är inget konstigt. Ingen gillar heller Breivik eller Usama för det de sagt, men det de råkat ut för är för vad de gjort.

SD ÄR främlingsfientliga. Varför inte stå för den saken, istället för att förneka det? Skall SD någonsin vinna respekt och inflytande är det ett krav att vrida den simplistiska främlingsfientligheten till något konstruktivt och genomtänkt. Jobba på det i stället för att inta offerrollen.
Citera
2012-09-14, 23:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Jag är helt säker på att Schlingman har en plan för detta av typen som låter bra (för invandringskritiska) men i praktiken händer ingenting.

Det skall inte uteslutas. Det finns tiotusentals borgerliga, gammelmoderater och andra, som inget hellre politiskt önskar än ett politiskt alternativ som både vill radikalt förbättra invandringspolitiken och som det är socialt acceptabelt att rösta på. M kommer emellertid inte igen att vara det partiet. C och FP har aldrig varit det, och KD kom aldrig dithän trots vissa antydningar.
Citera
2012-09-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne

Ja, frågan är om det går att köra med samma lögnaktiga bluff en gång till. Försörjningskrav på anhöriga vi invandring kom ju att omfatta strax under tjugo personer om jag minns rätt.

Hela situationen påminner om Greklands, dom brottas med budgetunderskott och decennier av lögner vad gäller ekonomin och Sveriges politiker och elit har samma moraliska och praktiska problem med invandringen. D.v.s det är försent att slingra sig ur de misstag man har begått.

Nu gäller det om man kan dölja och skjuta upp problemet ett tag till eller kanske på nåt sätt låta det se dagens ljus stötvis i små portioner så att ingen märker dess omfattning och SD inte rusar i höjden.

Men SD kommer såklart att rusa i höjden oavsett. Snart går det väl upp för både politiker och journalister att den svenska våren är här och demokraturen kommer att falla. Åtminstone falla i bemärkelsen att dess höjdpunkt och semilegitimitet är över.

Reinfeldt har nog missat tåget vad gäller att komma ut som demokraturens Gorbatjov...han blir dess Brezjnev istället. Newsmills tilltag att stänga kommentarsfälten känns lite som en slags Bagdad-Bob-åtgärd. Ett sista desperat försök att vrida tillbacka klockan.

Kommunerna vill inte ha Ullenhags somaliska vänner, svårare än så är det inte. Det har tagit stopp nu.

Vi kommer att få se orwellska kovändningar och nyspråk av sällan skådat slag de kommande månaderna.
Citera
2012-09-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Gunnar Sandelin verkar vara en vettig person, jag har stött på några utav hans artiklar i tidningen. Jag är glad över att han får komma till tals i dagspressen. Han skrev ett bra inlägg i frågan som trådens rubrik handlar om. Det vi behöver i Sverige är en invandringspolitik som är återkopplad till verkligheten, inte till visioner eller ideologi. Vi kan inte ta emot alla som flyr vilket somliga politiker verkar tro.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ad_7499414.svd

Om 20år kommer vi hitta statyer på Sandelin. Den enda etablissemangsmänniska (jag kan komma på) som stod upp mot masspsykosen, och det på ett sakligt och intelligent sätt. Det är mot honom som vi alla bör jämföra oss, vi får göra vårt i det lilla formatet.

Han skrver på SvD . Man kan fråga sig varför den uppenbart oroade Gudmundson.har skrivit någon liknande text för länge sedan. Men så långt gäår väl inte pressfriheten i Sverige, och Gudmundsson är inte heller mannen med det rätta virket.
Senast redigerad av Fnysington 2012-09-15 kl. 00:06.
Citera
2012-09-15, 00:28
Medlem
horusbarnets avatar
Jag tror att händelser (som kommer till allmänhetens kännedom) som senast där en zigenare rånade en svensk och lämnade han att dö på tunnelbanespåret och gruppvåldtäkten i Mariannelund har större potential att väcka den sovande svensken ur törnrosasömnen än vad ett PK-luder skriver i expressen.
Citera
2012-09-15, 08:52
Medlem
Thomas Gür problematiserar på ett sätt som knappt gjordes för ett år sedan.

SvD är ju dock överlägset bäst av de stora tidningarna på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in