Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Språkspaning: I morse fick jag en notis med ordalydelsen "En majoritet av riksdagens partier vill skärpa jakten på avvisade". Jag misstänker att vi kommer att få se begreppet "avvisade" ofta framöver. I nyhetsstoryn figurerade även formuleringen "personer som uppehåller sig i landet utan tillstånd".
Här ser man hur bajsnödiga journalister balanserar på en knivsegg medan kallsvetten sprutar från pannan. Först skulle "papperslösa" bankas in med slägga för att radera ut alla associationer till lagvidrighet. Men nu när en papperslös har gjort sig skyldig till ett vidrigt terrordåd så vill man plötsligt skydda begreppet från att solkas ner, så nu fick man bråttom att uppfinna en ny benämning, "avvisade".
Även den andra fomuleringen, "...uppehåller sig i landet utan tillstånd", andas desperation. Man kunde ha sagt "...uppehåller sig i landet illegalt", men eftersom det sticker till i PK-sinnet vid tanken på att använda ordet "illegal" så kläckte man istället "utan tillstånd".
Vi har alltså nått en punkt där journalister skruvar obekvämt på sig inför ordet "papperslösa" och helst inte vill röra det utan tjocka handskar(!).
Det här med hur de unisont byter ord är intressant, och faktiskt väldigt skrämmande.
Det tycks som det finns ett samarbete kring hur media ska agera. Jag vet att SR och antagligen övriga också har direktiv kring vilka ord som ska användas, listor på vilka ord som är ok. Men det är något annat, det är förstås ett problem att de har såna listor utformade efter sina agendor, men det är något normalt. En statlig radio måste antagligen ha den sortens regler, och när en ideologi som PKismen blir dominerande så blir det därefter.
Den andra formen av samordnad etablering av nyspråk är besvärligare. När journalister plötsligt kommer med ett nytt narrativ t.ex. om att Putin har trollfabriker på nätet. Så kan jag ändå förklara bort det genom att det kan vara en spontan reaktion när journalister som grupp kritiseras allt starkare och de naturligt tar efter varandra och skyller på att det är trollfabriker som kritiserar gruppen.
Men det här med "avvisade eller t.ex. när ensamkommande gradvis fick nya begrepp är inte lika enkelt att förklara bort. De ensamkommande barnen var förstås en lite för lätt måltavla för kritikerna så kanske kan man acceptera en sån förändring, det var ju en del av deras gemensamma berättelse som inte höll måttet.
Men byten av ord som avvisade har inte den känslan av nödvändighet eller att de själva är under angrepp. Det kan tolkas som att det finns ett verkligt samarbete inom media med uttalade mål. Alltså en verklig diskussion där de kommer fram till att börja använda de här orden för sin agenda och inte en spontan följa John.
Så det är möjligt att media och journalister någon gång insåg att det var de som hade den verkliga makten i denna maktlösa demokrati. Genom att pressa de ryggradslösa politikerna så fick de dem att bli experter på att blidka journalisterna och föra den politik som de önskade. Politikernas grundinställning till alla frågor och deras språk blev format för att tillfredsställa journalisterna. Det är knappast orimligt att man då förenas för att bättre kunna använda sig av den här makten. En verklig konspiration.
Å andra sidan så kan det fortfarande vara bara en naturlig utveckling utan hemliga möten. Snarare en känsla av gemenskap inom sitt kast och en sammanhållning mot de som vill beröva en på denna makt. För media har blivit allt mer extrema ju mer de kritiserats.
Om jag ska gissa så har det antagligen varit en naturlig utveckling som eskalerade i och med internet, när det plötsligt började finnas utmanare till makten. Deras gemensamma fördömande av kritik i kommentarsfälten var antagligen startskottet, och bakom det låg det antagligen en informell kontakt där man kom överens om att motarbeta människors möjlighet att komma till tals.
Men ju mer extrem media blev desto mer har kritiken växt, och jag tror att man idag verkligen håller möten kring hur man ska behålla makten och tysta folket. Antagligen är de förslavade politikerna nu också bundsförvanter, de har ju också intressen att skydda från folkets ilska.