"Mediakriget" fortsätter på SvD. Mer om hur svenskar är och hur svenskt ("feministiskt och jämställt") Islam är.
Anna Vestling Abdulrahman har konverterat till Islam och SvD noterar att öppenheten (här ska man förstå det som att gå in för en religion alltså) kommer av att hon bott i Egypten.
Citat:
– Att hon bott i Egypten ett par år bidrog nog till hennes öppenhet. Själv hade jag så mycket fördomar att jag inte riktigt fattat att muslimska kvinnor faktiskt var levande tjejer.
Det noteras implicit hur okunniga och fördomsfulla svenskar är, medan män "av utländskt ursprung" "fäller ned blicken" när de år syn på henne.
Citat:
När Anna bär sjal kan hon notera skillnaden i människors attityder. Inte sällan blir hon kallad arab och får frågan om hon pratar svenska. Män av utländskt ursprung fäller direkt ned blicken medan de med svensk bakgrund inte sällan stannar och stirrar. När Anna och hennes man går till moskén tillsammans får hon ofta blickar av medlidande.
– En tjej med blå ögon och sjal med en arabisk man – det ser inte bra ut! Jag brukar le stort till*baka.
Och så passar vi på att slå ett slag för Islam. Läran är helt "svenskt" i själva verket. Iaf "jämlikt" och "feministiskt".
Citat:
– För svenskar ska det vara jämlikt och feministiskt. Och det är precis vad islam är. Kvinnan har störst frihet och mannen hjälper visst till hemma. På jobbet är jag alltid noga med att poängtera att det är min make som lagat maten i lunchlådan.
Och svenskar är vi allihop. Allt är svenskt.
Citat:
– Det hade gett en bra bild av vad Sverige är i dag. Det finns en mängd olika sorters svenskar. Om du är svart eller blond, har mustasch eller sjal spelar ingen roll.
Men konstigt nog, och till skillnad från Islam (som man får anta är en icke-normativ lära), så är Sverige normativt (fanns det inte en mängd olika svenskar nyss?). I vilket fall som helst (förutom familjen) så är ursprung och nationstillhörighet relativt oväsentligt.
Citat:
– Det är så normativt i Sverige. Det ska vara alkohol i varenda situation. Jag vill helst inte ens sitta med när folk dricker utan jag går ofta. När priset i en tävling på jobbet var en champagneflaska reste jag mig upp och sa emot. Och då blir jag lite besvärlig, kanske för att jag ifrågasätter ett beteende som folk tar för givet.
Anna Vestling Abdulrahman brukar säga att hon är svensk men inte känner att hon passar in i den svenska normen. Hon tycker att ursprung och nationstillhörighet är relativt oväsentligt, särskilt i jämförelse med den gemenskap hon delar med andra muslimer över hela världen.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...im_6987027.svd
Elisabeth Traouré, med guineansk man, noterar med SvDs hjälp, en del saker om svenskarna:
De leverarar okunniga kommentarer.
Citat:
Sverige var visserligen inte rasism men väl huvuden som vände sig av nyfikenhet och kommentarer sprungna ur okunskap.
De är rädda för det annorluna.
Citat:
Elisabeth Traoré liknar själv kafferastsattityderna med att många i Sverige har svårt för utlandsfödda innan de kan de svenska koderna. – En del är kanske rädda för det som är annorlunda, säger hon eftertänksamt.
De har fördomar.
Citat:
När de inte bodde utomlands hade Elisabeth Traoré och hennes man sitt hem i Stockholm. Där kunde de notera hur attityderna mot människor från andra länder förändrades från och med 1980-talet – från nyfikenhet till nedsättande blickar och fördomar.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...et_6986003.svd