2018-06-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Klart det finns agendor, inget sker av en slump. När dock ett skede lyckosamt initierats kan dock andra processer, inklusive slumpartade sådana ta överhanden, dessa kan också vara svåra att förutsäga. Att det som skett i Sverige är agendalöst ser jag som försök till relativisering. Utifrån vad vi sett ske just i tex Sverige - så förslagen är inte slumpen. Precis som att flyktingvågen 2015 heller inte var en slumpartad process, utan en mycket agendadriven och planerad händelse (när möjligheten yppade sig, för de som såg sina intressenn sammanfalla).

Att agendor finns är som en tautologi. Ordet agenda finns, alltså finns det agendor. Ordet beskriver ju något.

Med haveriet 2015 så finns det "agendor" som tar tillfället i akt. Erdogan t.ex. samt sådana som hela tiden vurmat för mer invandring. Men faktum är att Merkel hade kunnat stoppa det hela resolut från dag ett. Det gjorde hon inte, och det kan inte bortförklaras eller ursäktas med några teorier om agendor. För det är vid det här laget helt klart att hon inte hade en aning om vad hon höll på med.
Citera
2018-06-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag vänder mig dock emot att det råder någon massiv muslimsk, judisk, kinesisk, mestizo eller för den delen vit konspiration.
Jag ser PK både som konspirationens kärna och verktyget, med sina tentakler. Finns det kapital av tillräcklig mängd för att påverka och utöva ekonomiska påtryckningar går det ännu enklare att driva en agenda. Som i alla krig finns det allianser och "min fiendes fiende är min vän" och i förvirringen och "krigets dimma" är det svårt att urskilja vem som vill och gjort vad, men jag är övertygad om att det är något som historikerna kommer att kunna utreda, givet att vi får ett konservativt etablissemang som på riktigt vill utreda vad som skett, och hur det kunde gå så (medvetet) snett, alldeles för länge. För som i alla krig är det segraren som skriver historien.
Citera
2018-06-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
För det är vid det här laget helt klart att hon inte hade en aning om vad hon höll på med.
Och ingen kunde upplysa denna obildbara doktor i kemi? Hon, liksom all makthavare och det europeiska etablissemanget har haft sina agendor så länge att de inte ens kunde föreställa sig att invandrare kunde vara något dåligt, eller att man kunde göra något för att stämma i bäcken. Det är denna tankekedja, som funnits i varenda liten politruk i något decennium, som överraskar allra mest. Och någonstans har den initialt godkänts, implementerats och uppmuntrats. Sen blev det förstås ett självspelande piano, någons/någras agenda blev en ideologi och en religion. Vackert jobbat, får man väl säga. Det som är bland det mest intressanta här är dock att den senaste tiden händelser mycket tydligt har uppenbarat att det inte bara att det verkligen finns ett (PK-)etablissemang (vilket har förnekats idogt), utan att dess intressen länge medvetet gått på tvärs med folkviljan. Alltid något. Tycker vi konspirationsteoretiker (för att kunna bekämpa något måste man kunna se det)
Citera
2018-06-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Kontra-Jihadismen är en gren av neo-konservatismen som i sin tur är en gren av liberalismen. Det huvudsakliga syftet med kontra-jihadismen eller snarare rörelsen som sådan är att konstant försvara liberala värden och israelisk aggression. Det förefaller mycket underligt att muslimer skall kritiseras för att de är konservativa och vill bevara sin kulturella och religiösa särart. Vidare är islamismen eller jihadismen en produkt av västerländsk (i synnerhet amerikansk) och israelisk aggression i den muslimska världen.

Vi har antingen givit vårt stöd till dem så som vi gav vårt stöd till talibanerna mot Sovjet Union medan vi andra sammanhang har givit vårt stöd till sekulära arab nationalister som Saddam Hussein. Vidare, det är vi eller snarare våra liberala ledare som är problemet. Det är våra västerländska ledare som försvarar den liberala världsordningen, globalisering och försvarar särintressen i regionen vilket leder till muslimer tar till sig extrema religiösa tolkningar av Islam för att försvara sig. Förövrigt är Islam en mycket vacker religion som jag respekterar men det innebär inte att jag vill att det här landet skall bli muslimskt land i demografisk, religiös eller kulturell mening. Tvärtom, vi skall bevara vårt protestantiska arv och arbeta för att muslimer (oavsett schattering) kan bevara sitt muslimska arv primärt i deras hemländer.

Jag är inte en liberal som förespråkar en liberal global monokultur. Jag konservativ. Således, jag förespråkar därför att vi bör (inom rimlighetens gräns) konservera språk, kultur, religioner och folk inom ramen för nationalstaten. Detta innebär inte att jag tar detta till sin extrem och vill förbjuda blandäktenskap, utländska adoptioner, stoppa all invandring, turism, avskaffa religionsfriheten, stänga ned internationell handel, massdeportera muslimer eller för den delen införa en radikal assimilationspolitik. Om västvärlden hade hållit sig borta från den liberala världsordningen och den hyperglobalisering den medför hade vi inte haft de problem vi har idag.

Visst, absolut...

Naturligtvis bedriver etniska minoriteter, länder och etniska grupper lobbying och identitetspolitik. Jag vänder mig inte emot fenomenet att saudier gärna vill ha sin specifika tolkning av Islam som det dominerande uttrycket bland muslimer boende i Sverige eller att EU vill införa sin specifika och liberala tolkning av Islam i Saudiarabien. Det skulle vara konstigt annars. Jag vänder mig dock emot att det råder någon massiv muslimsk, judisk, kinesisk, mestizo eller för den delen vit konspiration.

Själv uppfattar jag neo-cons i USA (vilket f.ö. delas av många i USA) som en filial till Likud och nära knutna till den israeliska lobbyn i USA. En proisraelisk grupp som inte låter sig inordnas i någon specifik ideologi mer än att de aldrig tackar nej till ett tillfälle att ställa till kaos i Mellanöstern. Det finns visst kristna i gruppen men de tongivande medlemmarna verkar vara judar.

Frågan om islams radikalisering är komplex. Men jag tror att man kan nöja sig med att konstatera att islam genom århundradena om och om igen drabbas av väckelserörelser som förespråkar återgång till det sanna islam och allt vad som därmed följer som jihad, förföljelse av otrogna mm. Min uppfattning är att de nationalistiska rörelserna i arabvärlden tappade kraften som politiska projekt och att man då efter framgångarna med revolutionen i Iran insåg vilken urkraft som islam utgör.

Jo det finns både judiska och muslimska agendor. Muslimska Brödraskapet är ett exempel på en i tysthet verkande muslimsk agenda för utbredningen av islam. Jag har tidigare i tråden beskrivit hur den israeliska lobbyn verkar för att påverka USAs politik i Mellanöstern och du har själv varit inne på den.

Tyvärr verkar det just nu vara dåligt med svenska agendor. Men det verkar ju pratas vid utegrillarna.

Själv har jag inte samma filosofiska överseende med att utlänningar lägger sig i svensk politik för att förvrida den. Svensk politik ska skapa bra förutsättningar för svenskar och vi ska inte användas vare sig för att Reinfeldt ska få bonus i efterskott eller för att gynna kurdiska intressen.
Citera
2018-06-11, 20:24
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Expressen gör idag ett reportage om Amar, en av alla värdefulla guldklimpar Sverige fått i sin ägo under de senaste åren.

Socialtjänsten i Malmö beskriver honom som ”en kille det är väldigt lätt att tycka om”....

https://www.expressen.se/nyheter/qs/...ht-in-alvesta/

Antar att SD får en del nya medlemmar även idag, efter att ha läst om denna skräpmänniska.
Outgrundliga äro Bonniers vägar.

Trots att vi fått en rejäl islossning i traditionell media kring rapportering om haveriet med massinvandringen så har väl sällan en så komplett och osminkad bild levererats i en enda artikel.

Men det som förvånar mig mest är vinjetten på artikelserien "Last night in ..."

Samma medieetablissemang som öppet hånade Trump när han pekade på det svenska haveriet ger nu ett kvitto på att han hade rätt. Vad är det som händer? Vilka är marionett-trådarna som kan förklara en sådan osannolik kappvändning?
Citera
2018-06-11, 20:26
Medlem
Om konspirationer, nedkortat:

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är omöjligt naivt att tro att svensk migrationspolitik "bara hände". Givetvis ligger det inte bara en stor konspiration bakom, utan en mängd samverkande agendor och planer, både lång- och kortsiktiga, illasinnat klarsynta och idealistiskt flummiga, internationella och hemmasnickrade.

Cui bono? Vem tjänar på en splittrad, stökig, skuldsatt, underkuvad svensk nationalstat? Jo, det internationella kapitalet och det överstatliga EU:s tillskyndare och funktionärer.

Den som är satt i skuld är inte fri, som Persson konstaterade. Ett rikt, fredligt, fungerande Sverige är ett fritt Sverige - ett utarmat, splittrat, polariserat land är som romarna visste lätt att styra över och exploatera.

Det innebär inte (nödvändigtvis) att Stefan Lövfen gått ned på knä och kysst ringen på någon dold marionettmästare på ett Bilderberg-möte och mottagit en kuvert med instruktioner för nästa mandatperiod.

Men att tro att det inte finns kapabla intressen som är högst likgiltiga för den svenske medborgarens väl och går till jobbet varje dag för att dra makten och resurserna allt längre från oss - det är ju en tokig konspirationsteori om något.

Vad gäller "etniska konspirationer" finns förstås också hela spektrat från det minutiöst kalkylerade till det instinktivt improviserade. Tribalism som är hänsynslöst funktionell och sådan som är lika genomskinlig som Adam Cwejmans dubbla måttstockar för när identitetspolitik är halal och haram.
Citera
2018-06-11, 20:29
Medlem
Citat:
Och ingen kunde upplysa denna obildbara doktor i kemi?

Självklart går det. Men PK sätter stopp. Däremot är finns det inget som talar för att hon hade en agenda bekom sitt agerande. Absolut ingenting.

Citat:
Tycker vi konspirationsteoretiker (för att kunna bekämpa något måste man kunna se det)

En totalt och fullständigt öppen "konspiration". Det finns inga dolda bitar att upptäcka. Och då blir ju frågan varför man över huvud taget ska kalla det en konspiration eller varför man ska teoretisera om det. Det sista blir en extra akut fråga eftersom etablissemanget har enorma svagheter som är vidöppna. Att i det läget prata teorier? Det är som att nu i VM så har Marcus Berg öppet mål, men vad gör han? Han sätter sig ner i motståndarens målgård börjar och studera spelschemat i stället för att skjuta in bollen.
Citera
2018-06-11, 20:38
Medlem
Citat:
En riktig haverirapport.

Något jag snappade upp i den artikeln anknyter till något som fasligt tog upp och som jag försökt ta upp tidigare. Nämligen detta:

Underförstått: detta ovan har inte anmälts. Även underförstått: detta pågår runt om i landet. Hur är detta ovan ens möjligt? Det är från min sociala situation svårt att ens föreställa sig. Var kan orsaken finnas?

Den så kallade feminismen har blottat sin svaghet här. Men så länge detta inte uppmärksammas så kommer det att fortsätta och fortsätta. Viktigt att notera är att så kallad alternativmedia vägrar ta upp dessa aspekter.

Det som beskrivs är väl en svensk motsvarighet till de muslimska groming gängen som härjar i UK. Unga osäkra och uttråkade/trasiga tonårsflickor som exploateras i växande skala av muslimska män. Det verkar främst vara ett problem för de lägre klasserna i UK och därför har etablissemanget där skitit i hanteringen för den heliga mångfaldens skull.

Någon inom alternativmedia borde ta upp frågan brett och beskriva hur muslimerna agerar för att få unga tjejer på kroken. Jag uppfattar att vi annars har ett problem som kommer att växa och växa till dess att Det Nya Miljonprogrammet fått fart.
Citera
2018-06-11, 20:47
Medlem
Citat:
Bra frågor. Poängen, tycker jag, är att det inte går att hitta en specifik exakt orsak till allt elände. Ingen "konspiration", inget specifikt avtal med arabländer, ingen konvention, ingen "agenda" förklarar allt detta. Vansinnestesen att detta började i september 2001 kan vi totalt förkasta bara genom att läsa de frågor du ställer. Det finns som CrispyKreem ungefär uttryckte det inget metaforiskt rymdskepp att skjuta ner varefter alla knutar löses upp. Det enda som egentligen går att säga om "agendor" är att med ett extremt bristfälligt ledarskap så kan personer som har agendor utföra påverkan. Detta gäller allmänt, senaste Irak-kriget är ett annat exempel. Problemet är inte "agendor" som sådana, för personer med agendor kommer alltid att finnas, problemet är varför detta över huvud taget kunnat pågå.

En liten rättelse här. Judisk utvandring från Sovjet kom det en lag om år 1989, d.v.s långt senare än 1965.
https://blackagendareport.com/conten...endment-legacy

Jag har hört att förklaring till USAs ändrade invandringspolitik 1965 ska ha varit betingad av det kalla kriget. Sovjet ska ha framställt USA som ett ondskefullt rasistiskt imperium som inte tog emot människor från tredje världen. Av den anledningen öppnade man i USA upp för migration av folk från andra länder än Europa. Det var en del av det kalla kriget som USA då uppfattade att man var på väg att förlora. Men det finns väl ett antal till förklaringar antar jag.

Det är nog riktigt att man inte kan döda alla vampyrer genom att slå en påle genom bröstet på den första. Men om agendor lyfts upp i dagsljus så blir de öppna för ifrågasättande. Som en prominent företrädare för den israeliska lobbyn en gång uttryckte det för en nyanställd som sedan hoppade av från lobbyn (min översättning).

En lobby är som en nattblommande växt. Den frodas i mörker och vissnar i dagsljus.
Senast redigerad av Ottokar 2018-06-11 kl. 20:54.
Citera
2018-06-11, 20:48
Medlem
Citat:
Självklart går det. Men PK sätter stopp. Däremot är finns det inget som talar för att hon hade en agenda bekom sitt agerande. Absolut ingenting.
Det är klart att hon hade en agenda. Som jag brukar hävda (och mycket vanligt i Sverige): att inte göra någonting är också en viljeyttring, en agenda.

Citat:
En totalt och fullständigt öppen "konspiration". Det finns inga dolda bitar att upptäcka. Och då blir ju frågan varför man över huvud taget ska kalla det en konspiration eller varför man ska teoretisera om det. Det sista blir en extra akut fråga eftersom etablissemanget har enorma svagheter som är vidöppna. Att i det läget prata teorier? Det är som att nu i VM så har Marcus Berg öppet mål, men vad gör han? Han sätter sig ner i motståndarens målgård börjar och studera spelschemat i stället för att skjuta in bollen.
Detta är dock för tidigt att veta något om. Hur kan du vara så säker? Tvärsäkra tyckare (nåja, jag är inte helt utan skuld heller) bör man dock behandla med försiktighet. För det väl så att den som har mest att förlora om konspirationen upptäcks också kommer att hävda att det aldrig skett någon konspiration. Wolodarski, eller för den delen Bonnier, kommer aldrig erkänna att hans mål gick tvärs med svenska intressen och vidare kommer han tex aldrig berätta att hans mediestrategi var en del i en större strategi, förmodligen väl synkroniserad med andra aktörer och makthavare. Är det en konspiration, tja typ i alla fall. Själva skulle de kanske kalla det "skicklig opinionsbildning", vad vet jag. De har i vilket fall sina agendor, och medel att verka för dem. Och att tysta och slå ner på alla som vill kalla det en konspiration mot folket har de definitivt varit "lyckosamma" med i ett par-tre decennier.
Citera
2018-06-11, 20:50
Medlem
Citat:
Jag ser PK både som konspirationens kärna och verktyget, med sina tentakler. Finns det kapital av tillräcklig mängd för att påverka och utöva ekonomiska påtryckningar går det ännu enklare att driva en agenda. Som i alla krig finns det allianser och "min fiendes fiende är min vän" och i förvirringen och "krigets dimma" är det svårt att urskilja vem som vill och gjort vad, men jag är övertygad om att det är något som historikerna kommer att kunna utreda, givet att vi får ett konservativt etablissemang som på riktigt vill utreda vad som skett, och hur det kunde gå så (medvetet) snett, alldeles för länge. För som i alla krig är det segraren som skriver historien.

Jag föredrar termen "liberal" framför "politisk korrekt". Ja, förhoppningsvis får vi en konservativ elit som utreder varför vår elit från 1940-talet och framåt bröt samhällskontraktet. Under 1800-talet var miljontals européer var tvungen att emigrera. I slutändan resulterade det i rapporter dem som Emigrationsutredningen (1907-1913)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Emigrationsutredningen

Kan läsas i sin helhet här;
http://runeberg.org/emubetanka/

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Själv uppfattar jag neo-cons i USA (vilket f.ö. delas av många i USA) som en filial till Likud och nära knutna till den israeliska lobbyn i USA. En proisraelisk grupp som inte låter sig inordnas i någon specifik ideologi mer än att de aldrig tackar nej till ett tillfälle att ställa till kaos i Mellanöstern. Det finns visst kristna i gruppen men de tongivande medlemmarna verkar vara judar.

Frågan om islams radikalisering är komplex. Men jag tror att man kan nöja sig med att konstatera att islam genom århundradena om och om igen drabbas av väckelserörelser som förespråkar återgång till det sanna islam och allt vad som därmed följer som jihad, förföljelse av otrogna mm. Min uppfattning är att de nationalistiska rörelserna i arabvärlden tappade kraften som politiska projekt och att man då efter framgångarna med revolutionen i Iran insåg vilken urkraft som islam utgör.

Jo det finns både judiska och muslimska agendor. Muslimska Brödraskapet är ett exempel på en i tysthet verkande muslimsk agenda för utbredningen av islam. Jag har tidigare i tråden beskrivit hur den israeliska lobbyn verkar för att påverka USAs politik i Mellanöstern och du har själv varit inne på den.

Tyvärr verkar det just nu vara dåligt med svenska agendor. Men det verkar ju pratas vid utegrillarna.

Själv har jag inte samma filosofiska överseende med att utlänningar lägger sig i svensk politik för att förvrida den. Svensk politik ska skapa bra förutsättningar för svenskar och vi ska inte användas vare sig för att Reinfeldt ska få bonus i efterskott eller för att gynna kurdiska intressen.

Ja, jag uppfattar (neo)konservatismen som ett läger som innefattar både kristna och judiska liberala internationalister men som du också skriver. Vissa agerar som en direkt filial till Likud. Den här kontra-jihadismen eller den rörelsen uppkom ur just (neo)konservatismen. I princip var det en radikaliserad falang som gick längre och längre bort från mainstream. Mycket av det ideologiska som producerades av kontra-jihadiströrelsen kom från David Horowitz Freedom Center.

Pensionerade (paleo)konservativa professorn Paul Gottfried om hur kontra-jihadismen eller anti-muslim retoriken är en front för liberalism/neo-konservatism. Han skrev om detta 2011;

Citat:

This of course is the crux. For a few months now some of the neocons, and most obstreperously Horowitz, have been annoyed that some spokesmen for the right (who are naturally kept off the Fox network) have been calling for an end to foreign aid—and most particularly to its main recipient, Israel. Last month Horowitz had it out with Ron Paul-backers and other libertarians at CPAC and landed up calling those he was arguing with anti-… you finish it.

(....)

A safe Muslim critic, from the neocon point of view, is someone like Somali feminist activist and crusading atheist Ayaan Hirsi Ali. This critic of reactionary societies, who has been showcased by AEI, makes all the right noises. She is a militant secularist and pro-global democracy, and in no way associated with traditional nationalist groups in Europe.

During the time she spent in Holland before coming to the US, this suitably swarthy Third Worlder was a member of the Dutch “Worker’s Party” and involved in—among other causes—feminism. No one outside a loony bin would accuse her of being rightwing.

Another safe anti-Muslim, until he took gravely ill, was NR favorite Christopher Hitchens. Although Hitch has a nasty habit of besmirching with obscenities Mother Theresa’s memory and spewing hatred on all theists, (including Jewish ones) he is good on the things that count, being firmly for Israel and against Muslim theocrats. What else Hitch believes doesn’t matter, as long as he’s not a “rightwing extremist.”

https://www.unz.com/pgottfried/trifk...-neocon-purge/

Gottfrieds poäng är att kontra-jihadismen är ett mer militant uttryck för en liberalism där muslimer skall hållas nere för att de är konservativa och där medlemmarna av denna rörelse förväntas vara ovillkorligt lojala till Likud.

Paul Gottfried förstod också vad Breitbart och fenomenet Milo handlade om.

Citat:
I’ll concede two things to Milo. One, unlike his erstwhile patron, the sulky Steve Bannon, he can turn a phrase; and although much of what he writes is vacuous, he says what he sets out to say with wit and verve. Two, he has spent much of his young, tumultuous life courting friends who could advance his career as some kind of conservative celebrity, from Bannon and the staff at Breitbart to David Horowitz and more recently, Tucker Carlson. I’m less impressed by the fact that Milo’s dashed around on campuses, challenging academic political correctness in the name of his notion of self-liberation. His adventures have not exactly been life-imperiling.

(...)

Do personalities like Milo represent the rising generation in this movement? As a public figure he is mostly about whirling energy tied to an unconventional lifestyle that fits into the socially leftist but also libertarian factions of the current youth culture.

Det Milo gjorde var att göra "Alternative Right" till en försvar för ett liberalt hedonistiskt levnadssätt mot den exkluderande "kollektivistiska vänstern". Det är ungefär det som Breitbart och Milo bidrog med. Vi skall inte gilla feminister eftersom de undergräver historiska traditionella levnadsmönster (kärnfamiljen) men eftersom de exkluderar vita män från den liberala ordningen.

Jag säger inte att jag håller med Paul Gottfried, Pat Buchanan och den gamla högern om allting men de förstår att organisationer och rörelser med oftast tas över av personer med helt annorlunda agendor. När C.-H. Hermansson tog över vänsterpartiet början av 1960-talet drog han successivt politiken från att handla om klass till att handa om öppna gränser och flyktinginvandring samt påbörjade vandringen mot att bryta ned den traditionella familjen för någon form av hedonistisk liberalism. För Hermansson var detta viktigare än klasskampen. De äldre marxisterna precis som de gamla högern förstod att samhället måste bygga på traditionella levnadsmönster och nationalstaten var sig du har en marxistisk eller libertariansk ekonomi.
Senast redigerad av Edgerton 2018-06-11 kl. 21:49.
Citera
2018-06-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det som beskrivs är väl en svensk motsvarighet till de muslimska groming gängen som härjar i UK. Unga osäkra och uttråkade/trasiga tonårsflickor som exploateras i växande skala av muslimska män. Det verkar främst vara ett problem för de lägre klasserna i UK och därför har etablissemanget där skitit i hanteringen för den heliga mångfaldens skull.

Någon inom alternativmedia borde ta upp frågan brett och beskriva hur muslimerna agerar för att få unga tjejer på kroken. Jag uppfattar att vi annars har ett problem som kommer att växa och växa till dess att Det Nya Miljonprogrammet fått fart.

Ja, precis. Jag gjorde samma association. Men jag tycker att genom att angripa det på det viset missas poängen och målet. För vilka är det som tutar i alla barn allt detta om "rasism" i skolorna? Det är inte "muslimerna". Vilka var det som sa åt flickan i exemplet fasligt tog upp att det är lika stor chans att råka illa ut från ett nysvenskt gäng som en grupp tanter? Det är inte muslimerna som lär ut det i skolorna, eller i tidningarna. Det är liberaler, det är anställda inom offentliga verksamheter, det är så kallade "feminister" som gör detta. Vi ser allt tydligare, medelst fragment här och där, konsekvenserna av deras agerande -- deras, om man så vill, "agenda". Det finns en rejäl räkning för dem att betala här. En sanningskommission är på sin plats för jag minns fortfarande reportaget DN gjorde hösten år 2000 om den s.k. Rissne-våldtäkten.

Hela det liberala etablissemanget uppe mot väggen, Kristersson har tom sagt att det är "vårt" (som i hans eget parti) fel. Genom att fokusera på "muslimerna" så slipper de ansvariga undan. Det får inte ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in