2017-04-13, 01:37
Medlem
Hexen666s avatar
Peter Englunds analys vilar på förhoppningen att islamistisk terrorism opererar enligt samma mekanismer som annan typ av terrorism vi sett tidigare. Tyvärr tror jag inte att det är så.

Politisk Islam står i stark kontrast till hela Europas fundament. Det är vår gamla nemesis som har utgjort ett existensiellt hot mot oss förut, och gör det nu igen. Den försvinner inte bara hur som helst. Englund misstar sig grovt
Citera
2017-04-13, 01:57
Medlem
sinewaves avatar
Artiklarna efter terrordådet är spretiga, men för att sätta det hela i ett tydligt perspektiv...

På detta sätt ser det ut när svenskar/vänsterlänningar råkar illa ut i Sverige:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/le...-terrordadet-1

Tur att SVT har tillstånd och det är givetvis trevligt att alla ser relativt glada ut på bilderna.

Här är det andra som råkar illa ut, då kan det istället se ut så här:
http://tittaintebort.story.aftonbladet.se/

Bilden och tonen är lite annorlunda, folket på bilderna verkar inte lika glada.
Citera
2017-04-13, 06:18
Medlem
I mina ögon kommer S extremt Li drygt undan. Nu faller media i trans inför löfvens prestationer efter terrorattacken. DN beskriver upprepat att Sverige har en restriktiv invandringspolitik, när den sannolikt hör till Europas generösaste. Man hyllar förslaget om 10 000 nya poliser. Inte ens KD är konsistenta i sin argumentation. De borde kritisera Löfven för att han ljuger när han påstår att Sverige ligger på EU:s lägstanivå när det gäller invandring. Det är lätt att visa. Och det är ju upp och ner när Löfven får beröm för förslag om fler poliser, när det är hans egen politik som lett fram till behov av fler poliser.
Citera
2017-04-13, 09:14
Medlem
Jiyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Tesen Englund belägger är att jihadismen är på väg mot samma historiska skräphög där andra terrorkampanjer genom Europas historia ligger och skäms över sin impotens. Visste ni t ex att tiden före första världskriget inte var någon idyll ifråga om att inte innehålla attentat? Att 70- och 80-talens Europa hade terrorism? Ja - att det rentav kan ses som ett tecken på samhällelig stabilitet att småskalig politisk terrorism ens är en grej:
Men det här är ju fantastiskt. Länder som Irak och Afghanistan drabbas ju regelbundet av terrordåd. De måste vara helt exceptionellt stabila! Skicka hem alla som härstammar därifrån, de kan ju verkligen inte ha skyddsbehov här när de kommer från så stabila stater.

Fast, terrorismen där kanske inte rör sig om politisk terrorism, utan religiös. Islam är ju inte politik, utan religion. Jag ångrar mig.

Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Tyckte denna texten tog upp en del intressanta inslag kring debatten om terrordådet

https://www.svd.se/oundvikligt-att-t...et-i-stockholm
Att kritisera "leva som vanligt" välkomnar jag men texten är i övrigt uddlös. Noterar särskilt att gränskontroller nämns, men inte inre kontroller, och att gärningsmannen endast beskrivs som "feg". Denna M-debattör vill väl inte sticka ut för mycket, antar jag.

Men ordet pliktkänsla som nämns är intressant. De flesta har nog just nu en slags universell pliktkänsla gentemot alla i landet (oavsett politisk åsikt), men tänk om den senare också falnar gentemot alla, inklusive det egna folket? Det får inte hända. Men jag blir rädd för det, när den folkliga enheten är så svag.

Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Artikeln innehåller länkar till hemvärnet och Sveriges 18 frivilliga försvarsförbund, något flashbackare som känner sig manad??
Vilken slump. Jag har funderat ett tag på att engagera mig i någon frivillig organisation, så jag läste Försvarsmaktens sidor angående hemvärnet. Där hittade jag ett oväntat (?) ord. http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vag...ildningar/guf/

Citat:
Ursprungligen postat av Försvarsmakten
Om GU-F [...]
Under 14 intensiva dagar lär du dig allt från hur Försvarsmaktens värdegrund ser ut till hur du använder din utrustning och hur du skyddar dig själv, dina kamrater och din förläggning.
Citera
2017-04-13, 09:17
Medlem
Språkspaning: I morse fick jag en notis med ordalydelsen "En majoritet av riksdagens partier vill skärpa jakten på avvisade". Jag misstänker att vi kommer att få se begreppet "avvisade" ofta framöver. I nyhetsstoryn figurerade även formuleringen "personer som uppehåller sig i landet utan tillstånd".

Här ser man hur bajsnödiga journalister balanserar på en knivsegg medan kallsvetten sprutar från pannan. Först skulle "papperslösa" bankas in med slägga för att radera ut alla associationer till lagvidrighet. Men nu när en papperslös har gjort sig skyldig till ett vidrigt terrordåd så vill man plötsligt skydda begreppet från att solkas ner, så nu fick man bråttom att uppfinna en ny benämning, "avvisade".

Även den andra fomuleringen, "...uppehåller sig i landet utan tillstånd", andas desperation. Man kunde ha sagt "...uppehåller sig i landet illegalt", men eftersom det sticker till i PK-sinnet vid tanken på att använda ordet "illegal" så kläckte man istället "utan tillstånd".

Vi har alltså nått en punkt där journalister skruvar obekvämt på sig inför ordet "papperslösa" och helst inte vill röra det utan tjocka handskar(!).
Citera
2017-04-13, 10:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Språkspaning.

Jag tror det är SVT som har ångest inför "papperslösa" och benämner dessa som "personer som ska avvisas"

Citat:
En majoritet av riksdagens partier vill se tuffare åtgärder mot personer som ska avvisas. Det finns brett stöd för fler förvarsplatser för personer som inte får stanna i landet och fler så kallade inre utlänningskontroller, det visar en rundringning som SVT har gjort.

De som kör en TTs flash skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Riksdagsmajoritet vill skärpa jakt på papperslösa
En majoritet av riksdagens partier vill skärpa jakten på papperslösa, enligt SVT Nyheters rundringning. Kristdemokraterna föreslår möjligheten att använda fotboja för att kontrollera personer som ska utvisas.

Här finns en lista på svenska media som använder TT-flashens ordalydelse.

Så det verkar vara mest SVT som inte vill skita ner "papperslösa"; det kanske var ett olycksfall i arbetet från TT att använda "jakt på papperlösa".
Citera
2017-04-13, 10:21
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiyu
Men det här är ju fantastiskt. Länder som Irak och Afghanistan drabbas ju regelbundet av terrordåd. De måste vara helt exceptionellt stabila! Skicka hem alla som härstammar därifrån, de kan ju verkligen inte ha skyddsbehov här när de kommer från så stabila stater.

Fast, terrorismen där kanske inte rör sig om politisk terrorism, utan religiös. Islam är ju inte politik, utan religion. Jag ångrar mig.

Islam är religion, islamism är politik, så du kan sluta ångra dig. Vi kan ju hamra in ditt utmärkta förslag att "skicka hem alla som härstammar därifrån, de kan ju verkligen inte ha skyddsbehov här när de kommer från så stabila stater."

Precis som att Persson hyllade stabiliteten i Kina kan ju Löfvén ta upp den stafettpinnen och hylla islamistiska staters stabila system.

En snudd på briljant iaktagelse.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-04-13 kl. 10:24.
Citera
2017-04-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Språkspaning: I morse fick jag en notis med ordalydelsen "En majoritet av riksdagens partier vill skärpa jakten på avvisade". Jag misstänker att vi kommer att få se begreppet "avvisade" ofta framöver. I nyhetsstoryn figurerade även formuleringen "personer som uppehåller sig i landet utan tillstånd".

Här ser man hur bajsnödiga journalister balanserar på en knivsegg medan kallsvetten sprutar från pannan. Först skulle "papperslösa" bankas in med slägga för att radera ut alla associationer till lagvidrighet. Men nu när en papperslös har gjort sig skyldig till ett vidrigt terrordåd så vill man plötsligt skydda begreppet från att solkas ner, så nu fick man bråttom att uppfinna en ny benämning, "avvisade".

Även den andra fomuleringen, "...uppehåller sig i landet utan tillstånd", andas desperation. Man kunde ha sagt "...uppehåller sig i landet illegalt", men eftersom det sticker till i PK-sinnet vid tanken på att använda ordet "illegal" så kläckte man istället "utan tillstånd".

Vi har alltså nått en punkt där journalister skruvar obekvämt på sig inför ordet "papperslösa" och helst inte vill röra det utan tjocka handskar(!).

Det här med hur de unisont byter ord är intressant, och faktiskt väldigt skrämmande.

Det tycks som det finns ett samarbete kring hur media ska agera. Jag vet att SR och antagligen övriga också har direktiv kring vilka ord som ska användas, listor på vilka ord som är ok. Men det är något annat, det är förstås ett problem att de har såna listor utformade efter sina agendor, men det är något normalt. En statlig radio måste antagligen ha den sortens regler, och när en ideologi som PKismen blir dominerande så blir det därefter.

Den andra formen av samordnad etablering av nyspråk är besvärligare. När journalister plötsligt kommer med ett nytt narrativ t.ex. om att Putin har trollfabriker på nätet. Så kan jag ändå förklara bort det genom att det kan vara en spontan reaktion när journalister som grupp kritiseras allt starkare och de naturligt tar efter varandra och skyller på att det är trollfabriker som kritiserar gruppen.

Men det här med "avvisade eller t.ex. när ensamkommande gradvis fick nya begrepp är inte lika enkelt att förklara bort. De ensamkommande barnen var förstås en lite för lätt måltavla för kritikerna så kanske kan man acceptera en sån förändring, det var ju en del av deras gemensamma berättelse som inte höll måttet.

Men byten av ord som avvisade har inte den känslan av nödvändighet eller att de själva är under angrepp. Det kan tolkas som att det finns ett verkligt samarbete inom media med uttalade mål. Alltså en verklig diskussion där de kommer fram till att börja använda de här orden för sin agenda och inte en spontan följa John.

Så det är möjligt att media och journalister någon gång insåg att det var de som hade den verkliga makten i denna maktlösa demokrati. Genom att pressa de ryggradslösa politikerna så fick de dem att bli experter på att blidka journalisterna och föra den politik som de önskade. Politikernas grundinställning till alla frågor och deras språk blev format för att tillfredsställa journalisterna. Det är knappast orimligt att man då förenas för att bättre kunna använda sig av den här makten. En verklig konspiration.

Å andra sidan så kan det fortfarande vara bara en naturlig utveckling utan hemliga möten. Snarare en känsla av gemenskap inom sitt kast och en sammanhållning mot de som vill beröva en på denna makt. För media har blivit allt mer extrema ju mer de kritiserats.

Om jag ska gissa så har det antagligen varit en naturlig utveckling som eskalerade i och med internet, när det plötsligt började finnas utmanare till makten. Deras gemensamma fördömande av kritik i kommentarsfälten var antagligen startskottet, och bakom det låg det antagligen en informell kontakt där man kom överens om att motarbeta människors möjlighet att komma till tals.

Men ju mer extrem media blev desto mer har kritiken växt, och jag tror att man idag verkligen håller möten kring hur man ska behålla makten och tysta folket. Antagligen är de förslavade politikerna nu också bundsförvanter, de har ju också intressen att skydda från folkets ilska.
Citera
2017-04-13, 11:56
Medlem
Kanske någon orkar ge sig på att forska i ordens utveckling? Jag tror det kan vara en bra idé inför framtiden när den här härvan ska redas upp.

Vem är först att använda ett visst ord, och vilka tar efter? Om jag ska gissa så kommer nog de flesta nyord från USA och är direktöversättningar. Men de ord som specifikt byts av svenska förhållanden kan vara intressanta.

Även varifrån narrativen kommer är intressant. Vem är det som är först med t.ex. "lastbilar är för lätta att stjäla" eller vinklingen om "Uzbekistan"?

För frågan är om det i vissa fall är en helt medveten strategi, eller om det bara är en följd av deras sätt att tänka. "Ingen är illegal" låter till exempel som något som uppstår naturligt i deras sjuka hjärnor, medan trollfabriksidén är lite för mycket ett vapen i kriget.

Men uppriktigt så kan man aldrig veta säkert. För de här människorna har uppenbarligen kraftiga vanföreställningar också, och kan mycket väl få för sig en sån sak som att det finns trollfabriker. Jag vill dock tro att det finns några bland dem som faktiskt är tänkande och agerar medvetet och styr de värre stollarna.
Citera
2017-04-13, 13:21
Medlem
longbow4ys avatar
Det är den globala synkroniseringen i media som övertydligt visar vad som sker.
Synkroniseringen är nyckeln till att förstå vad som pågår.
Antingen tror man på att journalister och medier är någon form av stim som likt en enhet agerar och svänger än hit och dit beroende på yttre hot och tillfälligheter. Eller kanske mer likt får som vallas av en hund. En hund som lyder order.

Eller också lyder de bara order. Likt hunden som vallar fåren.

I båda fallen är de lydiga men i det ena fallet är de inte medvetna om det.

"Medium size dog with big dog attitude" var USA:s bedömning av Bildt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4223738

Finns det något svart får i hägnet?
Senast redigerad av longbow4y 2017-04-13 kl. 13:51.
Citera
2017-04-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Kanske någon orkar ge sig på att forska i ordens utveckling? Jag tror det kan vara en bra idé inför framtiden när den här härvan ska redas upp.

Vem är först att använda ett visst ord, och vilka tar efter?

Finns mycket om detta dokumenterat sedan 2007 i den här tråden: (FB) Medie-vänsterns propaganda-vokabulär -- förslag behövs?
Citera
2017-04-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Finns mycket om detta dokumenterat sedan 2007 i den här tråden: (FB) Medie-vänsterns propaganda-vokabulär -- förslag behövs?

Tackar. Jag tror den kan komma till användning i mitt andra projekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in